Sony PlayStation 3 80GB Zwart Review

Ron25 2 januari 2009, laatste update op 2 januari 2009, 926 views

Sony PlayStation 3 80GB Zwart

Pluspunten

• Veelzijdigheid van de (game)console (niet alleen games spelen maar ook media streamen, internetten, blue-ray disc speler, 80 gb opslagruimte) / Hoge kwaliteit van beeld en geluid / Mogelijkheid tot draadloos netwerk aansluiting / Sterke behuizing van het apparaat

Minpunten

• Bij langdurig gebruik komt veel warmte vrij / Hoge aanschafprijs games / Beperkte accessoires bij aanschaf (geen hdmi kabels, slechts 1 controller)

Randapparatuur Score: 4
Spelaanbod Score: 4
Multiplayer Score: 4
Multimedia Score: 5
Algemene Beoordeling
Sinds een maand ben ik in het bezit van de Playstation 3 en tot nu toe een zeer tevreden gebruiker.
Ik heb de Playstation aangeschaft vanwege zijn veelzijdigheid (80gb harde schijf, Blue-ray discspeler, wifi, internet, mediaplayer, etc) , het is niet alleen een gameconsole maar een compleet multimedia apparaat met zeer veel mogelijkheden.
De console zelf is vrij fors maar netjes afgewerkt en voelt stabiel aan, bij gebruik kan de console echter behoorlijk warm worden, dus er moet voldoende ruimte rondom het apparaat zijn om de warmte kwijt te kunnen.
De graphics en geluiden van de PS3 spellen zijn verbluffend mooi, vooral i.c.m. een HD TV (in dit geval een Samsung HDTV) en een surround sound system met HDMi aansluitingen (in dit geval Sony HDT-SS700). Het afspelen van Blue-Ray Dvd's is helemaal genieten!

Gezien de mogelijkheden die de Playstation bied vind ik de prijs niet goedkoop maar ook zeker niet te duur. Als je er voor kiest om niet alleen spelletjes te spelen maar ook blue-ray dvd's af wilt spelen, een mediacenter in huis wilt hebben en via je TV wilt internetten is de Playstation in verhouding met zijn mogelijkheden marktconform geprijsd.

Multimediafeatures, Multiplayer en Spelaanbod
Het afspelen van allerlei codecs, diverse cd's, dvd's en streaming media werkt zonder problemen en is eenvoudig in te stellen. Om media van mijn eigen netwerk te kunnen streamen heb ik de software tversity op mijn laptop geinstalleerd en zodoende stream ik vaak muziek en films naar de Playstation. Dit gaat zonder problemen en werkt tot nu toe verassend goed.
Spelen via de Multiplayer modus blijft het leukste, in dit geval speel ik vaak Battlefield (Bad Company) en Little Big Planet. Sinds twee weken ben ik ook in het bezit van het spel BUZZ (incl 4 draadloze buzzers) en dat is helemaal een feest! Met oud en nieuw was het met vele vrienden lachen, gieren en brullen.
Over het spelaanbod ben ik niet ontevreden, maar ik ben dan ook geen 'die-hard gamer' en kan me voorstellen als je in NL de allernieuwste PS3 spelletjes wilt hebben je hier soms te lang op moet wachten.
Ik ben wel heel content met de mogelijkheid tot het downloaden van demo's via de Playstation Store, dan kan je op je gemak nagaan of je een spel de moeite waard vind om deze aan te schaffen.

Randapparatuur
Heel veel ervaring met vele soorten randapparatuur heb ik niet, dus kan hier nog niet goed over oordelen. Wat ik wel jammer vind, maar bij meerdere gameconsoles het geval is, is dat je bij aanschaf van de PS3 bijvoorbeeld maar 1 draadloze controller krijgt i.p.v. twee. Je bent haast verplicht om een tweede te kopen, aangezien de meeste spellen het leukste zijn als je tegen elkaar speelt (thuis of online).

Eindconclusie
De PS3 is een alles-in-een apparaat van hoge kwaliteit beeld en geluid. Vooral de mogelijkheden die het apparaat, naast het spelen van games, bied is bijzonder interessant. Zeker zijn ingebouwde Blue Ray speler, 80GB harde schijf, de mogelijkheid tot internetten (incl draadloos) en het kunnen streamen van beeld en geluid zijn in mijn ogen uniek te noemen en zie je nog niet geevenaard worden door andere fabrikanten.
Hou er wel rekening mee dat de aanschafprijs niet heel goedkoop is, maar je zeker waar voor je geld krijgt. Spellen en accessoires (die je zeker aan gaat schaffen als je eenmaal bezig bent met de PS3!) zijn wel duur in aanschaf en beperken mij tot nu toe tot het spelen van slechts 4 volledige games, de rest probeer ik nog steeds uit via demo's.

Heb jij ook een Sony PlayStation 3 80GB Zwart?

Reviews door de redactie

Volgens mij komen PS3 games wereldwijd tegelijk uit (misschien hier en daar een uitzondering met Japanse games). Ik ben het wel met de aanschafprijs eens, echter als je niet heel veel haast hebt kun je het beste de games online bestellen (via ebay bijv.) Dit scheelt al gauw 50% tot 60% op de aankoop prijs.
LET OP!!!
Niet alles on-line is goedkoper!
bijv. spel "Resistance 2" bij Bol.com (72,99 (was 79,99) ) vs. Play.com (48,99).

Goed rond kijken kan je de helft in prijs schelen!
bij cdwow.nl was hij zelfs 42,99 ;), little big planet was bij play.com ook maar 39 euro. Voor aanschaf van een spel even naar budgetgaming.nl gaan kan je veel geld besparen;). Overigens zit je bij play.com e.d. wel met een serieus lange verzendtijd, het verzenden van lbp en R2 duurde bij mij 9 a 10 dagen.
maar over de review: gebruikt onder besturingssysteem vista?

[Reactie gewijzigd door Bastard op 2 januari 2009 16:53]

Tversity waarschijnlijk (op Vista). PS3 Media Server is trouwens wat makkelijker in de omgang als je wilt streamen. Werkt out-of-the-box een stuk eerder voor een PS3 dan Tversity met z'n codec/filter verzameling.