Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 6.400dpi sensor - Bekijk alle specificaties

MadCatz R.A.T. 7 Matte Black Review

gossy 22 maart 2014, laatste update op 22 maart 2014, 748 views

MadCatz R.A.T. 7 Matte Black

Pluspunten

• stoer uiterlijk

Minpunten

• bouwkwaliteit, afwijkende laser onder belasting, dunne en kleine ptfe voetjes, prijs

Ik viel in de eerste plaats voor de rat 7 om het uiterlijk, welke zo lelijk dat het weer mooi is lijkt ^^
De vele instel mogelijkheden, de redelijk hoge DPI, de ogenschijnlijke bouwkwaliteit, alles leek een dikke plus, behalve dan de prijs..

Ik heb er in totaal twee getest, uit verschillende batches afgaande van productienummers - er zat ook wat verschil in de uitvoering : bij de eerste zat een velcro stripje om de muiskabel zodat je hem goed kan bergen voor vervoer: de tweede had een lunchzakjes stripje.. En ik weet hiet niet zeker meer nu, maar volgens mij was de eerste zonder een klein containertje voor niet gebruikte gewichten die bij de tweede zat..

Ten eerste over dat gewicht.. De muis kwam mij als veel te zwaar over: zelfs met alle gewichtjes eruit verwijdert, was het een log beestje op de mat.
Mijn speelmethode, claw, maakte dat ik binnen de kortste keren spierpijntjes kreeg in mn hand, en spanning voelde in mn pols.. Ik speel in bv Tribes Ascend met een DPI instelling van 3200 en sensitivity van 1.75 - net genoeg om niet al te vaak te hoeven slepen met de muis, en laag genoeg voor nauwkeurigheid.
Dat ik claw speel komt goed uit, want het grootste euvel wat ik trof bij allebei de exemplaren was dat bij enige druk bovenop de muis , zoals een hand die echt op de muis rust, de pointer op het scherm zo'n centimeter of twee diagonaal bewoog.. Hoe kan dit? Ik kon op mijn oude Corsair M60 zítten, en de pointer bewoog geen pixel..

Dit met druk precies op het midden bovenop uitgeoefend - het wordt nog minder leuk wanneer je met een volle palm de muis bespeelt en je hand echt op de muis laat rusten- dan tilt de voorkant van de muis naar boven, omdat de palmsteun teveel buiten de muis voet zit, iets wat nog erger wordt hoe meer je de palmsteun uitschuift om wat groter dan gemiddelde handen te steunen..

De reden voor de diagonale pointer beweging is doordat de muis bij druk van boven doorbuigt: er zit aan de achterkant van de body plastic schotjes die vertikaal op de aluminium onderbouw rust, en die zaten bij beide Rat 7's niet helemaal pas, zodat de laser door het buigen op en neer beweegt. En naast dat is de grote duimrust, van plastic gemaakt met een wat dikkere ptfe pad eronder uitgevoerd dan de voetjes die onder het aluminium gedeelte zitten, niet helemaal in hetzelfde vlak als de rest van de muis, zodat bij druk de laser van links naar rechts beweegt, iets wat bij verdere slijtage van de voetjes alleen maar erger zal worden. Samen dus een diagonale afwijking.

Verdere afwerking minpunten zijn de érg dunne ptfe muisvoetjes.. Ik schat dat ze niet dikker dan 0.3mm zijn, wat echt niet lang mee zal gaan op een harde mat.. Ook zijn de voorste zéér klein uitgevoerd.

Al met al - vermijdt deze muis, en geef je geld uit aan een solide muis - ikzelf eindigde met een keuze tussen de logitech G500S - een mooie palm muis voor de wat grotere hand, of een Corsair M65, voor mijn hand een mooie claw muis.
De Corsair won op feit dat mijn vorige een M60 was en ik het claw spelen maar niet af kan leren ^^

Heb jij ook een MadCatz R.A.T. 7 Matte Black?

je kan de hele muis toch aanpassen zoals de achterkant verstellen en en houdertjes er op en eraf halen?
Inderdaad - heeft helaas niet veel nut: het enige wat welk prettig is, is de verstelbare duimrust: de verstelling naar buiten toe is niet zo zinvol, zelfs niet met mijn flinke handen. Je kan de duimrust ook naar voor en naar achter verplaatsen, zodat de sniper knop meer voor of achter komt te zitten, wat wel handig is- bepaalt in grote mate hoe je de muis in handen hebt. Alle andere instel mogelijkheden zijn irrelevant of zelfs slecht - de palm rust kun je gewoon geen gewicht op zetten, dus ik hield die gewoon helemaal tegen de muisbody aan.
Ik heb al zo'n 2 jaar deze muis zonder enig van jou opgenoemde problemen.

De muis werkt op alle ondergronden zeer nauwkeurig. De muis is vrij groot en geheel instelbaar, wat zeer fijn is voor mensen met grote handen.
Ik gebruik mijn muis voor editten & gaming.