Samsung Galaxy Tab 3 10.1" WiFi 16GB Zwart Review

serews 10 maart 2014, laatste update op 25 maart 2014, 5.299 views

Samsung Galaxy Tab 3 10.1" WiFi 16GB Zwart

Pluspunten

• Apps draaien soepel

Minpunten

• Geen oordopjes
  • Zware touchwiz laag
  • Langzaam kantelen
  • Slechte bouwkwaliteit

Ik kreeg de Galxy tab 3 10.1 bij een abo van mijn internet aanbieder (tweak). Nu heb ik al een tablet (galaxy note 10.1 2013) en gebruik de tab 3 voor het afspelen van muziek via de logitech wireless speaker adapter.

Inhoud

De accesoires die je er bij krijgt vind ik vrij karig. In de doos tref je alleen een oplader en een zeer beknopte quick start guide aan, de rest mag je op internet uitzoeken. Daarbij vind ik het raar dat er geen oordopjes bij zitten.

Opstarten

Nadat ik de doos heb geopend is het volgens de handleiding waarschijnlijk nodig het apparaat eerst volledig te laden. Maar wie doet dit nu, ik niet.
Nadat je door de nodige inlogschermen bent gekomen. Kan je beginnen met het inrichten van je scherm. Wat mij meteen opviel is het trage reageren op het kantelen. In vergelijing met de note die ik heb ik erg hinderlijk te noemen.

Verder valt mij op dat is bij het draaien van verschillende apps op de achtergrond de 3d effecten zwart worden en hierdoor geen mooi beeld geven.
Hier is goed te merken dat touchwiz een zware laag is voor de tab 3.
Het draaien van apps gaat namelijk wel vrij soepel, nu zijn spotify en soundcloud ook niet erg zware apps dus wat dat betreft is het ook niet gek.

Bouwkwaliteit

In de loop der jaren heb ik toch een hoop telefoons van samsung gehad. En hierbij was de bouwkwailteit altijd redelijk goed. De materialen waren altijd kunststof maar dat mag bekend zijn. Maar bij de tab 3 vind ik de bouwkwaliteit slecht. Rand van het glas en de kunststofrand om de tablet sluiten niet mooi aan. Net als de achterzijde van de tablet. Hier kan ik mijn nagel toch zeker tussen steken.
Hier had Samsung zeker wat meer tijd en aandacht aan mogen besteden.

Al met al mag ik niet klagen het is tenslotte een tablet die je bij een abo krijgt. Maar als ik hiervoor had betaalt was ik zeker terug gegaan.

Vergelijking

Op aanraden van LoeWn zal ik de tab 3 vergelijken met de note 10.1. Nu is dit niet een vergelijking op basis van hardware, hierin gaat de tab 3 namelijk het onderspit delven. Ik wil laten zien wat het verschil in gebruikers ervaring is.
In vergelijking met de note is er minder bloatware aanwezig. Maar hier moet meteen bij worden gezegd dat de extra bloatware van de note ondersteuning voor de S pen is.
Deze apps worden door mij dan ook veel gebruik en ervaar ik niet als hinderlijk.
Samsung heeft wel zijn best gedaan om er weer zoveel mogelijk apps op te zetten die je naar alle waarschijnlijkheid nooit gaat gebruiken.

Wat ook opvalt is dat de note een 'echte' tabletversie van Android heeft. Terwijl het allebei Android 4.2 is. Bij de tab is de notificatiebalk aan de bovenzijde van het scherm te vinden en bij de note aan de onderzijde zoals veel tablets dat hebben. Dit kan uiteraard ook liggen aan een oudere versie van touchwiz voor de note.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 3 10.1" WiFi 16GB Zwart?

"Nadat ik de doos heb opgestart "
Ik ben benieuwd hoe dat gegaan is.

Wat ik mis is een vergelijking tussen je twee tablets. Af en toe benoem je wel hoe je andere tablet op dat vlak is, maar ik mis een uitgebreide vergelijking. Hoe is uiterlijk tegenover de 'oude' tab? is de software beter geworden? meer/minder bloatware?
Van het opstarten van de doos heb ik helaas geen video, maar je had erbij moeten zijn ;)

Dank je wel voor de input, ik heb de review aangepast. De printscreens voeg ik later toe.
Door input kan ik de review verder uitbreiden dus ben er erg blij mee.

[Reactie gewijzigd door serews op 12 maart 2014 11:35]

Ik overweeg de Tab 3 aan te schaffen en heb als referentie voor de prestaties de S4 met cyanogemod, kun je meer vertellen hoe hij zich verhoudt daarmee als het gaat over de prestaties?

Het lijkt een van de meest populaire Tablets op het moment, maar wil voorkomen dat ik dadelijk zit te vloeken dat de Tab 3 trager is dan mn telefoon ;)
Alvast bedankt!
Heb zelf een S4 en m'n moeder de Tab3 gegeven. Welnu, de S4 is imho een stuk sneller.
Note: meteen de tab geroot en alle zinloze bloatware er af gekiepert.

[Reactie gewijzigd door Brad Pitt op 17 maart 2014 15:40]

Thanks Brad!
Ziet er naar uit dat ik m maar een keertje zelf, live, in actie moet zien dan voordat ik een miskoop heb.
Er is op zich prima mee te werken hoor, scherm viel mij, mbt resolutie, ook erg mee.
Bedankt voor je review, al heb je toch een pittige lijst met minpunten heb ik hem toch besteld vandaag. Hij gaat mijn HTC Flyer vervangen dus ik denk er toch wel iets mee vooruit te gaan ;)
De Flyer is mijn eerste tablet geweest en deze tablet is zeker een stuk beter. Het scherm is tov de flyer een hele vooruitgang samen met de accuduur, deze was naar mijn idee bij de flyer wat kort.