Specificaties 27" @ 2560x1440 (AH-IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite XB2779QS-B1 Zwart Review

!mark 18 maart 2014, laatste update op 18 maart 2014, 3.993 views

Iiyama ProLite XB2779QS-B1 Zwart

Pluspunten

• Lekker veel bureaublad ruimte
  • Displayport kabel meegeleverd
  • Paneel op gelijke hoogte met de rand
  • Prachtige kleuren en contrast
  • Snel genoeg voor games,merk geen vertraging

Minpunten

• HDMI gaat maar tot 1920x1080
  • Backlightbleeding
  • Touch knoppen niet echt geweldig

Waarom deze monitor?
Heb deze monitor gekocht omdat ik op zoek was naar meer desktop ruimte. Aangezien ik voor mijn opleiding regelmatig programmeer kwam ik al snel ruimte tekort op mijn oude scherm. Het oude scherm is ook van Iiyama, namelijk de Prolite E2473HDS. Ik had hier ook de optie om er een tweede scherm naast de zetten, maar heb liever één groot scherm en wou ook een hogere resolutie voor het gamen hebben ;)

4k VS WQHD
Momenteel beginnen de eerste (betaalbare) 4k schermen ook uit te komen, dit heb ik ook overwogen. Nadeel hiervan is dat je er qua effectieve desktop ruimte weinig mee opschiet(tov WQHD), omdat op 100% schaling alles veel te klein wordt, zul je alles toch opschalen, waar Windows (of beter gezegd sommige programma's)nog steeds slecht in zijn. Ook bleek er uit reviews dat mijn videokaart WQHD nog wel trekt maar 4k gewoon te veel wordt. Dus heb ik gekozen voor WQHD.

Andere opties
Naast dit Iiyama scherm heb ik ook de Dell U2713Hm overwogen, uiteindelijk toch voor deze gekozen omdat ik persoonlijk een Glossy scherm mooier vindt(heb het idee dat het beeld er dan meer uitspringt).

Vooraf even twee opmerken:
1. Ik heb uiteraard geen professionele meetapparatuur zoals reviewsites of Kid Jansen dat hebben, dus ik kan contrast en reactietijden alleen op gevoel beoordelen. Zelfde geldt voor de performance test, ik heb natuurlijk geen meerdere kaarten, heb uiteraard wel wat oude kaarten(wie niet hier ;)), maar 2560x1440 op een HD6670 of 8800gt voegt niks toe.

2. Foto's zijn lage kwaliteit, mijn telefoon maakt helaas geen betere.

Doos, inhoud, specificaties
Alle plaatjes zijn klikbaar, dan kun je de full-size versie zien ;)
De monitor zit in een zwarte doos waar de (een klein deel van de) specificaties op staan, ernaast staat de doos van mijn oude scherm.

De volgende accessoires zijn meegeleverd:[list][/list]De Displaypoort kabel is een plus punt, dit heeft bijvoorbeeld de U2713HM niet.
Ongelofelijk hoeveel stof er naar circa 2,5 weken in gebruik op zit
Qua aansluitingen mogelijkheden zit alles er eigenlijk op, VGA, DVI-DL, HDMI en Displaypoort. Ook zit er een Audio in en koptelefoon uit op. Wel mist een USB hub, die meerdere schermen in dit segment wel hebben. Aangezien er Audio aansluitingen op zitten zullen er ook wel speakers in zitten. Ja die zitten er inderdaad op, over de kwaliteit kan ik niks zeggen aangezien ik ze niet gebruik, maar ga er van uit dat de klank niet geweldig zal zijn.

Om de volledige resolutie te kunnen gebruiken moet je Displaypoort of DVI Dual link gebruiken, HDMI gaat helaas maar tot 1920x1080, wat betekent dat de HDMI aansluiting 1.2 of ouder is. Dit vindt ik erg jammer, hoeveel is de meer prijs voor een 1.3(of nieuwere) connector? Zeker voor mensen met laptops(die veelal alleen VGA en HDMI hebben) is dit een groot nadeel. Via Vga kun je (uiteraard)ook niet naar de volledige resolutie, dit gaat tot 2048x1152. Als ik ga muggeziften vindt ik de DVI kabel ook wat aan de korte kant.

Het scherm is in hoogte verstelbaar, kantelbaar en draaibaar. Pivoteren is niet mogelijk. Ook beschikt het scherm over VESA mount.
Het OSD wordt bediend met touch knoppen, wat we tegenwoordig steeds vaker zien. De bediening van deze knoppen vind ik persoonlijk niet echt fijn, ze zijn erg klein en je zit soms wel eens op de verkeerde knop. Gelukkig hoef je niet vaak in het OSD te zijn, de input wijzigen gaat ook via deze knoppen, maar dit is geen probleem omdat je dan niet door meerdere "lagen" heen hoeft. Het OSD zelf en de opties zijn wel gewoon goed.

Contrast en helderheid
Met het contrast ben ik dik tevreden, het is veel beter dan mijn oude e2473hds. Als ik vergelijk met mijn laptop - die over een IPS scherm met 1920x1080 pixels beschikt - is het verschil nog steeds heel groot. Dit mag je gezien de prijs natuurlijk ook wel verwachten, al had ik zo'n groot verschil met de laptop zeker niet verwacht.

De maximale helderheid is hoog, heel hoog zelfs. Wanneer je het scherm aanzet, staat het standaard op 80% helderheid, wat een enorme bak licht oplevert, het eerste wat ik ook deed was dit verlagen naar 35%, wat ik persoonlijk het prettigst vind werken. De minimale helderheid is gemiddeld, heb schermen gezien die feller waren maar ook die minder fel waren. Gewoon prima dus.

Kleurweergave
Dit is echt heel echt goed, als ik bijvoorbeeld onze vakantie foto's bekijk lijkt het bijna alsof je er weer staat. Wit is ook echt netjes wit, ik merk bijvoorbeeld nu dat mijn e2473 wat gelig is, wat me eerder niet echt opviel(je raakt snel verwend ;)). Qua kleuren is het vergeleken met de laptop ook stukken beter. Wanneer je de helderheid terugschroeft(vanaf 80% naar 35%) worden de kleuren er naar mijn mening beter op.

Glossy
Nu denken de meeste mensen bij Glossy aan reflecties, dat is bij dit scherm totaal niet het geval. Tuurlijk als je er met een zaklamp op schijnt spiegelt het, maar dan reflecteert een mat scherm ook. Wat ik echt mooi vind is dat het scherm op gelijke hoogte zit met de rand(zie foto), hierdoor springt in mijn beleving het beeld er veel mooier uit dan als het 1Cm naar binnen ligt, wat bij veel schermen het geval is.

Reactiesnelheid
Het scherm heeft een opgegeven verversingssnelheid van 5ms, mijn oude e2473 heeft 2ms. De laptop kan ik niet vinden. Ik merk in ieder geval geen vertraging tijdens het spelen van games, ook niet tijdens Battlefield in Multiplayer bijvoorbeeld. Het voelt net zo als het oude scherm. Op de laptop merk ik wel enigszins vertraging, of dit te wijten valt aan het feit dat de laptop maar 30-40fps op lowest haalt of puur aan het scherm durf ik geen uitspraak over te doen. Ook zaken als Ghosting vallen mij niet op

Kapotte pixels
Heb het scherm onmiddellijk naar het uitpakken volledig gecheckt hierop, geen enkele is defect. Ik heb het scherm expres online gekocht zodat ik in het geval van defecte pixels het scherm onder Koop Op Afstand terug kon sturen. Aangezien volgens de ISO normen een paar dode pixels zijn toegestaan. Let wel op dat we hier praten over n=1, wat weinig zegt over het uitval percentage qua defecte pixels met deze schermen.

Uiterlijk
Ik vindt hem zelf erg mooi, met name de eerder beschreven gelijke hoogte van het paneel. De voet ziet er ook prima uit. Had ook de Silvere versie overwogen, maar ben uiteindelijk voor de zwarte gegaan omdat deze goedkoper was en de PC zelf ook zwart is. De kabels kunnen ook netjes door de voet weggewerkt worden, waar ik ook dankbaar gebruik van maak.

Backlight Bleeding
Zoals ook blijkt uit de review van Hardware.info heeft dit scherm last van backlight bleeding, volgens hun is dit totaal geen probleem bij een lage helderheid. Ik neig het er mee eens te zijn, al moet er alleen wel bijzeggen dat dit voor sommige mensen misschien een probleem kan zijn, en ik vind het zeker een minpunt. Heb geen idee bij welke categorie dit hoort, maar heb hiervoor een Ster bij contrast en helderheid afgetrokken. Heb er ook een foto van gemaakt, het is in het echt veel minder erg, omdat het licht op de foto overdreven wordt afgebeeld(Camera focust namelijk op dat beetje licht in het donker) . Ook is het in een kamer zonder omgevingslicht, dus het valt wel erg op.

40% helderheid

100% helderheid

Als je het scherm rond de 30-40% hebt, heb je er tijdens gamen en desktop werk echt totaal geen last van, het enige doeleinde waarvoor ik dit scherm hierdoor echt afreken is films. Je kunt de bleeding dan een klein beetje zien(niet veel)als je een 21:9 film kijkt, je hebt dan namelijk zwarte banden.

Gaming performance
Uiteraard komt de overstap naar 2560x1440 ook met een nadeel, je framerate in games zal inzakken t.o.v. 1920x1080.
Voor degenen die een overstap naar 2560x1440 overwegen heb ik een paar benchmarks gedraaid, dit is gedaan met de onderdelen die bij "gebruikt met" staan. De CPU is hiervoor geklokt op 4,4GHz, de GPU draait stock. Bij alle tests heb ik er voor gezorgd dat er geen CPU-bottleneck is, anders zouden we dezelfde performance zien op 2560x1440 als op 1920x1080 ;).

Alle games staan op Max settings*, de AA varieert:
*Behalve AC black flag, dit is zo slecht geoptimaliseerd dat godrays en Physics wat lager staan
Witcher 2: 4x MSAA (uber off)
Tombraider 2013: 2x MSAA
Crysis 3: FXAA
Battlefield 4: 2x MSAA
AC Black Flag: FXAA
Skyrim: 8x MSAA

FPS

Vram gebruik
AC blackflag, lijkt ondanks dat Vsync uitstond gelimiteerd te zijn aan 60fps, waardoor de framerate op 1920x1080 potentieel hoger kon zijn.

Al met al ben ik er zeer tevreden mee, vond het in eerste wel een dure aankoop. Maar als je het eenmaal een dag gebruikt zie je de waarde er pas in. De kleuren zijn simpelweg veel beter dan een 13 in dozijn Full-HD scherm biedt en je kunt veel meer op je bureaublad kwijt. Er valt qua reactie tijden niks te klagen, degene die zegt dat IPS niet geschikt is voor games mag komen kijken :D. Ook de desktop ruimte is erg fijn, het is gewoon 78% meer dan 1920x1080. Het glossy paneel dat gelijk ligt met de bezel heeft mij uiteindelijk dit scherm doen bestellen, in plaats van de U2713HM(wat ook een erg goed scherm is volgens de reviews).

Dan de nadelen, de onhandige knoppen tot daar aan toe, het is één keer de helderheid verminderen en klaar. Van input veranderen gaat wel redelijk makkelijk.

De backlight bleeding (wat je van te voren weet als je deze monitor koopt)valt op 30-40% helderheid mee, de foto overdrijft het nogal. Tijdens gebruik merk je er niks van(misschien bij 21:9 films). Dit is wel een nadeel maar echt een probleem is het voor mij persoonlijk niet.

Wat ik het scherm wel echt aanreken is het bezuinigen op de HDMI poort, die is namelijk 1.2 of ouder en kan maximaal 1920x1080 weergeven. Hoeveel extra zou iiyama het kosten om er een 1.3 of hoger op te zetten? Misschien 1 euro.
Ik gebruik zelf displaypoort dus een gigantisch probleem is het niet maar ik vindt het wel een erg slechte zaak. Dus als je een WQHD scherm zoekt voor op een laptop met HDMI en VGA(meeste consumenten laptops hebben alleen die uitgangen)kijk dan maar gauw verder :P.

In alle andere gevallen kan ik je dit prachtige scherm van harte aanbevelen!
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben gehad.

Plaats gerust een vraag of reactie, een specifieke vraag via DM is uiteraard ook mogelijk :D

Heb jij ook een Iiyama ProLite XB2779QS-B1 Zwart?

Hey, Ik zie dat de voet erg lijkt op mijn HanssG... Ik heb geen idee hoe ik het beeldscherm omhoog moet doen. Kun je mij even uitleggen wat je met dat palletje op de achterzijde van de voet doet om hem te stellen? (induwen, uittrekken, omhoog of naar beneden om de hoogte te stellen...?)
Als je een scherm ontvangt staat hij vast, dit is om het scherm te beschermen tijdens het vervoeren. Je moet het scherm naar beneden duwen en vervolgens de knop op de achterkant indrukken. Terwijl de knop ingedrukt houdt kun je het scherm omhoog zetten. Nu kun je hem hoger/lager zetten zonder de knop te gebruiken. Let er wel dat als je het scherm verplaatst je hem het beste weer vastzet, duw hem hiervoor helemaal naar beneden tot je klik hoort
Heb de meeste spellingsfouten eruit gehaald, mijn excuses hiervoor. Leuk om de +2tjes en zelfs +3tjes te zien :), had ik niet verwacht

[Reactie gewijzigd door !mark op 18 maart 2014 18:53]

Mooie duidelijke review en interessant om te lezen, bedankt ;-)
Zie ik daar nu een ongeboude webcam of heb ik het helemaal mis? :)