Maxtor DiamondMax 21 STM3320620AS, 320GB Review

Deurkruk 6 januari 2009, laatste update op 10 januari 2009, 631 views

Maxtor DiamondMax 21 STM3320620AS, 320GB

Pluspunten

• Zeer snel
  • Stabiel
  • Stil
  • 3 jaar garantie!

Minpunten

• Geen

UPDATE: Ik draai nu in RAID 0 met twee van deze schijven. Benchmarkscores bijgevoegd.

Na lang denken heb ik deze harde schijf gekocht voor ¤ 35,- bij CityPC. +/- 45 als je niet een ex-medewerker bent 8-). Uit het verleden had ik slechte ervaringen met Maxtor. Deze schijf heeft ze allemaal weggenomen. Ik voel me dan ook genoodzaakt hier een review voor te maken.

Na de aanschaf heb ik Windows geïnstalleerd omdat het mijn hoofdschijf moest worden. Ik merkte al snel dat de schijf een ongekende snelheid had. De benchmarks liegen er dan ook niet om (zie bijlage). 130MB/s piek en 102.6MB/s gemiddeld _/-\o_ voor een enkele sata schijf in die prijsklasse is dan ook redelijk ongekend. Veel mensen om mij heen kopen harde schijven die duurder zijn/meer cache hebben e.d. Geen enkele daarvan haalt betere benchmarks in mijn pc :).

De geluidsproductie is ook minimaal, dit is zeer fijn als je van een stille kast houdt. :z
Ik draai er nu ongeveer 5 maanden mee en ben nog geen enkel probleem tegen gekomen. Laat staan rare geluiden of andere rariteiten.

Conclusie: Super snelle goede stille en betrouwbare harde schijf voor zeer weinig geld. Ik ga snel een 2e kopen en in RAID 0 draaien!

N.B. De bijgevoegde benchmark is getest met mijn onboard SATA controller. (AMD SB700 Chipset)
N.B. 2 - Volgens de type omschrijving op Tweakers staat er Diamondmax 21 echter heb ik dit type maar is het een Diamondmax 22 althans dit staat op mijn beide schijven

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax 21 STM3320620AS, 320GB?

Inderdaad, Maxtor waren eens vreselijke bottleneckers.
Ik heb het gezien bij iemand die een (redelijk) zwaar spel probeerde te spelen na net een zware videokaart te hebben gekocht.
Om de haverklap bleef het spel een halve minuut hangen.
Na wat onderzoek was het duidelijk dat de Maxtor die er in zat een heel erg lage gemiddelde MB/ps had.
Vanaf dat moment was de naam Maxtor wel even van mijn lijst verdwenen.

Maar nu ik deze review lees lijkt het me wel gunstig om binnenkort eens zo'n schijf te halen en kijken of Maxtor inderdaad wat vooruitgang heeft geboekt.
Ik ben razend benieuwd.
Dit zet me wel even aan het denken: ik heb een aantal weken geleden een Western Digital Caviar 640 GB Black Edition gekocht en die haalt niet zo'n hoge score als de schijf van Deurkruk. |:(
Mijn schijf begint bij de 110MB/s met een gemiddelde van 89,5MB/s.
Dat vind ik nogal een verschil.

Lekkere score Deurkruk. ;)

[Reactie gewijzigd door Stevie_O op 7 januari 2009 13:59]

Inderdaad zeg, wat een performance! Ik heb sinds kort twee Diamondmax 22'ers na de oorlog met twee Samsung F1's te hebben verloren. Deze bevallen ook zeer goed! Maar dat kan ook niet anders omdat dit natuurlijk verkapte Seagate schijven zijn...
Oorlog.... LOL. :)

Ja, het was voor mij ook een verassing. Ik dacht heel lang dat Maxtor's underperformers waren al was dat meer aan persoonlijke ervaringen gekoppeld dan ergens op gebasseerd.

Voor mensen die trouwens de exacte specs willen weten:
Het zou fijn zijn als mensen die de review één ster geven (of meer natuurlijk), er ook een onderbouwing bij zetten. Stemmen zonder onderbouwing is mijns insziens kansloos.

Door onderbouwing leren mensen eventueel een betere review te maken. ;)
snap niet waarom je een review over een 22 zet bij een 21
Omdat ik bij dit type (ook in Google) alleen op Diamondmax 21 uit kom. Mogelijk staat mijn schijf dan niet op tweakers of er is iets raars aan de hand. Zodra ik de 22 versie op Tweakers zie staan kan ik hem verplaatsen.

Volgens Google veranderd dit overigens weinig aan de review gezien mensen dezelfde scores halen.
Nadat ik deze review las heb ik meteen 2 maxtors STM3320620AS gehaald. Bij CityPC ¤35.- voor nieuwe klanten??
Ik haal dan wel niet de performance die Deurkruk haalt, maar ze zijn wreed snel! Eerst wat gedoe met de RAID drivers maar uit eindelijk toch gelukt.
XP_64 @ Nvidia 520
Gemiddeld:161.9
Burst::202MB

Goed gedaan Deurkruk!

p.s Bij mij zijn ze wel luidruchtig :'(

[Reactie gewijzigd door geniusboxen op 23 januari 2009 23:16]

De mate van het geluid van HDD's hangt veelal af van de SATA controller.
(Waneer je 2 exact de zelfde schijven test op 2 verschillende controllers.)