Acer Ferrari F-22 Zwart Review

detonator422 3 januari 2009, 2.425 views

Acer Ferrari F-22 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Performance
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Wiebelt een heel klein beetje

Voor mijn verjaardag heb ik half een nieuwe pc aangeschaft (de andere helft kwam van mijn ouders). Toen ik de videokaart had besteld, had ik zo'n heel klein vermoeden dat ik niet alle power uit de Asus HD4870X2 kon trekken met een 17" CRT scherm met een responstijd uit de Middeleeuwen. Vandaar dus dat ik op zoek ging naar een degelijk scherm. Toen ben ik uitgekomen bij de Acer Ferrari F22. Deze lag in de gewenste prijsklasse en stak er met de prestaties toch net iets bovenuit tegenover zijn concurrenten in die prijsklasse.

Specs:

- Responstijd 2ms
- 22" scherm, de naam zegt 't al.
- Resolutie 1680x1050
- Dynamisch contrast ratio 20000:1

De doos.

De F22 zit mooi verpakt in een keurige doos. Het scherm zit in de piepschuim met plastic eromheen. Verder tref je in de doos het voetje, de benodigde kabels en de gebruikershandleiding/garantiebewijs.

Het Scherm van de buitenkant

Achterop de F22 pronkt het Ferrari keurmerk, waarop staat dat het een limited edition is, en welke van de 9000 gemaakte schermen je hebt. De vormgeving is goed, een mooi aan/uit knopje en mooi weggewerkte touch toetsen die je gebruikt voor het menu etc. Op de voorkant staat het Ferrari logo, onder een rode streep. Hier ben ik eerlijk gezegd niet zo van onder de indruk, ik heb het scherm niet gekocht omdat er een ferrari logo opstond. Alles voelt stevig en goed gemaakt aan, alleen wiebelt het scherm een beetje, vooral als je een gammel bureau hebt, zoals ik, dan wil het scherm nog al eens wiebelen als je typt.

De Prestaties

Toen ik het scherm voor de eerste keer aansloot viel mijn mond open. Wat een kleuren! Alles zag er opeens een stuk beter uit! Zeker als je een 17"CRT gewend bent. Ik heb meteen een HD bestandje afgespeeld om te kijken hoe dat eruit zag. Fantastisch. Het enige HD materiaal wat ik op de externe harde schijf had staan was een 1080p trailer van Quantum of Solace. Hier ben ik zeer tevreden over de prestaties. Ook het zwart is erg zwart, dat valt ook meteen op bij veel dingen, zoals de 'zijkanten' van tweakers.net.

Toen heb ik GTA IV ge´nstalleerd. Ongelofelijk. Alles ziet er perfect uit, scherp en gedetailleerd. Hierbij heb ik geen ghosting waargenomen. Het spel draait soepel op 1650x1050 met alles op high. Ik heb nog geen andere games ge´nstalleerd ter vergelijking. Hier komt de responstijd van 2 ms tot zijn recht.

Ik heb tot nu toe geen dode pixels kunnen vinden, en ook nog geen andere mankementen. Wel viel mij wat backlight bleeding op bij het opstarten van Windows, maar dat zie je niet terug als je scherm zwart is bijv. als GTA IV laadt.

Conclusie.

Voor het geld zeker een mooi schermpje, hij doet het goed, en zeker een aanrader, niet alleen om TV te kijken maar ook om te gamen.

Heb jij ook een Acer Ferrari F-22 Zwart?

Hij bedoelt dat hij zijn CRT op 10 Hz refresh rate draaide :).

Zonder flauwe kul even echt op de review ingaan.

Bovenin heb je een negental balkjes groen gekleurd. Maar over een beperkt aantal balkjes kom ik weer wat tegen in je review en waar het item aanhaalt is het m.i. niet in overeenstemming met de gegeven score.
Meer specifiek:
Algemene beoordeling: zeer goed. Dit terwijl je gemiddeld niet boven goed (waarvan er sommige discutabel zijn, zie hieronder) komt in je overige beoordelingen, hoe moet ik dit rijmen?
Contrast & Helderheid en kleurweergave : goed, terwijl je er in je review laaiend enthousiast over bent ( = zeer goed volgens mij).
Featureset vind ik niets over terug, terwijl juist daar zo makkelijk over kunt schrijven.....
Ghosting: goed. Met 2 ms, die jij ook claimt te herkennen in je games is er totaal geen ghosting aanwezig. Dus dat zou weer zeer goed moeten zijn.
Pixeldefecten: goed. Geen dode pixels is dus gewoon zeer goed.
Bouwkwaliteit: voldoende. Je noemt alleen het wiebelen van het scherm (hetgeen ik overigens ook een behoorlijke constructiefout vind), verder heb je geen problemen ondervonden. Ik zou graag hebben dat je nog even verder ingaat op de bouwkwaliteiten. Hoe makkelijk is het scherm in elkaar te zetten, wat kan ik er allemaal mee (hoort natuurlijk ook onder features, maar ik noem het hier maar even): hoogte verstelbaar, kantelen, pivot, enz.

Je noemt bij het opstarten de bleading. Inderdaad komt dat bij het (echte) zwarte scherm van het opstarten keihard naar voren. Veelal is er echter mee te leven omdat echt zwart maar zeer weinig voor komt. Bijvoorbeeld het zwart van de zijkanten van tweakers.Net is (donker)grijs en niet zwart. Moet je maar eens even een schermpje met echt zwart naast zetten. Ik vind dat dus niet een erg sterk argument. Overigens zou je dat op je oude CRT wel goed moeten kunnen zien dat het niet zwart is (tenzij daar het contrast helemaal naar zijn grootje was).

Nog een paar laatste opmerkingen:

Het scherm heeft (evenals een 20") een resolutie van 1650x1050. Op het moment dat ik mijn control center van ATI instel krijg ik de waarschuwing dat als ik HD draai en mijn scherm het niet aan kan dat ik onherstelbare schade aan het scherm kan toebrengen. Hoe kan het dan dat jij gewoon een 1080p trailer kunt draaien, terwijl jouw scherm die resolutie niet heeft?

Zou je ook een of meerdere foto's toe willen voegen van je scherm, ik ken dit scherm niet (kan hem wel opzoeken) en is dan leuk om gelijk een totaalplaatje te hebben.

Verder zou ik het op prijs stellen als je je review nog wat uitbreidt met instelmogelijkheden, features en vooral gebruikerservaringen.

In ieder geval bedankt voor je review en veel succes met je scherm.
Tijd die een beeldscherm nodig heeft om een pixel van de ene naar de andere kleur te kunnen schakelen. In de praktijk veroorzaakt een hoge responstijd hinderlijk nalichten bij bewegend beeld. Een lagere waarde is dus beter
17" CRT scherm met een responstijd uit de Middeleeuwen. Hoe bedoel je dat ?
Dan het aanzetten lang duurt ? Daar stoor ik me het meeste aan bij crt's.
Responsetijd is dus hoe lang het duurt voordat de pixels op het scherm van kleur veranderen.
voor zover ik weet hebben CRT beeldschermen toch totaal geen last van ghosting? Zelfs de oude niet?
Bij nader inzien had ik de beoordelingen wat beter kunnen doordenken. Ik heb net wat foto's genomen en ik ga ze nu erbij zetten. Ook zal ik later vandaag (ben bezig met een project atm) de review nog wat uitbreiden met gebruikerservaringen, en dingen als het menu. Ik heb niet meteen alles bekeken, omdat ik een hele nieuwe pc heb, en dan zijn er zoveel nieuwe dingen :P