Specificaties 4,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Jiayu G5S Zwart Review

Lavrijsen 18 maart 2014, laatste update op 28 maart 2014, 6.701 views

Jiayu G5S Zwart

Pluspunten

• Dual Sim, dit is de beste uitvinding voor iemand die veel in 2 landen (ben Nederbelg) komt liefst had ik een trio Sim gehad, maar die zijn er nog niet.
  • Scherm, qwa resolutie en kleuren echt perfect
  • Goed formaat die 4,5 inch
  • Gorilla glas, dus lekker krasvrij er zijn zelfs youtube filmpjes waar ze walnoten kraken met en Jaiyu, of met een flink mes er op krassen, maar het blijft perfect, indrukwekkend, maar zelf niet geprobeerd.
  • Mooi design, RVS kwaliteit, zowel van buiten als binnen (de body), oerdegelijk en netjes afgewerkt qwa naden.
  • Verwisselbare accu, ik heb zowel de 2000 als de 3000 mah accu die ik om beurten gebruik. Zo heb ik altijd een verse accu voorhanden
  • Accuduur is voor mijn lichte gebruik diverse dagen (tussen 2 en 5 dagen), alleen Viber gebruikt erg veel accu als je dat gebruikt.
  • Aanschafprijs was met 260 euro incl. wat voordelige accessoires bij Antelife.com, 31 euro importheffing en nog voor 30 euro voor de 3000 mah accu, een bureaulader, RVS achterklep, kunststof behuizing en een keurig nepleder tasje voor aan mijn riem via Aliexpres
  • Geheugen van 32 Gb. is ook nog eens uitbreidbaar ook
  • Camera aan de achterkant is prima, goed beeld voor mijn gevoel, maar ben geen fotograaf, dus geen referentie in dat opzicht
  • Camera aan de voorkant gebruikte ik nog niet, ik ben niet van de selfies
  • Wifi, voor mij heel belangrijk, zeer goede ontvangst en werkt uitstekend
  • Tikken op dit touchscreen gaat verbazingwekkend goed, ook foutjes corrigeren lukt me aardig, een verademing tov, de ipad 3 van 10 inch die ik heb en die is na IOS 7 niet echt wouw meer qwa snelheid en stabiliteit. Stabiliteit onder IOS 6 was ook geen vetpot.
  • Quadcore processor, ik kan alleen maar zeggen dat het toestel vlot reageert, ik doe geen games, dat interesseert me niet, dat brengt ook geen geld op.

Minpunten

• Bij binnenkomst de Nederlandse taal ingesteld en wat andere zaken. Bijna alle Chinese troep veranderde in Engels of NL, alleen de kalender, een onbekende app en een handleiding bleef Chinees. Nou die gebruik ik niet, dus daar heb ik niet echt last van. Er zijn genoeg Tweakers die dat schijnbaar wel allemaal gemakkelijk kunnen verwijderen met custom ROMS, Ik kan dat niet dus bleef er standaard wat chinees achter.
  • Ik bel zelf niet veel, maar ik word wel regelmatig gebeld. een paar maal viel plots ineens de geluidsverbinding uit. Misschien heb ik iets aangeraakt op het scherm met mijn gezicht of hand, maar van 1 keer ben ik zeer zeker dat dat niet het geval was. Dat vind ik erg lastig, maar ik kan niet zeggen waar het aan lag.
  • Zoek je een 4G toestel, zoek verder dan is deze Jaiyu G5 niet jou keuze
  • De gsm weegt wel 158 gr en is duidelijk zwaarder dan andere GSM's van kunststof. Komt door het gebruik van RVS, dit kun je als nadeel zien.

Dames en heren tweakers,

Ik ben een Nederbelg en ik gebruik al een tijd 2 simkaarten in een zeer goedkoop Alcatel onetouch van 120 euro. Deze deed het nog prima, maar ik kon de lettertjes op het 3,5 inch scherm gewoon niet meer lezen zo klein of zo slecht zijn mijn ogen nu. SMS en deed ik niet meer, want de toetsen op het scherm zijn ook te klein voor mijn vingers, E-mail deed ik ook niet, dus ik gebruikte de gsm alleen voor bellen of gebeld worden. Ik zocht een dual sim telefoon, maar nu eens geen low level specs, maar een mooie smartphone die beduidend beter zou zijn vooral qwa scherm dan de Alcatel en waar ik wel gemakkelijk op kon lezen en typen voor SMS en E-mail. Ik gebruik het toestel bijna altijd op Wifi en had geen behoefte aan 4G.

Mijn overweging en keuze
Ik had vooral interesse in de Acer Liquid e2, maar die vond ik ronduit lelijk, de Alcatel Idol en de Huawei g700 zijn wel ok. Eerlijk ik denk bijna allemaal vrijwel gelijk opgaand qwa specs en rond de 225,- tot 250 euro prijscategorie.
Toen stuitte ik per ongeluk via de pricewatch waar ik mijn eisen had ingetoetst (dual sim >= 4,5 inch IPS scherm) op een Jaiyu G5, ik dacht wat is dat voor een toestel !! Echter genoeg reviews te vinden via you tube en google en na verschillende reviews volledig overtuigd geraakt door de zeer goede specs de bijzondere bouwkwalitiet en ook het mooie design.
Eindelijk een GSM die gemakkelijk met de Apple I-phone de vloer aanveegt. Deze moest het dan worden en ik heb deze via internet aangekocht op antelife.com en de accessoires op Aliexpress. Aangezien ik een teringhekel heb aan Apple, vond ik dit een perfecte aanbieding om de Apple fanboys een veeg uit de pan te geven. Ik som ze even voor het gemak op:

Pluspunten t.o.v. I-phone 5s:
Dual SIM t.o.v single SIM
de G5 Advanced heeft 2G ram en 32GB opslag de I-phone 1Gb ram en 16/32 of 64 MB
RVS body t.o.v kunststof body
4,5 inch scherm i.p.v. 4 inch (wel beide IPS en beide met gorilla glass)
USB poort i.p.v. dure lightning connector en I-tunes gedoe
Uitbreidbaar geheugen met sd kaartje versus niet uitbreidbaar en erg duur bij aanschaf
Keuze uit 2000 mah accu of 3000 mah t.o.v niet zelf te vervangen standaard accu
Quad core t.o.v. dual core (maar reageren beide prima)
Sony 13 Mp camera back en 3 Mp front t.o.v. 8 Mp front en 1 Mp front
Android 4.2.1 (stabiel) t.o.v. IOS 7 (helaas dat loopt regelmatig vast op telegraaf.nl bv.)
Wel flash websites t.o.v geen Flash ondersteuning wegens ruzie van voormalig CEO ??
300 Euro t.o.v 700 / 800 of 900 euro !!! Let wel tel bij een GSM ook alle accessoires op, bij Jaiyu zijn die echt opmerkelijk voordelig geprijsd.

Zakelijk gezien:
Omdat ik hem op de zaak heb gekocht had ik liever de Jaiyu hier in Belgie of NL met BTW factuur gekocht (en met B of NL garantie), maar dat is nu pas mogelijk want er zijn nu ook Belgische en Nederlandse importeurs.
Wel heel erg jammer dat beide importeurs geen leuke (goedkope) accessoires aanbieden zoals plastic huls, aparte acculader, 3000 mah accu met bijbehorende accudeksel en kunststof huls en een goed riembevestigingstasje. Daar moet je nog zelf voor zoeken, jammer voor de importeurs het zijn voor hun gemiste kansen, die feitelijk voor open doel liggen.
Wel de telefoon kwam daags voor kerst besteld al op oudjaar aan. De accessoires per Aliexpress duurden wel wat langer, 2 tot 4 weken. Alles keurig verpakt en zonder enig probleem.

Dual Sim dus 2 sim only !
Wel de gsm heeft een micro sim, dus als je 2 gewone SIMs hebt moet je er 1 op maat knippen of een nieuwe bestellen, want ik heb ook mijn beide providers gewisseld. In Lommel werkte Lyca Belgie alleen via roaming, dus ik heb voor Ortel gekozen die net als bij mijn vorige Base prima bereik had (werkt ook op het Base netwerk).
In NL heb ik Hi en binnenkort schakel ik over naar Youfone want het maakt gebruik van het KPN netwerk wat hier in deze regio het beste werkt en daar kun je gebeld worden in het buitenland afkopen met de EU bundel voor 5 euro per maand extra. Het verbaasd me gewoon dat niet veel meer mensen rond me heen dat vooraf goed uitzoeken op basis van hun behoeften.

Gebruik in de praktijk:
Ik gebruik hem nu 2 maanden en naast mooi, veel gemakkelijker ben ik nu ook E-mail, internet, Viber en tapatalk gaan gebruiken, af en toe een mooie foto klikken en ik kan zeggen dat ik zeer tevreden ben en dat je met 2 sims echt bakken met geld kunt besparen, zonder op functionaliteit in te boeten. De huidige Dual sim gsm's zijn zeer goed en de Jaiyu doet zelfs veel dingen veel beter dan een Apple I-phone.
Ik was al enthousiast over dual sim, maar met zulke mooie Dual sim GSM's begrijp ik niet dat iemand zich een single sim door de provider aan laat smeren en daardoor alleen maar gebruik kan maken van 1 provider. Dual sim verdiend zich zeer rap terug, al is het maar op vakantie, dat je een locale sim kunt gebruiken. Mijn nichtje (met haar I-phone) kreeg een rekening na de vakantie van 800 euro, dat is volledig absurd om je geld zo weg te gooien.

Concurrenten:
Ik kan de telefoon een beetje vergelijken met de Acer want een vriend van mij heeft die. Die vind ik even functioneel, maar zoals gezegd die is geheel van kunststof gebouwd en is een klein beetje dikker en ziet er niet uit qwa design. Een vriend van mij vind daar het ingebouwde geheugen te beperkt en vind de Jaiyu daarop de betere. Datzelfde kunststof bouwkwaliteit zonder gorilla glass heb je bij de Huawei en de Alcatel ook, wel even functioneel, maar voor mij hebben die beide niet de uitstraling van de Jaiyu.

Een telefoon heeft ook wat "optische" of "cosmetische" waarde, net als een horloge en net op dat punt scoort een I-phone erg goed. Gelukkig is de Jaiyu net zo mooi en heeft geen lelijke grote ronde knop onder het scherm maar mooi verlichte toetsen voor home menu en back. Het uiterlijk is misschien niet zozeer voor een hardcore Tweakers eis, maar ook die zal een RVS body en gorilla glas als specs absoluut zeker weten gaan waarderen.

Wil je echt lachen dan leg je als een echte patser een keer je GSM op tafel bij iemand die een I-phone heeft, kun je lachen als hij denkt dat je een nieuwe I-phone 6 hebt met groter scherm en de mogelijkheden die je zo voor de vuist opnoemt en afsluit met de prijs.

Groet, John

P.S. Normaal schrijf ik geen recensies voor producten, maar ik vond de Jaiyu via Tweakers en ook mijn nieuwe Sim only abbo ben ik via tweakers op het spoor gekomen. De sim only vergelijking op Tweakers daar kon ik als Nederbelg niet goed ingeven wat mijn behoeften waren, dus effe gezocht.

Eigenlijk voor bijna alle elektronica, laptops, tablets, gsm en huisapparatuur gebruik ik de tweakers prijswatch, supersite, mijn complimenten.

Heb jij ook een Jiayu G5S Zwart?

Bedankt voor het delen van je ideeŽn over dit toestel. Misschien dat je wat foto's kan toevoegen? Foto's van toestellen 'in het wild' geven toch altijd een betere indruk van hoe een toestel er precies uit ziet...
Mooie review !
Ik ben inderdaad ook benieuwd naar wat plaatjes en ook naar je GPS ontvangst (snelle fix / nauwkeurigheid)
Over de GPS kan ik hel kort zijn, die heb ik (nog) niet geprobeerd, ik heb een profi navi in mijn auto, vandaar.
Ook de bluetoooth heb ik niet getest, dus ook daar heb ik dan ook niets van vermeld, Ik zal kijken of ik wat plaatjes kan toevoegen. Vooral het plaatje van het verschil van de achterkant bij een 2000 mah accu en de 3000 mah accu. Dat geeft bij veel sites vraagtekens.

Het zit echter zo bij de 3000 mah accu heb je een aparte achterkantklep in RVS die 2 mm uitsteekt. Dat is niet mooi, echter met een kunststof huls is de achterkant weer gelijk en heb je een beetje de Renault scenic rx4 look, Dan is het overigens voor mij met 10 mm dikte nog allermist storend.

Groet, John
Dus je hebt geen enkel probleem om mobiel te internetten op het Base netwerk? Sta op het punt op dit toestel te kopen maar eventuele incompatibiliteit maakt me onzeker...
Ik heb geen enkel probleem om via Wifi te internette, via 3g Base/Ortel of KPN heb ik beide geen abbonemert en daarom niet geprobeerd.
is er nog een fix voor het GPS probleem?
Hallo, ik heb sinds een aantal maanden de Jiayu G5S gekocht, maar het bereik is zeer slecht, er komt steeds een rood kruisje in de ontvangstbalkjes en dat word afgewisseld met een vergrootglas, dit is zeer vervelend, zo kan ik meestal niet internetten niet bellen of gebeld worden en geen smsjes/appjes versturen!

Ik ben abonnee bij Simyo/KPN.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!