Panasonic DMR-HCT230 - Premium Set-Top-Box Review

wilvanwil 11 maart 2014, laatste update op 6 april 2015, 1.527 views

Panasonic DMR-HCT230 - Premium Set-Top-Box

een compacte settopbox met alle functionaliteiten die je tegenwoordig mag verwachten, dus verbinding met het internet, maar ook met je thuis netwerk, dus bijvoorbeeld opnames kopieren naar je pc via het netwerk, of streamen van opnames én digitale tv naar een upnp apparaat op bijvoorbeeld de slaapkamer...(onafhankelijk van je tv-aanbieder)

Pluspunten

• opnames streamen via upnp naar upnp compatible apparaten,
  • opnames kopiëren via netwerk naar pc,
  • digitale tv streamen naar andere upnp apparaten
  • dlna server en client,
  • stabiliteit, functionaliteiten
  • snelheid van schakelen(kanalen en menu's),
  • beeldkwaliteit,
  • wifi direct,
  • miracast

Minpunten

• ouderwetse, niet aanpasbare interface,
  • mediaplayer functies niet zo uitgebreid/fexibel als een dedicated mediaplayer

Geluidskwaliteit Score: 4
Heb sinds 2 weken deze “alleskunner” en ben zeer tevreden. Mijn eerste gevoel zegt dat dit apparaat de “Horizon” deels doet vervagen… Ik plaats hier een recensie die in mijn situatie op dit moment geldt, en kan niet in detail op alle functies ingaan, omdat ik bijvoorbeeld het simpelste upc tv pakket heb, dus alleen de vrije kanalen, geen smartcard of CI+ module nodig heb(wie weet in de toekomst), maar ik denk dat het al voldoende zal zijn om een goede indruk van deze settopbox te krijgen. Ik heb de Horizon niet in huis gehad, dus kan niet over alle details vergelijkingen trekken, maar heb de afgelopen jaren er wel “eens” wat over gehoord… Deze Panasonic settopbox heeft geen modem/router/telefonie functies, denk dat de gemiddelde tweaker dat ook niet direct zoekt, want die functies in een apparaat gaan vaak ten koste van kwaliteit/bereik…..

Dus, om een kort verhaal lang te maken………

Ik ben redelijk selectief als het op mediaboxen, media players, tv’s, zeg maar de electronica in huis etc. gaat, maar zoek vaak de gulden middenweg, dus goede specs voor een redelijke prijs. Kom vaak op Panasonic uit, en ben daar tevreden over, producten iha prima, alleen heel slechte ervaring met reparatie van een videocamera van hun –externe- reparateur…
Ik heb upc's simpelste abo qua tv, dus de standaard digitale kanalen, en NL 1,2, en 3 in HD. Telefoon en 60mbit internet.
Voorheen vond ik het heerlijk om uuuuuren naar oplossingen te zoeken op internet, instellingen uitproberen, etc.etc. kon er avonden aan besteden, maar goed, ondertussen heb ik een gezin, en de tijd is beperkt…Dus voor alle mede tweakers die zich in deze situatie herkennen, lees vooral door… anderen zijn uiteraard ook welkom ;-)
Even onderverdeeld in onderwerpen
- 1. Achtergrond en huidige situatie
- 2. Specs en functies van de DMR-HCT230
- 3. Ervaringen(snelheid is top!)
- 4. Ook minpunten, maar valt mee te leven….(?)
- 5. Andere opstellingen?
- Conclusie

1. Achtergrond huidige situatie
Ruim 2 jaar geleden werd ik enthousiast van Horizon… toen nog niet beschikbaar, maar zag er te gek uit, en zou hopelijk veel mogelijkheden hebben…. Destijds op de eerste reacties afgegaan, en besloten geen horizon te nemen, ik had al een mediaplayer(popcorn a110), de standaard pace upc tvtuner, en nog een hdd/dvd recorder(analoog). Opnemen doe ik af en toe op de hdd , en we kijken vaak series die ik download. Voor de kinders heb ik wat dvd’s gekopieerd naar de popcorn. En de series kopieer ik ook vaak via het netwerk naar de popcorn. (dvd’s niet op de dvd speler/recorder, heb een hekel aan al die menu’s en reclame, die strip ik er eerst uit). Op de slaapkamer heb ik een bekabeld acryan streamertje staan, ik had destijds gehoopt dat ik met de horizon opnames van de horizon wel naar de acryan zou kunnen streamen…. Dat bleek al snel van niet. Dus als ik boven een opname wou kijken, was ik afhankelijk van m’n dvd/hdd recorder; kopieren van hdd naar dvd-rw, van dvd-rw op mn pc kopieren, en dan kon ik het wel streamen over het netwerk. Deed ik dus niet vaak, te omslachtig.…En de horizon zou daar dus niet verbetering in brengen. Wilde ook geen extra upc box/afstandsbediening in m’n slaapkamer, dan had het waarschijnlijk wel gekund…
Ik heb nu een 5.1 receiver met HDMI in/out en CEC, die dient als HDMI switch naar de tv, dat bevalt op zich prima, altijd al het geluid via de surround set.(dus aan de receiver hingen de upc mediabox, popcorn en de hdd/dvd recorder). Maar de upc mediabox hangt wel eens een enkel keertje, de popcorn mediaplayer loopt wel eens vast, en als je de hdd/dvd recorder hebt gebruikt, kan je maar op 1 manier weer terug naar tv, omdat anders ook het signaal net niet lekker doorkomt….. allemaal niet handig, en zorgt af en toe dus voor irritaties. Waar het in detail dan aanligt… thuis zeg ik altijd maar: een scheef bitje…:p Voorheen zonder de receiver had ik alles aan de tv aangesloten, ging op zich ook wel, maar dan bleef de popcorn ook nog wel eens hangen. De popcorn is eigenlijk de grootste tegenspeler.
Een mediaplayer, digitale recorder, en de mogelijkheid opnames te streamen op het netwerk waren mijn grote wens, en het liefst in een apparaat….
Nu na een paar maandjes geleden wat gelezen te hebben over wat digitale hdd recorders… kwam iedere keer bij de humax-en uit, maar die werkten voorheen iha alleen met ziggo. Ik las ergens tussendoor iets van een Panasonic HDD recorder, icm blu-ray player/recorder… verder op gaan zoeken, en niet veel over te vinden, want niet echt beschikbaar/ondersteund in Nederland….maar uiteindelijk wel wat goede berichten over vernomen, en vond zo ook de versies zonder bluray player/recorder. Dat vond ik interessant, aangezien ik het bluray gedeelte niet hoef.
De huidige serie van dit soort apparaten hebben zeer uitgebreide mogelijkheden qua tv, netwerk, internet etc.
Waar ik het over wil hebben is nu de DMR-HCT230, een settopbox met een HDD van 1TB.
De versie HCT130 is dezelfde, met 500GB. (1 uur opname hoogste kwaliteit = 6GB  )
De BCT versies hebben dezelfde functionaliteiten die ik hier zal beschrijven, plus hebben ze dus dat ze blu ray kunnen branden/spelen(en dvd, cd, e.d.)
Op Amazon.de verkrijgbaar, en ik durfde dit aan omdat ik op kieskeurig wat recensies had gelezen over de versies met blu ray. Op de Amazon site zijn de recensies ook goed, maar kon niet heel veel details vernemen over het netwerk gedeelte.Wel dat het netwerk gedeelte prima werkte, maar details….. Eén iemand melde wel dat ie met vlc naar z’n pc bestanden kon kopieren/afspelen… beetje gokje geweest toch wel, want vond ik wel belangrijk….

2. Specs en functies van de DMR-HCT230
In het kort: Full HDTV, 3D, Twin DVB-C tuner, WLAN, UPNP server en client, toegang/ tv opnames programmeren via internet,
2 CI+ sloten, EPG, 2D naar 3D conversie, Miracast, 1TB HDD.

Aansluitingen achter: ethernet port. optische audio aansluiting, HDMI, RF in en out, USB, en 2 CI+ slots.
Aansluitingen voor: USB, SD.

De box is compact, 30 cm breed, 18cm diep en 5,2 cm hoog. Kunsttof/plastic, maar voelt ok aan. Display is ik denk het bekende Panasonic display. Oogt hetzelde als mijn hdd/dvdrecorder van 8(?) jaar oud.

Op Areadvd.de kan je een recensie vinden van de 500GB versie:

3. Ervaringen(snelheid is top!)

-snelheid(van alles, echt waar!!, opstarten, switchen tussen kanalen en de functionaliteiten netwerk/internet/HDD opnames/etc. het gaat allemaal snel)
-prachtig beeld, ook de opnames
-benaderbaar vanaf apparaten met mediaserver/upnp.
-live tv pauzeren
-Miracast

ik heb dus upc's simpelste abo qua tv, dus de standaard digitale kanalen, en NL 1,2, en 3 in HD.
Zonder smartcard kan ik deze kijken op m'n Panasonic, en opnames maken gaat dus ook.
(meerder tegelijk weet ik nog niet, hij heeft iig 2 tuners, dan zal je wel smartcard nodig hebben/cammodule.

Om even in herhaling te vallen: alles draait gewoon supersnel, start snel op(seconden werk), opnames zijn prachtig, en uitgevonden dat ik idd bestanden naar m'n pc kan kopiëren met een programma: MediaMonkey, die herkent upnp/dlna apparaten, en je vindt je opnames op je HDD, en je kan ze kopieren.(ik denk dat dit programma mensen met andere HDD recorder ook blij kan maken). Duurde wel ff, 1 uur opname = 6GB :-)) en snelheid was 5MB per seconde, dus was geloof ik iets van 20 minuten bezig... was wel hoogste kwaliteit opname. Bestand renamen naar .mp4, en je speelt het af :-)

Verder nog meer moois, hetgeen wat ik had gehoopt van Horizon destijds, maar niet kon, maar nu met m'n Panasonic wel; ik kan, met m'n ondertussen oude streamertje van ACRyan op mn slaapkamer de Panasonic via upnp ook benaderen... en niet alleen voor de opnames, maar ook voor tv!! ik kan via upnp gewoon digitale tv kijken, ik heb boven upc analoog, dus dit is een prettige bijkomstigheid!! hij buffert misschien 10 seconden, maar dan speelt ie keurig alles af wat niet gecodeerd is. nadeeltje, geen teletekst.

Andere functionaliteiten zijn internet diensten, Youtube werkt prima, Skype en facebook -gebruik ik er niet op-, een browser zit er op, en nog van allerlei diensten, nog niet alles uitgeprobeerd. Uitzending gemist werkt op de browser.

Ook afspelen vanaf m'n NAS gaat prima met UPNP/DLNA, hij herkent m'n Synology NAS, waar dan UPNP op zit. Ok, de Lonely Planet HDDVD versie met 4,3GB voor 53 minuten, trekt ie niet, maar dat is niet zo raar denk ik.... m'n popcorn trekt die net als ie op de interne hdd staat. alleen die ene scene met die vele vogels, dan, stottert ie... naja, is ook een zeldzame denk ik.. ik ben blij met minder ;-)
Twonky op m’n pc geďnstalleerd, dan ook bestanden van m’n pc af te spelen.

EPG zit er op, opgenomen bestanden zijn op te splitsen, te bewerken, en in hoofdstukken op te delen.

Miracast werkt ok, het beeld van m'n tablet(minimaal Android 4.2) komt via het netwerk op tv als ik Miracast aanzet.

4. Ook minpunten, maar valt mee te leven….(?)
Er zijn beperkingen met betrekking tot de video en audio die hij afspeelt, maar veel video en audio formats die in mkv's en mp4's zitten, speelt ie af. Ik heb een popcorn a110 die nog steeds eigenlijk wel alles afspeelt, maar het gebrek aan enkele codecs die de popcorn dan wel heeft neem ik graag op de koop toe, dan converteer ik af en toe maar wat. Dat ik nu 1 apparaat heb ipv 3(en minder vastlopers) is me(en nog iemand hier in huis ) veel waard!! De ondertitels moeten in de video container mkv/mp4/avi zitten, hij pikt ze niet los op... mkvmerge helpt me wel....En de DVD VIDEO_TS folders en ISO bestanden pikt ie niet.Ik zal wat dvdtjes moeten converteren.

Helaas is de Android app DIGA Player, niet beschikbaar in de Nederlandse Play Store, omdat het apparaat hier niet verkocht wordt, dus die ben ik even proberen te achterhalen via een Duitse collega ;-)
Daarmee kan je op je telefoon of tablet ook de HDD opnames bekijken, en ook tv kijken.
(mocht iemand het DIGA PLAYER .apk bestand hebben, stuur me even een pm, ik zou graag een kopie ontvangen)
Waarschijnlijk kan het met een andere app ook wel, nog niet uitgeprobeerd.
Geen Nederlands menu, Engels, Duits, Frans en Italiaans meen ik.
Vandaag ondervond ik dat een opname voorrang krijgt boven het afspelen via dlna, had een muziekmkvtje op staan, en werd onderbroken aangezien een opname begon.
Streamen gaat goed qua doorvoersnelheid maar merk dat de ffwd functie beperkt is tot 2x op m’n ac ryan, en de hoofdstukken zoals op de Panasonic, niet als dusdanig worden herkend op de acryan… bestand opdelen werkt dan wel.

5. Andere opstellingen ook wellicht mogelijk
-pacer op slaapkamer zetten, dan ook digitale tv en uitzending gemist op de slaapkamer. Maar zit niet op extra kastjes/ab te wachten…Mocht iemand hier nog ideeen over hebben , deel ze.
-wellicht m'n popcorna110 op m'n slaapkamer zetten in plaats van de ac ryan.. de popcorn heeft toch wat meer opties, vooral bijvoorbeeld skippen naar 10% met knop nummer '1' .

hier is iedereen blij, en kan met de –voor ons- minimale beperkingen leven, veel beter dan de situatie voorheen.
Het werkt vooralsnog allemaal erg stabiel.
En het feit dat we alles via 1 apparaat kunnen vinden is simpelweg heerlijk!

De functies die ik nog niet gebruikt heb, dan wel niet heb kunnen gebruiken, daar kom ik later vast nog op terug.
Bijvoorbeeld het tegelijk opnemen van meerdere programma’s, daar kan ik niet veel over kwijt, lees wel goede dingen bij een recensie op kieskeurig bij de bct720 geloof ik.
Weet dus ook niet of "verspijkerde" opnames ook zo makkelijk te streamen zijn.
Ook heb ik nog geen HDD aangekoppeld, daar schijn ik wel even mee op te moeten passen. HDD die geformatteerd wordt,
Alleen verplaatsen van bestanden ipv kopieren….

Ik heb 'm bij Amazon.de gekocht, een "gebruikte" in sehr gute” staat, scheelde zo'n 75 euro, er zit geen krasje op.

update 18 maart:
had een opname van HDD naar pc gekopieerd, blijkt dat als ik die afspeel, zelfs de "live" ondertiteling voor slechthorenden kan inschakelen, ook teletekst kan ik in beeld krijgen... zie de opties in bijgevoegde foto.
Op m'n pc kan ik niet zoveel met teletekst, maar bij de originele opname op de DMR-HCT230, kan ik teletekst benaderen, die bij de opname 'geladen' is. Weet niet of iemand er wat mee kan, maar toch het vermelden waard.

update 14 november 2014:
nog steeds uiterst tevreden, blijft erg stabiel. NPO 1,2 en 3 hebben nu HbbTV, dat werkt ook prima, dus even journaal(gewoon, of sinterklaas) kijken, geen probleem. vergelijkbaar met programma gemist.
andere details; Het programma wat je kijkt kan je terugspoelen(even net gekeken, als ik op de terugspoeltoets druk, kan ik ruim 45 minuten terugspoelen, dat was het moment dat ik naar de zender was geswitched). Weet niet hoe lang het maximum is.

Nog geen oplossing voor ondertitels in MKV's vanaf m'n NAS helaas. Dus een serie/film met ondertitels moet via een usb stick. Helaas werkt dit alleen rechtstreeks in de unit, een usb verlengkabel ertussen werkt helaas niet.
April 2015:
-Later nog eens geprobeerd met usb-verlengkabel via de usb-poort achterin, en dat werkt prima.
-Zonder smartcard(s) neemt ie 2 programma's tegelijk op, geen probleem.
-youtube interface is iets aangepast, nu wat makkelijker zoekopdrachten in te voeren. Kinderen maken er veelvuldig gebruik van, en weten het apparaat ook zelf op te starten en youtube te vinden.

Enthousiaste groet,
Wil

Heb jij ook een Panasonic DMR-HCT230 - Premium Set-Top-Box?

Dit blijft toch wel een hele dure oplossing als je de Horizon Box wil blijven omzeilen.
Waarom wel aan Humax gedacht maar uiteindelijk niet gekozen, Uiteindelijk geef jezelf al aan dat deze ook tegenwoordig te gebruiken is voor de free to air zenders van UPC
Ik wek ook met een kaal abo. van UPC van 18 euries per maand. En onze huidige Panasonic ramdisk + vhs recorder ( dus ook 2 tuners) loopt nu al zo'n 8 jaar probleemloos mee. Maar ja hij wordt dus nu wel een dagje ouder, en er is eigenlijk niets meer te koop op dat gebied ter vervanging.

Ik heb voor een Humax ihdr-5200C gekozen ( gekocht bij de importeur in de outlet/winkel voor 160 euries en met een 1 jaar garantie. en deze vandaag voor het eerst uitgeprobeerd.
Wat een vooruitgang in de techniek t.o.v. die Panasonic.

Ik moet hem uiteraard nog verder leren kennen, maar ik ben nu al enthousiast.
als je kijkt in de reviews en ervaringen in 2013(vlak voordat ik 'm kocht) in het forum hier op tweakers, zie je dat er in die tijd nog erg veel onduidelijkheid was over verschillende zaken, voornamelijk het dlna gedeelte.
Dus ik had er wel wat voor over om deze stap te nemen, en niet ten onrechte, geloof dat dit apparaat wel stabieler is en minstens even veel kan.