Specificaties 2" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson T700 Rood Review

ILUsion 6 januari 2009, 1.006 views

Sony Ericsson T700 Rood

Pluspunten

• metalen behuizing
  • zakelijk en modern uiterlijk
  • genoeg features voor een redelijke prijs
  • d opvolger van T610

Minpunten

• kleine toetsjes
  • besturing is wat wennen tegenover iets oudere SE-software

Bouwkwaliteit en design
Een jaar of vier geleden had ik een T610, een van de meest geroemde telefoons van SonyEricsson: de bouwkwaliteit van de oude koelkasttelefoons ( la Nokia 5110), maar in compacte, moderne aluminium behuizing en met voor die tijd moderne features (kleurenscherm en sub-VGA camera). Nadien overgestapt op de K750, die een gelijkaardig marktsegment innam als de T610 om tot voor kort een budgetmodelletje van SE (de K320) gebruikt te hebben. Mijn grootste teleurstelling aan de K750 was de matige bouwkwaliteit: plastic voelt nu eenmaal niet zo goed aan als metaal. Van de K320 had ik helemaal geen verwachtingen.

Nu, de T700 is een waardig opvolger voor de T610; niet alleen lijkt de telefoon er op (na een afslankingskuur en wat groeihormonen); maar hij voelt ook even degelijk aan als de oude T610. Maar dan wel met features die meer bij de tijd zijn. Het is weer fijn een metalen telefoon in handen te hebben, het hele toestel ziet er verzorgd uit; als je over het witte bolletje naast de speaker heenkijkt tenminste. Het toestel ligt ook goed in de hand, ondanks zijn dikte van amper 1cm. De lengte van het toestel doet tegenover de oude modellen wel vreemd aan, maar herbergt een veel groter scherm wat alles ruimschoots goedmaakt.

Binnenkant
In tegenstelling tot veel andere telefoons is dit een geweldig apparaat om te openen tot aan het batterijcompartiment: geen gepriegel of lange nagels nodig. Aan de zijkant zitten twee kleine schuivertjes die het klepje ontgrendelen en het klepje komt makkelijk los, ook al is er nog een uitsparing gemaakt om toch een nagel onder te kunnen schuiven. En ook de SIM-houder is geweldig tegenover heel wat andere toestellen: geen wankel schuivertje zoals bij de oude T610/T630; geen schuifje dat je SIM vasthoudt en niet meer lost zoals bij de K320. Hier heeft SE gekozen voor een sleufje waar je de kaart inschuift. Hij blijft goed zitten, en eruitkrijgen lukt ook zonder veel problemen omdat je genoeg plaats hebt om een beetje kracht te zetten.

Besturing
Zoals steeds heeft SE de menu's heel goed voor elkaar. Het grote nadeel voor een SE-fan zoals mezelf is dat ze hier weer enkele subtiele knopjes veranderd hebben, zodat je niet gewoon clear of back kan blijven duwen omdat je dan in je contactlijst terechtkomt. Ook is het even wennen aan de locatie van alle toetsjes (Tab en C vooral). En voor sms is het in het begin ook heel hard wennen aan die wel erg kleine toetsen; maar bij de T610 waren ze niet echt veel groter.

Features
Een handige feature is integratie met Google Maps of de mogelijkheid om een GPS-ontvanger aan te hangen; maar zelfs zonder GPS kan de telefoon met de onnauwkeurigheid van 2 km terugvinden waar je bent zodat je zelf niet op zoek moet te gaan. Ook de camera is goed genoeg voor simpel gebruik; het bijhorende lampje is zeker een asset (dat ik miste op mijn K320; en natuurlijk handiger is dan een opzetstuk voor een T610).

Ik heb deze telefoon in de aanbieding gekocht voor 170 euro, minder dan wat ik voor mijn K750 en T610 indertijd betaald heb (en allebei die telefoons heb ik toen gekocht toen ze al enkele maanden uit waren). Dat terwijl het toestel gelijkaardig in de markt ligt, en veel zakelijker aandoet dan de meeste fluttelefoontjes van vandaag de dag.

Batterijlevensduur & Bereik
Hier kan ik nog geen gefundeerde commentaar op geven.

Heb jij ook een Sony Ericsson T700 Rood?

Goede review, maar een paar foto's zouden geen kwaad kunnen.