Specificaties 1-bay NAS met 500GB opslag - Bekijk alle specificaties

WD My Book World Edition 500GB Review

bat266 3 maart 2009, 994 views

WD My Book World Edition 500GB

Pluspunten

• prijs kwalliteit verhouding
  • zelf software te installeren
  • makkelijk binnen het netwerk te gebruiken

Minpunten

• warmte / geluidproductie
  • niet via usb aan te sluiten
  • netwerksnelheid is laag

Features Score: 5
Een tijdje geleden heb ik een Western Digital My Book World Edition 500GB gekocht. Ik heb voor dit apparaat gekozen omdat er de mogelijkheid bestaat om er eigen software op te draaien en dat het product relatief goedkoop was t.o.v. de alternatieven.

Algemene beoordeling
Over het algemeen ben ik zeer tevreden over het product. Het is een nas die na installatie direct werkte. Ik heb niet de bijgeleverde mionet software ge´nstalleerd omdat ik gelezen had op het forum dat deze niet ideaal was. Een klein nadeel de schijf wordt nogal warm. Verder schijnt de mionet software niet erg gebruiksvriendelijk te zijn. Als je het product wil hebben om snelle transferrates van video bestanden, dan kies een ander. Als het gebruikt wordt als backup systeem en / of voor de software die erop gezet kan worden is het een geschikte kandidaat.

Features
Het apparaat is veelzijdig. Maar om deze veelzijdigheid maximaal te gebruiken moet het apparaat wel eerst gehackt worden zodat je je eigen software kunt installeren. Vaak wordt er op het apparaat software ge´nstalleerd die er voor zorgt dat het apparaat te benaderen is via FTP waardoor de mionet software niet meer noodzakelijk is. Ook wordt het apparaat als downloadserver gebruikt door gebruik te maken van software om van usenet te downloaden of via torrents . Zelf gebruik ik het apparaat om mijn softwarecode te bewaren in subversion.

Op het apparaat draait een versie van linux, die te besturen is via een ssh shell. Dus om de software te installeren is het handig dat je enige basis kennis hebt van Linux. Er zijn goede guides te vinden op het internet programma's aan het apparaat toe te voegen, maar af en toe kan er een foutmelding komen die makkelijker te begrijpen is als je al een keer de linux console gezien hebt. Ook het topic op GOT kan uitkomst bieden voor problemen.

Verder was het koppelen van de netwerkdrives eenvoudig. In windows (xp en vista) en linux (Ubuntu) kon met het ingeven van het ip-adres eenvoudig de schijf gevonden worden, waarna deze als netwerkschijf gekoppeld kon worden.

Mijn beoordeling van de features is dus vooral beinvloed door de mogelijkheid om eigen programma's op het apparaat te draaien.

Prestaties
De prestaties zijn voldoende. Het werkt allemaal maar het is niet erg snel. De transferrate is ongeveer 5 MB/s wat niet erg ruim bemeten is. Sit ligt voornamelijk aan de traagheid van de ARM processor. De ARM processor is voor subversion ruim snel genoeg.

Geluidsproductie
Het apparaat wordt relatief warm. Daardoor heeft WD er ook wat luidruchtige fans ingezet. Dit is eigenlijk iets aan de hoge kant.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Nog geen problemen met het apparaat gehad

Ondersteuning
Nog niet nodig gehad

Er is mijns inziens in deze prijsklasse weinig vergelijkbaars te vinden. Als je niet gebruik maakt van de mogelijkheid om er eigen software op te installeren dan is het product te duur. Maar als je dit wel doet is het een geweldig apparaat voor deze prijs.

Heb jij ook een WD My Book World Edition 500GB?

Bondig reviewtje met daarin alles wat handig zou k˙nnen zijn.
Ik mis echter wel een vergelijking met de oude software (de meegeleverde dus) en de nieuwe software die jij er zelf op hebt gezet.

Verder ben ik vrij pietluttig erin, maar toch wil ik aangeven dat bepaalde zinnetjes niet helemaal kloppen, for example: Als je het product wil hebben om snelle transferrates van video bestanden, dan kies een ander. .
Het leest niet helemaal lekker door.

Verder wel een review waarin je je eigen mening ventileert, maar misschien is bv. de netwerksnelheid wel veel hoger met andere software? Kijkende naar Mionet die meegeleverd wordt is dat misschien wel een optie. Al met al is het daar voor gemaakt en met deze "doosjes" heb ik meerdere reviews gelezen waar het toch allemaal net wat hoger lag (Data-transfer en streaming).

Verder wel netjes, zat al een tijdje aan zo'n doosje te denken, zijn echter vrij prijzig dus ik wacht het even af.

Succes ermee!
Upload naar de mybook is de snelheid die reviewer aangeeft. download van de mybook (waaronder dus streaming, ftp etc) ligt rond de normale snelheid van 10Mb p/s.

Wat betreft de prijs, hij is niet veel duurder dan een schijf van 500Gb. Dus het blijft een nette prijs, en zeker niet vrij prijzig, het is de goedkoopste in het segment "funplug NAS".
Oke dat wist ik dus niet, misschien andere versie op het internet tegengekomen of whatsoever.

Daarentegen kan je prijzig niet uit andere ogen bekijken.
Voor mijn gevoel is 116 euro nog steeds een hoop geld (Volgens PW, verzendkosten enz. niet meegerekend) voor iets dat ik momenteel voornamelijk met mijn pc doe.
Natuurlijk: Je kan hiermee door het hele huis streamen, en natuurlijk: Het is een stuk zuiniger.

Maar daarbij komt wel dat als ik 116 euro betaal voor een zuinig apparaat dat niet altijd gebruikt zal worden, dat ik die kosten in energie er pas over een jaar of 6-7 uit heb.
Dus: In jouw ogen misschien niet prijzig, maar prijzig is relatief, dus in mijn ogen wel.