Pinnacle PCTV Tuner Kit for Windows Vista Review

B1tchwax 3 januari 2009, laatste update op 3 januari 2009, 1.291 views

Pinnacle PCTV Tuner Kit for Windows Vista

Pluspunten

• werkende afstandsbediening

Minpunten

• niet werkende automatisch ge´nstalleerde drivers
  • niet werkende drivers op de CD-ROM
  • niet werkende drivers op de website

Driverkwaliteit Score: 1
Features Score: 3
Helaas geen lang verhaal over deze kaart, omdat er niet veel meer over is te vertellen door mij. Hier onder leg ik uit waarom niet.

Na het aanschaffen van een 26" TFT-monitor zag ik kans om mijn 55cm CRT bakbeest televisie de slaapkamer uit te krijgen. Gezien ik op de slaapkamer niet enorm veel televisie kijk waren de selectie criteria vrij simpel: Het moest een anologe tuner-kaart zijn en hij moest werken onder Vista (Ultimate 64-bit).

De kaart heet de Pinnacle PCTV Tuner Kit for WIndows Vista en was de enige keuze in PCI kaarten bij de betreffende winkel. Deze kaart leek te voldoen aan mijn twee eerder genoemde criteria, dus heb ik hem meegenomen.

In het pakket is het volgende aanwezig:
- PCI TV-tuner card met hierop een COAX tv en radio ingang en break-out adapter aansluiting
- Breakout kabeltje met hierop een S-Video, Composiet en twee audio tulp aansluitingen
- Antenne kabeltje
- Afstandsbediening met twee AA batterijen
- Een CD-rom met drivers (geen idee waarom)

De kaart ge´nstalleerd, COAX kabel achterin geplugd en mijn systeem opgestart. Tot mijn blijde verbazing werd de kaart automatisch herkend als de PCTV 110i capture device. Het leek dus kat in het bakkie.. Om een lang verhaal kort te maken, Windows Media Center herkende geen tuner. D-scaler gedownload en die herkende ook geen signaal..

Toch maar het Cd'tje met drivers er in geschoven, maar deze gooit me er na een paar stappen uit. De installatie kan niet worden voltooid. De drivers op de website van Pinnacle staan voor vista 64-bit onder beta. Dat beloofd niet veel goeds, helemaal als ik zie dat de drivers gedateerd zijn uit het jaar 2006! Dit is dezelfde datum als de automatisch door Windows Vista ge´nstalleerde drivers, met exact hetzelfde resultaat - GEEN!

Windows laten zoeken naar drivers op internet levert zowaar een resultaat op. De drivers zijn een jaar jonger (2007), maar doen nog steeds niets in zowel Media Center als D-scaler. Op internet zijn soortgelijke ramp verhalen te horen over de 64-bit ondersteuning. De kaart gaat morgen weer retour winkel. Schandalig om een kaart die de Pinnacle PCTV Tuner Kit for WIndows Vista heet geen (volledige) ondersteuning voor Windows Vista mee te geven...

Om met een positieve noot te eindigen: De afstandsbediening werkte uitstekend.. Ik raad iedereen af dit product te kopen. Pinnacle lijkt een bedrijf die het niet zo nauw neemt met ondersteuning van zijn producten. Ik zal van de vervanger van deze kaart ook mijn bevindingen posten.

Heb jij ook een Pinnacle PCTV Tuner Kit for Windows Vista?

Schandalig om een kaart die de Pinnacle PCTV Tuner Kit for WIndows Vista heet geen ondersteuning voor Windows Vista mee te geven...
Deze kaart doet het prima onder Vista hoor.. en ja.. jij draait 64-bit.. het is nu eenmaal wereldwijd bekend dat alle 64-bit besturingsystemen van MS niet volledig worden ondersteund door bijna alle hardware-vendors..

Kortom.. ik draai met deze kaart.. zelfs 2!! al geruime tijd prachtig in mijn Windows Vista 32-bit MediaCenter in de huiskamer.. sinds kort ook via s-video input een digitale tv-decoder erop aangesloten en dus digitale tv erbij.

Prima kaart, goed beeld, goede ondersteuning conform drivers en applicaties (indien nodig)

p.s.: Op m'n gamePC heb ik al tijden een PC110e aangesloten.. ook een prima ding.
Dat maakt dit dus een gebruikers ervaring. Als jij zo tevreden bent zou ik best een review van jou willen zien. Dat geeft dan een eerlijker beeld, er zijn blijkbaar wel tevreden gebruikers.

Ik snap best dat 64-bit en drivers nog steeds niet het volmaakte huwelijk is, vooral met oudere hardware. Alleen als ik nieuwe hardware koop die op de markt wordt geplaatst als TV-tuner oplossing voor Windows Vista, dan voel ik me bekocht als dit slechts een halve waarheid blijkt. Dit is de enige hardware die ik onder 64-bit niet aan de praat krijg, terwijl ze de drivers wel aanbieden op de website.

Dat de problemen al een tijd spelen zag ik na even Googelen. Na ruim anderhalf jaar klachten je zaakjes nog niet op orde hebben is GEEN goede ondersteuning. I hope we agree to disagree..

[Reactie gewijzigd door B1tchwax op 3 januari 2009 20:29]

Klopt, ik zou het ook graag anders zien, maar het ontwikkelen van drivers schijnt nogal lastig te zijn, zeker gezien MS er een dikke vinger in de pap wil houden, misschien logisch, maar het behoudt veel ontwikkelaars ervan om verder te kijken dan het al werkende product met bijhorende drivers.
Tot zover zul je zien dat alleen zeer populaire producten goed ondersteund worden, gezien deze brood op de plank brengen.

64-bit blijft gewoon een probleemkindje van MS. Laatst nog een klant die een prachtige HP TouchSmart IQ515 kocht met een Canon wireless all-in-one printer erbij.. gloednieuwe printer met conform Canon, de 64-bit drivers erbij.. printen deed ie wel.. via USB, maar niet via het netwerk, zowel bedraad als wireless niet.. uiteindelijk met support gebeld en die hebben welgeteld 3x toegezegd terug te bellen.. nooit gedaan.. later stonden op de website nieuwe 64-bit drivers.. ook deze werkten niet met het netwerkgedeelte van 64-bit Vista.. jammer.. printer terug gestuurd en een HP besteld.. die deed het gelukkig wel onder 64-bit..

Een goede reden om onder 32-bit te blijven werken, totdat MS die 32-bit van de markt afgooit, dan moeten de hardwarevendors wel overstappen met hun drivers.. het lijkt mij in eerste instantie niet vriendelijk, maar de enige manier om 64-bit goed ondersteund te krijgen.

Overigens gebruik ik de afstandbediening van de 110i niet eens, maar die van de HTPC kast van Zalman, dat is een Windows MC ab. Met de 110e op m'n gewone PC gebruik ik de ab heel af en toe en die doet het ook goed.. en ik draai daar dan wel XP 32-bit :) Vista is voor gaming ook niet geschikt kwa prestaties en bugs.
een soortgelijk verhaal heb ik met mijn hauppauge hvr-1300. op mijn windows xp computer doet de tuner het geweldig , de afstandbediening weigert elke medewerking. In vista werkt dit met enige geklooi met oudere drivers voor de infrarood wel. Dit schijnt inmiddels opgelost te zijn, maar hou t toch maar even op 32 bit windows vista gezien alle trammelant met drivers en ondersteuning. Je zou toch mogen verwachten dat op ze minst vista ultimate volledig word ondersteund zowel 64 als 32 bit maar dit is in de praktijk nogal een lastig verhaal gezien de compleet veranderde displaydrivertechnologie en de aero desktop. Je hebt zeker gelijk in het feit dat men toch wel in een anderhalf jaar deze drivers op orde kan hebben, bij hauppauge loopt t geloof ik al sinds de uitgifte van vista.

[Reactie gewijzigd door JoJo_nl op 3 januari 2009 23:11]