Specificaties 4,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G (2013) 16GB Zwart Review

GregDel 10 maart 2014, laatste update op 14 maart 2014, 10.011 views

Motorola Moto G (2013) 16GB Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Stock Android
  • Scherm
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Camera
  • Niet uitbreidbaar geheugen

Bij deze wens ik mijn inleiding te beginnen door te zeggen dat ik hier nieuw ben. Ik volg de site al een tijdje, en besloot onlangs een profiel aan te maken om een review te kunnen schrijven over dit toestel. Ik heb het toestel nu zo'n 3 weken in mijn bezit, en nu wil ik hierover toch even mijn mening met jullie delen. Hopelijk kan mijn review jullie een beetje bekoren!

Inhoudsopgave:
  • Scherm
  • Geluidskwaliteit
  • Camera
  • Besluit
De Moto G van Motorola werd eind 2013 aangekondigd als Motorola's budgettopper. Dit was eigelijk het toestel dat de Moto X had moeten zijn, qua prijskaartje dan. Met een prijskaartje van 199 - 239 valt dit toestel recht in het lower mid-end sigment. Het toestel verraste iedereen, door specs te bieden van een midrange telefoon aan een heel scherpe prijs. Hiermee heeft Motorola duidelijk de markt wat op zijn kop gezet, aangezien nu toestellen (denk aan Sony) uitkomen met ongeveer dezelfde prijs en specs.
Motorola adverteerde het toestel als goedkoop, maar met hoge prestaties. Er werd zelfs beweert dat het toestel meekan met high-end toestellen zoals de Galaxy S4 of de HTC One. Of dit waar is, zal ik jullie straks vertellen.
PS: ALLE foto's in deze review zijn genomen door mijn Moto G, zodat jullie een beter zicht krijgen op de fotokwaliteit.

Specs
De Moto G doet het qua specs zeker niet slecht, maar scoort hier ook niet heel hoog. Dit is dan ook de bedoeling niet. Hier een korte lijst met alle specs (gsmarena.com):
GENERAL
CDMA2000 1xEV-DO - CDMA version
SIM Micro-SIM
Announced 2013, November
Status Available. Released 2013, November
BODY Dimensions 129.9 x 65.9 x 11.6 mm (5.11 x 2.59 x 0.46 in)
Weight 143 g (5.04 oz)

DISPLAY
Type IPS LCD capacitive touchscreen, 16M colors
Size 720 x 1280 pixels, 4.5 inches (~326 ppi pixel density)
Multitouch Yes

Features Geo-tagging, touch focus, face detection, HDR, panorama
Video Yes, 720p@30fps, stereo sound rec., HDR, check quality
Secondary Yes, 1.3 MP
FEATURES
OS Android OS, v4.3 (Jelly Bean), upgradable to v4.4.2 (KitKat)
Chipset Qualcomm MSM8226 Snapdragon 400
Browser HTML5
Radio FM radio
GPS Yes, with A-GPS support and GLONASS
Java Yes, via Java MIDP emulator
Colors Black (front panel), 7 color options (back panel)
- SNS integration
- Google Drive (50 GB storage)
- Active noise cancellation with dedicated mic
- MP3/AAC+/WAV/Flac player
- Predictive text input

BATTERY
Non-removable Li-Ion 2070 mAh battery
Talk time Up to 24 h
MISC SAR US 1.17 W/kg (head) 1.06 W/kg (body)
SAR EU 0.79 W/kg (head)

What's in the box?
Als je de doos, die overigens redelijk klein is t.o.v. het toestel zelf, openmaakt, tref je onmiddellijk de Moto G aan. Er zit een screenprotector over heen, maar ik kon hier helaas geen foto van nemen; deze moet je er toch af halen om het toestel optimaal te kunnen gebruiken. Het is meteen al een prachtig zicht, de voorkant is n prachtig zwart vlak, waarbij het scherm niet aftekent. Ook de vormgeving van het toestel is prachtig, maar daar in een ander hoofdstuk meer over.
Als je het toestel uit het doosje haalt, tref je gelijk de boekjes aan (garantie, een snelstartgids, een boekje over privacy en beveiliging en een blaadje over hoe je het toestel openmaakt). Daarnaast vind je nog een usb kabel om hem op je pc/mac aan te sluiten n om hem op te laden. Een adapter om hem in het stopcontact te steken zit hier niet bij, maar zoiets heb je misschien wel nog liggen. Ook zijn er geen oordopjes bijgeleverd. Dit aanvaardde ik toch wat als een minpuntje, maar aangezien Motorola zo weinig vraagt voor het toestel trek ik hier geen punten voor af.
Het doosje is verder niet opvallend, ik bewaar gewoon graag deze doosjes om het toestel in te kunnen ruilen, moest er toch een defectje zijn.

Behuizing & bouwkwaliteit
Over de bouwkwaliteit ben ik erg te spreken. Het toestel voelt niet fragiel aan zoals een iPhone of een Galaxy S4, het is erg stevig en voelt alsof het wel tegen een stootje kan, maar dit wil ik niet uitproberen. Ondanks het feit dat de behuizing volledig uit plastic bestaat, krijg je door de matte achterkant geen goedkoop gevoel. Het contrasteert ook erg mooi met de gladde, blinkende voorkant van het toestel. Ook is er achteraan een kleine inspringing voorzien door motorola, waarin het logo is afgedrukt. Dit is bedoeld om het draagcomfort van het toestel te verhogen en bediening met n hand te verhogen. Het is wel even wennen, maar als je vanaf het begin het toestel vasthoudt met je wijsvinger in het 'bolletje' in de achterkant, kun je het toestel erg gemakkelijk met n hand vasthouden. Het voelt ook heel erg prettig voor je vinger en voor je hand, mede door het matte plastic. Voor bouwkwaliteit verdient het toestel dus al z'n punten!

Interface
Het toestel draait standaard op Android 4.3 Jelly Bean, maar is mits een update voorzien van Android 4.4.2 KitKat welke enkele grote veranderingen teweeg brengt. De eerste verandering dat snel merkbaar wordt is het feit dat de statusbalk en de navigatietoetsen doorzichtig worden i.p.v. zwart, wat het scherm er groter doet door ogen.
De interface lijkt sterk op de standaard Android 4.4 KitKat, die terug te vinden is op de Nexus 5. n groot verschil is dat er wl een toevoeging is van Motorola, nl. een (handige) app om het toestel wat extra functionaliteit te geven. Hier later meer over.
Het toestel loopt altijd als een zonnetje, er is nl. geen n hapering te vinden in de interface, wat je sterk doet denken aan toestellen met een veel hoger prijskaartje. Ook surfen via Google Chrome gaat razendsnel, opnieuw kan het toestel mee met veel duurdere modellen. Ik ben niet gaan overclocken, wat getuigt van een goeie optimalisatie van Google. Dit is mede mogelijk door Android 4.4 Kitkat, welke het RAM-geheugen gebruik tracht te verminderen. Dit zie ik ook terug op mijn moto G, deze blijft altijd netjes rond de 450MB - 500MB hangen. Bij zwaar gebruik (Facebook, Skype en een spelletje) loopt dit op tot ongeveer 700MB, waardoor ik nog altijd een overschot heb van 180MB.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
In die drie weken dat ik het toestel in mijn bezit heb, ben ik nog geen enkele crash of hapering tegengekomen. Iets wat toch sterk is aangezien het geen high-end toestel betreft. Het toestel heeft mij nog nooit in de steek gelaten, valt niet plots uit, het doet wat het moet en het doet het goed ook. Het toestel verliest ook nooit zijn bereik, waardoor je overal bereikbaar blijft, ook in noodsituaties.

Features & gebruiksgemak
Over de features kan ik kort zijn, er is een handige app toegevoegd door Motorola. De app heet Assist. Het is een app die ervoor zorgt dat het toestel niet afgaat tijdens vergaderingen door te synchroniseren met je agenda. Verder kan je ook je slaapuren instellen, zodat je niet plots wakker gebeld wordt. Dit is een hele handige feature die ook al in iPhones en Galaxy's te vinden zijn. Hier kan je ook weer uitzonderingen maken, voor die ene speciale persoon die je altijd mag wekken bijvoorbeeld.
Als 'aparte' feature is er ook de notificatieled, welke wit is (en niet rgb). Het witte lichtje zorgt voor een sterkt contrast met het zwarte toestel, waardoor het zeer goed zichtbaar is. Nooit zul je nog met het excuus moeten afkomen dat je je gsm niet had voelen trillen of niet had gehoord. Er is wel n klein nadeel aan het ledje, en dat is dat als je 's nachts een bericht krijgt, het ledje je batterij leegvreet door continu aan en uit te gaan. Hier zou Motorola toch een fix mogen uitbrengen, waardoor het ledje bijvoorbeeld niet meer wordt als je volgens de Moto Care App niet gestoord wil worden of ligt te slapen.

Qua gebruiksgemak scoort het toestel ook zeker goed door bij de stock Android interface te blijven. Het toestel zit heel logisch in elkaar en alles is gemakkelijk te vinden, maar dit komt misschien doordat ik van een ander Android toestel overstap. De icoontjes zijn niet te groot en niet te klein, waardoor het niet op een kindertelefoon lijkt (foei samsung!), maar de icoontjes zijn nog steeds gemakkelijk drukbaar zonder op andere icoontjes te drukken. Geen enkele keer dat ik het toestel gebruik heb ik het gevoel dat ik met een toestel van 229 werk, maar eerder het dubbele.

Accuduur
De accu die in het toestel te vinden heeft een capaciteit van 2070mAh en is nit verwijderbaar. De accu doet het prima en houdt het bij zwaar gebruik gemakkelijk een hele dag vol (af en toe een spelletje, Facebook, Skype, synchronisatie van accounts en mail aan). Als je het toestel wat minder gebruikt, houdt het toestel het 2 3 dagen uit, wat een heel goede prestatie is gezien het prijskaartje. Je hoeft je geen zorgen te maken als je 's ochtends het toestel van de lader loskoppelt en er de dag mee wil doorkomen, dat lukt gewoon goed. Ook standby tijd is sterk, met een minimaal gebruik van de processor op de achtergrond. Dit verhoogt de gebruiksduur alleen maar meer.

Scherm
En zo komen we ook toe bij het scherm. Het scherm is een 4.5" HD IPS unit van (voor mij) onbekende makelij. Iets wat ik wel weet, is dat het scherm fenomenaal is. Met een PPI van 329 is het net een beetje scherper dan een iPhone 5, en ook qua beeldkwaliteit moet het scherm zeker niet onderdoen, iets wat sterk is aangezien het 3x goedkoper is. Je zult je best moeten doen om individuele pixels uit elkaar te halen, mijn zicht is alleszins niet perfect maar ik kan amper/niet de pixels uit elkaar halen. Ook lijkt alles wat op je beeldscherm komt erop geschilderd, wat een erg mooi effect geeft. Weg met de grote ruimte tussen het display en het glas, Motorola heeft dit erg mooi opgelost. Als het toestel uit is, dan zie je het scherm zelfs (bijna) niet, wat opnieuw een mooi effect geeft. Voor deze prijsklasse is het scherm fenomenaal, en zul je niets beter vinden. Het totaalplaatje van de kleurweergave, helderheid, kijkhoeken, pixeldichtheid en het feit dat alles op het scherm geschilderd lijkt zorgt voor een uitzonderlijk gevoel telkens je naar het scherm kijkt. Als ik mijn Moto G naast een iPhone leg, kan ik gerust zeggen dat het scherm van mijn toestel niet moet onderdoen.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit van het toestel is goed te noemen. Het is vast en zeker luid genoeg, maar ik mis toch iets. Het lijkt alsof Motorola hier wat ingespeeld heeft op de doelgroep, nl. jongeren. De bass is soms iets te sterk, en de hoge tonen blijven hierdoor soms achterwege. Dit valt wel in te stellen onder: Instellingen > Geluid > Audio-effecten.
Verder doet het toestel het prima, en als je het aansluit op een externe speaker geeft het een vol geluid weer.
Over de speaker op de achterzijde kan ik kort zijn, deze gaat loeihard. Door het hoge volume gaat er wel wat geluidskwaliteit verloren. Het klinkt nl. wat blikkerig en er is ook geen bass te horen. Maar voor een budgettoestel is het zeker goed genoeg, waardoor ik toch eerder de nadruk wil leggen op het hoge volume.

Camera
De camera is beslist een twistpunt voor de Moto G. Het toestel beschikt over een 5MP rear facing camera en een 1.3MP front facing camera. De achterste camera schiet aardige foto bij goed daglicht, maar vanaf dat het wat donker wordt is het om zeep. Er is nl. een erg sterke ruisonderdrukking door de Moto camera app, welke details vervaagt. Van een goede foto blijft dus niet zoveel meer over. Het is niet de slechtste camera in het segment, maar zeker niet de beste.
Ook is de standaard camera app te beperkt, je kunt erg weinig instellen.
De front facing camera is goed te noemen, maar is uiteraard enkel bedoeld voor 'selfies' of om te videobellen. Hiervoor volstaat het dan ook. Voor andere doeleinden is het nl. niet geschikt.
Ik laat jullie echter zelf oordelen over de camerakwaliteit, hier enkele foto's met voldoende daglicht (wat een prachtdag!).
Deze is van achter glas genomen, dus daarom is de kwaliteit misschien wat minder.

En dan nog eentje met de front facing camera:

Besluit
Voor deze prijs kan het toestel je niet teleurstellen. Het is een geweldig toestel met geweldige prestaties en een geweldig scherm. Er zijn natuurlijk ook wat nadelen zoals de camera, maar als je de prijs in gedachten houdt dan vergeet je dat al snel. Voor iedereen die twijfelt over het toestel, gewoon n halen, want het is zijn geld echt waard.

Vragen? Stel ze me!
Meer foto's volgen!

10/03: eerste publicatie review
14/03: kleine update review, kleine toevoegingen in elk hoofdstuk (367 woorden)

Heb jij ook een Motorola Moto G (2013) 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Nette review. Ik heb deze telefoon voor mijn vriendin gekocht die nog nooit een smartphone heeft gehad en moet bekennen dat de prijs kwaliteit verhouding erg goed ligt.
De camera vind ik zelf prima voor een telefoon, wil ik echt goede foto's maken dan heb je altijd nog een echte camera met een kwalitatieve lens.

Verder viel me op dat het scherm voor de prijs ook erg mooi beeld geeft. Voor de beginner zeker een aanrader. Enige kleine nadeel voor de toekomst: geen G4. Maar gebruik zelf alleen wifi, dus voor mij geen nadeel.
Het viel mij in de winkel inderdaad ook erg op, het is een prima scherm en zonder twijfel de beste in zijn categorie. Ik ben van plan de review nog uit te breiden, maar dit zal voor dit weekend zijn aangezien ik best wel een drukke week heb door school.
G4 is een nieuwe verbinding? Ik ken namelijk wel 4G :P

Meen ergens op het web te lezen dat er nog kans is op een update van het toestel zodat 4G wel ondersteund wordt. Of het een software of hardware update betreft kon ik er niet uit halen.

[Reactie gewijzigd door StevoMark10 op 11 maart 2014 11:43]

Al die afkortingen en termen, haal ze soms gruwelijk door elkaar haha.
Betreft de mogelijke update, hoe werkt een 4G precies? Is het een ander soort antenne of puur iets softwarematigs?
Kan wel zeggen dat als dit puur een software update is, dat ik dan best blij ben :)

[Reactie gewijzigd door Dostar op 11 maart 2014 12:51]

Beide volgens mij. Er moet een antenne voor aanwezig zijn en het moet softwarematig geactiveerd zijn voor zover ik weet. Ben er niet helemaal in thuis dus wie me wil verbeteren, graag haha
De Motorola Moto G biedt geen ondersteuning voor 4G en voor zover ik weet gaat dat ook niet gebeuren, door middel van bijvoorbeeld een software-update. De hardware van de telefoon is niet geschikt om met 4G-netwerken overweg te kunnen, dus helaas voor jou.
Waarom perse 4G. 3G is momenteel snel genoeg en over 1 a 2 jaar wanneer 4G goedkoper wordt heb je al een nieuwe.
Ik heb de moto G nu zo'n 1.5 maand in bezit en ben ook zeer tevreden!
Ik vind zelf de knopjes voor het volume en aan/uit wat wiebelig aanvoelen, maar sinds ik er altijd een cover omheen heb maakt dat in de praktijk niet uit. Ook is hij volgens mij wat dikker dan bijv. de nexus 4 of 5.

Verder heb ik 2 dagen problemen gehad met het veranderen van de achtergrond (wellicht duurde dit langer, want ik verander natuurlijk niet iedere dag mn wallpaper) maar toen stond er dus na 2 dagen meteen een update waarin dit probleem werd verholpen! Erg netjes dat ze hier zo snel bij zijn.

Verder deed mn camera app het vandaag niet, de camera ook niet in instagram, maar toen ik de telefoon opnieuw opstartte deed hij het gewoon weer.

De camera is idd crap. Overdag is het ok, maar met minder licht kun je maar beter een van je vrienden n foto laten maken.

Er zijn dus n paar kleine minpuntjes maar voor n telefoon van 200 euro met zoveel goede specs neem ik die graag voor lief!
Nette review.
Dude, fijn dat je nu op Tweakers bent, je kan het :).
Heb een Nokia Asha 300 telefoon zonder wifi, wil ook upgraden.Dan is dit qua prijs en afgaande op jouw review dus wel een hele goede keus.Moet op de centjes letten met wat ik al van plan ben,dus hoe "goedkoper" hoe fijner :P.
Thanks.
Dan is dit zeker en vast je beste keuze. Ze zijn inderdaad snel met updates, en als er iets fout loopt fixen ze het ook erg snel. Als je een aparte camera hebt of die niet zo belangrijk vindt, dan is het jammer dat je dit toestel laat liggen. Opteer wel voor de 16GB als het kan, want daar hou je nog 13GB van over. Het is de meerprijs zeker waard.
Ik ook moest op mijn centjes letten, en heb nog geen spijt van mijn keuze. Het toestel is al erg snel, maar omdat je van een simpele (trage) telefoon komt zal alles nog sneller ogen, wat erg prettig is.
Je kan in dat geval ook kijken naar de Z10,
Die is nu nog met 100,- cash back, 150 euro.
Deze heeft
-Een betere processor
-2x zoveel RAM
-2x zoveel GB's + SD tov de 8GB versie / 50 euro goedkoper dan de 16GB Moto.
-4G ipv 3G
-Meer pixels en hogere PPI op het scherm
-Snellere software (3x snellere browser)
-En ook de mogelijkheid android-apps te installeren via SNAP.
-Rijkere uitrusting met NFC, HDMI etc.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 14 maart 2014 15:33]

Maar wel Blackberry OS.
Ik durf niet te zeggen of Blackberry met deze phone de (inhaal) slag gaat winnen.
De specs zijn idd behoorlijk !
Als je de widgets kan misssen kun je gewoon alle android apps draaien.
En binnnen blackberry os is bekend dat de browser, ondanks mindere hardware 3x zo snel is, je meer privacy bescherming hebt, en meer controle over permissies.
Ik heb sinds een paar weken ook deze 16GB moto g en het viel mij op dat ik een klein beetje backlight bleeding heb aan de bovenkant van het scherm. Dit is het makkelijkste te zien als het beeld zwart is en de helderheid op 100%. Zou je eens kunnen kijken of jij dit ook kan ontdekken ?

En zo ja dan is het misschien iets om in de review mee te nemen.

Prima review overigens , +2 van mij.
Ja ik heb het ook, maar voor mij is het niet erg opvallend. Ik probeer er morgen eens een foto van te nemen om het in deze review op te nemen, zodat jullie hierover kunnen oordelen.
Je geeft aan dat de battery niet te verwijderen is...

maar ik had gezien(ja idd na wat moeite) dat hij wel degelijk te verwijderen is dus misschien kleine aanpassing.

Ik bedoel als je de achterkant eraf schroeft dan kun je de batterij er gewoon uitklikken zoals bij elke andere telefoon. Dat hoef je bijvoorbeeld bij mijn huidige telefoon de xperia P niet te proberen :P
Ik heb nu een Samsung Galaxy Gio, en wil een stapje hogerop ook, haha. Is het geheugen op dit toestel goed te doen, met bijvoorbeeld apps als Twitter, Facebook en Instagram?
Ik heb enkel Facebook van die apps en kan daar dus alleen over oordelen. Het probleem van de app is niet dat de app zelf veel geheugen in beslag neemt, de cache doet dat wel. Deze kan je makkelijk legen om zo plaats te besparen. Ik vind het geheugen voldoende groot. Zo heb ik ong 1GB aan apps, 2GB aan muziek, nog 200MB foto's en video's en nog wat andere dingen ter grote van ong 1GB. Voor mij is het geheugen dus voldoende groot en heb ik nog 7,60GB over. Het hangt echter van persoon tot persoon af.
ruilen? ik heb een 100% werkende lumia 800, word dagelijks gebruikt. nee hoor, just kidding, nice ding.
Problemen met Bluetooth

Ik telefoneer in mijn auto via Bluetooth met mijn Motorola 16G die ik nu ongeveer 3 weken heb en waarover ik heel tevreden ben.
En probleem echter : ik kan niet onderling schakelen via Bluetooth naar mij tablet of andere toestellen.
Kan er me iemand helpen aub ?
Alvast bedankt !
Annemie