Specificaties 3,1" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Q10 Zwart Review

Graizie 12 maart 2014, laatste update op 13 maart 2014, 956 views

BlackBerry Q10 Zwart

Pluspunten

• Fysieke toetsenbord
  • Mooi AMOLED scherm
  • BlackBerry Hub
  • Gestures voor navigatie
  • Android apps
  • Accuduur

Minpunten

• Klein scherm heeft soms zijn nadelen (filmpjes kijken, foto's maken)
  • Bouwkwaliteit; telefoon kraakt soms
  • Je omgeving verklaart je voor gek

Na in het verleden vaker een BlackBerry in bezit gehad te hebben, was het weer tijd voor een nieuwe 'Crackberry'. Dat laatstgenoemde hoor ik veel in mijn omgeving, wanneer men de telefoon in mijn handen ziet. Heb jij een Crackberry? Daarbij denkt men vaak actueel te zijn, maar zeg nou zelf: die kennen we nou wel.

Ik heb begin 2010 een BlackBerry Bold 9780 bij mijn abonnement genomen omdat op dat moment Pingen zeer hip was. Al mijn collega's hadden een BB en ik was de enige die niet kon pingen. Hebben dus! Dat toestel beviel prima, voornamelijk het fysieke toetsenbord. Uiteindelijk was het het beperkte aanbod in de BlackBerry World wat mij deed overstappen op een Android toestel. Ik heb in 2012 nog een korte uitstap gemaakt naar een BB Torch, maar dat toestel was voor mij persoonlijk een groot drama. Ik heb dus een verleden met BlackBerry.

Waarom de overstap naar de Q10? Ik had een zeer degelijk toestel in de vorm van de LG G2, daarvoor de Nexus 5, iPhone 5, HTC One, etc. Waarom dan in godsnaam de Q10? Ik vind 'm mooi. Hij hangt al tijden bij mij in de T-Mobile winkel en het design sprak mij vanaf het begin aan, daarnaast vind ik het fysieke toetsenbord heerlijk in gebruik. Ook is de Q10 nu erg aantrekkelijk geprijsd mét een cashback van ¤100!

De volgende onderwerpen wil ik kort behandelen. Ik hoop dat jij als lezer daarbij een goede algemene indruk krijgt van de telefoon.
1. Uiterlijk en design;
8. Camera;
9. Accuduur;
10. Conclusie.

Uiterlijk en design
Zoals gezegd is het uiterlijk van het toestel hetgeen wat mij in eerste instantie richting de Q10 duwde. Zo heb ik bijvoorbeeld geen moment getwijfeld om de Z10 te nemen. Je zou kunnen stellen dat het fysieke toetsenbord mij overhaalde. Daar kom ik zo op terug. Ik heb het zwarte model en als het scherm uit staat is het 1 groot zwart vlak aan de voorkant. Erg mooi. De bezels zijn redelijk breed - jammer, maar niet hinderlijk - en ongeveer op 2/3e van boven begint het mooie toetsenbord. De achterkant lijkt een profiel te hebben, maar dit is gewoon glad. Desalniettemin voelt de achterkant lekker stroef aan, wat mogelijke uit-de-hand-glijpartijen kan voorkomen. Aan de bovenkant zit de aan en uit knop, maar het scherm is met een gesture te ontgrendelen. De knop ik goed te bereiken. Aan de rechterkant zitten de volumetoetsen en een play/pause knop. Deze laatstgenoemde vind ik persoonlijk overbodig, daar ik 'm niet gebruik. Dan nog een klein stukje over de bouwkwaliteit. Ik hoor nog wel eens wat kraken en de accucover zit bij mij niet erg stevig meer vast. Gelukkig doet een backcase van eBay wonderen!

Fysieke toetsenbord
Wauw, wat typt dat lekker. Hierom had ik ook een BlackBerry en nu dus weer. Een groot verschil is dat de toetsen nu in een rechte lijn naast elkaar liggen, waar op voorgaande BB's er nog een kromming in zat. Ik typ er ontzettend snel mee, maar ook dat zal erg persoonlijk zijn. De keus van sommige toetsen kun je vraagtekens bij zetten, zoals 1 toets voor alleen $ teken, maar dat zal mij een spreekwoordelijke worst wezen. Als je de toets even ingedrukt houdt, kun je gewoon een euro teken selecteren. Als je 's avonds thuis in het donker (of waar dan ook) op de bank ligt, doet het backlight van het toetsenbord wonderen. Ziet er erg mooi uit! Het enige waar ik mij nog wel eens aan wil storen, is dat het toetsenbord af en toe lijkt te 'kraken' bij het intoetsen van de toetsen. Waar dit aan ligt, weet ik niet en ik hoor het heel af en toe.

Scherm
Het scherm is klein. Althans, kleiner dan menig smartphone gebruiker gewend is. Maar toch vind ik het scherm met zijn 3,1" zeer goed werkbaar. De resolutie is 720px720p, waardoor het erg scherp is. Doordat het scherm gebruik maakt van de AMOLED techniek, is zwart echt zwart. En dat is echt heel mooi. Dat verkies ik persoonlijk boven echt wit. Zijn we gelijk bij dat punt, wit is namelijk een beetje gelig. Maar dan moet je wel goed kijken. De helderheid wordt in reviews nog wel eens afgekraakt, maar daar heb ik geen moeite mee. Wat zeg ik: ik heb de helderheid zelfs altijd op zijn laagst staan. Geen problemen mee, het scherm blijft perfect afleesbaar; ook in de zon. Het enige nadeel van het scherm dat ik kan bedenken is het vierkante formaat in combinatie met het kijken van een filmpje. De meeste filmpjes spelen tegenwoordig in breedbeeld af, en dan blijft er maar weinig van het scherm over. Dan moet je echt met je neus tegen het scherm aanzitten.

Software
Ik vind OS10 echt heel fijn werken. BlackBerry maakt gebruik van gestures en sneltoetsen op het fysieke toetsenbord. Die sneltoetsen heb ik zelf nog niet allemaal ontdekt, maar die gestures werken echt heel fijn. Je sleept over het scherm en daar zit dan een bepaalde actie aan verbonden. Uit de slaapstand sleep je van beneden naar boven om de telefoon te ontgrendelen. Vanuit het hoofdscherm sleep je van links naar rechts en je zit in de BlackBerry Hub. In een app sleep je van beneden naar linksboven om terug te gaan, of rechtboven om weer vooruit te gaan. Handig om bijvoorbeeld Android apps waar je de navigatiebalk hebt verwijderd. Hier later meer over. De telefoon loopt altijd soepel, is bij mij nog niet vastgelopen o.i.d.

Blackberry Hub
Als je dus naar rechts sleept, kom je bij de BlackBerry Hub uit. Wat een uitvinding! Hier ben ik erg positief over, alle meldingen in op 1 plek. Als ik een whatsappje heb, hoef ik dus niet naar de app, maar ga ik naar mijn hub. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de app zelf bijna nooit gebruik. Ik app alleen via de Hub. Ik mail via de hub. Ik ping via de Hub (jaja, er wordt nog gepingd). Etc. Erg goed systeem.

Apps
De BlackBerry World heeft niet veel native apps (gemaakt voor BB) te bieden. Wel zijn er een X aantal ports (Android apps in de BlackBerry app store) te vinden. Deze kun je tegenwoordig heel makkelijk via Snap downloaden. Snap is een vervanger van de Google Play Store, met exact hetzelfde aanbod. Je logt je ook daar in met je gmail account en je kan alles downloaden. Ik kon zelfs mijn in het verleden gedane aankopen weer downloaden. Snap haal je binnen als .bar bestand op je BB. Dit doe je in combinatie met een computer/laptop. Zo zet je SNAP op je BlackBerry!

De enige app die tot nu toe bij niet lekker werkte was de Rabobank app. Dit doe ik dan ook via de browser :)

Snelheid
Ondanks dat ik ben teruggestapt van quadcore telefoons (wat zegt dat tegenwoordig nog) naar een dualcore telefoon, merk ik daar in de snelheid niet zo veel van. De telefoon reageert snel en heeft geen lag in de animaties. Het enige wat ik merk, is dat sommige Android apps net een seconde of twee langer erover doen om op te starten. Maar daar hoor je mij niet over klagen.

Camera
De camera schiet leuke fotootjes, maar is niet bijzonder. Bij het maken van een foto kun je kiezen tussen drie verschillende formaten: 1:1, 4:3 en 16:9. Bij 1:1 gebruik je het hele beeldscherm, maar zien mensen met bijvoorbeeld een iPhone een vierkante foto. Gebruik je 16:9, moet je weer met je neus op je scherm zitten om te zien waar je nou een foto van maakt, maar ziet het er op andere telefoons weer goed uit. Ik gebruik eigenlijk altijd mijn hele beeldscherm.

Accuduur
Hier maakte ik mij in het begin het meeste zorgen om. Ik kom van de LG G2 en de accuduur daarvan was subliem. Ik heb de Q10 nu zo'n week of drie in gebruik en ik kan je vertellen, de Q10 kan zich hieraan meten. De accu heeft een capaciteit van 2100mAh, maar de telefoon heeft natuurlijk maar een klein scherm en een relatief lichte processor. Ik ben een redelijk zware sociale gebruiker wat betreft mail en whatsapp, maar heb geen Facebook, Twitter, Foursquare, etc die op de achtergrond draaien. Ook speel ik geen spelletjes. Wel bezoek ik de gehele dag door veel nieuwssites en stream ik veel muziek via Deezer. Een dag van 8 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds houd ik gemiddeld zo'n 30% over. Goed te doen!

Ik ben al met al erg tevreden met deze Q10. Het fysieke toetsenbord is wat mij aantrok in de telefoon en die blijkt ook echt heerlijk te werken. Zeker in combinatie met de geslaagde BlackBerry Hub. Het kleine scherm heeft zo zijn voordelen, maar ook nadelen. Zo is even snel een filmpje kijken er niet echt bij. Het feit dat BlackBerry tegenwoordig toestaat dat je Android apps zonder veel gedoe kan downloaden, maakt het voor mij een ideale telefoon. Ik was in eerste instantie bang dat de Android apps mijn accuduur gingen beďnvloeden, maar dit bleek niet het geval. Ik ben erg tevreden met de accuduur.

Met de cashback van ¤100,- is de Q10 een ontzettend goede telefoon die tegen een zeer aantrekkelijk bedrag verkrijgbaar is. Volgens de Pricewatch heb je de telefoon voor rond de ¤243 incl. cashback in huis bij Wehkamp.nl. Daar hoefde ik dan ook niet al te lang over na te denken!! De cashback loopt nog tot 31 maart 2014.

Uitleg foto's
Foto 1: actieve apps, veranderen soms ook in een widget.
Foto 2: een homescreen
Foto 3: BlackBerry Hub

Bedankt voor het lezen! Opbouwende kritiek is uiteraard welkom :)

Heb jij ook een BlackBerry Q10 Zwart?

Prima review! Ook ik ben overgestapt van een nexus 5 naar een blackberry.
En gebruik mn n5 alleen nog voor filmpjes kijken of passief surfen.
Mocht je je storen aan de gelige gloed, dan kun je de 'warmte' van het wit instellen naar wat koeler, dan wordt het witter, of 'cooler' van kleur.
Instellingen -> Weergave -> witbalans.
Als je deze functie nog niet hebt, dan kun je het beste je toestel updaten met de nieuwste firmware.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 12 maart 2014 16:46]

Thx! :) Je hebt je Nexus nog steeds? Neem je ze dan beide onderweg mee? Ik zou dan eerder een tabletje erbij nemen, ofzo.

Aan die functie heb ik inderdaad zitten schuiven, maar ik kwam in het -default- midden uit. Ik heb er zelf niet zoveel last van.

[Reactie gewijzigd door Graizie op 12 maart 2014 17:10]

De enige app die tot nu toe bij niet lekker werkte was de Rabobank app
Hoogst waarschijnlijk door de beveiliging. De rabobank registreert je toestel ID zodat jij kan zien op welke apperaten er gebruik maken van jouw account. Hij wil wrs een ID hebben van eenDriod, maar die gaat die op een BB niet krijgen natuurlijk :)
De Q10 heeft een dualcore krait SOC, die is sneller als veel quadcores. De veel gebruikte en bekende S400 in quadcore uitvoering heeft veel minder power als jouw S4 plus. Net als bv de Tegra 3 of de MTK6589(T) en vele andere quadcores. Aantal cores zegt tegenwoordig niks meer bij telefoons.

[Reactie gewijzigd door wttj op 12 maart 2014 19:48]

Dat van die beveiliging weet ik niet. De app (een port van android) stond al langer in de BB world, maar is er uitgehaald vlak voordat ik mijn Q10 kreeg. Die heb ik dus helaas niet kunnen gebruiken. De app uit Snap werkte wel, maar zoals gezegd niet lekker. Bij het openen van de app kreeg je eerst ongeveer 30 seconden een wit scherm en toen pas kwam de app in het laadscherm. Vervolgens werkte de app gewoon. :)

Qua aantal cores: dat het aantal niet zo veel meer zegt tegenwoordig was bij mij al bekend. Tot zover ongeveer mijn technische kennis. :p thx voor de uitleg!
Prima review!! Complimenten! Mijn enige aanvulling in een verwijzing naar de uiterst lage prijs voor dit a-klasse toestel . Door de cashback actie van BlackBerrykost dit toestel bij bijvoorbeeld Wehkamp netto slechts Eur 243!!

[Reactie gewijzigd door Hjtel op 13 maart 2014 17:22]

Dank je wel! Ik heb 'm snel even tijdens een rustige werkdag getypt. :) Ik heb je aanvulling toegevoegd!!
Ik heb ook via Wehkamp.nl een Q10 aangeschaft. Bij het opstarten krijg ik een T-mobile opstartscherm te zien en ik zie een T-mobile ringtone bij sounds. Heb jij ook een T-Mobile toestel of echt een unbranded Q10? Ik vind het namelijk vreemd dat ik een unbranded toestel bestel en een T-mobile variant geleverd krijg.