DFI Lanparty DK P45-T2RS PLUS Review

michaelvt 6 januari 2009, 1.486 views

DFI Lanparty DK P45-T2RS PLUS

Pluspunten

• Overclockbaarheid

Minpunten

• Weinig Sata kabels meegeleverd

Layout Score: 4
Een tijdje geleden de DFI Lanparty DK P45T2RS Plus vanuit Duitsland besteld. Mijn vorige bord was ook een DFI Lanparty en daar was ik erg tevreden over, na wat reviews gelezen te hebben besloot ik deze te nemen, vanwege zijn overclockbaarheid en prijs.

Verpakking

Een zwarte doos met wat kleurige vlakken kwam bij mij binnen gevallen, wat er allemaal in zit is het volgende:
* IDE kabel
* Floopy kabel
* SATA kabel (Power & Data)
* Crossfire connector
* Handleiding
* Quickstart guide
* ABS manual
* Driver CD
* Driver Floppy

Alles wat je eigenlijk nodig hebt om een pc te bouwen, al hadden er wel wat meer S-ATA kabels bij gemogen.

Het Bord

Ik vind het werkelijk waar een schitterend uitziend bord, het heeft de zwarte PCB die we van DFI gewend zijn met knal oranje en gele sloten. Het oranje gevoel was wel degelijk aanwezig toen ik het bord bekeek :P .

Voor de die-hard overclockers is het makkelijk om de nordbridge koeler te verwijderen. Deze zit gewoon met schroefjes vast en is makkelijk te verwijderen. De ATX connector is goed geplaatst aan de rand van het bord en zit dan ook niet in de weg. Onder de ATX connector vinden we nog een IDE slot, toch wel makkelijk (nog even mijn oude brander op aangesloten :) )

Wanneer we nog wat verder naar beneden gaan, treffen we de S-ATA connectors aan. Maar liefst 8 stuks, waarvan er 6 worden aangestuurd door de ICH10R en 2 door een J-Micron controller.

Onderaan het bord treffen we 2 knopjes aan, de power en reset button. Erg handig voor wanneer je het moederbord niet in een kast hebt. Wanneer beiden tegelijkertijd ingedrukt worden, reset de CMOS. Ook is floppy connector naar onder verplaatst, omdat bijna niemand deze meer gebruikt.

Bij de backplate treffen we een 6-tal usb aansluitingen aan, SPDIF, PS/2, 6 3,5mm audio aansluitingen en een Gigabit-lan netwerk aansluiting.

Bios
DFI staat al jaren bekend om zijn enorm uitgebreide bios functies, bij dit moederbord is dat niet anders. Er is een speciale ABS functie(nee geen auto) maar het Auto Boost System. Hier kun je instellingen van een ander met dezelfde setup in je bios laden en hoef je geen moeite te doen met het tweaken van je instellingen.

Hieronder een overzicht van de opties:
* FSB Settings: 200MHz to 999MHz
* DDR2 Settings: Auto, 200/667, 200/800, 266/667, 266/800, 333/667, 333/800, 400/800
* PCIe Settings: 100MHz to 250MHz
* CPU Voltage Settings: +12.5mV to 787.5mV (in 12.5mV steps)
* Memory Voltage Settings: 1.789V to 3.280V (in 0.23/0.24 steps)
* SB Core/CPU PLL Voltage Settings: 1.55V to 2.15V (in 0.20V steps)
* NB Core Voltage Settings: 1.1825V to 1.97V (in 0.0125V steps)
* CPU VTT Voltage Settings: 1.210V to 1.603V (in 0.011V steps)
* Multiplier Selection: Yes, 6 - 50 (CPU dependent)

Overclocking en benchmarks

Allereerst heb ik geprobeerd de maximale FSB te vinden, dit met een Q9550. Ik bleef steken op een FSB van 475MHz. Helaas gaat mijn CPU niet harder dan 3.8GHz. Al heeft Viss wel bewezen dat met een hoop tweaking dit moederbord tot records kan leiden :*) .

Benchmarks
Ik heb de volgende benchmarks gedraaid op het moederbord:
SiSoftware Sandra
Everest
ViMark
7-Zip
HDTach

Tevens heb ik resultaten van mijn oudere Asus Blitz Extreme erbij vermeld om te kunnen vergelijken.

Sisoft Sandra

Deze benchmark draait om volledig om de CPU, zijn performance wordt hier getest. Er zijn hier ook maar kleine verschillen te zien.

CPU Whetstone

Multimedia float
Multimedia Int
194610

Everest

Deze test belast het geheugen volledig en het is te zien dat de P45 chipset een iets betere controller heeft meegekregen dan de |Asus met zijn P35
Write/read/copy

Write

Write

Latency

ViMark

ViMark is een relatief nieuw programma wat een aantal basisfuncties in Windows test, zoals het opstarten van quicktime of het maken van GIF bestanden.
Windows
Quicktime
GIF

Windows
Quicktime
GIF

7-Zip

In 7-zip heb ik een file van 64 MB genomen om te compressen en decompressen.

Decompress
Compress
Decompress
Compress

HDTach

In HDTach zijn er nauwelijks verschillen te zien.

Burst
CPU
Random Acces

Burst
CPU
Random Acces

Al met al een erg compleet bord, zeker voor een prijs van 150,- destijds. Voor andere P45 moederborden met dezelfde functies moest een stuk meer betaald worden. Tel daarbij op dat het een goede overclocker is en je hebt een super bord :)

Heb jij ook een DFI Lanparty DK P45-T2RS PLUS?

Reviews door de redactie

Beetje korte review, vertel wat meer over je ervaringen met het bord, en wat meerdere tests

Toch niet veel verschil met een P35 dus..
Maar hoeveel SATA kabels waren het nu? het waren er te weinig, maar dat zegt mij niets.

Gr Niek
Ik kreeg tog 2 glow in the dark sata kabels bij mijn lanparty jr 790gx-m2rs, volgens mij horen die er bij jou bord ook te zitte.
Ik heb er zelf ook 2 bij gehad, maar er zitten 8 aansluitingen op. Mijns inziens veel te weinig!