WD Caviar WD2000JD, 200GB Review
In mijn leven heb ik 4 harde schijven gehad: een Samsung IDE van 30gb, Een Samsung IDE van 80gb, Een Maxtor IDE van 120gb. en nu de WD van 200gb met S-ata. Verslag over de schijven: De Samsungs waren Stil, maar zijn beide doorgebrand (ik ben een intensieve gebruiker). De Maxtor was zeer relax en echt een vooruitgang, de snelheidswinst van 100 naar 133 was zeker merkbaar en ook de rpm van 7200 ipv 5400. De schijf was iets warmer dan de WD 200GB die ik nu heb en dus koeler dan de Samsungs. De Maxtor was ook heerlijk stil en had een opstartgeluid alsof een metro aan het optrekken is, van laag naar hoog, maar daarna hoor je hem niet meer. Bij de nieuwe WD is dit heeel anders! het ding kraakt als de motherfucker!!! Doet me denken aan mijn oude...
Pluspunten
RAID ondersteuning, dus met 2 dezelfde schijven als 1 laten functioneren en dubbele snelheid verkrijgen. De schijf blijft koel. Het S-ata kabeltje sluit stukken makkelijker aan dan een IDE kabel die geforceerd moet worden.
Minpunten
Een vreselijke herrieschopper uit de tijd van de 4.86. Geen merkbare snelheidswinst met S-ata. Lastig te installeren. De prijs valt tegen in vergelijking met de kwaliteit van andere schijven (ik had toevallig een aanbieding voor €90,-... daarom had ik hem gekocht).
Eindoordeel
een Samsung IDE van 30gb,
Een Samsung IDE van 80gb,
Een Maxtor IDE van 120gb.
en nu de WD van 200gb met S-ata.
Verslag over de schijven:
De Samsungs waren Stil, maar zijn beide doorgebrand (ik ben een intensieve gebruiker). De Maxtor was zeer relax en echt een vooruitgang, de snelheidswinst van 100 naar 133 was zeker merkbaar en ook de rpm van 7200 ipv 5400. De schijf was iets warmer dan de WD 200GB die ik nu heb en dus koeler dan de Samsungs. De Maxtor was ook heerlijk stil en had een opstartgeluid alsof een metro aan het optrekken is, van laag naar hoog, maar daarna hoor je hem niet meer. Bij de nieuwe WD is dit heeel anders! het ding kraakt als de motherfucker!!! Doet me denken aan mijn oude 4.86 die ook nog zo'n kraakschijf had, ik irriteer me er dood aan en kan 's avonds niet ff mn pc aanlaten! Ook was de installatie van S-ata niet erg succesvol, af-en-toe is die wel weer eens vergeten wat de instellingen waren en mag ik weer de floppydrive inbouwen om de opstartdiskette voor S-ata er in te douwen, Dit had toch wel wat moderner gemogen... IDE harde schijven is het gewoon aansluiten en hij werkt. In S-ata merk ik geen snelheidsverschil. Wel een voordeel is dat ik binnenkort een 2e S-ata schijf ga aankopen om zo een RAID te maken, waardoor de 2 schijven als 1 functioneren: dubbele snelheid. Ik kreeg de Schijf zonder kabeltjes geleverd, dit was minder.
Heb jij ook een WD Caviar WD2000JD, 200GB?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (3)
Tevens vraag ik me af of je hem wel goed geinstalleerd heb, vanwege dat probleem met die drivers. Ik heb nérgens last van, alle PC's die ik ken met SATA ook niet (ik werk op de TD van een computer winkel en het probleem is nog niet langsgekomen). Je moet echter wel weten wat je doet als je een SATA schijf installeert.
Ook zitten er nooit kabeltjes bij harde schijven, deze horen bij je moederbord.
Veel verschil in snelheid is er niet omdat het gewoon een PATA harddisk is met een SATA interface naar het moederbord (had ik begrepen).
Ik zou er mee terug mbt die geluidsproductie.
Mijn schijven draaien 24/7 en ik heb nog nooit een schijf zien doorbranden oftewel je moet je schijven koelen.De Samsungs waren Stil, maar zijn beide doorgebrand (ik ben een intensieve gebruiker).
Dit is bullshit want een enkele schijf haalt nooit 100mbps dus merk je echt het verschil niet ..De Maxtor was zeer relax en echt een vooruitgang, de snelheidswinst van 100 naar 133 was zeker merkbaar
Hoe en waarmee heb je dat gemeten en waren de schijven belastDe schijf was iets warmer dan de WD 200GB die ik nu heb en dus koeler dan de Samsungs.
Denk niet dat motherfuckers krakenBij de nieuwe WD is dit heeel anders! het ding kraakt als de motherfucker!!!
Je gebruikt de floppy alleen als je een OS wilt installeren op je SATA schijf dit ivm het drivers laden voor je raidcontroller die niet bij de standaard drivers staan op de cd van het OS.Ook was de installatie van S-ata niet erg succesvol, af-en-toe is die wel weer eens vergeten wat de instellingen waren en mag ik weer de floppydrive inbouwen om de opstartdiskette voor S-ata er in te douwen,
In sommige gevallen is dit niet eens nodig ( zoals bij onboard Nvidia Raidcontrollers )
Een raid maak je niet een array build je....Wel een voordeel is dat ik binnenkort een 2e S-ata schijf ga aankopen om zo een RAID te maken, waardoor de 2 schijven als 1 functioneren: dubbele snelheid.
en je bedoelt Raid 0 waarbij er striping plaats vind...
vergeet niet dat de downside van die theoretische dubbele snelheid je 50% meer kans geeft al je data kwijt te raken op bijde schijven ? bij het uitvallen van 1 van die 2 schijven.
Die zitten bij je moederbord...Ik kreeg de Schijf zonder kabeltjes geleverd, dit was minder.
ohja en schijven hebben geen raid ondersteuning .. dat heeft je moederbord of je Sata controller
Als je geen verstand hebt van pc's en de hardware schrijf dan geen Review
Dank u
Ps ik heb op dit moment 12 schijven in bezit met een totaal van +- 1.2 TerraByte
3 array's sata en pata ..
ik wil er graag op wijzen dat sommige behuizingen erg goed kunnen dempen en dat een lawaaierige schijf niet zo lawaaierig hoeft te zijn.
als je echt stille schijven wilt moet je per model de acoustische eigenschappen opzoeken op de sites van de fabrikanten.
en als je pc 24/7 draait is het misch wel de moeite om scsi of maxline schijven aan te schaffen dit ivm de lange garantie en draai uren
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn