QNAP TS-509 PRO Review

SpikeHome 1 januari 2009, 2.272 views

QNAP TS-509 PRO

Pluspunten

• zeer snel.
  • interface ook snel
  • veel mogelijkheden
  • gebruiksvriendelijk

Minpunten

• energie verbruik ong.70w met 5 schijven.
  • (synology 1schijf 9w.)

Features Score: 5
Had eerst een synology ds 106 deze werd te krap en wilde een nas met raid 5.
Heb maanden getwijfeld want modellen volgen zich snel op.
De keuze was tussen readynas pro, ds 508 of de qnap ts 509.
Naar veel wikken en wegen werd het de qnap.
En heb er totaal geen spijt van.
De interface is wat minder dan die van synology maar wel goed.
Met de laaste firmware heb ik nu ook isci en werkt perfect (voor vmware)
Snelheid super vooral wanneer je ook de 2 nic's laat loadbalancen en een switch gebruikt die dat ook kan.
Heb er gelijk 4GB ram laten inzetten had dat gevonden op smallnetbuilder en wifimedia heeft dat gelijk gedaan voor me.

Heb jij ook een QNAP TS-509 PRO?

Review kon zeker uitgebreider maar het is wel een wereld NAS hoor, dus wat dat betreft heb je een goede keus gemaakt. Na veel lezen en lang zoeken naar een NAS met ruimte voor meerdere disks, die ook nog bloedsnel is, veel functionaliteit heeft en ook nog eens scherp geprijsd is, kwam ik eigenlijk vanzelf uit op de QNAP TS-509. Veel QNAP modellen eindigen steeds ergens bovenin de snelheidstesten, zo ook de TS-509.

Omdat ik ook geinteresseerd was in Synology heb ik toen nog gewacht op het nieuwe model van Synology (de DS509+) maar die viel qua specs een beetje tegen en was ook nog duurder. Het oudere model van Synology, de DS508 was echt mega traag vergeleken met de QNAP TS-509 dus die was al eerder afgevallen.

Ik heb mijn QNAP TS-509 echter niet bij WifiMedia gekocht maar bij wlan-shop omdat hij daar 90 euro goedkoper was (709 i.p.v. 799 euro!) Inderdaad een fantastische mogelijkheid die upgrade naar 4 GB. Heb die 2 x 2 GB Kingston DIMMs ook gekocht (voor degenen die dit ook willen gaan doen, het is part number KVR667D2S5K2/4G) en die ga ik er binnenkort zelf inzetten.

Ongelooflijk toch, heb je een supersnelle NAS met in plaats van 1 GB maar liefst 4 GB intern geheugen voor maar ong. 50 euro extra!

[Reactie gewijzigd door remotehost op 15 augustus 2009 00:46]

Jammer. Dit is een review van het niveau "wij hebben thuis ook een electrische boiler" .

Hier heeft niemand iets aan: geen enkele toegevoegde waarde. Best jammer..................
Zoals hierboven ook al is aangegeven, het is wat summier, zou je misschien wat meer kunnen vertellen over hoe je hem gebruikt (sec als backup, muziekserver, etc etc)? En wat je heeft doen besluiten om deze te kopen in plaats van de readynas of ds 508? Ik heb nog geen waardering gegeven, want ik heb toch sterk het idee dat je er nog veel meer nuttigs over zou kunnen schrijven, of niet?
Ben aan het kijken naar een NAS, de Synology DS409+, de Qnap 439Pro en 509Pro welbepaald.

In welke mate is een RAM uitbreiding nuttig ? Veel verschil in performance ?

EDIT al zelf iets gevonden

[Reactie gewijzigd door abusimbal op 30 mei 2009 20:35]