Specificaties Tower, 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master HAF 932 Review

Twister360 31 december 2008, 1.404 views

Cooler Master HAF 932

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Ruimte
  • Koeling
  • Kabelmanagement

Minpunten

• Geen stoffilters
  • Drives zitten niet muurvast

Gisteren kwam ie eindelijk binnen, mijn nieuwe Cooler Master HAF 932.
Na maandenlang reviews lezen en bekijken ben ik blijven hangen bij deze kast. Ik had het geld er nog niet voor dus moest ik wachten. Zo heb ik genoeg tijd gehad om veel reviews te lezen en te besluiten of ik tot de aankoop van deze kast zou overgaan.

Dat werd een dikke ja dus. :)

De doos kwam binnen en ik schrok wel een beetje van de grootte. Man, wat is dat ding groot :O
Als ik mijn kamer binnenloop lach ik steeds omdat ik nu echt een monster PC naast mijn bureau heb staan.
Ik haalde de kast uit de doos. Die zat tevens netjes verpakt in piepschuim en een grote plastic zak. De kast is echt totaal mijn stijl, maar ik heb van zat vrienden gehoord dat ze 'm oerlelijk vinden, maar ja, dat is een kwestie van smaak.

Genoeg daarover, foto's kun je altijd zelf zien op internet. Zoals ik al zei is de kast groot. Zo is er dus ook genoeg ruimte voor kabelmanagement en grote videokaarten.
Ik begon, na het aangapen van de kast, met het inbouwen van de voeding. Die wordt onderin geplaatst. Zo blijft ie buiten de 'High Air Flow' van de kast zelf. Hij heeft zijn eigen luchtcircuit doordat ie z'n lucht van onder door de bodem binnenzuigt en gelijk weer achteruit blaast.

Hierna was mijn moederbord aan de beurt. Je krijgt een handige papieren layout meegeleverd waarin gaatjes geknipt zijn en met letters erbij gedrukt. Zo kun je zien waar je de moederbord-schroeven moet plaatsen. Deze kast ondersteunt namelijk 3 varianten van moederborden en zo is het duidelijk waar je de voor jouw moederbord bedoelde schroeven moet plaatsen. Ondanks dat het moederbord-tray niet uitneembaar is, is er toch behoorlijk wat denkwerk voor verricht. Zo zit ter hoogte (en ter breedte) van je CPU een groot vierkant gat. Dit netjes met-rubber-afgewerkte vierkant dient voor de grotere CPU koelers die je met schroeven moet vastzetten. Zo hoef je bij het verwisselen niet je hele moederbord eruit halen.

Zo gezegd, zo gedaan. Na mijn moederbord geplaatst te hebben, ben ik verder gegaan met mijn grafische kaart. een Sapphire HD4850. De kast heeft als een van de belangrijkste 'features' een 'toolless' inbouwsysteem. Dit werkt zeer goed als je het mij vraagt. De PCI sleuven zijn afgedekt met een geperforeerd stalen plaatje. Na uit te vogelen hoe het werkt, wat vrij simpel bleek te zijn, de grafische kaart geplaatst en het systeempje dicht geklikt. Die zit muurvast.

Verder met de harde schijven. De harde schijf houders zijn uitneembaar. Zodra je er eentje uithaalt zul je het met mij eens zijn. Uiterst simpel maar briljant bedacht. Door het lipje te openen, draai je een 'bultje' zo dat het uit het zijpaneel komt en je de tray eruit kunt halen. Dan buig je de zijkant wat naar buiten en plaats je de HDD. Die zit trouwens met 4 metalen pinnetjes die je dus in de schroefgaten prikt vast. Dan schuif je het geheel er weer in en, door het geniale systeem weer te sluiten, zit alles moervast. Ook niet onbelangrijk is dat dit alles dwars naar de voorkant van de kast gebeurt, dus je kunt je HDDs vanuit de zijkant erin en eruit halen.

Harde schijven gedaan. Nu de DVD-drives. Aangezien ik nog twee IDE drives heb, moest ik ze in de onderste twee drive bays plaatsen. De P5K heeft namelijk de IDE aansluiting helemaal onderaan zitten en mijn kabel is niet bepaald lang. In ieder geval, in de onderste bay zit zo'n adapter voor een floppy drive. Deze is er echter heel makkelijk uit te halen door een simpel druk systeem. Knopje indrukken en je kunt het eruit schrijven. Dit geldt ook voor de DVD Drives. De plaatjes van het frontpanel kun je er gemakkelijk uithalen. Dan nog 2 metalen plaatjes een beetje draaien en dan komen ze los. Zo is er ruimte voor de drives. Erin schuiven en knopje indrukken, klaar! Hier wil ik overigens wel even over zeggen dat het niet heel erg vast zit. Je kunt de drives toch wel een paar millimeter verschuiven, maar uit je kast kunnen ze absoluut niet. Aan de achterkant van de tray kun je eventueel ook nog schroeven erin draaien, maar dit vond ik niet nodig.

Nu dit alles gebeurd is, kon ik de kabels gaan 'trekken'. Ik was van plan alles zo strak mogelijk te doen om de goede airflow van de kast te behouden. Op een paar kabels van mijn CCFL balkjes is dit vrij goed gelukt vind ik zelf. Je kunt alle kabels van je voeding door een groot gat onder je moederbord halen en zo via het achterpaneel verdelen. Naast je moederbord zitten ook nog 2 'lange' gaten waar je de kabels voor je moederbord en je grafische kaart door kunt halen. Deze zijn ook bedoeld voor je SATA Kabels enzovoort. Verder zitten er op de achterkant van het moederbord tray nog een aantal 'lusjes' waar je met tie-rips kabels aan kunt bevestigen.

Al met al ben ik drie uur bezig geweest om het zo netjes mogelijk te maken. Ik denk dat het resultaat er mag wezen. Ik ben ook echt te spreken over de kast. Zoveel ruimte, en zoveel mogelijkheden.

Nog iets, de koeling is subliem! De kast is niet de stilste (wel vrij stil), maar nog net niet. De kast doet zijn naam eer aan en dat is een van de belangrijkste dingen als je overweegt deze kast te kopen.

Ik plaats geen foto's want die zijn niet echt gelukt met flits enz. Voor foto's wil ik je doorverwijzen naar de pagina van Cooler Master zelf: http://www.coolermaster.c...age=en&act=detail&id=5363

Anyways, ik hoop dat je er iets aan hebt gehad. Als je vragen hebt zie ik dat vanzelf wel. Ik beantwoord ze graag!

Heb jij ook een Cooler Master HAF 932?

Reviews door de redactie

Jammer dat je geen (gelukte) foto's hebt, dat zou de review afmaken, misschien kan je wat foto's van internet afhalen en er tussen plakken, dan zien we waar je het precies over hebt, zoals bij de hardeschijf houders. Verder leuke review :9~
Dit soort foto's moet je ook nooit flitsen. Tip: zet je fototoestel op een vast ondergrond voor de kast, zet de flits uit en maak een foto met een lange sluitertijd. Stel ook de vertraging in op 2 seconden (wat je ook gebruikt voor groepsfoto's :) ) zodat je toestel zeker helemaal stil staat

[Reactie gewijzigd door vandermark op 31 december 2008 14:16]

Ik had zo een, twee, drie geen vaste ondergrond in de buurt :P alleen een bed en dat is niet bepaald vast te noemen.. Heb het zo wel geprobeerd vanaf mn bureaustoel, helaas beetje wazig.
Ben ook aan het zien voor deze kast omdat ie zo goed zou zijn.
Enige concurrent imo zijn de Antecs en een cosmo.

Qua geluid zeg je dat het beter kan, echt last van of?
Absoluut geen last van.. Eigenlijk is het enige dat ik op dit moment hoor het bewegen van de lucht :P

en als ik type hoor ik het eigenlijk al niet meer.
Ik ben van plan deze te kopen, omdat mijn huidige case te klein is geworden door mij core i7 upgrade met een Thermalright Ultra Extreme 120 (Mijn sidepanel kan niet meer toe). Nu vraag ik mij af of die wel in deze case past. Zou je mss ff kunne nameten hoeveel er tussen het zijpaneel en het mobo zit _/-\o_