Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto X Zwart Review

kaaijer 8 maart 2014, laatste update op 7 mei 2014, 4.492 views

Motorola Moto X Zwart

Pluspunten

• Laatste Android 4.4.2
  • Uitgekiend design
  • Active Display!
  • Batterijduur
  • 4G

Minpunten

• Matige foto's en matige LED flash bij lage belichting
  • Niet-uitbreidbaar 16gb geheugen

Ik heb de Motorola Moto X, witte variant, sinds een paar dagen in bezit. Zoals bekend is dit toestel niet in Nederland verkrijgbaar en heb ik de mijne laten bezorgen uit ons buurland Duitsland voor de prijs van 360 euro inclusief bezorgkosten. Ik heb een Unlocked/Unbranded toestel besteld en alles werkt naar behoren met mijn T-mobile simkaart. Ik zal hieronder een aantal punten in beschouwing nemen die voor mij van belang zijn.

Design

Buiten de VS is Moto Maker (nog) niet beschikbaar en kon ik kiezen uit zwart en wit. Zoals gezegd heb ik voor de witte variant gekozen, waar ik achteraf erg blij mee ben. Ik heb altijd zwarte telefoons gehad en met wit was ik bang dat het toestel 'cheap' zou aandoen. Niets is minder waar. Het toestel voelt robuust aan en is strak afgewerkt. Het gewicht is wat aan de zware kant, maar hierdoor ligt het toestel juist lekker in de hand. Qua design ben ik dik tevreden.

Gebruiksgemak
De Moto X is voorgeinstalleerd met de nieuwste versie van Android KitKat 4.4.2. Ik heb altijd Android gehad en ook hierover ben ik te spreken. Motorola heeft ervoor gekozen om een lichte touch aan het OS te geven met enkele apps zoals Motorola Migrate, Drive, Tochless control etc. Mijn inziens geen bloatware maar enkel nuttige toevoegingen zonder dat het OS zwaar en traag aanvoelt met allerlei skins. Over nuttige toevoegingen gesproken, de Moto X is uitgerust met 'Active Display'. Dit is voor mij zo handig dat ik niet meer zonder kan. Met Active Display kun je de tijd en notificaties bekijken zonder te unlocken. Hoe vaak ik wel niet mijn oude galaxy heb moeten unlocken om een nutteloos WhatsApp groepsbericht te bekijken. Dat is nu verleden tijd. Verder is de Moto X uitgerust met Touchless Control en kun je de telefoon simpele opdrachten laten uitvoeren met je stem, zonder te unlocken!

Scherm
Het 4,7 inch scherm is voor mij een prettig formaat. De welbekende 5 inch schermen in de high end phones zoals de Nexus 5 zijn voor mij net iets te groot. Ik houd van gebruiksgemak en wil het toestel met één hand kunnen bedienen. Daarnaast is AMOLED energiezuinig waardoor de batterij langer meegaat en het concept van Active Display mogelijk wordt. Het 720p AMOLED scherm heeft een mooi contrast en kleuren zijn levendig. Mijn vorige telefoon had ook een AMOLED scherm waarbij ik moeite had om in direct zonlicht te lezen. Hier heb ik bij de Moto X vreemd genoeg nog geen last van gehad, blijkbaar omdat het beeld wat helderder is.

Batterijduur
Batterijduur is prima. Aan het eind van de dag zit ik op 50% met matig gebruik. Met matig gebruik bedoel ik Whatsapp, Facebook, Email, navigeren etc. Ik speel er geen games op. Mijn voorganger, de galaxy S2, moest ik met ditzelfde gebruik aan het begin van de avond al opladen en ik mocht blij zijn als ik de dag door kwam.

Camera
Met de 10MP rear camera kun je in 1080p resolutie filmen en prima foto's maken. De autofocus werkt erg fijn en filmpjes zien er mooi uit met het DOF effect. Je kunt erg mooie foto's maken in daglicht, mede dankzij de HDR mode. In de avond bij weinig licht vallen de foto's mij wat tegen. De LED flash is ook wat aan de zwakke kant.

Al met al een complete telefoon die perfect aansluit op mijn behoeften. Voor 360 euro heb ik een telefoon die vlot werkt en makkelijk het eind van de dag haalt zonder dat ik me daar zorgen om hoef te maken. Motorola heeft duidelijk de focus gelegd op het gebruiksgemak in plaats van harde specs. Toevoegingen als Active Display zijn voor mij onmisbaar geworden. Een ware vooruitgang t.o.v. mijn Samsung Galaxy S2.

*UPDATE*
Ik heb inmiddels wat meer met de camera kunnen spelen. Een feature die ik nog niet ontdekt had, is het snel maken van meerdere foto's achter elkaar. Een soort burst mode. Deze burstmode activeer je door je vinger op het scherm te houden en dan zie je een snel oplopende teller die het aantal gemaakte foto's weergeeft. Handig voor als je naderhand je beste shot kunt kiezen.

Zie de foto's in de link voor een indruk van de camera:

Heb jij ook een Motorola Moto X Zwart?

Reviews door de redactie

mooie review. misschien wat voorbeeld foto's van de camera?
Goed idee. Ik zal in de loop van de week enkele foto's plaatsen en een kleine update van de review.
ik vind die foto's toch wel top :)
Ik ben ook onder de indruk van de moto x. In US is het een goed verkopend toestel. Jammer dat ie zo moeilijk weer te verkrijgen is in Europa.
Touhless control is alleen Engelstalig neem ik aan?
Heb je geen lag omdat de hardware toch niet de snelste is?

[Reactie gewijzigd door zokiz op 10 maart 2014 10:01]

Touchless control is naar mijn weten alleen in het Engels ja.
Ik heb absoluut geen lag. Ik draai inmiddels ART, de experimentele runtime, zonder enige problemen. Alles verloopt uitermate soepel.
Touchless control is naar mijn weten alleen in het Engels ja.
Kan je het toestel Nederlands instellen en Touchless control dan in het Engels gesproken gebruiken, of moet het toestel helemaal in het Engels ingesteld zijn?
Alvast bedankt voor je reactie!
Mvg,

[Reactie gewijzigd door Marler_SIS op 19 maart 2014 18:50]