WD Caviar WD2000JD, 200GB Review

inn87 27 mei 2005, 1.449 views

WD Caviar WD2000JD, 200GB

Pluspunten

• RAID ondersteuning, dus met 2 dezelfde schijven als 1 laten functioneren en dubbele snelheid verkrijgen. De schijf blijft koel. Het S-ata kabeltje sluit stukken makkelijker aan dan een IDE kabel die geforceerd moet worden.

Minpunten

• Een vreselijke herrieschopper uit de tijd van de 4.86. Geen merkbare snelheidswinst met S-ata. Lastig te installeren. De prijs valt tegen in vergelijking met de kwaliteit van andere schijven (ik had toevallig een aanbieding voor ¤90,-... daarom had ik hem gekocht).

In mijn leven heb ik 4 harde schijven gehad:
een Samsung IDE van 30gb,
Een Samsung IDE van 80gb,
Een Maxtor IDE van 120gb.
en nu de WD van 200gb met S-ata.
Verslag over de schijven:
De Samsungs waren Stil, maar zijn beide doorgebrand (ik ben een intensieve gebruiker). De Maxtor was zeer relax en echt een vooruitgang, de snelheidswinst van 100 naar 133 was zeker merkbaar en ook de rpm van 7200 ipv 5400. De schijf was iets warmer dan de WD 200GB die ik nu heb en dus koeler dan de Samsungs. De Maxtor was ook heerlijk stil en had een opstartgeluid alsof een metro aan het optrekken is, van laag naar hoog, maar daarna hoor je hem niet meer. Bij de nieuwe WD is dit heeel anders! het ding kraakt als de motherfucker!!! Doet me denken aan mijn oude 4.86 die ook nog zo'n kraakschijf had, ik irriteer me er dood aan en kan 's avonds niet ff mn pc aanlaten! Ook was de installatie van S-ata niet erg succesvol, af-en-toe is die wel weer eens vergeten wat de instellingen waren en mag ik weer de floppydrive inbouwen om de opstartdiskette voor S-ata er in te douwen, Dit had toch wel wat moderner gemogen... IDE harde schijven is het gewoon aansluiten en hij werkt. In S-ata merk ik geen snelheidsverschil. Wel een voordeel is dat ik binnenkort een 2e S-ata schijf ga aankopen om zo een RAID te maken, waardoor de 2 schijven als 1 functioneren: dubbele snelheid. Ik kreeg de Schijf zonder kabeltjes geleverd, dit was minder.

Heb jij ook een WD Caviar WD2000JD, 200GB?

Reviews door de redactie

Volgens mij is je schijf niet goed. WD's horen niet extreem veel geluid te maken.

Tevens vraag ik me af of je hem wel goed geinstalleerd heb, vanwege dat probleem met die drivers. Ik heb nérgens last van, alle PC's die ik ken met SATA ook niet (ik werk op de TD van een computer winkel en het probleem is nog niet langsgekomen). Je moet echter wel weten wat je doet als je een SATA schijf installeert.

Ook zitten er nooit kabeltjes bij harde schijven, deze horen bij je moederbord.

Veel verschil in snelheid is er niet omdat het gewoon een PATA harddisk is met een SATA interface naar het moederbord (had ik begrepen).

Ik zou er mee terug mbt die geluidsproductie.
Mijn schijven draaien 24/7 en ik heb nog nooit een schijf zien doorbranden oftewel je moet je schijven koelen. ;)
Dit is bullshit want een enkele schijf haalt nooit 100mbps dus merk je echt het verschil niet .. :Z
Hoe en waarmee heb je dat gemeten en waren de schijven belast :?
Bij de nieuwe WD is dit heeel anders! het ding kraakt als de motherfucker!!!
Denk niet dat motherfuckers kraken :+
Je gebruikt de floppy alleen als je een OS wilt installeren op je SATA schijf dit ivm het drivers laden voor je raidcontroller die niet bij de standaard drivers staan op de cd van het OS.
In sommige gevallen is dit niet eens nodig ( zoals bij onboard Nvidia Raidcontrollers ) :)
Een raid maak je niet een array build je....

en je bedoelt Raid 0 waarbij er striping plaats vind...

vergeet niet dat de downside van die theoretische dubbele snelheid je 50% meer kans geeft al je data kwijt te raken op bijde schijven ? bij het uitvallen van 1 van die 2 schijven. :7
Ik kreeg de Schijf zonder kabeltjes geleverd, dit was minder.
Die zitten bij je moederbord... |:(

ohja en schijven hebben geen raid ondersteuning .. dat heeft je moederbord of je Sata controller :Y)

Als je geen verstand hebt van pc's en de hardware schrijf dan geen Review

Dank u

Ps ik heb op dit moment 12 schijven in bezit met een totaal van +- 1.2 TerraByte

3 array's sata en pata ..

ik wil er graag op wijzen dat sommige behuizingen erg goed kunnen dempen en dat een lawaaierige schijf niet zo lawaaierig hoeft te zijn.

als je echt stille schijven wilt moet je per model de acoustische eigenschappen opzoeken op de sites van de fabrikanten.

en als je pc 24/7 draait is het misch wel de moeite om scsi of maxline schijven aan te schaffen dit ivm de lange garantie en draai uren
precies, als je weinig van hd's & aansluitingen / configuratie weet, maak dan geen review. Of delete deze :)