Logitech UE Smart Radio Wit Review

biomass 8 maart 2014, laatste update op 14 juni 2015, 999 views

Logitech UE Smart Radio Wit

Logitech geeft je geld terug als de radio binnen de garantie periode kapot gaat; er zouden geen vervangende apparaten of onderdelen meer zijn. Jammer van zo'n mooie productlijn...

Pluspunten

• Eenvoudige downgrade naar Logitech Media Server firmware

Minpunten

• Hoge adviesprijs
  • Geen line out

Geluidskwaliteit Score: 3
Reden van aanschaf
In de huiskamer heb ik een Squeezebox Touch. De kinderen zijn nu zo oud dat ze geregeld zelf een keuze maken uit de muziekcollectie. Nu ik deze review schrijf, heeft Logitech de Squeezebox/UE Smartradio productlijn zo goed als verlaten. Er zijn nog enkele shops die de Smartradio op voorraad hebben; daarna is het gedaan. Om toch een compleet muzieksysteem in huis te hebben heb ik vier maanden geleden twee witte Smartradio's gekocht bij Wifimedia.

Uiterlijk
De radio is aan de voorkant uitgevoerd in glimmend zwart kunstof, de rest van de behuizing is glimmend wit kunstof. De behuizing voelt voldoende solide aan. De radio heeft op de achterkant een uitsparing in de behuizing die fungeert als handgreep. De speaker is beschermd door een kunstof rooster met daaroverheen zwart speakerdoek. Zo kun je het apparaat goed met 1 hand vasthouden, met een duim over de speaker of het bedieningspaneel. De knoppen en druktoetsen op het toestel voelen fijn aan. Ik hoop dat de knoppen en toetsen niet al te gevoelig zijn voor corrosie of vuil; dat is bij rubber toetsen op de lange termijn altijd een probleem. Naast een aansluiting voor netwerk en voeding is er nog een 3.5 mm line-in aan de achterkant en een 3.5 mm koptelefoon aansluiting aan de zijkant.

Installatie
De installatie is eenvoudig. Ik heb op bedraad netwerk de laatste UE Smartradio firmware binnengehaald, en daarna wederom bedraad de downgrade naar de Logitech Media Server(LMS) firmware gedaan.(Settings -> Advanced -> Switch to Squeezebox -> Free Your Music)
Bij het ingeven van het wifi wachtwoord kun je goed kennismaken met de grote draaiknop die prominent op het toestel zit. Het is jammer dat een wachtwoord van 63 karakters anders moet worden ingevoerd dan een korter wachtwoord; dit geeft wel wat irritatie omdat je inlogpoging mislukt als je de instructies op het scherm volgt.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is goed te noemen voor zo'n klein apparaat met maar 1 speaker. Zowel stevig werk als rustige muziek 'komt goed uit de verf'. Het geluid vult op 50% volume makkelijk een slaapkamer. Er komt een zachte ruis uit de speaker als het apparaat aan staat. Dit gebeurt met de netwerk verbinding via wifi, maar ook als het apparaat met een draad aan het netwerk hangt. Bij normaal of zacht luistervolume is dit geen enkel probleem; maar het apparaat is dus zeker niet stil. Dit is vast ook een reden voor het ontbreken van een line-out; dat zou waarschijnlijk ook te veel ruis geven.

Gebruik
Ik gebruik de radio's met Synology DSM 5.1 en Squeezebox firmware 7.7.3-r16676. Met deze firmware doen de radio's soms uit zichzelf een reboot; de Squeezebox Touch doet dit met dezelfde firmware niet.

De genummerde voorkeuze knoppen werken eenvoudig: kort indrukken start een ingesteld album/nummer of radio stream. Lang indrukken zorgt ervoor dat wat er op dat moment speelt als voorkeuze wordt ingesteld. De voorkeuzes worden op het apparaat opgeslagen; ze zijn niet in te zien of te bewerken in Logitech Media Server.

De radio kan ingesteld worden voor meerdere weksignalen. Je kunt kiezen voor voorgedefinieerde geluidjes; maar deze geluiden zitten niet in de firmware; deze worden van het mysqueezebox.com gehaald. Of je ook gewekt wordt als die site niet bereikbaar is, ik weet het niet. Een veiligere keus is 'Now Playing' of 'Favorites' als weksignaal.

De ARM processor in de Smartradio is langzamer dan de cpu van de Squeezebox Touch; bij het starten van een nieuw album duurt het enige tellen voor de coverart op het scherm verschijnt.

Afstandsbediening
Enigszins verassend is dat de UE Smartradio een 'ongedocumenteerde' IR ontvanger heeft die, zowel met de UE als de LMS firmware, reageert op de afstandsbediening voor Squeezebox serie.
Besturing met een smartphone kan ook; Logitech heeft voor LMS een iOS en Android app. De Android app heb ik niet geinstalleerd; deze stuurt je GPS locatie op naar Logitech. Er zijn betaalde alternatieven; die heb ik nog niet bekeken. Omdat de radio's op de slaapkamer staan is een afstandsbediening niet super belangrijk.

Accu
De radio kan zonder netsnoer gebruikt worden door de ingebouwde 18V accu. Omdat Logitech met de productlijn gestopt is wilde ik weten of de radio ook zonder accu kan draaien; en dat kan. Er wordt wel melding van gemaakt bij starten met de UE Smartradio firmware, maar het apparaat is wel te gebruiken (uiteraard op netspanning). Met de Squeezebox firmware komt er geen melding; maar ook dan kun je het apparaat gewoon gebruiken.

update 14-03-2015: De update naar DSM 5 heb ik eerst een tijdje uitgesteld omdat LMS nog niet zou werken. Na de update naar 5 zijn er meerdere patches geweest waarbij LMS niet direct startte na de reboot. Een kleine ergernis, voor de rest werkt het allemaal netjes.

Ik verdenk de Wifi verbinding als onderliggende oorzaak van de spontane reboots van de speler, op de 2e verdieping komt het vaker voor dan op de 1e verdieping en de begane grond (waar het bij de Touch toch ook sporadisch voorkomt). Synchroon spelen tussen de 2e verdieping en de begane grond gaat ook lastig, signaal verlies zorgt voor voor onderbroken audio op beide verdiepingen.

update 14-06-2015: Met een nieuw access point op de begane grond heb ik een betere respons op de tweede verdieping. De speler start sneller en houd niet meer zomaar op.

Heb jij ook een Logitech UE Smart Radio Wit?

Hoe zijn de ervaringen met de firmware van de Squeezebox 7.7.3-r16676? En hoe heb je deze erop kunnen flashen?

Na wat lezen vond ik dit: "Als je wilt overschakelen, navigeer je naar 'Geavanceerde instellingen' op je Smart Radio en scrol je omlaag om 'Overschakelen naar Squeezebox' te selecteren."

Vraag is; kan ik nog terug naar de UE smart radio firmware?

[Reactie gewijzigd door ScSi op 29 mei 2015 15:22]

Je kunt terug, maar ik wil het niet omdat ik de spelers gebruik in combinatie met m'n eigen muziekbibliotheek op m'n NAS. Een erg objectieve vergelijking tussen de UE firmware en de LMS firmware zul je daarom van mij niet krijgen, ik ben tevreden met de LMS functionaliteit.
Met SqueezePlay & Windows Media Player kan ik de muziek van de NAS op de PC gebruiken, tegelijkertijd met de Radio's en de Touch.

:) Je hebt gelezen toch...?
En hoe heb je deze erop kunnen flashen?
Zie kopje Installatie hierboven. De downgrade optie kiest een LMS compatible versie, de uiteindelijke versie wordt automatisch gekozen als je je spelers koppelt aan de Logitech Media server op je NAS (of je PC).

[Reactie gewijzigd door biomass op 14 juni 2015 16:22]

M'n eerste review
Dank voor de review. Erg nuttig.

Een van mijn beste aankopen ooit is de Slimdevices (de oorspronkelijke fabrikant) Squeezebox 2. De reden dat ik dit apparaat, na zoveel jaren, nog steeds met heel veel plezier gebruik is omdat er IMO sindsdien niets beters op de markt is gekomen. De combinatie van geluidskwaliteit en gebruiksgemak zijn onovertroffen. Ik heb wel eens overwogen de Squeezebox te vervangen door een Sonos systeem maar de prijs en vooral het feit dat je het systeem niet direct kunt bedienen (dus zonder App) heeft mij hiervan weerhouden.

Daarom vind ik het ook ontzettend jammer en ook onbegrijpelijk dat Logitech gestopt is met de Squeezebox. Zojuist heb ik een Smart Radio besteld. Hopelijk is er tegen de tijd dat mijn Squeezebox apparaten het begeven een vergelijkbaar goed systeem op de markt.
Op mijn Logitech UE Smart radio verschijnt op het display een verkeerde afbeelding. Om een voorbeeld te noemen: de afbeelding die hoort bij Omroep Brabant verschijnt bij NPO Radio 1. Hoe kan ik de juiste afbeelding bij een bepaalde zender krijgen?
Welkom op tweakers.net! Ik nodig je hierbij uit op het forum:

[Reactie gewijzigd door biomass op 18 februari 2016 23:51]