Noctua NH-D14

Specificaties 140mm diameter met 19,8dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Noctua NH-D14 Review

drhax 7 maart 2014, laatste update op 17 november 2015, 872 views

Noctua NH-D14

Pluspunten

• Goede koelprestaties
  • Redelijk stil (met bijgeleverde ULN adapters)
  • Stevig gebouwd
  • Makkelijk te bevestigen

Minpunten

• Erg zwaar
  • Neemt veel ruimte in
  • Redelijk duur (maar het wel waard)

Koelvermogen Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Geluidsproductie (min) Score: 4
Dit is een geweldige koeling. Omdat ik van plan ben mijn i7 te overclocken, heb ik besloten dat de stock koeling niet zou voldoen. Een vriend van mij heeft me de NH-D14 aanbevolen. De reviews zagen er goed uit, dus ik heb hiervoor gekozen. De (redelijk hoge) prijs maakte mij niet veel uit, aangezien ik toch ruim €2000 ging besteden aan een nieuwe PC.

Eerste indrukken
Toen ik de doos van deze koeler eenmaal openmaakte, besefte ik me pas wat voor een bakbeest het was. Hij komt altijd net iets beter uit de test dan andere koelingen, en de reden hiervan is waarschijnljik de enorme massa.
Ik hoor veel mensen klagen over de kleur van de bijgeleverde 120- en 140mm fans, maar daar heb ik zelf geen last van. Ik heb toch geen doorzichtige kast.

Installatie
De installatie van de backplate ging erg soepel aan de hand van de bijgeleverde handleiding. Ik had gehoord dat de bijgeleverde koelpasta erg goed werkt, dus ik heb deze op mn CPU aangebracht.
[img=620]9RWcEypW[/img]
afbeelding - koeler gemonteerd met moederbord in de kast.

Koelprestatie
Zelf heb ik niet veel tests gedaan qua koelprestaties. Met mijn i7-4770K op de stocksnelheid van 3,5GHz is de idle core temperatuur rond de 23*C. Met Prime95 loopt dit op tot de 50 graden. Dit is erg goed voor een Haswell, die toch normaal wat heter lopen dan voorgaande generaties.
Update: Na 1 uur op Prime95 (100% CPU op 3,68GHz) ~65*C

Aanmerkingen
Het enige probleem dat ik hiermee had was dat de koelvinnen zo groot zijn, dat ze over de ram slots op mijn Gigabyte moederbord hangen. Hierdoor had ik maar 48mm hoogte over voor de RAM sticks, en moest ik een set terugsturen dat te hoog was. In de onderstaande afbeelding zie je hoe weinig ruimte er over is met mijn Kingston HyperX geheugen.
[img=620]RTmmI2Nw[/img]

Ik ben erg tevreden met deze koeler van Noctua. De koelprestaties zijn uitstekend. Je moet alleen oppassen met de hoogte van je RAM sticks.

Heb jij ook een Noctua NH-D14?

Vraag & Aanbod

"Hierdoor had ik maar 48mm hoogte over voor de RAM sticks, en moest ik een set terugsturen dat te hoog was." 48mm over klinkt heel hoog, weet je dit zeker?
Het is nogal lastig om dat nu na te meten. Zoals op de foto te zien is past kingston geheugen van een normale hoogte nog net. Voorheen had ik geheugensticks met koelvinnen van ~15mm. Die waren te hoog.
Sorry ik heb had antwoord al gelijk op de Noctua site gevonden. 44mm max volgens hun.