Specificaties 10,6" (1920x1080), Win RT, WiFi - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface 2 64GB Zwart Review

Reppings 22 maart 2014, laatste update op 12 augustus 2014, 588 views

Microsoft Surface 2 64GB Zwart

Prima tablet, let wel op waar je een tablet voor koopt. Dit is geen game tablet, maar vooral een office/web tablet! Besef goed dat dit een tablet is en geen PC.

Pluspunten

• Goede accuduur
  • Hoge helderheid scherm
  • Snelheid
  • Stereo geluid
  • De kickstand met twee standen

Minpunten

• Gebrek drivers oudere devices

De Microsoft Surface 2
Waarom de Surface 2
Nadat ik al een poosje last had van een onbetrouwbare laptop, met een accu die nog net een half uurtje kon presteren, besloot ik dat het tijd werd voor een nieuw portable apparaat. Met in gedachte dat ik richting het einde van het jaar weer richting school zou gaat besloot ik voor een tablet te gaan vanwege de flexibiliteit. Nou heb je qua tablets nog een scala aan mogelijkheden. Voor mij lag de beslissing al snel bij een Windows apparaat. Dit vanwege uiteraard de mogelijkheden tot tekstverwerking, maar ook zeker vanwege de vertrouwde interface. daarnaast is voor een opleiding de uitgebreide filemanager een pré. Dan komt natuurlijk de keus tussen Windows RT 8.1 en Windows 8.1. De keus daartussen was wat lastiger.

Uiteindelijk ben ik vanwege de eisen die ik heb gesteld (office, filemanager en evt. tekenmogelijkheden) voor win RT 8.1 gegaan. Daarnaast is het prijsverschil tussen de tablets die draaien op win RT en de tablets die draaien op win 8.1 redelijk groot en om nou 100 á 200 euro meer te betalen voor features die ik niet primair nodig heb. Tsja dat is mij wat teveel van het goede.

De keus werd dus een Windows RT tablet. Daarin is de keus gelukkig al wat beperkter. Een aantal weken reviews lezen en prijzen vergelijken is het dus voor mij een Microsoft Surface 2 geworden.

In de doos
Uiteraard heeft Microsoft een Surface 2 in de doos gestopt. Daarnaast hebben ze tijd genomen om er een 24watt lader er bij te doen. Ook vond ik twee kaartjes met daarop een code voor (destijds nog) Skydrive en een code voor Skype. Deze geven respectievelijk 200GB opslag en een jaar lang gratis wereldminuten en Skype Wifi. Verder zitten er een paar boekjes met de nodige voorwaarden en een snel aan de slag gidsje in.

Het apparaat
de Surface voelt stevig aan en is in mijn ogen niet te zwaar om een langere tijd te gebruiken. de camera's zijn van voldoende kwaliteit voor een skypegesprek en he scherm is zeer goed te noemen.

Bouw
Doordat de surface volledig van magnesium gemaakt is voelt deze zeer stevig aan! Ook het scherm zit stevig in de tablet verwerkt de kickstand is in mijn ogen wat minder stevig, hij sluit (bij mijn Surface niet strak aan op de tablet, ik heb dan ook het idee dat hij een beetje krom staat. (zie foto) maar als de kickstand uitgeklapt staat voelt het geheel wel solide aan. De scherpere hoeken doen wat af aan de ergonomie, het is even wennen.

scherm
Het full-HD scherm van de Surface is in mijn ogen zeer goed van kwaliteit. Ik kijk vooral films en series via Netflix. De kijkhoeken vind ik erg netjes en met de twee verschillende standen van de kickstand, is er meestal wel een goede hoek te vinden. Ook de helderheid van het scherm is goed in orde, met volle zon is het natuurlijk niet ideaal werken met een spiegelend scherm, maar het scherm blijft goed leesbaar.

Snelheid
De surface 2 van Microsoft draait op een NVIDIA Tegra 4 processor. Dit betekent dus dat er Windows 8(.1) RT op staat. De Tegra 4 is snel genoeg voor alledaagse bezigheden, wanneer je Outlook, Word, Excel of PowerPoint wil gebruiken moet je wel wat langer wachten, maar eenmaal opgestart werken de programma's snel genoeg. Je moet je natuurlijk blijven realiseren dat je met een tablet bezig bent en niet een volledige Windows pc, terwijl je wel een volledige office versie draait. Over het algemeen laden websites snel en vloeiend. Ook apps uit de appstore draaien goed.

Heb jij ook een Microsoft Surface 2 64GB Zwart?