Dell Venue 8 Pro WiFi 32GB met Windows 8.1 Zwart Review

QQ2 22 maart 2014, laatste update op 19 april 2015, 2.381 views

Dell Venue 8 Pro WiFi 32GB met Windows 8.1 Zwart

De beste samenvatting voor deze tablet is het begrip 'aan de andere kant'. De bouw kwaliteit is goed maar aan de andere kant zijn de wireless drivers waardeloos. Hij doet het lang op een accu maar aan de andere kant is de stylus zelfs na 4 generaties nog steeds waardeloos.

Pluspunten

• Gebruikers ervaring/performance (gewoon snel en vloeiend)
  • Eindelijk een praktische computer om mee te nemen naar meetings
  • Draait Hearthstone soepel
  • Scherm is super! De resolutie is niet retina goed maar ik merk het niet. De kleuren zijn levendig en het geheel is prachtig om te zien.
  • Dell software om automatisch de drivers te updaten werkt super

Minpunten

• Prijs (in Nederland)
  • 32 Gb opslag is beperkt en dwingt (zonder Windows 8.1.1 update) tot het plaatsen van een SD kaart als je meer wil doen dan Office en Apps
  • Stylus is waardeloos
  • Wireless stopt er af en toe mee

Op zakenreis in de VS kwam ik de Venue Pro 8 tegen. Hij is in de VS maar 240 Dollar (200 euro) dus daar kon ik mij geen buil aan vallen. Maar om heel eerlijk te zijn, het is echt een geweldig praktisch apparaat.

Mijn primaire zakelijke laptop is een bakbeest met 16 Gb aan Ram en een i7 omdat ik er SharePoint op moet draaien. Zo'n machine sleur je niet mee naar meetings met de klant dus ik had altijd een kladblok bij me waar ik aantekeningen in maakte die ik na de meeting weer over moest zetten naar een digitale tegenhanger. De rol van aantekeningen kladblok is helemaal overgenomen door mijn Venue en dankzij OneNote worden aantekeningen automatisch gesynchroniseerd. Email integratie zorgt er bovendien voor dat ik makkelijk oude mailtjes er bij kan pakken of een bestaande presentatie kan laten zien.

Wat me wel tegen valt is de stylus. De eerste lichting die nooit in Nederland te koop was schijnt nog slechter geweest te zijn maar ook de nieuwe zijn niet goed. Ik gebruik heb hem nog steeds om schetsen te maken maar voor handschrift herkenning is hij gewoon niet betrouwbaar genoeg (de lusjes van bijv de G of de F vallen vaak weg waardoor windows de letter niet herkent)

Prive gebruik ik hem vooral voor browsen op de bank en wat hearthstone (in landscape orientatie anders werkt het spel niet goed). Eigenlijk merk ik nooit performance problemen.

32Gb is wel weinig ruimte zeker met windows 8.1 (in Windows 8.1.1 schijnt de install size van windows erg terug gebracht te wordendus dan zal het wel beter zijn) Ik heb er een 64 GB class 10 SD kaart naast geplaatst en daar Hearthstone en office op ge´nstalleerd. Sinds dien nergens last van

Tot slot de Dell toevoegingen.
De Software van Dell is uitstekend. Er zit geen bloatware of niets op. Het enige is een service die automatisch je drivers bij werkt. Dell releast ook regelmatig nieuwe, betere drivers en de software werkt fijn.
Ik heb ook de Dell folio case en de Stylus. De stylus heb ik eerder beschreven, die is slecht. De folio daar in tegen is goed. Hij past perfect, beschermt goed tegen vallen en heeft de optie om hem zo te vouwen dat je hem als stand voor de tablet kan gebruiken

Update.

Na een paar maanden gebruik begon de wireless weg te vallen. De enige manier waarop ik hem (betrouwbaar) weer aan de praat krijg was door de drivers te herinstalleren. Het blijkt een bekende kwaal te zijn en na een dik ajar heft Dell die nog steeds niet gefixt. Ook een schone windows en driver installatie helpt bijvoorbeeld niet.

De wireless drivers herinstalleren als work-around helpt maar wat valt me dit tegen. Een tablet waarbij de wireless niet vertrouwd kan worden is toch wel een hele grote no go

Heb jij ook een Dell Venue 8 Pro WiFi 32GB met Windows 8.1 Zwart?

Werkt Hearthstone al op tablets dan? Of komt dat omdat het W8 is?

Klinkt interessant voor die prijs!
Komt omdat het een X86 cpu met Windows is. Je merkt dar de UI voor de muis gemaakt is maar het werkt goed genoeg