Specificaties 4,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z1 Compact Zwart Review

Kastermaster 19 maart 2014, laatste update op 13 april 2014, 4.542 views

Sony Xperia Z1 Compact Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Mooi design, lekker compact
  • Goede geluids- en verbindingskwaliteit
  • Weinig bloatware
  • Snelle update naar Android 4.4
  • Goed scherm
  • Waterdicht!

Minpunten

• Matige camera voor de specs
  • Klepjes bij aansluitingen wat fragiel
  • Designfout waardoor (soms) led-bleeding optreedt

Update 13-04-2014
Eerste indruk van de telefoon was goed. Hoewel de inhoud van de doos wat karig was (headset, lader, USB OTG-kabel en wat instructies in talen die ik niet begrijp), zag het er allemaal netjes uit.

Dan de eerste (kleine) teleurstelling: het schuifje waar je (micro)sim in moet, voelt goedkoop en breekbaar aan. De instructies over hoe je de sim moet plaatsen zijn bovendien niet duidelijk, wat resulteerde in het afscheuren van een stickertje dat eigenlijk intact hoort te blijven. No biggie, maar wel slordig voor een telefoon van over de 400 euro.

Installeren ging vlot en soepel. Bijkomend pluspunt van de Sony-software is dat de telefoon draadloos kan syncen met je pc. Erg handig omdat de telefoon klepjes bevat bij alle aansluitingen om hem waterdicht te maken (waarover later meer). Je kunt de telefoon weliswaar opladen met een magnetische lader (waar geen klepje voor open hoeft), maar die kan geen data verzenden. Eigenlijk is die draadloze sync dus onmisbaar, zeker omdat de klepjes wat fragiel ogen. Edit: na de laatste updates van Android en de PC software lijkt dit probleem verholpen te zijn.

Opladen met een magnetische kabel gaat bijna net zo snel als met een 'normale' kabel, hoewel ik iedereen toch een dock aanraad boven een magnetische kabel. Dit omdat de magneetjes van de kabel en/of telefoon net te zwak zijn en je je telefoon bij het laden dus moet neerleggen.

De telefoon is razendsnel, ik heb zelfs bij het installeren van meerdere apps tegelijkertijd, het syncen met de pc en het nemen van een foto niet de kleinste vertraging bemerkt. Ook benchmarks (ruim over de 33.000 op AnTuTu) wijzen dit uit. Ik verwacht dat als je deze telefoon koopt, je de komende 2 jaar op het gebied van snelheid niets te klagen hebt.

Het scherm van de telefoon is gewoon goed. Het zwart is minder mooi dan bij een AMOLED-scherm, maar de kijkhoeken zijn goed, de kleuren natuurgetrouw en het scherm is lekker helder. Daar komt bij dat dit toestel (als een van de weinige toestellen van dit moment) een kalibratieprogramma heeft. Je kunt wit dus zo blauw of rood maken als je zelf wilt. Ik vind overigens wel dat het zwart niet heel diep is. Het scherm geeft echt opvallend licht als je in een donkere kamer een zwart beeld hebt.

Dan heb je nog de ingebouwde BRAVIA-engine, maar eerlijk gezegd merk ik weinig verschil. Een gevalletje van 'leuk dat het er op zit, maar ik zie de meerwaarde er niet zo van'.

Over de software valt niet heel veel te zeggen aangezien Sony een vrij kale Android meelevert. De door Sony toegevoegde apps zijn vrijwel allemaal te verwijderen, maar vormen een nuttige aanvulling op de relatief kale Android. Wel miste ik de customisability van de taskbar switches die Sony standaard meelevert, maar ik las zojuist dat de gereleasde Android 4.4 dit oplost. Props voor Sony dus!

Toch een paar minpuntjes: ten eerste is het een drama om de telefoon te rooten. Dit proces gaat vaak mis en dan kun je weer van voor af aan beginnen. Wanneer leren fabrikanten nu eindelijk eens dat dit niet de goede weg is? Ik wil een waarschuwinkje, accepteren dat mijn garantie vervalt en hup, toestel is geroot. Een tweede dingetje, wat mij opviel, maar misschien geen direct verband houdt is dat ik een week na het rooten besloot dat mijn Micro SD misschien sneller werkte als ik hem formatteerde in exFAT-formaat. Nadat ik dit had gedaan werd hij niet meer in mijn recovery herkend, maar bovendien was ineens mijn camera-app verdwenen. Zelfs herstellen van een back-up hielp niet; de app crashte en was daarna weer weg. Ik vermoed dat dit komt omdat de app niet overweg kan met exFAT, maar heb hier (vooralsnog) geen bewijs voor. Wellicht een combinatie van rooten + exFAT. Pas dus op hiermee! Update: ook dit probleem lijkt te zijn gefixt in Android 4.4.

De geluidskwaliteit en de kwaliteit van de dataverbinding is prima. Gesprekken klinken helder, je kunt als je wilt ruisonderdrukking inschakelen en de 'gesprekskwaliteit verbeteren' via instellingen (ook al hoor ik geen verschil). Het bereik is een stuk beter dan bij mijn oude HTC One S. Op stukken waar ik voorheen geen internet had, pruttelt mijn Z1C lekker door.

De speakertjes van de telefoon zijn wat je ervan verwacht. Niet perfect, maar zeker niet slecht voor een telefoon. De meegeleverde oortjes zijn best aardig en er worden verschillende dopjes meegeleverd, zodat ze altijd goed in je oor passen. Pluspunten voor Sony!

Een gebied waar ik wel echt teleurgesteld was, dat was de camera. De foto's zijn vaak onscherp in automatische modus en bevatten veel ruis en korrelige randen. Zowel in de 8MP-modus als in de 20.7MP-modus. Dit is overduidelijk een softwareprobleem en ik hoop van harte dat dit opgelost is in de 4.4 update. Update: hoewel de kwaliteit van de foto's omhoog is gegaan na de update naar Android 4.4, heb ik nog steeds gemengde gevoelens over de camera. Soms produceert hij vlijmscherpe beelden, maar vooral bij afstandsfoto's lijkt de autofocus niet goed te kunnen scherpstellen. Overigens doet de standaard camera-app het wel beter dan alternatieve apps qua kleurechtheid en detail. Zie hier de vergelijking:
Waarbij ik moet opmerken dat de alternatieve app Camera FV-5 is. Deze app wordt alom geroemd om zijn goede resultaten. FV-5 stond in 16MP-modus, terwijl de standaard-app op de automatische 8/21MP-modus stond.

Dan de bouwkwaliteit van de telefoon: die is prima. De telefoon is mooi afgewerkt en voelt stevig aan. Ook ligt hij lekker in de hand. Toch bevat het design enkele zwakke plekken: zoals eerder gezegd voelen de klepjes fragiel aan en een tweede punt, dat nog belangrijker is.. Dat is namelijk dat de achterkant van plastic is. Naast dat dat gevoelig is voor krassen (ik ben heel voorzichtig met mijn telefoon en toch al twee kleine krasjes) bevat dat namelijk een ernstige designfout: je foto's krijgen in het donker een blauwige waas vanwege de flitser die weerspiegelt in een zilveren ringetje rondom de camera. Dit is goed te fixen, maar voor een telefoon van bijna 500 euro eigenlijk een onvergefelijke designfout. Lees hier meer over dit probleem:

DSC_0032 by Kastermaster, on Flickr
DSC_0034 by Kastermaster, on Flickr
Hier zie je wat ik bedoel met matige kwaliteit. De randen zijn korrelig en de kleuren flets en onecht. Deze foto's zijn genomen in automatische 'superieure' modus.

DSC_0050 by Kastermaster, on Flickr
Hier doet de automatische modus zijn werk wél goed.

DSC_0031 by Kastermaster, on Flickr
Deze foto is genomen in manual mode (8MP).

DSC_0030 by Kastermaster, on Flickr
Deze foto is genomen in automatische mode (8MP).

DSC_0005 by Kastermaster, on Flickr
Hier zie je een foto met de blauwe waas. De kamer was volledig donker.

DSC_0038 by Kastermaster, on Flickr
Ook hier is de blauwe waas te zien.

DSC_0048 by Kastermaster, on Flickr
Hier een foto na de fix (paar zwarte lijntjes tekenen met een watervaste stift).

De videokwaliteit vind ik alleraardigst.

Maar foto's/video hierr.

Over de camera houd ik al met al gemengde gevoelens over. Hardwarematig lijkt hij me prima, maar ik heb het idee dat Sony een dikke f*ck up heeft gemaakt qua software. Het lijkt alsof over de meeste foto's direct een of ander filter heen gaat, dat ruis en rare, onscherpe randen veroorzaakt.

Dan nog even over de waterdichtheid van het toestel: ik laat mijn telefoon zelden vallen en ook van waterschade heb ik nog nooit last gehad, dus voor mij is dit een leuke gimmick. Toch is de telefoon écht goed waterdicht. Na een avondje goed stappen met mijn dronken hoofd voor de grap de telefoon in de spoelbak van de betreffende kroeg gemikt. Verschrikte gezichten alom, maar de telefoon had niets. Ook glazen bier, wijn en zelfs cola (niet aan te raden, heb hem daarna heel goed schoon moeten spoelen!) heeft hij goed overleefd. Overigens is het aan te raden de handschoenmodus aan te zetten als je de telefoon onder water wilt gebruiken, anders reageert het touchscreen niet goed.

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Compact Zwart?

Reviews door de redactie

Thanks voor de review, heb de telefoon 1,5 dag :) in bezit en de camera issues waren mij ook opgevallen. Het draait nog standaard op 4.3 dus hoop dat dit mee wordt genomen in 4.4.
Ik heb inmiddels 4.4 geïnstalleerd. Er LIJKT iets minder ruis in de foto's te zitten, maar heb de camera nog niet echt intensief kunnen testen.
Goede review!
Spannend toestel. Ik lees dat er veel problemen worden gemeld met de 'zachtheid' van de plastic cover die op het LCD zit. Krassen haat ik!

Heeft iemand al geprobeerd om een screen-cover over de plastic lcd te doen? En kan dit?
Ik heb een paar dagen geleden mijn Rhino Shield ontvangen. Werkt tot dusver prima, helaas moest ik hem loshalen omdat hij scheef zat en zit er daarom nu wat stof onder.