Adapt AD-850 Bluetooth GPS Ontvanger + Datalogger Review

Maasluip 28 juni 2009, 1.464 views

Adapt AD-850 Bluetooth GPS Ontvanger + Datalogger

Pluspunten

• klein
  • goede fix

Minpunten

• slechte verbinding met PC
  • matig programma voor setup en downloaden van logs
  • slecht zichtbaar of hij aan staat en wat de status van het loggen is

Time to first fix Score: 4
Ontvangstkwaliteit Score: 5
De Adapt AD-850 doet op GPS gebied alles wat je er van mag verwachten. Hij heeft snel een lock en heeft ook een super ontvangst (gewoon binnen in huis nog altijd 8 satellieten).
Waar het hem aan schort is de verbinding naar een PC. Er zit wel een mini-USB aansluiting aan, maar die is alleen voor op te laden. Logs downloaden moet met Bluetooth en het programma dat Adapt daarvoor levert is op zijn zachtst gezegd erg matig.
Je kunt logs alleen downloaden in Adapts eigen logformaat. Het programma heeft dan nog de mogelijkheid om de logs te converteren naar Google's KML formaat, maar dat moet je als een aparte stap doen.
De settings van de AD-850 zijn ook door dit programma te controleren en te wijzigen, maar gek genoeg leest het programma niet eerst de settings uit voordat je naar de configuratiepagina gaat. Daar staan dus altijd standaard settings en niet de actuele settings van de logger.

Verder ziet mijn MDA Pro met WM6 de AD-850 wel, maar ik heb nog geen programma gevonden die hem kan gebruiken.

---

Na een dik half jaar stel ik mijn mening een beetje bij. GPS ontvangst is nog altijd geweldig, maar de bluetooth verbinding maakt het ding soms een hel om mee te werken. Communicatie wordt op onbestemde momenten geweigderd (dan komt er een melding "received NACK" als je iets wil doen) en de log settings worden ook wel eens aangepast zonder eigen actie. Zo is het me al een paar keer voorgekomen dat de data log uit stond, zonder dat me dit op viel (dat wordt door het anders knipperen van een LED gesignaliseerd).
Ook merk ik dat hij tijdens het fietsen wel eens uit valt. En ook dat is heel slecht te zien, het kleine groene LEDje wat eens in de 5 seconden even aan knippert is in buitenlicht slecht te zien, en al helemaal niet als je fietst.

Als ik nu weer voor de keus stond dan zou ik een andere GPS logger kopen.

Heb jij ook een Adapt AD-850 Bluetooth GPS Ontvanger + Datalogger?