Sapphire R9 270X 4GB GDDR5 OC DUAL-X Boost Review

shadow77 14 maart 2014, laatste update op 14 maart 2014, 1.279 views

Sapphire R9 270X 4GB GDDR5 OC DUAL-X Boost

Pluspunten

• snel
  • vloeiend
  • stil
  • presteert naar waarde

Minpunten

• driver update moet handmatig

Drivers en compatibiliteit Score: 3
aan/inleiding
alles in mijn pc was reeds vervangen behalve mijn oude videokaart (Asus EN9600GT 1GB). In een lekkere ADHD-bui blind een goedkoop kaartje bij Mycom gekocht en dezelfde dag al dikke spijt omdat dat " 70,00" kaartje zelfs slechter scoorde dan mijn oude videokaart en ik via Tweakers zag dat Bol.com de gewenste kaart (deze maar dan de xfx 2GB versie) voor een prikke had staan. Dus alles netjes terug in de doos en hop weer terug. dikke plus voor Mycom die onmiddelijk begreep dat ik die kans moest benutten en direct mij mijn geld terug gaf.
Achteraf gezien was Bol.com een diepe teleurstelling. de prijs was een lokkertje want na 5 dagen werd mijn bestelling zonder ook maar enige aanbieding voor een alternatief gecanceld!.(daar gaan we nog wel een stukje over schrijven) Omdat ik na acht dagen nog geen videokaart had en mijn ADHD nu wel heel erg ging opspelen, door gereden naar Informatique en omdat ik een meevallertje had de 4GB kaart gekocht. Deze dus ;)

Inhoud
De kaart zit ingepakt zoals het hoort. bubbeltjes verpakking met een dikke sticker erop dat de kaart echt voorzien moet worden van spanning. Het geheel weer in stevig karton met onderop een doos waarin alle extra zitten.
  • ATi Crossfire adapter
  • van dvi naar dsub adapter
  • 2 spanningskabeltjes ( eentje op de foto zichtbaar, de kaart zit er namelijk al in :P
  • installatie dvd
  • hdmi kabel
niet overdreven veel en niet te weinig.

De installatie

appeltje eitje. zoals je een olifant in de koelkast stopt, pc open oude kaart er uit, nieuwe kaart er in en kast weer dicht.. :P
wel 1 extra afdekplaatje weggehaald de nieuwe kaart gebruikt twee slots en niet vergeten de voeding aangesloten (2 x 3 pins bracht de verassing omdat ik bij mijn voeding 1 x 3 en 1 x 4 pins had gekregen en was dus blij dat de 2x 3 pins in de doos van Sapphire zat)
Windows 7 herkent wel grafische kaart maar eerste beeld is versie '1 hoger dan braille' waarbij je menubalk al 1/3 van je beeldscherm in beslag neemt. gelukkig spint de dvd direct op en simpel doorklikken op de reeds aangegeven instellingen installeert alle benodigde drivers. reboot na installatie en het beeld is weer zoals vanouds.

beeld

Nu gebruik ik Ultramon om het bureaublad van mijn beide beeldschermen te beheren, maar Catalyst-software heeft die functie er ook inzitten. dat werkt en goed zelfs, maar Ultramon heeft een paar handigere features waardoor ik die toch liever gebruik. Eyefinty. ( waarbij de twee beeldschermen gebruikt worden als 1 groot beeldscherm) werkt zoals het moet,
Ik ben een gamert maar geen deadbeatnolifenothingtodogamer, dus mijn spellen zijn niet bijzonder veeleisend. Het meest veeleisende is TheHunter. Op de oude kaart kon ik dit spel prima spelen door alles hoog te zetten op de schaduw en de anti alialaaiaiahaiiahsing (waarom verzinnen ze toch zulke bizarre namen om te zeggen grensvervaging gaat?) op nul... Nu draait alles op very high en grensvervaging op 8x. super vloeiend. Maar ja daar hebben jullie geen reet aan als je niet een beetje vergelijking kunt maken dus moeten we benchmarken. Daar ben ik niet zo in thuis dus even iemand erbij gehaald die Unigine.com adviseerde. geinstalleerd en gedraaid. En prestaties zijn prima.(zie benchmark). Hij heeft zelf de Sapphire R90 290x 4G en daarmee vergeleken is wel te zien dat deze kaart het kleine broertje is van die jongen. Maar voor het prijsverschil tussen de respectievelijke prijs van 212,00 en 475,00 bij Informatique krijg je meer dan waar voor je geld.

geluidsproductie en warmte

nu kan het zijn dat ik gewoon fikse herrie gewend ben, maar ik moet zeggen dat mijn kast meer lawaai maakt dan de videokaart in idle. bij de benchmark gaat de fan wel harder draaien en wordt het hoorbaar maar ben voldoende discodoof om me er niet aan te ergeren. In de benchmark kwam de temperatuur niet boven de 61 graden uit.

benchmark

Unigine, zoals al gezegd, ik heb er vier gedraaid de Valley Basic, de Valley extremeHD , de Heaven Basic en de Heaven Extreme. De Heaven Extreme vraagt te veel van deze kaart met een minimale fps van 7,5 en toch net iets te vaak zo'n lag-glitch. Dus voluit op de nieuwste spellen zit er niet in. In de Valley ExtremeHD benchmark doet de kaart wel aardig mee. 17,6 als minimale fps is nog steeds te laag om vloeiend te lopen (volgens mij gaan je ogen het verschil zien bij 24 fps) maar loopt toch al een stuk vloeiender. Opvallend is dat Heaven basic meer van de kaart vraagt dan de Valley die respectievelijk een 9,3 en een 23,0 fps halen. in de valley basic merk je niets van vertragingen of wat dan ook en ziet er heerlijk vloeiend uit. Al met al dik tevreden.
http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/94339/26228.png http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/94339/26229.png

nadelen

de software update is niet zo goed geregeld als bij NVIDIA. Misschien heb ik er overheen gekeken, dus corrigeer me als ik er naast zit maar in de Catalyst-software is nergens een knopje te vinden om te zien of je drivers 'up to date' zijn. Daarvoor moet je dus zelf naar de AMD site en de nieuwste drivers downloaden. Hoewel dit super makkelijk gaat is dat nog wel voor verbetering vatbaar.

Heb jij ook een Sapphire R9 270X 4GB GDDR5 OC DUAL-X Boost?

gebruik zelf AMD gaming evolved die houd je game uurtjes bij en ook of je driver up to date is ;). Maar als je niet wil dat andere zien hoeveel en wat je speelt, moet je het vooral niet doen :9