Specificaties 3,1" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Q10 Wit Review

gambieter 9 maart 2014, laatste update op 14 maart 2014, 705 views

BlackBerry Q10 Wit

Pluspunten

• toetsenbord is van zeer hoge kwaliteit en tikt echt lekker weg
  • scherm is ook van goede kwaliteit, scherp beeld
  • telefoon voelt snel aan
  • browser is echt heel snel, veel sneller in laden dan Android browsers

Minpunten

• de 1:1 verhouding van het scherm is nogal wennen en niet echt goed voor elke applicatie
  • Android apps die root nodig hebben: forget it.
  • de "Hub" is erg wennen (persoonsafhankelijk, kan ook positief punt zijn!)

Sinds ik in 2007 een Blackberry van het werk kreeg, ben ik altijd een tevreden gebruiker geweest voor werk, specifiek emails & agenda. Vooral het toetsenbord van mijn derde Blackberry (de Bold 9780) was echt heerlijk, en ik heb deze veel op reis gebruikt voor emails. Echter, zoals bekend heeft Blackberry de slag gemist en toen Android met echte smartphones kwam, bleef Blackberry achter en de eerste touchscreen telefoons waren niet best. Ik heb nog een tijdje een Blackberry Torch 9810 gebruikt (een slider toetsenbord met touchscreen), maar een echte smartphone is en was het niet, en er waren bijna geen apps voor.

Dus maar gaan werken met mijn HTC Desire, en ZTE Blade en later een Samsung Galaxy S3 die de Blackberry van het werk is gaan vervangen. Mooie telefoons en goede smartphones, alleen niet geschikt voor echt emails schrijven. Ik ben nooit een echte fan geworden van on-screen toetsenborden, en ik gebruikte die smartphones meer om emails te lezen, niet om te schrijven. Wat ik eigenlijk wilde was een Blackberry phone met fysiek toetsenbord met Android software.

En die is er nu (soortement). Met Blackberry OS10 schijnt/heeft Blackberry eindelijk een volwassen OS gemaakt dat echt werkt met een touchscreen, en als extraatje een Android runtime heeft waardoor veel Android apps kunnen worden gebruikt op het Blackberry OS.

Vandaar dat ik uiteindelijk voor een Blackberry Q10 ben gegaan, tweedehands via Ebay. Een echt toetsenbord, heerlijk, en zoals het hoort bij Blackberry echt een goed toetsenbord. Ook voor mijn grote duimen is er goed mee te werken. Het touchscreen is 720 x 720 pixels, hoge pixeldichtheid en daarmee prettig te lezen. De gestures zijn even wennen maar dat gaat vrij snel.

Ik heb hem nu een paar dagen en tot nu toe heel tevreden. Ik mis de functietoetsen en trackball wel een beetje, maar ook dat zal wel wennen zijn.

Batterijduur kan ik nog niets over zeggen, komt nog in een edit na wat langer gebruik.

Edit:
Met dank aan 3x3 een nuttige link voor de gestures voor de Q10: http://crackberry.com/full-list-blackberry-q10-shortcuts. Daarmee is mijn negatieve punt over scrollen in de browser weggehaald :)

Andere nuttige link: http://crackberry.com/how...install-android-apk-files. Hiermee krijg je toegang tot de Google Play store door het installeren van de BB-applicatie Snap!

In Android apps zie je onderaan de balk staan met de back-toets, die kan je wegkrijgen door vanuit bovenaan te swipen en Hide Bar te kiezen.

Heb jij ook een BlackBerry Q10 Wit?

- heb nog geen gesture gevonden om bij browser naar einde pagina te gaan, dus behoorlijk veel scrollen.
Je kan het toetsenbord gebruiken om onder naar de pagina [B] voor bottum, [T] voor TOP, Spatie voor 'page down'
Dank :) , dat scheelt weer een vraag in het forumtopic :p

(had ik trouwens horen te weten, was toch ook al zo in BBOS6)
Die link is haaaandig :) Thx