Samsung Syncmaster 244T Zilver Review

GK89 9 september 2010, 2.414 views

Samsung Syncmaster 244T Zilver

Pluspunten

• HDCP ondersteuning
  • Goede kleurweergave
  • Goede instelbare Contrast en Helderheid
  • Goede weergave van zwartgradaties
  • Acceptabele responstijd voor een S-PVA Paneel
  • Voldoende verstelmogelijkheden
  • Goed te bedienen OSD menu (doormiddel van op de voorkant geplaatste knopjes)
  • Dunne schermranden laten het scherm groter lijken dan dat het is

Minpunten

• Onbruikbare featureset (door gemis van scaler)
  • Zwart in een donkere kamer is niet zwart
  • Zichtbare Responstijdfouten door het gebruik van te heftige RTC techniek
  • Hoge Input Lag
  • Scherm is stroef te verstellen

Een hele tijd geleden heb ik een review geschreven over de LG L245WP-BN. Waar vele recensies en mensen dit een goed schem vinden, ben ik van mening dat dat juist niet zo is. Ik heb dan ook meteen stevig doorgezocht naar een CRT vervangend LCD scherm dat van superieure kwaliteit is. Nu luidt de vraag: Is dat met deze Samsung Syncmaster 244T gelukt of niet? Grotendeels wel, ondanks zijn mankementen! Ondanks dat dit scherm een ouder model betreft, kon ik hem voor een prikkie krijgen. Daarom heb ik gekozen voor deze 244T en niet de nieuwere 245T.

Featureset:

De featureset van dit scherm is nagenoeg compleet. Met DVI, Component, D-Sub, S-video, Composiet en USB aansluitingen kun je heel wat kanten op. Dit scherm bevat alleen geen HDMI aansluiting, maar het nieuwere 245T scherm wel. Dit is dus geen minpunt aangezien dit puur te maken heeft met het feit dat het een ouder model betreft waarin HDMI nog in opkomst was. Wel wordt netjes HDCP ondersteund op de DVI poort. Je kunt dus gerust HD materiaal bekijken zonder beveiligingsproblemen.

Leuk zo'n uitgebreidde featureset, maar foutloos is het niet. Er zijn namelijk 2 problemen met het aansluiten van externe apparatuur. Probleem 1: Als een monitor een signaal moet weergeven buiten de Native resolutie, dan worden de pixels gescaled over het hele scherm. De kwaliteit hiervan is bij dit scherm vrij slecht te noemen. Dit resulteert dus in een wazig, ongedetailleerd beeld. Nu valt dit nog te overzien, maar het grootste probleem ligt hem bij 16:9 content. Omdat de monitor maar 2 verhoudingsinstellingen kent (4:3 of Wide) geeft deze 16:9 materiaal weer over een 16:10 verhouding. Dit resulteert over een lichtelijk uitgerekt beeld. Het scherm mist dus een functie om 16:9 content in zijn originele verhouding weer te geven. Ideaal is deze featureset daarom grotendeels niet en ik raad dan ook aan dit scherm alleen te gebruiken voor de PC!

Kleurweergave:

Subjectief gezien is de kleurenweergave zeer goed te noemen. Het beeld oogt vrij neutraal. Dit heeft te maken met het feit dat het scherm de juiste kleurtemperatuur en gamma instelling heeft zonder dat je uberhaupt zelf in de instellingen hoeft te sleutelen. Iemand die echt goede ogen heeft en bepaalde monitor testbeelden gebruikt om het scherm bij te stellen, merkt op dat het scherm net een tandje te warm is. Een kleine reductie van de rode kleur is dus noodzakelijk om het scherm beter te laten ogen.

Contrast en helderheid:

Ook dit is een sterk punt van het scherm. Het enige wat je hoeft te doen om te zorgen dat het contrast en helderheid klopt is beginnen met MagicBright op Custom te zetten. Nu kun je handmatig het contrast en brightness instellen. Na sleutelen met de instellingen bleek dat de standaard contrastinstelling van 65 de juiste is. Voor de Brightness vind je de juiste waarde tussen de 30 en 50 afhankelijk van je omgeving. Wel moet ik een kanttekening plaatsen bij de zwartweergave van dit scherm. Deze is voor een LCD acceptabel te noemen, maar voor een CRT gebruiker als ik was het toch even wennen. Onder normaal daglicht lijkt het beeld perfect zwart, maar op het moment dat het volledig donker is in de kamer, dan kun je het zwart gerust grijs noemen. Dit is een probleem dat elk LCD scherm tot nu toe kent. Een heel groot voordeel ten opzichte van de slechte kwaliteit TN panelen is dat er absoluut geen sprake is van backlight bleeding. Ook niet aan de bovenkanten en hoekjes van het scherm. Doordat het scherm ook nog eens goed kan omgaan met zwartgradaties, laat uiteindelijk het LCD scherm wel zijn sterke kanten zien met het weergeven van beelden met veel zwart.

Ghosting:

Zoals bekend gaat het hier om een S-PVA LCD paneel. Deze staan bekend om hun betere zwart en kleurenweergave + een betere inkijkhoek (al is de inkijkhoek nu niet 178 graden te noemen). Het enige wat van dit soort panelen vaak slechter is dan een goedkoop TN paneel is de Responstijd. Toch is deze bij dit scherm niet belabberd. De responstijd is snel genoeg om de bewegingen scherp te houden, maar foutloos is hij niet! Dit scherm maakt gebruik van de RTC techniek om de responstijd te verlagen. Omdat deze techniek te heftig is geimplementeerd zie je zo hier en dan ook artefacten verschijnen. Deze zijn vooral herkenbaar als het scherm veel donkere stukken moet laten zien in beweging. Je ziet dan vaak donkere sporen achter een object aanhobbelen. In normale gevallen ga je dit dus niet zien, maar de RTC techniek had zeker minder heftig toegepast moeten worden, want het is meer zichtbaar dan mij lief is. Deze techniek brengt helaas ook een ander nadeel met zich mee: Input Lag. Dit scherm heeft daar nogal last van. Dit betekend dat het beeld dat je ontvangt vanaf je computer later aankomt op het scherm. Dit valt direct te merken zodra je op het bureaublad zit van Windows. Op het moment dat je je muis beweegt, heb je het gevoel dat deze er lichtelijk achteraan loopt. Nu vraag je je af: Wat heeft dit te maken met de RTC techniek verantwoordelijk voor de responstijd? Je monitor heeft een buffer in het scherm. Deze slaat een frame op die hij ontvangt van je grafische kaart. Dan volgt de volgende frame > Deze worden met elkaar vergeleken en de monitor sjoemelt met de voltages om te zorgen dat de cellen van het scherm snel veranderen bij bewegende beelden. Omdat dit scherm blijkbaar 3 frames minimaal opslaat loopt je beeld dus al 3 beelden per seconde achter! Dit fenomeen noemen we Input Lag. Hoe vatbaar je bent voor dit probleem is persoonsgebonden. Je merkt het vooral als je een CRT scherm aanvoelt en dan direct overstapt naar dit scherm. Een hele kritische kijker zou zelfs kunnen opmerken dat het geluid en beeld van een film niet synchroon loopt, omdat de monitor een vertraging kent. Gelukkig heb ik een versterker waarmee ik het geluid kan vertragen. Deze heb ik 40ms vertraagt en nu loopt het synchroon.

Pixeldefecten:

Na langdurig gebruik heb ik nog geen pixeldefecten ondervonden.

Bouwkwaliteit en afwerking:

Als we kijken naar het scherm zelf moet ik eerlijk zeggen dat hij een beetje plastic overkomt. Nu heb ik te maken met de zilveren versie en deze kleur vind ik bij alle producten van plastic vaak goedkoop overkomen. Wel zijn de randen van het scherm dun en elegant, waardoor het scherm nog groter lijkt dan dat ie al is. Ondanks het wat plastic krakerige karakter van het scherm zit de voet erg stabiel in elkaar. Deze is behoorlijk groot en log te noemen, maar dit heeft als voordeel dat het scherm stabiel op mijn bureau staat en dat je er een relatief grote Center Speaker onder kunt plaatsen voor een surroundset. Zelf heb ik een redelijk formaat Center Speaker onder dit scherm geplaatst en het past er mooi onder.

Het scherm heeft een aantal verstelmogelijkheden. Zo kun je draaien, omhoog en omlaag stellen, tilten en het scherm in portraitmodus zetten. Minpunt is alleen het moeilijke verstellen van het scherm. Als ik sommige moet geloven zou dit als een geoliede machine moeten gaan, maar het tegendeel is waar. Het verstellen werkt nogal stroef, al heeft dat wel als voordeel dat je niet per ongeluk met een stoot tegen het scherm de positie ervan veranderd.

Vormgeving:

Ondanks mijn kritiek op het wat plastic ogende uiterlijk van het scherm, vind ik niet dat het meteen een lelijk stuk schroot is. Het scherm komt namelijk zeer professioneel over en er is duidelijk meer aandacht besteed aan de beeldkwaliteit van het scherm dan aan het design (wat ik zeker een goede manier van zaken vind). De knoppen voor het instellen van het scherm zitten op de voorkant en zijn klein en netjes geplaatst. Ze zijn makkelijk te bedienen, maar maken het scherm er niet lelijker op.

Prijs en conclusie:

Laten we beginnen met het volgende: Geen 1 beeldscherm is perfect en dit scherm is daar ook een voorbeeld van. Toch is dit scherm absoluut niet verkeerd. Een aantal nadelen zijn namelijk vooral gerelateerd aan de nog niet ver genoeg gevorderde LCD techniek. De grootste gemiste kans van dit scherm is de featureset. Deze is nagenoeg onbruikbaar verklaard door het gemis van een degelijke upscaler en de functie om 16:9 content in zijn juiste verhouding weer te geven. Voor een scherm met zo'n prijs had dat geen overbodige luxe geweest. Wie het beeldscherm dus voor multimedia apparaten buiten de PC gebruikt komt dus bedrogen uit. Het grootste pluspunt is toch wel de combinatie van een goed formaat scherm met een hoge resolutie van 1920x1200 en de zeer goede beeldkwaliteit die erop getoond wordt.

• MSI nVidia GeForce 9800GX2
  • MSI nVidia GeForce GTX260 SP216
  • Playstation 2
  • Playstation 3
  • Windows 7

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 244T Zilver?

Zeer nette rewiew.

Ik ben al een paar jaar geleden overgestapt op LCD maar ik kan me prima vinden in jouw overweging wat betreft de weergavekwaliteit tov CRT. Die heb ik destijds ook gemaakt waardoor ik ook op een S-PVA paneel uitkwam. Wat natuurlijk niet het beste soort paneel is, maar wel een gulden middenweg wat betreft prijs, beeldkwaliteit, reactiesnelheid, etc.

TN is gewoon een hl stuk minder al vinden veel mensen het goed genoeg, vooral omdat het in verhouding spotgoedkoop is. De iets hogere reactiesnelheid van S-PVA en aanverwanten is imho niet merkbaar in ghosting. Althans, ik merk het niet wat niet wil zeggen dat een ander het wel zou kunnen merken.

[edit.]
Dit scherm maakt gebruik van de RTC techniek om de responstijd te verminderen en duidelijk is dat deze wel eens een foutje laat zien.
Kun je dat niet beter uitzetten dan? (als het mogelijk is)

Normaal gesproken moet een S-PVA scherm zonder fratsen 8ms halen. Wat t.o.v. 6 ms geen groot verschil is.

Sowieso kun je als je op 6ms of 8ms toch ghosting merkt misschien toch beter een TN paneel overwegen. Als je het opmerkt en er op blijft letten kan het zeer irriterend werken lijkt me.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 7 januari 2009 15:06]

Ik heb het broertje van dit scherm, de T240. Ik gebruik 'm ook regelmatig in combinatie met de PS3, via de HDMI ingang die het scherm heeft. De T240 heeft (helaas) ook geen 1:1 mapping, maar rekt 1080P op tot 1200P. Levert als je goed kijkt wat schoonheidsfoutjes op bij pixelbrede diagonalen enz, maar samsung weet het verschil inderdaad goed weg te moffelen.

Ik vind het wel erg jammer dat de 1:1 mapping er bij de schermen gewoon niet op zit (en bij de T240HD bijvoorbeeld wl!). Het is een klein verschil in software, en dat vind ik altijd eerlijk gezegd schoftige praktijken. Ik weet dat samsung niet het enige bedrijf is wat softwarematige functies disabled om een groter verschil te krijgen tussen modellen, maar het blijft natuurlijk zonde.

Nette review!

[Reactie gewijzigd door Corn op 6 januari 2009 20:14]

@ Corn

Je hebt gelijk dat Samsung dit verschil idd minimaal weet te maken. Zelf had ik verwacht grote problemen te krijgen met het afspelen van 16:9 materiaal vanaf externe apparaten buiten de PC om op een 16:10 scherm, maar dit valt reuze mee (gelukkig).

btw De T240 is absoluut niet het broertje van dit scherm (no offense :P ), want de 244T is een model uit 2006 en kent geen goedkopere versies (al zit er een T in T240 en 244T :P) sterker nog: De 245T (de opvolger van de 244T) heeft wel een goedkoper broertje, namelijk de 245B (wat een 24 inch scherm met een TN paneel is en welke naar mijn mening een dramatisch slecht scherm is om mee te werken) en de T240 is eigenlijk op zijn beurt weer een opvolger van de 245B (de 245B en de T240 werken alletwee met een TN paneel). Nu kun je beter zeggen dat de 245T een duurder broertje is vande 245B, want de 245B was er eerder (en was het eerste 24 inch scherm met een TN paneel) :P

@ houseparty

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die er hetzelfde over denkt. Ik kwam idd ook uit op een S-PVA paneel om precies dezelfde redenen die jij opnoemt. Een S-IPS scherm is vaak nog duurder, terwijl ik een S-PVA paneel al duur genoeg vind (vooral als je bedenkt dat je vroeger een 21 inch hoog kwaliteit CRT scherm voor 400 euro of soms zelfs minder kon krijgen :P ). Nu vind ik een S-IPS scherm ook niet heel interessant, want buiten de iets betere kleuren en de nog net wat strakkere inkijkhoek (als is dat verschil niet zo groot als dat ik gehoopt had, vind namelijk de inkijkhoek van een S-PVA paneel tegenvallen!) brengt het ook weer andere nadelen met zich mee. Zo heeft ieder paneel zijn voordelen en nadelen en is er geen 1 echt het beste. TN Film panelen zijn natuurlijk duidelijk de slechste (al zijn daar eindelijk ook een aantal goeie in te vinden als je de matige inkijkhoek voor lief neemt)
Kun je dat niet beter uitzetten dan? (als het mogelijk is)
Als die functie erop zat had ik het zeker uitgeprobeerd en misschien ook zo gehouden, want als ik 8ms zou kunnen halen zonder de RTC techniek dan vind ik dat voldoende. Dit is dan ook echt 1 van de weinige punten waar een TN paneel (dom genoeg) beter in is. Ook zijn er TN paneel schermen (bijv. de nieuwe Samsung Touch of Color serie, waaronder de T220 en T240) waar deze techniek meerdere modi bevat en uitschakelbaar is :S Nu wen je er wel aan en het irriteert niet heel erg. De ene keer is het wel veel erger dan de andere keer en ik heb ook waargenomen dat met donkere kleuren (vooral op mijn zwarte bureaublad achtergrond) de reactietijd duidelijk slechter is dan iets wat licht is (of helemaal wit). Maarja... mensen willen toch zonodig platte schermpjes? Dan krijgen ze die!!! Het is alleen jammer dat mensen zoals ik daar een beetje de dupe van zijn, want zeg eerlijk: Buiten het voordeel dat tegenwoordig alle LCD's breedbeeld zijn, na vele jaren nog net zulke strakke kleuren behouden (een CRT die oud wordt krijgt een vervorming in de kleuren) en plat zijn, heeft een CRT scherm een duidelijke voorsprong op alle andere punten!

P.S. bedankt voor het compliment van bovenstaande personen. Ik heb express deze uitgebreidde review geschreven, omdat ik vind dat mensen gewoon beter en eerlijker geinformeerd moeten worden over dit soort producten.

[Reactie gewijzigd door GK89 op 7 januari 2009 18:24]