Specificaties 32" HD Ready LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-32U4000 Zilver Review

Dipsausje 3 januari 2009, 1.583 views

Sony Bravia KDL-32U4000 Zilver

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • DVB-C tuner

Minpunten

• Toch weer net wat duurder

Na veel vergelijken tussen verschillende 32" tv's in winkels heb ik voor de Sony KDL-32U4000 gekozen, viel voor mij nog (net) binnen het budget en had naar mijn idee de beste beeldkwaliteit. Wat mij opviel was dat vooral de kleuren natuurlijker overkwamen dan van de Philips, Samsung en LG in deze prijsklasse (400-500). Een ander voordeel vond ik de DVB-C tuner, VGA aansluiting en de positieve ervaringen die ik met Sony heb als het bijvoorbeeld gaat om reparatie.

De Features zijn voor mijn situatie prima, ik gebruik de tv om tv te kijken, dvd's te kijken en ik wilde ook mijn laptop aan kunnen sluiten. Aangezien mijn laptop geen HDMI ondersteunt doe ik dit via VGA + 3.5mm jack van laptop naar de tv en dat werkt zonder enige problemen. Om dvd's te kijken gebruik ik een (via HDMI aangesloten) Sony DVD-speler wat via het Bravia-sync prima met 1 afstandsbediening werkt. Ook fijn vind ik de DVB-C tuner, NED1,2,3 en SBS6 zijn hier (UPC) digitaal te bekijken zonder problemen, wat van de UPC Mediabox niet te zeggen valt. Ook erg handig is dat de tv de beeldinstellingen per ingang onthoudt, dus voor Digitaal, Analoog, VGA (laptop) en HDMI(dvd-speler) onthoudt de tv welke instelling je gebruikt. Een usb-poort ontbreekt maar dit is niet iets waar ik behoefte aan heb.

Zoals ik boven al noemde heb ik deze tv specifiek uitgekozen omdat ik de kleuren mooier en vooral natuurlijker vond dan van andere tv's. Die mening heb ik nog steeds, wel blijf ik vrij vaak aan de instellingen prutsen omdat ikbij het ene programma een andere voorkeur heb dan bij het andere programma. Vooral de saturatie van het scherm blijf ik nog wel eens wijzigen om huidtinten net wat beter uit te laten komen. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de opname/uitzending. Over het contrast en helderheid geen klachten hier, helderheid en contrast kunnen op een schaal van 0-100 worden ingesteld en de backlight ook van 0-10 dus voor iedere situatie is de juiste instelling wel te vinden.

Ghosting en Pixeldefecten heb ik beide niet kunnen vinden dus daar valt verder niet veel over te vertellen. Wel is het zo dat ik totaal geen sport kijk dus ik geloof ook niet dat ik tot de 100hz/200hz doelgroep behoor die ghosting probeert te vermijden.

Bouwkwaliteit en afwerking vind ik prima. Tv is en staat stevig, mooi paneel achterop met alle aansluitingen en alles voelt en oogt degelijk. De afstandsbediening verdient hier wat extra aandacht, ik ben nog niet eerder zo'n degelijke afstandsbediening tegengekomen. Het blijft uiteraard plastic, maar de afstandsbedining ligt goed in de hand en heeft net dat beetje extra gewicht waardoor je niet het gevoel hebt een bezuiniging in handen te hebben wat toch bijna altijd wel het geval is.

De vormgeving is voldoende, alles is netjes afgewerkt, niets storends in beeld en de matte rand kijkt ook prettig. Wel is de rand beduidend dikker dan bij bijvoorbeeld de V4000 en vind ik de 'soundbar' er wat raar uitzien omdat deze een paar cm naar achteren ligt maar wel weer een rand heeft die tot voor komt. Had deze dan of echt in de rand gezet of echt er achter maar niet zo half met een postbakje.

De prijs is duidelijk duurder dan bijvoorbeeld de vergelijkbare LG of Samsung maar naar mijn idee is de tv dat zeker waard. Je krijgt er meer voor terug in degelijkheid, beeldkwaliteit en gebruiksgemak (die erg prettige afstandsbediening). Als ik dan weer kijk naar de vergelijkbare Philips dan is deze Sony net wat goedkoper, biedt meer features (DVB-C en VGA) en ziet het er allemaal (design en beeld) net wat beter uit.

• Sony DVP-NS708h

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-32U4000 Zilver?

Misschien wat specs erbij kan geen kwaad? Ik kan bv niet opmaken of het nou om een hd-ready of full hd gaat of wat voor connectors er verder op zitten. Ook wat foto's zou niet misstaan mocht iemand geinteresseerd zijn. Verder dat een Philips van deze afmetingen net wat duurder is kan te maken dat deze televisie v Sony een iets oudere release is tov de Philips, als je een nieuwe model neemt de KDL32V4500E kost snel al 900 euro wat te verklaren valt door de hardware die erin zit.
De specs staan toch op de specs pagina? Het is een HD-ready trouwens. En de 32V4500 is inderdaad duurder maar het gaat hier om een U-serie(introductie september 2008) en niet een V-serie model. Die 32V4500 had namelijk meteen al weer een aantal features die de Philips die ik zag ook niet had, die Philips was namelijk nog net wat kariger dan deze 32U4000.

Ik ben trouwens van mening dat je ook bij de V4000 en V4500 niet echt van oud en nieuw kunt spreken. Ze zijn naast elkaar gewoon te koop en de V4500 heeft een hele rits features die op de V4000 en U4000 ontbreken.