LG Optimus L7 II Zwart Review

WALUIGI96 14 maart 2014, laatste update op 30 november 2014, 961 views

LG Optimus L7 II Zwart

Prima telefoon, maar als je op zoek bent naar een nieuwe smartphone uit dezelfde prijsklasse, dan zou ik eerder de nieuwe L generatie van LG aanraden.

Pluspunten

• Prima scherm.
  • Veel mogelijkheden.
  • Goede accu.

Minpunten

• Soms kleine haperingen.
  • Geen HD bij filmen

Ik heb deze telefoon sinds augustus 2013 en ben er nog steeds best tevreden over.

Reden van aankoop:
Voor deze telefoon had ik de LG Optimus L5 en die vond ik prima, maar ik wilde wat meer kunnen met een smartphone, maar ik wilde niet teveel geld kwijt.
Verder beviel het merk LG mij zo goed, dat ik opnieuw voor een LG wilde gaan. Toevallig had LG de 2e lijn van zijn Optimus L-serie gestart en deze sprak mij wel aan en ik twijfelde behoorlijk tussen de L7 II en de L5 II, maar ging toch voor de L7 II omdat de dualcore processor me behoorlijk aansprak.

Scherm:
Het scherm is prima, niet ultrascherp, maar je kunt op een afstand van zo'n 30 centimeter niet direct de pixels onderscheiden.
Verder is het scherm helder en de kleuren komen natuurgetrouw over.
Het scherm kost niet heel veel energie en dat is ook prettig.

Prestaties:
De prestaties zijn redelijk, maar alles draait wel redelijk soepel met soms wat kleine haperingen, maar het is prima voor een Dual-core 1GHz processor met 768 MB RAM

Mogelijkheden die LG toevoegt:
Hardware
Ten eerste heeft LG een zogenoemde Quick Button toegevoegd, deze zit links boven de volumeknoppen. Aan deze knop kan een app vastgemaakt worden.
Dit is erg handig om een app snel te openen, hoewel er wel iets meer mogelijkheden hadden kunnen zijn. Standaard staat deze knop op Quick Memo. Handig, maar gebruik het niet veel, op de vorige telefoon opende het als beide volumeknoppen ingedrukt werden.
Daarnaast zou het handig zijn als er andere apps geopend konden worden door 2x snel op de knop te klikken, of de knop in te houden.
Handig is wel dat deze knop ook sluiterknop is voor de camera.

Verder voegt LG ook nog een Home Button LED toe. Deze licht op bij notificaties en bevat verschillende kleuren, in sommige apps kunnen ook de kleuren gekozen worden.Bij het opladen is deze led rood, die steeds dimt en oplicht, als het opgeladen is, wordt de led groen.

Software:
LG voegt een groot aantal apps en functies toe aan de standaard Android 4.1.2 Jelly Bean.
Sinds een update begin dit jaar is er Knock-on toegevoegd, die bekend is van onder andere de LG G2 en de LG G Pad 8.3. Dit werkt niet altijd even goed en soms komt het ook voor dat de telefoon uit zichzelf aanspringt.
Verder hebben ze een groot aantal andere dingen aangepast aan de software die ik niet ga bespreken (tenzij er behoefte aan is), omdat deze review dan veel te lang wordt :)

Camera:
Ten slotte wil ik het nog hebben over de camera.
Er zitten 2 camera's op:
Een 0,3 MP camera aan de voorkant. Prima voor 'selfies' en videogesprekken.
Een 8,0 MP camera met LED flits aan de achterkant. Deze maakt prima foto's voor een telefoon uit deze prijsklasse. Video is ook prima, alleen jammer dat er geen HD resolutie inzit. (Maximaal 720*480).

Conclusie:
Toen ik deze telefoon kocht was deze nog 220,-, nu is deze ongeveer 170,-
Dit was toen zeker een prima prijs voor de telefoon en ik ben er nog steeds blij mee. Nu zou ik 'm niet direct meer aanraden voor de prijs, omdat LG inmiddels al de 3e L-serie heeft gestart en deze is ook al te koop. De L90 kost ongeveer 200,- en biedt veel meer dan deze telefoon, zie ook hier:

Update: 4.4.2 KitKat:
Sinds een paar maanden is het mogelijk de telefoon te upgraden naar Android KitKat 4.4.2
Ik heb het gedaan via de PC Suite. Sinds de update merk ik dat de batterij iets minder lang meegaat.
Ook merk ik dat hij soms iets trager is, maar op andere momenten juist sneller. Wel vind ik het albumart op het lockscreen mooi als je muziek luistert en de witte icoontjes in de niet-transparante notificatiebalk zijn ook wat stijlvoller. Ook zijn de widgets op het lockscreen handig, maar hadden de Q-Slide apps niet gehoeven van mij, dat werkt echt ontzettend traag. Al met al een niet verkeerde upgrade, al had de snelheid wat consistenter gemogen en minder van de batterij mogen eisen.

Dit is trouwens mijn eerste review, feedback wordt op prijs gesteld en vragen zijn altijd welkom!

Heb jij ook een LG Optimus L7 II Zwart?