Sony Xperia Z1 Zwart Review

Frikandelhoofd 20 maart 2014, laatste update op 20 maart 2014, 993 views

Sony Xperia Z1 Zwart

Pluspunten

• Camera in Manual Mode
  • Grootte en gewicht
  • 'Sandwich' design van glas en metaal
  • Magnetisch opladen naast Micro USB
  • (kwaliteit van) Fysieke camera knop
  • 3.5mm poort zonder klepje

Minpunten

• Camera in Superior Auto Mode
  • Grootte
  • Screenprotectors vanuit fabriek krassen snel
  • Power knop klikt niet heel fijn
  • Scherm tint vóór witbalans correctie (geel)

De Sony Xperia Z1 is volgens Sony de beste cameratelefoon in een waterdichte smartphone. Daarnaast gooit Sony ook een heleboel termen naar de Xperia Z1, zoals "X-Reality" en "Triluminos" om het scherm mooi te laten klinken, en "Exmor RS" en "Bionz" voor de camera. Maar merk je hier wat van in de praktijk?

Laat ik beginnen bij het begin. Ik heb voor de Xperia Z1 gekozen omdat ik over het algemeen tevreden was over de kwaliteit van de Sony Xperia S maar ik zocht een sneller toestel met een betere camera. Ik ben een voorgaande Sony Ericsson Satio eens verloren aan het water, en daarom sprak mij de waterdichtheid ook erg aan. Ik heb een boel telefoons overwogen, zoals de Nexus 5 of Sony Xperia Z Ultra, en zelfs de goedkopere Sony Xperia Z, maar telkens kwam ik terug bij de Z1. Ik ben zelf een hobbyfotograaf dus ik moest per se een goede camera in mijn volgende smartphone hebben. Alweer, Sony Xperia Z1. Ik besloot dus maar de Xperia Z1 te bestellen bij verlenging van mijn abonnement. En ik ben alles behalve teleurgesteld - het is echt een enorme upgrade vanaf mijn vorige Xperia S.

Ik ben enigszins laat met het bestellen van de Z1 - de smartphone is ten tijde van het schrijven van deze review ongeveer een half jaar oud. Dat is een kwart van de levensduur die men aanhoudt bij toestellen die komen bij een abonnement. De Xperia Z2 is op dit moment net aangekondigd, maar als tech enthusiast had ik me al geörienteerd op de gelekte specificaties toen ik de Z1 wilde bestellen. De Z2 leek nauwelijks een upgrade over de Z1. Aangezien de Z2 daarnaast als nieuwprijs boven de ¤600 zou zitten (wat te verwachten is bij een nieuw vlaggenschip) en de Z1 mij omgerekend ¤440 zou kosten met verlenging van mijn abonnement, ging ik uiteraard maar voor de Z1 die achteraf ook bijna dezelfde specificaties bleek te hebben.

Nu ik mijn Z1 ongeveer een maand in gebruik heb, kan ik mijns inziens een goede beoordeling geven. Ik zal beginnen bij de bouwkwaliteit, de 'sandwich' van glas en metaal. Ik vond de iPhone 4 en 4S al prachtig met glas aan de voor- en achterkant, en de Xperia Z1 heeft dit gelukkig ook. Ik ben zelf erg voorzichtig met mijn apparaten en ik gebruik noot hoesjes (ook nu niet), maar voor zover ik op internet heb gelezen is het nog best moeilijk om het glas van de Z1 te breken. Het zogenoemde 'dragontrail' glas van Sony is dus niet alleen een marketing naam. De rest van het apparaat dat geen glas is, is vooral metaal. Erg stevig, koud aanvoelend metaal. Een betere combinatie kan ik zelf niet bedenken. Het voelt ook erg luxe na de telefoon nat te hebben gemaakt: door water voelt het metaal namelijk koud aan. De telefoon is ook vrij groot en relatief zwaar, wat ik persoonlijk meer een pluspunt vind. Dit hangt uiteraard af van de persoon in kwestie.

Het scherm is, hoewel sommige reviewers anders beweren, toch nog best goed. Het is misschien niet het mooiste scherm voor een smartphone, maar slecht is het ook zeker niet. Er is genoeg detail door de Full HD resolutie: het verschil met mijn Xperia S en zijn HD-Ready scherm is voor mij duidelijk. Daarnaast zijn de kleuren prima MITS je gebruik maakt van de instelling voor witbalans correctie. Mijn scherm was namelijk belachelijk geel toen ik de telefoon in ontvangst kreeg, maar dit was gelukkig op te lossen door bij de witbalans instellingen het balkje met 'blauw' helemaal naar rechts te slepen. Nou moet ik wel zeggen dat de termen die Sony ernaar gooit vooral bedoeld zijn voor marketing. Het 'Triluminos' scherm zal inderdaad wel een beetje anders zijn qua hardware maar het is en blijft een scherm met goede kleuren: niet spectaculair maar gewoon goed. En de X-Reality engine zou foto's en video vooral mooier moeten maken en dit zal ook vast, maar het is wederom niet merkbaar tenzij je 'aan' en 'uit' naast elkaar zou houden. Waar de X-Reality engine wel voor zorgt is een iets lagere accuduur. Ik heb dit dus uit staan.

De accuduur is over het algemeen niet verkeerd, vooral niet met Sony's Stamina modus. Een dag met gemiddeld gebruik is prima te doen. Een spelletje tijdens het wachten kan ook prima. Zo lang het scherm maar niet te lang aan is, want dat is de grootste kostenpost voor accuduur hier.

Over de processor kan ik heel kort zijn: deze is uitstekend. De Snapdragon 800 is de snelste processor op het moment en hij draait echt alles vloeiend. Zelfs GTA: San Andreas draait heel soepel. De telefoon wordt overigens wel redelijk warm, maar dat is op zich niet heel gek met zo'n snelle (en zuinige) processor. Soepeler dan dit wordt een telefoon niet gauw.

Tenslotte de camera, het grootste discussiepunt van de Sony Xperia Z1. Als hobbyfotograaf heb ik deze intensief getest, en ik ben tot de conclusie gekomen dat hij uitstekende foto's maakt voor een telefoon wanneer je weet hoe je hem moet gebruiken. Je hebt namelijk twee modi: "Superior Auto Mode" en "Manual Mode". Ik maak altijd gebruik van Manual Mode, want met een lage ISO van rond de 50 zijn zelfs de foto's met 20 megapixels erg gedetailleerd en is er weinig ruis te bekennen. De Superior Auto Mode maakt echter geen 20 megapixel foto's, maar maximaal 8 megapixel foto's. Volgens Sony zouden deze foto's beter moeten zijn dan reguliere smartphone foto's met 8 megapixels vanwege een techniek genaamd 'oversampling', waarbij in principe gebruik wordt gemaakt van een combinatie van meerdere pixels op de sensor voor een hoger contrast tussen de afzonderlijke pixels. Merk je hier echt wat van? Ik zeg, nee. In Superior Auto Mode hebben de foto's alsnog veel ruis wat komt door een erg hoge ISO waarde die de camera automatisch gebruikt.

Kortom, wil je goede foto's maken met de Xperia Z1? Dat kan, maar gebruik dan Manual Mode, stel de witbalans van de foto zelf in en zet de ISO zo laag mogelijk dat de foto nog net niet wazig wordt. Het is misschien wat werk, maar dat maakt wel het verschil tussen matig en prachtig.

Tot slot een korte samenvatting over de Sony Xperia Z1:
Het is een uitstekende telefoon. Hij werkt zo soepel als je een telefoon kunt wensen, voelt goed aan en ligt prima in de hand. Doordat hij waterdicht is kun je hem zonder problemen meenemen naar het zwembad voor foto's (geen zout water overigens - het strand is niet aangeraden) of gebruiken voor muziek tijdens het douchen.

Vergeleken met de aangekondigde Xperia Z2 is dit een iets oudere maar veel goedkopere smartphone. De Z2 kan niet veel meer dat de Z1 niet kan (zeker niet als modden een optie is), en daarom is de Z1 ook nu nog een geweldige keuze. Vooral aangezien deze onlangs nog een update heeft gekregen naar de nieuwste Android versie van dit moment: Android 4.4.2 KitKat.

De Sony Xperia Z1 is verder een uitstekende moderne telefoon; je zou niet zeggen dat hij al een half jaar verkrijgbaar is. Voor wat minder kun je dan wel de Nexus 5 nemen die qua prijs/kwaliteit verhouding goed is, maar die heeft een veel slechtere camera en de kans bestaat dat deze al kapot gaat bij een beetje regen. De Sony Xperia Z1 blijft nog lange tijd een geweldige keuze om te overwegen, vooral als de Xperia Z2 op je verlanglijstje staat maar net iets te duur is.

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Zwart?

Reviews door de redactie

Top, vooral je settings voor de camera zijn erg handig, de witbalans schermaanpassing van blauw laat het meteen heel blauwig uitzien, maar ik had ook niet het idee dat het scherm default 'gelig' was, mogelijk ondertussen in een update verbeterd, deze draait as we speak android 5,1 stock.. just my 2 cents