Toshiba Satellite L70-A-139 Review

farmtool33 8 maart 2014, 1.393 views

Toshiba Satellite L70-A-139

Pluspunten

• Krachtige Cpu
  • Snel Ram geheugen
  • Ruim voldoende Ram voor de meeste mensen

Minpunten

• (te)Warm bij intensief gebruik
  • Scherm kon beter: 1600x900 is natuurlijk geen 1920x1080.

Hallo iedereen,

Ik ga vandaag een review schrijven over de tochiba L70-a139. Dit is mijn tweede review.

Ik heb hem gekregen van mijn ouders voor schoolwerk (Informatica Beheer).
Ik zal hem vooral gebruiken voor schoolwerk(Programmeren etc...)
Maar ik gebruik hem thuis ook voor Internet/Tekstverwerking en eventueel ook gamen.

Laat ons eens beginnen

Specs:
Processor: Intel Core i7 4700MQ @2.40 Ghz, met turbo boost van 3.4Ghz
Ram: 6Gb DDR3 SODIMM Ram @1600Mhz. Dit is snel Ram geheugen. er zitten twee geheugenlatten in de notebook (4Gbx1 en 2gbx1 dus je kan tot max 16Gb aan ram gaan als je ze allebei vervangt)
Integrated GPU: Intel HD4600
Dedicated GPU: GeForce GT740M
HDD: 500Gb 5400rpm
Scherm: 17,3 Schermresolutie 1600x900
Usb: 2x USB 3 en 1x USB 2
Optische Drive: Ja
Bluetooth: Ja (4.0)

Review Specs:
Processor: Wel hier valt niet veel over te zeggen, behalve dat hij ongeloofelijk snel is. De CPU zal nooit de bottleneck ergens zijn. Je kan perfect snel video's converteren etc.. Hij kan alles aan voor zowel de basic als de advanced user.
Ram: 6Gb zou ruimschoots voldoende moeten zijn voor de meeste mensen. Ik gebruik meestal ~30% van mijn geheugen bij een nieuwe boot. als ik veel programma's heb openstaan is dit meestal rond de 50%.
Integrated GPU: Hier vertel ik straks meer over.
Dedicated GPU: een Gt 740m is juist boven de low-range mobile GPU's. Hier vertel ik straks meer over.
b]HDD:[/b] Wel laat ons zeggen dat 500Gb ook ruimschoots voldoende is voor de meeste mensen, inclusief mij. En ja, hij is 5400 Rmp maar dat moet je erbij nemen als je een notebook koopt. Normaal met een budget boven de 1000 euro vind je een SSD. Maar nogmals voor voor 90% van alle mensen is deze HDD perfect.
Scherm: Deze Tochiba is uitgerust met een 17.3 inch 1600x900 scherm. Voor de functie dat ik hem wil gebruiken is dat ook zeker voldoende en goed. Al vinden sommige mensen het leuker om een Full HD scherm te hebben. ikzelf vind dat meestal ook leuker, maar zoals ik al zei: Voor de doeleinden dat ik hem gebruik maakt het niet veel uit. Je moet zelf weten wat je erop wilt doen. Op school zal ik hem waarschijnlijk aansluiten op een Full HD monitor, dus dat is dik in orde. Natuurlijk als jij zelf er de hele dag op gaat werken is het beter om een notebook met een Full HD scherm te nemen. Nog wel even een note over de schermgrote: 17.3" is redelijk groot om mee te nemen, hou hier rekening mee.

In gebruikname:
Wel, de setup was zeer snel eigenlijk, deze notebook komt met win8.1 voorge´ntstalleerd dus je moet al niet meer upgraden. Wel moet je dus alle updates installeren, en daar ben je wel even mee bezig. Netzoals andere merken installeert Tochiba ook crapware(programmas die fabrikanten meeleveren met de notebook maar meestal onnutig zijn) maar dit was feitelijk enkel Bing toolbar,Mcafee en game center. Dus zeker een pluspunt! Bij mijn vorige (een acer) stond hij vol met programmas waar je absoluut niets mee bent.
Dan ben ik hem inorde gaan zetten: Alle tools ge´ntstalleerd.
Wat ik aanraad voor als je van een win7 computer komt is:
-Stardock start8: Klik
-Win7 Gadged pack: Google hem :)

Start8 brengt je startknop met alle functies die je bij win7 had terug.
En als je wat googled kan je ook gewoon weer alle gadgets downloaden voor win8.1

Gaming:
Ik ben nogal een redelijke gamer, dus heb ik natuurlijk ook games hierop uitgeprobeert:
Door de Gt 740M kan je zogoed als alle games spelen. De allerzwaarste wel natuurlijk maar op low.
Even een samenvatting:
-Thief 4: (Of gewoon Thief, Juist uitgekomen): Runt perfect met ~30 Fps op low.
-Battlefield 4: Runt perfect met ~30Fps op Low
Euro Truck Simulator 2: Settings op High en runt smooth.
Voor de rest speel ik meestal indie games. Deze runnen allemaal perfect.
maar dus, je kan hier perfect mee gamen als je het niet erg vindt op low te moeten spelen.

Geluid en Warmte:
Over het geluid kan ik niet klagen, als je in een stille kamer bent merk je het natuurlijk wel, maar als je een desktop naast je hebt staan en deze notebook aan, dan komt het geluid van de desktop boven die van de notebook.
kwa warmte is er meestal geen probleem, behalve als je iets zeer GPU/CPU intensief aan het doen bent zoals: Converteren of gamen.

bij converteren staat de CPU op 100% en dan begint de CPU kracht terug te nemen om af te koelen omdat hij dan op ~95░ staat.
Bij het gamen(en dan spreek ik vooral over Battlefield 4) kan hij het niet echt hard trekken. Zijn Temps zitten rond de 95-100░. Daarom heb ik een notebook cooler erbij gekocht: klik. Deze kan de temps tijdens het gamen houden op een stabiele 90-95░
Dit doe je best voor schade aan de GPU/CPU te vermijden.

Accuduur:
Wel, onder normaal gebruik kan die ~6 uur aan de gang.
Bij Eurotruck simulator 2 kan hij ~2 uur.
en bij Battefield 4 1u als je geluk hebt.
Daarom steek ik hem als ik hem gebruik meestal in het stopcontact.

Ziezo, normaal ben ik niets vergeten.
Dit was mijn tweede review :D

Heb jij ook een Toshiba Satellite L70-A-139?