Specificaties 13,3" (1920x1080), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio Fit Multi-flip PC SVF13N1C5E Review

rambann 21 maart 2014, laatste update op 23 maart 2014, 3.383 views

Sony Vaio Fit Multi-flip PC SVF13N1C5E

Pluspunten

• Design
  • Flip systeem
  • Gewicht
  • Touchpad
  • Digital pen
  • Snelheid

Minpunten

• Bouwkwaliteit (plastic kraken)
  • Toetsen ogen goedkoop icm backlit
  • Helderheid scherm
  • Wireless router (niet aan te raden)
  • Wi-Fi out of the box werkte niet correct

Sony Vaio Fit 13a Multiflip review door rambann

Achtergrond
Betreft de Sony Vaio heb ik het moeten doen met gebruikersreviews en hands-on welke mij niet direct konden overtuigen om de Vaio fit te kopen de afgelopen maanden. Op de 13a zou er veel te veel geklaagd worden over de hard constant draaiende fan en de Wi-Fi problemen met onder andere de Vaio Duo en de Vaio Pro. Toen aangekondigd werd dat Sony zijn Vaio divisie ging opheffen werd de keuze er niet makkelijker op.
Contact met Sony heeft mij veel duidelijkheid gegeven en daarbij was mij gewezen op de acties die Sony zelf wekelijks update op hun website.
Betreffende het opheffen van de Vaio divisie heeft verder geen invloed op bestaande producten en after sales en het fan probleem waar zoveel over gesproken was zou incidenteel zijn en niet meer voorkomen.
Dit in combinatie met het overwegen van andere modellen als de Microsoft Surface of Lenovo Yoga heeft me overtuigd om een Sony Vaio fit 13a te kopen.

Dit is ook de allereeste review die ik schrijf waarin ik poog de punten aan te kaarten, waar ik zelf mee zat tijdens mijn zoektocht. Als er vragen zijn of suggesties hoor ik dit graag. Spellings- en grammaticafouten onder voorbehoud.

Revisie 2.0
Ik heb ook opgemerkt dat de modelnummer veranderd was van SVF13N1 naar SVF13N2 (revisie 2.0). Buiten dat er standaard Windows 8.1 meegeleverd werd en er nu PCIe Flash SSD via de Sony store beschikbaar is, zijn er verder geen veranderingen waargenomen, maar ik doe een aanname dat gerapporteerde bugs hier onder handen genomen zijn. Gebruik zal het uitwijzen.

Doel en eisen
Omdat dit apparaat meerdere rollen moest vervullen en ik dit apparaat voor de langere termijn gekocht heb (minimaal 3 a 4 jaar) had ik enkele eisen welke ik zo goed als dat het mogelijk was wou nakomen voor mijzelf.
Zo heb ik gekeken naar de volgende apparaten met reden dat ze het voor mij (het blijft persoonlijk) niet geworden zijn:
5 – Asus Transformer TX-300 – simpelweg omdat het een oude generatie is.
4 – Dell XPS 12 (haswell) – voldoet aan mijn eisen, maar ik vond het persoonlijk geen mooi apparaat
3 – Lenovo Yoga – het kantel systeem stond mij persoonlijk niet aan al denk ik dat het 1 van de betere systemen is.
2 – HP Spectre x2 – De Intel i5-4202Y was voor mij het geld niet waard + het totaal plaatje woog 2Kg. Al was het wel de enige passief gekoelde systeem
1 – Surface 2 Pro – In combinatie met de typecover en het dockingsysteem was de 128 GB versie een fractie duurder als de Vaio, maar uiteindelijk heb ik toch nog mijn twijfels bij het formaat scherm en baalde ik eigenlijk dat er geen 8GB ram mogelijkheid was zonder 300 euro extra te moeten betalen.

Specs
Het is dus de Sony Vaio Fit 13a geworden. Om precies te zijn de SVF13N2C5E (de revisie 2.0)
Deze is direct via Sony.nl aangeschaft.

Processor – Intel Core i7-4500U 1,8Ghz (gratis upgrade actie van Sony)
GPU – Intel HD Graphics 4400
Opslag – 128Gb PCIe Flash SSD
Werkgeheugen – 8Gb 1600 MT/s DDR3L-SDRAM
OS – Windows 8.1 Pro
Wireless – Intel N Wifi / Bluetooth 4.0 / WiDi compatible / NFC
Camera – Front camera 2mp en back (onderkant) camera 8mp (zonder flits)
Digitizer – N-Trig digital pen VGP-STD2
Overige aansluitingen – Full HDMI / 2x USB 3.0 / Full SD card reader / Headset aansluiting / voeding
Sony AD-hoc Router - VGP-WAR100 (losse accessoires er extra bij besteld)

Bouw / Eerste indruk
De Vaio Fit 13a is gefabriceerd met een combinatie van geborsteld aluminium cover en plastic onderkant. Dit alles zorgt er voor dat het totaal plaatje (slechts) 1,29 Kg weegt. Enige ultrabook die daar onder komt is de Vaio Pro met 1Kg.
Als tablet is het een vors gewicht, maar een apparaat met dit formaat touchscreen zul je bij voorkeur laten rusten op je schoot of op een bureau.
Er is ook vaak opgemerkt dat het geborsteld alluminium gevoellig is voor vingerafdrukken, maar hier heb ik bij de zilveren uitvoering geen last van.

De afwerking is erg netjes en het voelt ook erg stevig aan allemaal. Het geeft de Vaio Fit ook een erg chique uiterlijk.
Echter zit er nog wat flex in de plastic onderkant waardoor je de case een beetje hoort “kraken” als je druk uitoefend op het plastic.
Bij het kantelen van het scherm voelt (zoals vaak gezegd) erg solide aan. Het gewicht voelt ook als een hele verademing in vergelijking met mijn HP Probook 4310s (welke een gewicht heeft van 2,1Kg). En betreft de dikte scheelt het de helft. Op het dikste punt is de Vaio 18mm dik

De adapter is een nieuw systeem wat ik nog niet eerder gezien heb. Een combinatie van een klik / magneet systeem. Het werkt goed, maar is even wennen. Er is voor de veiligheid van de Vaio ook niet veel kracht nodig om de adapter los te trekken.
Een laatste aandachtpuntje is dat wanneer het scherm in viewer of tablet modus staat de aluminium platen op elkaar gerust liggen. Indien er wat tussen komt te zitten kan dit krassen veroorzaken (helaas in de 1ste dagen ondervonden)

De Fan
De allerbelangrijkste eerste indruk (voor mij) was hoe het ventilator geluid was naar de initiėle installatie.
Bij het opstarten hoor je de fan inderdaad even razen (kan ik me ook goed voorstellen dat mensen zich hier aan geėrgerd hebben) Eenmaal bij het aanmeld scherm van Windows hoor je de fan downspinnen.
Daarna zal de fan wel blijven doordraaien, maar het geluidsniveau is zeer acceptabel. Als de Vaio het even druk krijgt hoor je de fan al gauw weer oplopen.
Echter lees ik dit vaker bij de ultrabooks en ook de surface.

Display / Touchscreen / Digitizer Pen
Het Display is een 1920x1080 scherm welke mooie kleuren weergeeft dankzij de techniek die Sony er in heeft zitten van de Bravia technologie die ze op hun TV's toepassen.
Standaard is de DPI scaling op 125% ingesteld. Wanneer je deze terug schroeft naar 100% zie je wat voor werk oppervlak je mee te maken hebt.
Voor mijn gevoel is de helderheid van het scherm niet zo hoog. En de glazen plaat van de scherm (die na een tijdje gebruik onder de vingerafdrukken zit) zorgt voor veel glare.
De touchscreen reageert heel erg goed. Ik heb hier nog geen problemen ondervonden. Binnen de Windows Metro interface komt de touchscreen echt tot zijn recht. Multitouch reageert soepel en snel en ook typen op het onscreen toetsenbord van Windows 8.1 werkt goed. Al zal het zeker een fysiek toetsenbord nog niet vervangen.
Met de digitizer pen (Sony VGP-STD02), die in mijn geval werd meegeleverd werd, geeft een mooie meerwaarde.
De digitizer pen, techniek welke afkomstig is van N-trig, is veelzijdig te gebruiken op het touchscreen. Als eerste wordt altijd gedacht aan notities maken en voor photoshop achtige doeleinden. Ik gebruik de pen echter ook voor het navigeren door de desktop modus. Middels de 2 knoppen op de pen heb je extra functies tot je beschikking (afhankelijk van programma).

Toetsenbord / Touchpad
Met het toetsenbord type je na wat oefenen lekker weg. De travel is inderdaad niet veel, maar ik kan er geen punt van maken. Ook wordt vaak gemeld dat de toetsenbord iets meebuigt naar binnen. Dat is ook bij deze nog van toepassing, al moet je er op letten om het te zien.
De toetsenbord is uitgerust met backlit verlichting. Deze is niet te dimmen, maar wel uit te schakelen. Wanneer de toetsenbord oplicht ogen de toetsen wat goedkoop aan. Het zijn plastic gespoten toetsen. Hierdoor is het zo dat wanneer het oplicht, is het licht niet overal even mooi verdeeld is.
De touchpad (van ELAN) ben ik heel erg tevreden over. Het is een van de betere touchpads die ik tot op heden gebruikt heb. Ik kan met mijn vingers over het algemeen een touchpad goed bedienen en ik gebruik eigenlijk ook nooit een muis bij een laptop.
De touchpad heeft een mooie omvang, ondersteund Windows 8 gebaren en ondersteund multitouch. Dit maakt het navigeren door Windows 8.1 ook een stuk aangenamer, wanneer je de touchscreen niet gebruikt.
De oppervlak voelt ook erg goed aan. Niet te glad of erg stroef.

Geluid
Het geluid kan ik kort over zijn en is voldoende. Je kunt met de Sony control panel nog een beetje spelen met de settings zodat je het wat aangenamer kunt laten klinken, maar veel diepte zul je er niet in horen.

Wifi / Bluetooth module
De Wifi module (Intel Wireless-N 7260) heeft me de eerste dagen wat kopzorgen gegeven. Ik heb thuis een Netgear WNDR 3700 Dual Band router staan, waarbij ik de 2,4Ghz en de 5Ghz Wi-Fi geconfigureerd heb. Bij mijn eerste tests kwam ik echter niet voorbij de 25Mbit en werd de connectie voor onduidelijke redenen gedropt.
Na wat speuren op het internet kwamen de benodigde problemen met de Intel kaart naar voren. Uiteindelijk de laatste driver van eind januari geļnstalleerd en sinds dien ervaar ik geen problemen meer. Met data overdracht snelheid variėrend van 120Mbit (10m van router en 2 deuren) tot 155Mbit (naast de router) op de 5Ghz frequentie.

Accuduur
Betreft accuduur ben ik positief. Met mijn gebruik (waarbij er momenten zijn dat ik hem even dichtklap of in de slaapstand zet) kom ik met gemak een werkdag door en kan ik thuis nog even rustig internetten.

Benchmarks
Ik heb enkele snelle benchmarks uitgevoerd met Cinebench 11.5 en CrystalDiskMark 3.0.3 om te zien hoe deze laptop meekomt met de concurrentie en hoe de SSD en CPU prestaties zich houden. De resultaten zijn ruim voldoende, maar ik had hogere verwachtingen van de SSD. Wat ik van de oude mSata uitvoering gezien heb is het wel een stuk sneller. De Vaiovoelt ook erg snel aan. Hij is opgestart binnen 4 seconden en vanuit de slaapstand ontwaakt die binnen 2 seconden.

Adapter i.c.m. de Sony VGP-WAR100 router
De Adapter meegeleverd bij de Sony is erg compact en is voorzien van een USB poort. Deze geeft een output van 5V, 1A. Hierdoor kun je bijvoorbeeld een smartphone opladen. Een Accessoires die Sony los verkoopt is de VGP-WAR 100 router, die je direct kunt monteren op de adapter. De router is voorzien van een UTP aansluiting en handig wanneer je geen Wi-Fi verbinding tot je beschikking hebt, maar wel een bedraad LAN UTP tot je beschikking hebt.
In theorie klinkt dit heel handig, een minirouter aan de adapter als je geen UTP netwerkkaart in de laptop hebt zitten, mits Sony er iets meer aandacht aan gegeven had.

De UTP aansluiting ondersteund een max doorlaat van 100Mbps en de Wi-Fi ondersteund alleen een 2,4Ghz N standaard met een max doorlaat van 150Mbps (dus de zwakste schakel is de 100Mbps aansluiting).
In de praktijk resulteert dit in een max doorvoer van ongv. 5,5MB p/s (getest op verschillende plekken en nog niet echt veel hoger gekregen) .
Voor een prijs van 40 euro is het een dure oplossing welke je beter kunt tackelen met een goede USB netwerkkaart aan te schaffen (wat ik ook gedaan heb).
Enige voordeel van dit apparaatje is dat je hem aan je adapter kunt laten zitten (dus niet in de weg licht). Hierdoor je eigenlijk altijd een netwerk mogelijkheid ondanks dat er geen UTP aansluiting op de Vaio zit.

Conslusie
Ik ben persoonlijk erg tevreden over dit product. De problemen zoals deze bij de launch veelvuldig aandacht kregen heb ik geen last van ondervonden. Het design is wat je van Sony mag verwachten en voelt ook degelijk genoeg aan. Overal denk ik dat het een goede allrounder is, die nog wel iets beter had kunnen zijn.
Ik denk echter dat wanneer je echt een ultrabook wilt kopen of een Windows tablet er betere alternatieven zijn. In de wereld van de convertibles denk ik wel dat het 1 van de betere is van dit moment.
Helaas jammer om te zien dat deze geen opvolger meer zal krijgen, met mijn idee of ze dit product nog verder konden door ontwikkelen. Hoe de laptop zich gaat houden over de komende jaren durf ik ook niet te zeggen en de praktijk zal het uitwijzen.

Hier nog een uitgebreide foto selectie van de Vaio

Heb jij ook een Sony Vaio Fit Multi-flip PC SVF13N1C5E?

Dergelijke problemen ervaar ik niet met de touchpad. Er zit wel een functie in dat wanneer je een selectie wilt doen, dat je 2x kunt tikken (in plaats van de bij de 2de tik vasthouden) en dat je daarna een selectie kunt maken of een venster kunt verplaatsen. Dan mag je kortstondig de touchpad los laten zodat je de venster verder kunt verplaatsen. Dit duurde even bij mij voordat ik het onder de knie had.
Voor de rest heb ik nog wel eens dat mijn handen te droog zijn en dat de touchpad hier niet goed op reageert. Voor de rest bevalt de touchpad dan ook erg goed (zoals beschreven).

Het uitvallen van de laptop heb ik nog nooit meegemaakt. Als je hier meerdere keren per week last van hebt denk ik dat er een fabricage fout in zit en zou ik verhaal doen op de fabrieksgarantie.
Je geeft aan erg tevreden te zijn met het touchpad. Ik ervaar echter met de SVF13N1C5E nog al eens problemen. Vooral dat de muis "verspringt". Bijvoorbeeld als ik de linkermuis knop in druk, of ingedrukt hou en dan iets wil selecteren. Erg vervelend.. Heb jij hier geen last van?

Verder al eens last gehad van het feit dat hij wel eens random uit valt? Dit heb ik meerdere keren per week helaas.