Linksys PLE200 PowerLine AV Ethernet Adapter Review

BramT 7 januari 2009, laatste update op 7 januari 2009, 5.501 views

Linksys PLE200 PowerLine AV Ethernet Adapter

Pluspunten

• Eenvoud (mits configuratie niet nodig)
  • Stabiliteit

Minpunten

• Snelheid

Installatie
Sinds juli 2008 heb ik de PLK200 set (2 PLE200 adapters) in gebruik. In eerste instantie was ik blij verrast door de eenvoud: het is echt plug en play. Omdat ik de adapters in een set had gekocht waren ze al op elkaar ingesteld en was er geen configuratie nodig. Ik gebruikte ze in mijn geval om het internet vanuit de meterkast naar de router (Linksys 160N) in m'n woonkamer te brengen zonder kabels door het huis te moeten trekken. Met behulp van de meegeleverde kabeltjes was alles in een paar minuten up & running.

Features
De adapters zijn voorzien van 3 (fel)blauwe LED's. De 1e gaat aan zodra de adapter in het stopcontact gezet wordt. De 2e geeft aan of er een partner adapter op het stroomnet gevonden is en de 3e geeft de UTP-link aan (gewoon aan voor 'verbonden', knipperen voor 'data versturen').

Het is geen probleem om het netwerk over de verschillende stroomgroepen in je huis te verdelen. Ik heb kort wat testjes gedaan en de woonkamer, slaapkamers, meterkast en zelfs de schuur achterin de tuin. Allemaal konden ze moeiteloos met elkaar verbonden worden. Bij gebrek aan een laptop oid heb ik echter geen snelheidsmetingen kunnen doen, de adapters gaven mbv de status-leds gewoon aan dat ze elkaar zagen.

In theorie is het mogelijk dat je buren op deze manier ook kunnen 'meeluisteren', daarom communiceren de adapters mbv AES-encryptie met elkaar en zijn ze beveiligd dmv een wachtwoord. Koop je de set dan zijn ze reeds op elkaar afgesteld en kan je meteen aan de gang. Koop je 2 losse adapters of later een extra adapter bij dan zal je deze moeten configureren mbv de meegeleverde configuratietool.

Prestaties
Hier heb ik een half jaar niets over te klagen gehad. Ze werden enkel gebruikt om m'n 24mbit UPC abonnement naar de router boven te brengen en dit heeft altijd zonder problemen gewerkt. Ik heb nooit last van uitval, lag-spikes of andere narigheden gehad.

Onlangs ben ik echter overgestapt op het 60mbit UPC abonnement. Mijn teleurstelling was groot toen ik ontdekte dat de adapters de bottleneck op m'n internetverbinding waren geworden. Met een vaste kabel haalde ik netjes de 60mbit die UPC leverde, maar met de adapters bleek de snelheid niet boven de ~25mbit uit te komen. Dit was extra teleurstellend omdat deze set met een 100+mbit verbinding staat aangeprezen en ik ze juist daarom had aangeschaft. Hier komt bij dat dit zo ongeveer de duurste Powerline adapters zijn die er beschikbaar zijn.

Direct ben ik gaan kijken waar de oorzaak zou kunnen liggen. Mijn huis is een jaartje of 5 oud en de bekabeling zou daarom vrij in orde moeten zijn. Maar zelfs met de adapters op dezelfde verdeeldoos aangesloten (dus slechts ~10cm 'powerline') kwam de snelheid niet boven de ~45mbit.

Ondersteuning
Goed, toen maar kijken of er ondertussen iets van een firmware beschikbaar was. Gelukkig was deze er maar na een paar minuten rondklikken kwamen al de een na de andere horror-verhalen voorbij van mensen die het echt niet voor elkaar kregen of die zelfs de adapters 'gebricked' hadden.

Als echte tweakert heb ik me niet af laten schrikken maar ook voor mij begon hier het-lange-uitzoeken. De utility vanaf de CD geinstalleerd (v1.0) en de laatste firmware van de Linksys-website gedownload. Deze firmware wordt echter alleen als .bin aangeboden en de (vreselijk ongebruikersvriendelijke) utility accepteerde alleen .nvm bestanden. Versie 2.0 van de tool was ook al beschikbaar, maar na installatie kon deze de adapters niet eens vinden. (Beide utilities (zowel v1 als v2) werken overigens niet onder Vista. Gelukkig had ik nog ergens een XP-bak staan waarmee ik verder kon.)

Na weer lang zoeken blijkt dat de v2 de adapters alleen ziet als je er slechts 1 in het stopcontact hebt zitten en deze ook rechtstreeks aansluit op de PC. Hier staat niks van in de documentatie...

Ik houd een lang verhaal kort. Uiteindelijk mocht de firmware-upgrade niets baten; ik ben er niks voor- of achteruit op gegaan.

De utilities zelf zijn echter het slechtste stukje software wat ik tijden ben tegengekomen. De GUI-analfabeten van Logitech zijn een verademing vergeleken bij dit. Ook de manier waarop de software/downloads op de Linksys website worden aangeboden is beneden alle peil.

Als alternatief heb ik ze nog geprobeerd in te zetten om de HDX1000 op het netwerk aan te sluiten, maar de capaciteit was niet eens voldoende om een simpel DVDtje te streamen, laat staan HD-materiaal.

Persoonlijk kan ik niet anders concluderen dat de techniek zelf goed werkt en dat het een uitkomst kan zijn voor mensen die anders onmogelijk ergens een netwerk-aansluiting kunnen realiseren. De capaciteit is in mijn geval echter te traag om er verder iets zinnigs mee te doen: de nieuwste internetverbindingen of HTPC verbinden is al teveel gevraagd helaas.

Zodra ik weer wat tijd heb ga ik overigens toch nog even kijken of er niet ergens anders een oorzaak te vinden is. Dat een geadverteerde snelheid niet helemaal 100% gehaald wordt kan nog, maar zo laag vind ik toch vreemd. Mocht ik nog iets vinden waardoor ik de adapters wel op de gewenste snelheid kan krijgen dan zal ik deze review uiteraard even aanpassen.

Dit is m'n eerste review. Ik ben geen tekstenschrijver en ambieer dit ook verder niet ;) Ongetwijfeld ben ik een hoop vergeten in deze review maar ik hoop dat mijn bijdrage toch wat mensen hier en daar van extra informatie kan voorzien. Eventuele vragen zal ik graag beantwoorden.

Heb jij ook een Linksys PLE200 PowerLine AV Ethernet Adapter?

Mooie review, vind het opzich maar een raar stukje techniek, dat dat zo via dezelfde geleiders gecombineerd kan.

Bij kleine lichtinstallatie's zal het inderdaad wel gewoon werken, maar ik betwijfel of dat ook het geval is bij krachtinstallatie's waar de wcd groepen over 3 fasen verdeeld zijn.
Voor zover ik weet (geen ervaring mee overigens) gaat het ding ook over fasen heen. Vandaar ook de encryptie op de communicatie.
Ja, maar kan hij als hij is aangesloten op fase 1 (L1) kan hij dan ook communiceren met fase 2 (L2), lijkt me niet heel waarschijnlijk aangezien het signaal dan door de Nuon trafo heen moet via het nulpunt. Natuurkundig gezien wil dat volgens mij niet.

Trafo's staan altijd in Ster, tekeningetje klopt niet helemaal want daar staan weerstanden getekend. (tekeningetje gaat over ster/driehoek schakeling van een toestel, maar goed even voor het idee)

Zc = L1
Zb = L2
Za = L3
Midden van de ster = Nulpunt

[Reactie gewijzigd door l.degroot01 op 7 januari 2009 12:33]

Nee, hij kan inderdaad niet met andere fases communiceren, in het verdeelstation wordt alles boven de 50Hz sowieso al "schoon" gefiltert (al zullen er heus wel uitzonderingen zijn).

[Reactie gewijzigd door SKiLLa op 7 januari 2009 22:46]

Ach weetje, jouw conclusie klopt behoorlijk. Ik heb dezelfde soort adapter gebruikt van 2 verschillende soorten merken en allemaal hetzelfde probleem als wat jij aangeeft. Snelheid is matig, maar voldoende als je niet veel eisen hebt. Echter:

Worden alle verbindingen instabiel als er veel data over de stekkers gaat terwijl de stekkers over meerdere fasen moeten werken.

Al met al is het inderdaad gewoon troep. Beter nog gewoon WLAN routertje kopen.
Nou ja, 'troep' zou ik niet willen zeggen. Het werkt in principe gewoon (de tools zelfs ook, na heel veel uitzoeken). Zelf heb ik ook nooit instabiele verbindingen gehad, hoeveel data ik er ook overheen zette.

De geadverteerde snelheid is gewoon ernstig misleidend en zoals ik aangaf in sommige gevallen gewoon cruciaal. Als ze gewoon "20 tot 50mbit afhankelijk van de locatie" hadden geroepen was er niks aan de hand geweest (wat mij betreft). Ik had ze dan niet gekocht, maar iemand die maar 20mbit max nodig heeft, doet er naar mijn mening zeker geen miskoop aan.
Geeft het uitzetten van AES-encryptie geen snelheidsvoordeel?
Ik als zendamateur hekel deze hele techniek. Aangezien ze veel storing veroorzaken. Dit resulteert in nare pulserende geluiden. Eea is zelfs te horen op de luchtvaart banden. Dat dit ooit gecertificeerd is en goedgekeurd kan ik niet begrijpen.
Heb dezelfde set, maar wel iets betere resultaten: ongeveer 50 mbit, over 2 stopcontacten die toch redelijk ver van elkaar verwijderd zijn.

Het probleem van powerline is gewoon dat het heel erg afhangt van de kwaliteit van je bedrading, of je filters hebt (vooral in nieuwe huizen), en zelfs sommige apparatuur kan het verstoren.

Inmiddels gebruik ik toch wireless-N, daarmee trek ik wel 100 mbit...
Ik ben geen techneut, maar de prestaties van dit soort apparatuur wordt beinvloed door de elektrische installatie in een woning. De meeste kleine woningen hebben een 1 fase aansluiting op het lichtnet. Heb je echter een 3 fase aansluiting, dan kan de situatie ontstaan dat adapter 1 op een andere fase is aangesloten dan adapter 2, en dat kan de signaaloverdracht nadelig beinvloeden.

Bij 3 fases kan je dit oplossen door een fasekoppelaar aan te brengen. Dit is geen klus voor amateurs. Je kan het beste een elektrotechnisch installatiebureau dit soort werk laten uitvoeren.

Op de site van een duitstalig computerblad, ik weet niet meer welke, werd onlangs ook een powerline ethernetadapter getest en daar werd het gebruik van van een fasekoppelaar genoemd als oplosing voor slechte signaaloverdracht bij een 3 fase aansluiting.

Laatste opmerking. Ik heb zelf geen ervaring met ethernet over het lichtnet.
Dat verschillende fases (grote) problemen kunnen veroorzaken voor de signaaloverdracht kan ik me prima voorstellen. Dit zal voor de meeste mensen echter geen probleem zijn. Indien de term 'fases' (niet te verwarren met 'groepen') je al niets zegt dan heb je grote kans dat je er ook niet mee te maken hebt.

Dat eventuele electrische apparatuur nog invloed zou (kunnen) hebben is natuurlijk een leuk punt, maar verder irrelevant. Er is geen alternatief voor de stroomtoevoer en om nou alle electrische apparaten maar te ontkoppelen voor (extra) snelheid is natuurlijk niet een gewenste situatie. Als dit het geval moet zijn dan is de techniek gewoon nog niet volwassen genoeg voor de beoogde snelheden naar mijn mening.
Ik heb ook de linksys PLV200. Inderdaad, die specs zijn sterk misleidend, maar ik haal met deze dingen 40Mbit.

Wat heel erg scheelt is wat je nog meer op hetzelfde stopkontakt heb zitten: Grote boosdoeners die de snelheid naar beneden halen zijn geschakelde stopkontakt
netvoedingkjes. Ik had er een op hetzelfde stopkontakt die het signaal van de linksys
kompleet kort sloot, dus geen kommunikatie mogelijk.

De stekker er even uithalen, en ja hoor, weer volledige bandbreedte (wel 40 Mbit natuurlijk !)

Ook is het slim om even te kijken welk stopkontakt in de kamer van de linksys het beste
werkt. Dat scheelt ook soms een paar Mbits. (Ook bij stopkontakten die op dezelfde phase
zitten !)

Maar 200Mbits heb ik nog nooit gehaald ! Een test met twee adapters op eenzelfde stopkontakt gaf een maximale snelheid van ongeveer 50Mbits............

Anton. H.