Specificaties GF 9800 GT (625MHz), 512MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

XFX GeForce 9800 GT 512MB DDR3 Standard Review

brid 25 mei 2009, laatste update op 26 mei 2009, 3.547 views

XFX GeForce 9800 GT 512MB DDR3 Standard

Pluspunten

• Beschikbaarheid
  • In de toekomst nog als PhysX kaart te gebruiken

Minpunten

• Temperatuur
  • Geluid van de fan bij hoge toeren

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik blijf het lastig vinden om een beetje redelijk reviews te schrijven, maar toch maar weer eens een poging.
Dit is er in ieder geval geen 1 met harde onderbouwing van benchmarks.

De keuzes

Gezien het feit dat ik de laatste paar nieuwe titels toch met mijn 7900GT 256MB tegen flink wat beperkingen begon te lopen. Werd het tijd om toch weer eens naar nieuwe hardware te kijken.
Need for speed: Undercover en Call of Duty - world at war moest er nood gedwongen onder de resolutie van 1280*1024 worden gespeeld en veel van de eye candy moest worden uitgeschakeld.
Om over GTA4 nog maar te zwijgen

Helaas was er geen budget voor een full upgrade, dus moesten er keuzes worden gemaakt.
De E6600 leek mij nog niet echt de bottleneck tijdens het gamen en een cpu upgrade had toch nog een redelijk prijs kaartje.
De 2Gb geheugen is redelijk, maar voor ¤25,- kan het nooit kwaad om er 2GB bij te prikken :)

De eerste optie was een GX260(¤230) of een 4850 (¤160), maar beide waren niet echt direct leverbaar en toch redelijk aan de prijs. En mijn persoonlijke voorkeur gaat eigenlijk toch uit naar nvidia. Vooral ivm het ondersteunen van PhysX
Na wat speuren in de pricewatch kwam ik deze kaart tegen in de pricewatch voor ¤115,-.
Een in mijn ogen een goede prijs voor de performance die geleverd word.
Verder kan deze kaart in de toekomst worden gebruikt als een dedicated PhysX kaart, dus hij kan zeker nog een aantal jaren mee.

Installeren

Het installeren verliep zonder grote problemen, behalve dat XP wat moeite had met het gebruiken van de driver die voor de 7900GT was is geinstalleerd. Na het het deinstalleren van de nvidia software en deze een keer op nieuw te installeren werkte alles zoals verwacht.

Zelf heb ik een case die de insteek kaart met schroeven vast zet. Maar ik denk dat de zwarte ijzeren strip aan de bovenkant van de kaart problemen kan veroorzaken bij een case die met klemmen werkt.
Deze strip is simpel met 2 schroeven te verwijderen en heeft alleen een cosmetische functie

Cooling en geluid

De eerste kleine schok kwam toen in ik naar de idle temp keek, deze zat op al op 60C. Na het spelen van wat spelen zat deze op 75C wat niet echt een probleem is.
Om de kaart nog wat verder te testen ook de aangepaste client van folding@home geinstalleerd.
Na een paar minuten bereikte een on aangenaam geluid mijn oor, het snerpen van de fan van de cooling die op volle toeren draait. Dit gebeurt zodra de temperatuur boven de 78C komt.
Tijdens het gamen is dit niet zo'n probleem, het geluid valt wel weg. Maar als hem voor folding gebruikt kan dit toch redelijk hinderlijk zijn.

Mod-baarheid & overclockbaarheid

28-01-2009 Toch maar een Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2 met turbo module aangeschaft.
Het demonteren van de heatsink ging redelijk makelijk de vier boutjes aan de achter kant waren zo los.
Na wat voorzichtig wrikken kwam de cooler los en de zwarte strip aan de boven kant was door het verwijderen van de 2 schroeven zo verwijderd.
In de eerste snelle test, je wil om 00:10 toch wel je bed in als je er om 5:15 uit moet :)
Zijn de temperaturen een stuk beter, Idle +/1 43C en stressed 54C

31-01-2009
Had even wat tijd voor wat extra tests.
Met de standaard cooler was het mogelijk om de GPU op 700MHz te laten draaien, zonder dat deze artifacts gaf, wel was de kaart na 3 minuten testen 89C. In mijn ogen veelste hoog, maar GPU's kunnen wel wat temperaturen verdragen. Met een verhoging van 12% toch erg netjes.de GPU werkt namelijk standaard op 625MHz.

Met de nieuwe cooler gaat het stuk beter op 700MHz en weer 3 minuten testen blijft de temperatuur stabiel op 60C. De turbo module draait op 1150 RPM.
Aangezien de temperaturen nu wat beter zijn toch de snelheid wat verder vehoogd naar 729MHz.
De GPU komt nu ongeveer op 61C met de zelfde test van 3 minuten. We draaien nu dus 16.5% boven de stock speed.

De eerste test met het geheugen op 995Mhz is ook goed gegaan, met 10% zeer netjes

Prestaties

Verder voldoen de prestaties aan mijn wensen, de eerder genoemde spellen zijn nu zonder problemen op 1280*1024 te spellen met al het eyecandy aan.
Om toch wat cijfers te geven:
3dMark06
+- 10.300 @ stock
+- 10.500 @ 729/900
+- 10.600 @ 729/995
+- 11.500 @ 729/995 cpu @ 2.7 Ghz

Lijkt er dus op dat m'n cpu de nieuwe bottleneck in het systeem is.

Bioshock 1280*1024 full candy speelt met 60+ frames, exacte kan ik niet zien aangezien de vsync aan staat.
Testdrive Ultimate 1280*1024, full eye candy +- 45fps

update 25-05-2009
Aangezien er een leuke update aan zit (i920 :) + XFX HD4870 1GB XXX ) te komen en ik nu volledig over ben naar Vista, ook nog wat tests met 3dmark vantage op stock speeds
Entry 11040 , GPU 22877 CPU 4325
Performance 4872 , GPU 5093 , CPU 4312
High 3387, GPU 3261 , CPU 4331

Heb jij ook een XFX GeForce 9800 GT 512MB DDR3 Standard?

Ik heb hem ook, vind hem zeer tof qua prestaties en geluid is inderdaad wat minder en valt vooral op als ie op volle toeren draait nadat je net een spel hebt afgesloten. Nadeel is ook dat ie m'n kast doet resoneren, wat nog erger is.. Gelukkig helpt een flinke tik er tegenaan altijd. :P (Daarmee bedoel ik dat ik regelmatig de kast een klap geef, niet de videokaart zelf natuurlijk :D) Mijn is trouwens minder warm geloof ik (precieze statistieken heb ik niet omdat ik GPU-Z niet meer heb geļnstalleerd.
Moet je eens proberen wat rubberen ringetjes tussen de koeler te krijgen en dan iets meer koelpasta er op ofzo (breng hem zelf altijd dun aan).
Maar ik zie dat je al een aftermarket hebt gemonteerd.
Is het resoneren nu dan ook afgelopen?
je cpu is toch een redelijke bottleneck ik haal met mijn E8400 op 4ghz 14k op 700 core 999 mem en 1800 shader en bij mij draait de gpu toch echt standaard op 600 mhz hoor :S
Bedankt voor je reactie, ben even aan het testen geweest en de 3dmark scores geven inderdaad aan dat de cpu nu de bottle neck is, maar dat is te verwachten met een cpu van 2 jaar oud
Thx voor de review :)

Wel een vraagje, waar gebruik jij PhysX bij? (Of ga je doen).

Ik hoor dat wel vaker, maar ik kom het zelf nooit tegen (tenminste...niet dat ik weet).

Greetzz
IoorLTD
Word op het moment niet zo heel veel gebruikt, maar bv ea gaat het ondersteunen in toekomstige titels.

Je kan hier de lijst zien:

Andere mogelijkheden zijn folding@home en de distributed rc-72 client

[Reactie gewijzigd door brid op 1 februari 2009 21:43]

Ik heb ook een van XFX maar ik heb er nu een custom bios in zitten, met een gemiddelde overclock en een klein voltageverhoging, en voor boot tijden is het wel handig dat boot venster weg te halen als je opstart (nog voordat je bios komt).

ik heb er trouwens een zalman cu-900 op zitten en hij komt neit boven de 45 graden uit, en ik vind hem veel mooier als zo een kaart bedekende Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2 met turbo, de standaart cooler heb ik nooit zien draaien :)

nete review btw
Kijk dat had ik nou eigenlijk eerder moeten weten.
Had de cu-900 op m'n 7900gt zitten.....

Maar het doel is nu om m'n pc zo still mogelijk te krijgen en naar mijn beleving is de accelero net iets stiller.

Misschien als ik me een keer verveel dat ik de zalman er een keer op zet.
Heb je hem trouwens max RPM draaien of minimaal en wat zijn de exacte settings waarmee je draaid?

[Reactie gewijzigd door brid op 2 februari 2009 07:44]

Lijkt er dus op dat m'n cpu de nieuwe bottleneck in het systeem is.

Testdrive Ultimate 1280*1024, full eye candy +- 45fps
lijkt me een beetje voorbarige conclusie als je alleen op 1280 x 1024 test? Normaal ga je omhoog met de resolutie en zie je de verschillen, daarna met aa enz. erbij.
Zie dat ik de nieuwe data op een beetje ongelukkig plek neer had gezet.
Heb het nu even aan gepast.

Conclussie is gebasseerd op het feit dat het overclocken van de kaart, maar minimale verbeteringen liet zien. Het overclocken van de cpu met 10% leverde meer op dan bij de videokaart.

Misschien dat ik hem ook nog even op het I920 systeem test.
Denk dat een duidelijker beeld geeft
ok op die manier, ik zou toch ook een aantal hogere resoluties proberen omdat dat over het algemeen ook meer inzicht geeft hierover, de twee spellen die je test zijn niet gigantisch zwaar op die resolutie.
Die i720 zal ook meer laten zien maar is moeilijk vergelijken ivm totaal andere cpu Daar weet ik echter het antwoord al ;)
Waarom vraag je?

Denk dat er redelijk wat tweakers zijn die een paar jaar geleden een soortgelijk cpu hebben gekocht.

In de meeste benchmarks gaan ze altijd uit van het nieuwste wat er beschikbaar is.
Leuk om te weten wat een kaart kan met een quad core, maar voor veel mensen is het nog wel intressant om te weten wat er gebeurd als ze een core 2 duo hebben en daar een 9800GT in stoppen.

En ik moet zeggen, met een 9800GT met een e6600 kun je dus blijkbaar de meeste spellen gewoon lekker spelen.
Als je er dus 1 2de hands op de kop kan tikken, kun je dus nog steeds een redelijk gamesysteem hebben.

[Reactie gewijzigd door brid op 26 mei 2009 08:36]