Specificaties 23,5" @ 1920x1080 (VA, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Eizo Foris FG2421 Zwart Review

Paul - K 14 maart 2014, laatste update op 14 maart 2014, 2.537 views

Eizo Foris FG2421 Zwart

Pluspunten

• Kleurweergave
  • Helderheid
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

De EIZO Foris FG2421, ik ben zo gelukkig geweest om hem een tijdje te mogen testen. Ik ga in deze review niet uitvoerig de specificaties en technische eigenschappen behandelen, aangezien ik denk dat hier op internet al (veel betere) reviews over zijn. In plaats daarvan zal ik over mijn eerste indrukken en ervaringen schrijven.

Uitpakken
De monitor zat degelijk in de doos en zoals verwacht zitten alle kabels er netjes bij, stroomkabel, displayport, een usb kabel voor de usb host en zelfs een 3.5mm audio kabeltje ontbreekt niet. Zodra ik de monitor uit het beschermomhulsel heb gehaald, de standaard gemonteerd hebt en het scherm op mijn bureau zet, ben ik al gelijk helemaal weg van het scherm.

Design / Bouw
Als het over design gaat, is het bijna altijd een kwestie van smaak. Zelf kan ik alleen maar positief zijn over het ontwerp van dit scherm, geen rare fratsen maar gewoon netjes en strak. De menuknoppen in de rand onder in de monitor storen totaal niet en zitten precies op de goede plek. De achterkant van het scherm ziet er ook prachtig uit, het is eigenlijk jammer te noemen dat je er niet continue tegen aan kan staren.

Wat verder opviel is de stevigheid van de bouw van dit model. Het is geen stalen ros, dus voorzichtigheid is nog steeds geboden, maar qua stevigheid zou ik het prima aandurven om dit scherm mee naar een LAN-party te nemen. Wanneer er iemand tegen aan stoot hoef je dus niet gelijk in de stres te schieten.

Basis gebruik
Na het opstarten in windows valt me al gelijk op hoe goed het beeld eigenlijk is. Ik heb zelf een IPS monitor staan van LG, en nog een oude TN 24” die ik gebruik als 2e monitor. Het beeld was al direct aan alle kanten beter dan het TN paneel welke ik had staan. Alles heb ik eigenlijk nog steeds op de standaard instellingen staan, gezien dit prima is. Het scherm leest fijn en is erg scherp.

Gamen / 120 Hz
Het blijft een eeuwige discussie, merk je nou echt zoveel verschil tussen een 60Hz en een 120Hz scherm? Naar mijn persoonlijke mening wel. Na al een tijd gebruik te hebben gemaakt van dit scherm ben ik toch met mijn andere scherm naar een LAN-party geweest uit risico overwegingen. Dit andere scherm is een simpele 60 Hz LCD monitor. Eigenlijk merk je het vooral op zo’n moment, het beeld is tijdens het gamen toch net even wat trager / wat minder vloeiend. Het is moeilijk te benoemen waar het precies in zit, en het is dan ook meer een mening gebaseerd op gevoel. Nadat ik weer thuis en weer had gegamed om dit scherm merkte je toch weer dat het allemaal nét wat vloeiender ging.

Verder heeft dit scherm ook nog een 240 Hz modus, wat niet betekend dat hij 240 beeldjes per seconde aanstuurt. EIZO heeft een techniek toegepast waarbij het tussen de gewone 120 beeldjes een korte dim-periode toevoegt. Het beeld lijkt hierdoor vloeiender omdat de frames minder naar elkaar toe vegen (minder blur). Het verschil tussen 120Hz en 240Hz is in ieder geval niet zo merkbaar en kun je eigenlijk alleen merken als je er heel goed op gaat letten in bewegende scenes in-game. Dit is dan ook meer een extra-feature en niet iets waarom ik dit scherm zou kopen.

Kleuren / Helderheid
Wat deze monitor speciaal maakt ten opzichte van andere 120Hz monitoren is dat dit scherm beschikt over een VA paneel, in plaats van een TN paneel, en dat merk je! Het contrast van dit scherm is erg hoog, de kleuren spatten het scherm uit en zwart is écht zwart. Dit merk je niet alleen bij het bezoeken van websites, waar alles er opeens een stuk gezelliger uitziet, maar vooral ook in games. Alles ziet er opeens nog een stuk mooier uit, levendiger, kleurrijker.

Film kijken op dit scherm is verder ook echt een pretje, voornamelijk veroorzaakt door het hoge contrast. De helderheid is prima te noemen, in het daglicht kan ik prima werken op 50% helderheid, en zelfs met de zon in mijn rug is er nog prima mee om te gaan (helderheid moet dan wel iets omhoog).

Al met al is dit een fantastisch scherm, niet alleen om te gamen en films te kijken, maar ook voor overige werkzaamheden zoals teksten lezen / schrijven, programmeren en browser. De prijs is wat aan de hoge kant, maar als je het geld te besteden hebt dan is het zeker een aanrader.

Heb jij ook een Eizo Foris FG2421 Zwart?

Mooie review, ik zat te twijfelen of ik dit scherm wel zou kopen maar nu is die twijfel eigenlijk zo goed als weg :p

ik heb alleen 1 vraag, waarom heb je Ghosting en Pixeldefecten 4 sterren gegeven (en niet 5 zoals bij de rest) wat is er mis daar volgends jou?