AMD Athlon X2 4050e Boxed Review

pc fluisteraar 2 januari 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.010 views

AMD Athlon X2 4050e Boxed

Pluspunten

• zuinig
  • goed te oc'en
  • goed verpakt
  • goedkoop
  • stabiel

Minpunten

• vervelend boekje/papier

AMD levert sinds kort een zuinige serie cpu's, de e serie. Omdat mijn vorige systeem wel aan vervanging toe was, heb ik besloten om over te stappen. De cpu's hebben een tdp van maximaal 45 watt, en zijn gebakken op 65 nm. Ik heb de 4050e, die op 2.1 GHz loopt met een gelockte multiplier op 10.5 en 200 MHz fsb. Verder heeft hij 2 keer 256KB l1 en 1 mb l2 cache. Ik gebruik hem in combinatie met een asus m3a78-eh mobo en 2 gb ddr2 ram op 800 MHz in dual channel en een 8400 gs silent van asus.

Mijn eerste indruk

Alles in de doos is eenvoudig en simpel. De processor zat in een apart doosje met een soort lapje over de pootjes. Erg goed beschermd dus. Het boekje is geen boekje, maar een opgevouwen papier van misschien wel een vierkante meter. Dat is erg onhandig. Ik gebruik de standaard bijgeleverde koeler, welke je met een klemmetje aan de mobo moet vastmaken. Het klemmetje voelt slap aan, als je hem vastmaakt heb je echt het gevoel dat hij zo uit elkaar kan springen. het is een dun stukje metaal. zie tweede plaatje. Echter wanneer hij eenmaal vast zit, zit hij wel goed. Alles werkte in één keer, en nu, enkele maanden later, heb ik nog steeds nergens last van gehad.

het klemmetje waarover ik niet helemaal tevreden ben...

De feature's.

De cpu ondersteund MMX, SSE, SSE2, SSE3, AMD64 x86, x86-64 en 3DNow!, welke allemaal zijn geoptimaliseert voor een specifiek doel, een specifiek type variabele meestal.

Verder beschikt de cpu over de amd Cool'n'Quiet techniek, welke de cpu ¨terugschakeld¨ als hij niet word belast. Hierdoor heeft de processor minder stroom nodig, en word hij dus minder warm.

De temperaturen,

De Cool'n'Quiet techniek doet zijn werk goed, idle zit hij op ongeveer 39 à 40 graden, terwijl hij als hij op 100% word belast iets onder de 50 graden zit. De fan draait ongeveer 2300 rpm.

De overclockbaarheid,

Helaas is de multiplier gelockt, en kan ik hem alleen overklocken op de fsb. Daardoor kan ik eigenlijk niet echt zeggen hoe goed de processor zelf overklokt, omdat het nu ook afhangt van mijn mobo en ramgeheugen. Gelukkig heb ik geheugen op 800 MHz dus me cpu heeft alle ruimte. Uiteindelijk heb ik de fsb op 237 MHz gezet, dus +37. de kloksnelheid is 2488 MHz. Dat is een toename van 18.48 procent. Er staat plusminus 1.45 volt op en hij word ongeveer 50 graden idle en rond de 60 graden op 100%.

De benchmarks

Ondanks dat superpi al oud is en de modernere processors niet meer goed kan benutten heb ik hem er toch bij gezet. Het is algemeen bekent dat superpi het slecht doet op amd processors, omdat ze een kleiner L2 cache hebben. Verder is er een opmerkelijk verschil bij 3dmark tussen 2005 en 2006. Na enig research kwam ik erachter dat 3dmark 2005 namelijk geen gebruik maakt van de 2 kernen in de processor. De resultaten staan op het plaatje hieronder.

De resultaten van de benchmark mogen er zijn, vooral voor een processor van 49 euro. Verder gaat multitasken ook erg goed, je kan makkelijk een film kijken en op de achtergrond nog een paar vensters en programma's open hebben staan.

• asus m3a78-eh
  • 2x kingston 1gb ddr2 op 800 MHz
  • nVidia 8400 gs silent 256 mb
  • Windows XP

Heb jij ook een AMD Athlon X2 4050e Boxed?

vervelend formaat boekje
Flauw :')
Wel een aardige review, foto's doen het altijd goed trouwens ;)
Is de temperatuur trouwens met stock koeler?
ja. bedankt voor je reactie. ik verander het gelijk van dat boekje, het was namelijk geen grap :P
Bedankt voor de review, pc fluisteraar.

Kijk ik niet goed of zie ik wel een 3D mark score maar geen graka vermeld? Dit zou je misschien kunnen aanvullen. Je zou de processor cache geheugen hoeveelheid ook nog kunnen vermelden.

Verder vind ik de temperatuur vrij hoog voor een 'zuinige' processor met TDP van 45 watt. Betere airflow of koeler moet dit veel beter kunnen maken. Foto van systeem en koeler zou duidelijk kunnen maken hoe dit bij jou zit. En ook van dat beugeltje. Dus zet die er bij als je kan?

Succes er mee!

[Reactie gewijzigd door EvertSchut op 2 januari 2009 15:17]

bedankt.

ik heb het veranderd, foto's komen nog...
Bij SuperPi staat een negatief verschil waardoor het lijkt alsof de proc minder presteert terwijl minder beter is in dat geval. Misschien kun je dat nog even fixen? :P
ja klopt, was een fout in de formule. naja geen fout want het klopte wel. nu niet meer maar het is nu idd logischer. :P
bedankt.
Ik denk dat je temperatuur indicatie met een korreltje zout genomen dient te worden. Ik heb een 4850e en daarvan is bekend dat de temp sensors erg brak zijn in de brisbane cpu's. Google dr maar eens op.
ik denk dat het bij mij wel redelijk klopt, omdat er een best wel warme videokaart onder hangt. die is passief gekoeld en als je je hand erboven houd voel je de warmte. Als je het zo zelfs al voelt, moet het toch wel minimaal 30 graden zijn wat er vanaf komt. Ik zal is meten hoe warm me videokaart is... weet iemand daar een goed progje voor? Bovendien is mijn moederbord ook best warm. Mijn airflow in me computer is 3 keer nix, het is al een hele oude kast. Maar dat maakt mij eigenlijk niet zoveel uit, zolang alles werkt vind ik het goed.

laat duidelijk zijn dat ik niet probeer je reactie onderuit te halen, wat je zegt zal vast kloppen, ik wil alleen zeggen dat ik denk dat ik daar geen last van heb. :)

[Reactie gewijzigd door pc fluisteraar op 3 januari 2009 07:14]