Specificaties Small form factor, 6 interne bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Arc Mini Review

Fractal Design Arc Mini

Pluspunten

• Keurige afwerking en uitstraling
  • Alle materialen erg degelijk (incl alle panelen)
  • 3 standaard ventilatoren met ruimte voor 4 extra
  • Uitgebreid kabelmanagement voor een 'eenvoudige' mATX case
  • Extra's zoals 5.25"->3.5" converter en fancontroller
  • Prijs is zeer redelijk voor wat je krijgt

Minpunten

• Het geheel had wat stiller kunnen zijn ten koste van 1-2 optionele ventilator plaatsen die waarschijnlijk zeer zelden gevuld zullen worden.
  • Meegeleverde fancontroller is zeer beperkt en leidt tot een lelijke kabel-bende.

Review: Fractal Arc Mini

Geluidsproductie
Stoffilters
Alternatieven

Productwebsite niet langer beschikbaar

Na het lezen van een van mijn eerdere reviews nam een medegebruiker contact met mij op met de vraag ik kon helpen met het samenstellen en het bouwen van een PC. Uiteraard leuk om te doen, en meteen ook een mooie mogelijkheid om weer een case reviewtje te maken.

Zijn huidige systeem in een Fractal Core 1000 had kuren, maar het ontwerp van de Fractal beviel eigenlijk wel. De Core 1000 is echter wel een echte budget-kast, en na enig overleg (en misschien een beeeetje aandringen van mijn kant ;) ) kwamen we bij z’n wat luxere broer terecht: de Fractal Arc Mini. De Arc Mini speelt wat kwaliteit en afwerking betreft in een flink hogere klasse, komt met een betere koeling, volwaardig kabelmanagement, en uiteraard ook een iets hogere prijs. Deze kast is overigens al enige tijd op de markt maar is nog altijd prima actueel met o.a. SSD inbouwopties en USB3.0. Onlangs is er ook nog de Arc Mini R2 bij gekomen, een iets duurdere windowed variant, met ook enkele andere uiterlijke verschillen zoals een wit Fractal logo voor op in plaats van de geheel zwarte voorkant van de Arc Mini.

Gezien deze voorganger van de R2 al niet meer op de Fractal website staat is de kans aanwezig dat dit model dus EOL is. Al is hij momenteel nog prima leverbaar bij meerdere webshops. Ik heb echter nog geen niet-windowed R2 kunnen terugvinden.

Verder vind ik nog van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties en andere details uit de Fractal handleiding gehaald, gezien de website van deze Arc Mini R1 (of eigenlijk R1.1) dus niet meer bestaat:

De hele lijst uit de handleiding maakt mijn review-werk meteen maar lekker makkelijk, er staat natuurlijk meer in dan enkel een specificatie lijstje van de website.

Om maar met de buitenkant te beginnen. Met 9kg en zijn afmetingen zou je haast vermoeden dat het een compacte ATX case is, maar het is toch echt mATX case (waar ook mITX in past) met een aardig beetje extra ruimte voor kabelmanagement. Met 9kg is het een flink stevige constructie, echter het front is wel gewoon plastic ondanks dat de alu-look je anders zou kunnen doen vermoeden.

Aan het koeling-front zijn de opties flink voor een mATX case. Niet alleen kan je maar liefst 7 ventilatoren kwijt, je krijgt er zelfs 3 standaard meegeleverd. Een eenvoudige fancontroller voor de 3 stock fans is inbegrepen.

Waterkoeling is ook mogelijk in de vorm van een 120mm radiator achter of een 2x120mm radiator boven in. Hou rekening met de dikte van de radiator, wanneer je radiator meer dan 40mm dik is kan je geen geheugen gebruiken dat hoger is dan 40mm (standaard hoogte past dus, maar populaire modellen zoals Corsair Vengeance passen enkel met max 40mm dikke radiatoren boven).

Ook wat componenten betreft kan je aardig wat kwijt. 6 gedempte HDD trays zijn te gebruiken voor zowel 2.5” als 3.5” drives (losse 2.5” locaties ontbreken wat echter niet ongebruikelijk was in 2011). Wanneer je een grafische kaart van langer dan 260mm wilt plaatsen zal je echter de bovenste drivebay, dus 3 drives, moeten missen. 260mm is overigens voldoende om echte high-end kaarten te plaatsen zolang je hem goed uitzoekt. De CPU koeler mag max 165mm zijn, wat ook prima is om de meeste gangbare modellen te plaatsen.

Verder is het ook nog eens een keurige all-rounder met USB3.0 op het frontpanel, stoffilters en kabelmanagement.

Het uitpakken

De Arc Mini arriveert in een aardig oogende doos, helaas was hij door het transport (zat geen buitendoos om) een beetje minder presentabel.

Eenmaal op tafel is het direct een “echte Fractal”. Mocht je nog nooit een Fractal case hebben gehad (en ik tel een Core 1000 of 3000 maar even niet mee); hun cases zien er echt erg degelijk en luxe uit. Al is het geen echt aluminium front de voorkant ziet er keurig uit, en de algehele afwerking en indruk is uitstekend.

Even een rondje rond de case maken, prima afwerking allemaal, en de duidelijk herkenbare witte ventilatoren en expansie-slot-plaatjes ontbreken niet. Het extra ventilatie-gat in het zijpaneel had van mij niet gehoeven met alle overige aanwezige koelopties, maar ook daar is de afwerking gelukkig in orde.

Eenmaal terug aan de voorkant zien we wederom hoe lekker zwart de case oogt. Het Fractal logo zit in zwarte letters aan de bovenkant verwerkt (In tegenstelling tot de R2 die een wit Fractal logo aan de onderkant van het front heeft zitten). Het frontpanel boven op de case bestaat it 1 USB3.0 en 2 USB2.0 connecties, een audio en microfoon aansluiting, en uiteraard een aan/uit- en resetknop.

Ook aan de binnenzijde maakt de Arc Mini indruk. De witte elementen zien er erg goed uit op het zwarte frame, en ook de kabels zijn zwart gesleeved (inclusief de kabels van de ventilatoren, wat vaak vergeten wordt). We zien ook direct al wat met rubber afgesloten gaten voor kabelmanagement.

De HDD trays zijn keurig wit gespoten, en je kunt het bovenste blok HDDs eenvoudig verwijderen mocht je echt lange grafische kaarten willen gebruiken, of deze ruimte willen gebruiken voor iets anders.

Aan de onderzijde zien we een gefilterde intake voor de voeding en een gefilterde optionele 120mm ventilator locatie.

Aan de achterzijde zien we 4 expansie sloten met een optionele verlengde 5e, een stock ventilator, en ook het gat voor backplates van processorkoelers is te zien.

Wanneer je het toppaneel er (eenvoudig) af klikt komen de ventilatorplekken bovenin in beeld. Standaard zit er dus al 1x 140mm ventilator in, met ruimte voor 1 extra.

Aan de achterkant van het moederbord-tray lijkt het ook allemaal keurig. Voldoende gaten voor kabels, en voor het eerst zien we nu ook de 2 gaten voor kabels aan de bovenzijde van het moederbord.

Wat betreft extras krijg je een handleiding, voldoende schroeven voor alle inbouw mogelijkheden, een set tie-wraps, een 5.25->3.5” adapter (uiteraard in alu-look plastic om de voorkant te matchen) en een fancontroller.

Het bracket om 3.5” drives aan de buitenkant toe te voegen is zeker aardig als je gebruik wil maken van bijvoorbeeld een cardreader, al hadden ze van mij gewoon een SD kaartlezer in het frontpanel mogen verwerken.

En daar hebben we de fancontroller. Je kan een maximum van 3 ventilatoren op deze controller aansluiten. Zoals je kan zien plaats je deze in 1 van de expansion slots (eventueel het losse slot net boven de anderen). Het is echter precies die manier van plaatsen (in de expansion slots) die deze controller minder prettig maakt. Het feit dat je aan de achterkant van je case moet komen om de ventilatoren aan te passen is jammer maar nog te doen, je zet ze (voor de meeste gangbare builds) vermoedelijk toch direct op “net niet hoorbaar”, echter de controller komt niet met mooi zwarte kabels, vereist een molex-kabel die direct naar de controller loopt, en laat ook de kabels van de 3 ventilatoren midden door de case lopen. Het mag dan een gesloten case zijn, maar het maakt voor een aardige collectie kabels. Liever had ik een ingebouwde controller voor op gezien, of wanneer je moederbord voldoende fan-headers heeft kan je hem beter gewoon helemaal niet gebruiken. In deze build heb ik voor de laatste optie gekozen, het maakt het eindresultaat mooier en je hebt meer controle via de bios dan via een eenvoudige draai-knop.

Inbouwen

En we gaan bouwen! Dit systeem bestaat uit een mATX bordje en een i5 met daar op een mooi aansluitende stille witte processorkoeler. Mocht je je afvragen waarom er een relatief zware voeding in zit: Hij lijkt wellicht overkill voor een systeem zonder grafische kaart, maar gezien de verwachting was dat deze er wel zal komen hebben we gekozen voor de Cooler Master V450, Gold rated, modulair en van uitstekende bouwkwaliteit.

Het plaatsen van de core componenten stelt natuurlijk niets voor. Het is een mATX case, een mATX bordje en de ATX voeding schuif je er zo in. Wel in positieve zin opvallend is de ruimte aan de bovenkant en zijkant van het moederbord.

De HDD trays komen standaard met dempende rubbertjes, waar je de HDD vervolgens in schroeft. SSDs schroef je ook in dezelfde trays. Opticals en fancontrollers zijn ook niet toolless uitgevoerd en worden ook vastgeschroeft. Persoonlijk heb ik er geen problemen mee, schroeven zijn tenslotte praktisch altijd steviger, enkel wanneer je veel aan je pc sleutelt kan het een afweging zijn.

Al met al prima eenvoudig te bouwen, waarbij de extra ruimte het net even makkelijker maakt dan in een krappe kast. Het eenvoudige bouwen maakt het helaas wel weinig spannend voor een review-hoofdstuk.

Kabelmanagement

Eerst maar even het resultaat van het bouwen.

Volgens mij geeft dit ook direct aan hoe het kabelmanagement is verzorgt in deze kast. Voedingkabels gaan direct naar achteren, en de gaten langs de zij- en bovenkant van het moederbord zorgen (althans bij een modern moederbord) dat je bijna geen kabels kunt zien.

De achterkant ziet er een beetje rommelig uit omdat na verzending er nog een HDD bijgeplaatst zou worden, daarom kon ik nog niet alle kabels netjes vastzetten. Er zijn echter meer dan voldoende mogelijkheden om dat goed te doen. Er is voldoende ruimte achter aanwezig om zonder al te veel zorgen over kruisende kabels (nou ja, je moet een beetje blijven nadenken natuurlijk) de case weer dicht te krijgen. Zoals je hem op deze foto ziet ging het paneel er nog eenvoudig op.

De volle score voor kabelmanagement wat mij betreft.

Koeling

Maar liefst drie stock ventilatoren met de optie om er nog eens vier bij te zetten is gewoon uitstekend te noemen. De ventilatoren zelf geven een noemenswaardige airflow, maar zijn ook eenvoudig via je moederbord vrij stil te houden. Ik kan mij in elk geval geen mATX build voorstellen die in deze case niet uitstekend gekoeld gaat blijven.

Ook waterkoeling is mogelijk. Ruimte voor een echte custom setup is wellicht wat krap, al kan je de 5.25” bays of de ruimte van het bovenste HDD bay prima gebruiken. Waarschijnlijker is een 120mm of 240mm closed-loop oplossing, welke ook eenvoudig passen. In elk geval zijn er meer dan voldoende koelmogelijkheden, en praktisch zijn de drie stock ventilatoren alleen al voor veruit de meeste builds al meer dan zat.

Geluidsproductie

De geluidsproductie van de Arc Mini is aardig in orde, maar het had toch ook even beter kunnen zijn. De stevige panelen van de hele case hebben zonder twijfel een gunstig effect op de geluidsdruk, en ook de stock ventilatoren zijn prima stil te houden. HDD geluiden worden gedempt door de rubberen voetjes, maar bij zware activiteit doet de voorkant van de Arc niet heel veel om deze geluiden te dempen. Keuze voor stil type HDDs blijft dus een punt.

Hier zie je toevallig ook de voetjes goed, maar kan je ook al een beetje door het voorste rooster heen kijken. Die mooie ventilatie betekent dus inleveren op geluidsdemping.

De Phanteks processorkoeler is bij de meeste settings onhoorbaar, maar zodra je hem vol zet komt daar verandering in. Fractal heeft gekozen voor een ventilatierooster net boven de processor, waardoor het klinkt alsof de processorkoeler op volle toeren toch stiller had kunnen zijn als het paneel gesloten was. De keuze voor een extra rooster in het zijpaneel zet ik vaker een kanttekening bij; de meeste builds hebben daar nooit een ventilator, en het lijkt meer een marketing element dan een praktisch voordeel. Sterker nog, het lijkt dus eerder een klein nadeel voor de geluidsproductie.

Geen uitschieter dus op dit gebied, niet positief maar ook zeker niet negatief. Uiteraard rammelt er niets en zit alles erg stevig in elkaar, wat dat betreft echt geen klagen. Als je een geheel stil systeem wilt zal je moeten opletten bij je componentkeuze, maar hoef je je geen zorgen te maken over de elementen van de Arc zelf.

Stoffilters

Fractal laat vaker zien dat ze gewoon een compleet product willen neerzetten, en ook bij de Arc is dat het geval. Je vindt filters boven op, aan de voorkant, en ook aan de onderkant zit een groot verwijderbaar filter voor de voeding en optionele 120mm ventilator.

Alle logische intakes zijn dus gefilterd, hou echter wel rekening dat de standaard koeling setup een onderdruk creeert (2 outtakes, 1 intake), waarbij het waarschijnlijker is dat stofjes zich via andere wegen dan via de filters in de case werken. Je zou kunnen overwegen de ventilatoren anders te plaatsen dat er een overdruk ontstaat. Gezien de Arc echter een aardig geventileerde case is valt het effect van druk in de praktijk overigens vaak erg mee (of eigenlijk tegen), maar het kan zeker geen kwaad.

Dat laatste is natuurlijk een persoonlijke keuze, wat je van de fabrikant mag verwachten is dat de echte intake locaties gefilterd zijn, en dan zijn ze gewoon allemaal zonder uitzondering. Prima dus.

Prijs en alternatieve opties

Het klinkt allemaal erg positief tot nu toe, maar de Arc Mini is natuurlijk ook geen budget case dus mogen we best wat voor ons geld verwachten. Voor 65 euro kan je natuurlijk aardig wat cases kopen, en met die prijs is het ook logisch dat de Arc Mini concurrentie uit meerdere hoeken heeft. Het allerbelangrijkste blijft wat je daadwerkelijke eisen zijn bij een nieuwe behuizing, dus kan ik slechts globaal vergelijken of althans oordelen.

In mijn ervaring is de eerste vraag vaak “kan het niet goedkoper”, en de Arc Mini heeft best wat stevige concurrenten in het goedkopere segment. Zo is de CM N300 bijvoorbeeld half zo duur en ook een zeer degelijke allrounder, en heeft CM ook de SIlencio 352 als “echte” mATX case voor ca 50 euro. Vooral de laatste lijkt een echte concurrent waarbij de 352 meer aan stilte doet (wat in de praktijk vaak waardevol is), terwijl Fractal kiest voor pittigere koeling en koel-opties. Ik zou Fractal wellicht net de edge geven in uiterlijke kwaliteit, maar dat je eenvoudig kan besparen voor een mid-end systeem zonder veel in prestaties te snijden mag duidelijk zijn.

Ik noemde de ATX CM N300 al, en als een ATX case geen bezwaar is zijn er natuurlijk ook flink wat concurrenten in die hoek te vinden. Zo kost de Corsair 300R een paar euro minder (en een 200R nog minder dan dat) terwijl het kwalitatief elkaar weinig ontloopt. Je krijgt dan ook meer inbouw en koelopties, al krijgt je bij de Arc wel een extra ventilator.

Verander je de zoektocht en kijk je naar kasten die iets, maar niet veel, duurder zijn kan je er direct weer een paar concurrenten bijtellen. Als je voor jezelf besloten hebt dat je graag een paar euro extra uit geeft boven op een budget kast, dan is de kans natuurlijk aanwezig dat je ook –nog- wat verder wilt kijken. Je zult dan voornamelijk tegen echt degelijke ATX cases aanlopen zoals de Silencio 652, de 690 III, de Corsair 330R of Fractals eigen topper de R4. Maar ook echte mATX cases zoals de Corsair 350D en Fractals Define Mini komen dan in beeld. Vooral de laatste twee lijken mij serieuze concurrenten, waarbij de Define Mini met uitzondering van de voorkant verder exact overeen lijkt te komen met de Arc.

Aan het einde van de dag zal de uitstraling toch een grote factor zijn in de aanschaf van een case, en de Arc is gewoon een herkenbaar beestje. Van de Fractal R4 kan je zeggen dat het aardig lijkt op een Silencio 652 of 330R, maar de Arc serie is toch een gevalletje apart. Uiteindelijk waren het in deze build dan ook de looks die de keuze bepaalde.

Een behuizing uitzoeken is nu eenmaal niet eenvoudig, en dat de Arc omringd is door alternatieven mag ook duidelijk zijn. Echt met hoofd en schouders boven de concurrentie uitspringen is anno 2014 in elke categorie een extreem pittige klus. Fractal probeert dit toch te doen door middel van hoge kwaliteit materialen, een luxe uitstraling, en een even zo luxe en complete gebruikerservaring: Veel ventilatoren, top afwerking, genoeg gaten voor kabelmanagement en deze gevuld met rubbers, net even opvallende HDD trays, en kleine details zoals de fancontroller en 3.5” bay converter. Met hoofd en schouders kan ik het helaas niet noemen, maar met al deze zaken kan ik toch gerust zeggen dat deze case “slechts” 65 euro kost. Hij is niet goedkoop, maar wel degelijk waar voor je geld, en hij geeft je zeker een beetje verwend gevoel met alle aanwezige features en extras.

Met een beetje licht er op komt het "alu look" kunststof aan de voorkant beter in beeld

Fractal laat met de Arc Mini wederom zien waar ze goed in zijn. Een kwalitatief hoogwaardig product neerzetten met Fractal’s gebruikelijke compleetheid. Het is “maar” een standaard maat mATX case met relatief standaard ruimte voor componenten, en echte innovatie is ver te zoeken. Maar het gaat bij de Arc Mini om meer dan alleen de specificaties; het gaat om het totaalplaatje, en dat zit goed.

Met de kritische bril op komt er maar eigenlijk 1 negatief punt naar voren: De nadruk op extreme koeling kan wellicht heel soms een voordeel zijn, maar ik krijg het gevoel er niet uit dat het toch echt een marketing puntje (stuntje?) is. Vanuit een praktisch oogpunt hadden zij beter iets meer aan geluidsdemping kunnen doen in plaats van al die aandacht aan deze vele koelopties. De Arc Mini lijkt toch echt meer gericht op een gebruiker die een net-even-luxere case wil voor z’n mid-end thuis, thuiswerk, of wellicht klein-zakelijke pc, maar niet op een fanatieke gamer die 7 ventilatoren wil gaan plaatsen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij voor die vermoedelijke gebruikers niet uitstekend is. Feit blijft dat er heel weinig mis mee is voor welk soort gebruik dan ook. De looks zijn persoonlijk, en waar hij voor sommigen misschien weinig spannend oogt, is het voor een ander waarschijnlijk precies wat hij zoekt. Belangrijker is natuurlijk de uitvoering, en dat is gewoon waar Fractal in uitblinkt; Er mag van innovatie geen sprake zijn, maar de uitvoering van alle standaard zaken zoals de afwerking, materiaalkeuze, koeling, filters, en kabelmanagement verdient gewoon een dikke 10 en is uiteindelijk wat deze kast van een “leuk kastje” verheft tot een prima aanrader.

En zoals altijd wat hogere res fotos:
http://tweakers.net/ext/f/z9vayOyLBfP0BrYy9IC330R2/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/JRFjTnEeeb5SOKw8gi7ArKWR/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/l5YsNHwVwswXNxQGC3HD2ldu/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/RN0PSXcA7Aak4CqHgrvhWbtK/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Fractal Design Arc Mini?

Zeer netjes.

Stille 140mm: pricewatch: Scythe Slip Stream 140XT - 800RPM, 140mm
Stille 120mm: pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm
----
waarbij de Defini Mini met uitzondering van de voorkant verder exact overeen lijkt te komen met de Arc.
-> define

[Reactie gewijzigd door Frozen op 9 maart 2014 00:08]

Fijne review en prachtig PCtje. Oh wacht... het is mijn PC :)

Bedankt voor de perfecte en snelle levering For!
Mijn vorige PC had een BSOD en de reserve die ik had staan was ook niet meer helemaal OK.
Omdat ik absoluut geen hardware man ben zocht ik iemand die me snel kon adviseren over een nieuwe setup. Foritain adviseerde niet alleen maar bood ook aan om de boel in elkaar te zetten. Dat was echt binnen no-time gebeurd. En dan ook nog zo'n uitgebreide review schrijven. Helemaal geweldig.

Thanx a bunch!!
Twee maandjes verder:

hij maakt toch wel aardig wat lawaai, meer dan m'n vorige PC.

En de plaats van de usb connectoren naast de gevoelige powerknop zijn onbenullig geplaatst. Bij het verwijderen van een USB kabel of stick zet je al snel ongewild je PC uit. Daarbij komt dat het een wankel USB setje is. De USB 3.0 connector heb ik compleet uit de "socket" getrokken bij het verwijderen van een stick.
Ik zou even kijken waar het geluid vandaan komt, die case fans moeten gewoon stil te zetten zijn.

Ik heb nog nooit een Fractal usb poort defect gezien, maar ik zou even hun service contacten. Die -schijen- (niet uit eigen ervaring) vrij scherp te zijn. Ben wel benieuwd wat er uit komt als je dat doet.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 22 mei 2014 11:24]