Specificaties 1TB 3.5" HDD met USB 2.0, eSATA, FW400 - Bekijk alle specificaties

WD My Book Home 1TB Zwart Review

wiene 15 januari 2009, 2.994 views

WD My Book Home 1TB Zwart

Pluspunten

• esata, usb en firewire
  • vormgeving
  • snel

Minpunten

• behuizing voelt wat plastic en goedkoop aan

Mobiliteit Score: 3
Ik heb deze schijf al enige tijd in bezit en wou hem met name vanwege de esata mogelijkheden omdat usb/firewire traag is. Ik heb meteen een benchmark gedaan met Hdtune voor usb en firewire maar bij esata liep ik tegen de lamp. Oude moederbordfirmware van mijn p5b deluxe gooide roet in het eten. Ik durfde deze lange tijd niet te updaten omdat het al één keer mis is gegaan. Ik heb nu toch eindelijk mijn computer opnieuw geinstalleerd omdat ik nog meer problemen had. Ik heb nu netjes alle nieuwste firmware en drivers.

Esata installeren ging wat moeizaam de eerste keer in Vista 64 bit, duurde erg lang en een reboot was nodig. (Schijf zat met opstarten al aangesloten op jMicron esata aansluiting)

Ik heb nu het eindelijk werkt een benchmark gedaan met Hdtune van esata. Deze benchmarks zal ik alle 3 bij deze review zetten. Ik hoop dat iedereen er wat aan heeft, het is mijn eerste review namelijk.

Het valt erg op dat esata heel veel sneller is als firewire en usb 2.0 is gewoon traag. Een nadeel van esata op mijn moederbord is dat het niet hotswappable is, ik kan dus niet aansluiten wanneer ik wil. Met latere moederborden kan dit wel meen ik ergens gelezen te hebben.

Update:
Ik heb ontdekt dat het toch Hot-swappable is maar echt alleen in de volgende volgorde:

Computer staat aan, dan e-sata aansluiten en daarna pas de power van de externe disk, vervolgens wachten want de computer freezed een tijdje.

Als ik de power perongeluk eerst doe dan gaat het mis en krijg ik het niet meer aan de praat voordat ik mijn computer opnieuw opgestart heb.

• Asus P5B Deluxe
  • Intel Dualcore E6600
  • Kingston Valueram PC5300 4GB
  • Zalman 600Watt voeding
  • 4x Seagate Barracuda 7200.10 320GB
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een WD My Book Home 1TB Zwart?

Hmm, ik heb m net binnengekregen.
Heb ook een P5B Deluxe, moederbord versie is van 1,5 jaar geleden.
Eerst maar eens een eSata kabel bemachtigen, maar dus altijd eerst pc uit, hdd via eSata aansluiten en dan pc en hdd aan? :(

Ik kan niet precies zien wat wat is in je benchmark. Maar als ik dit zo lees is eSATA nog geen optie. Wat een gedoe. Het lijkt de oude SCSI-voodoo wel.
Heb hetzelfde onder Windows Vista Home Premium x64.

Na het uit & aanzetten van de PC is een reboot nodig om de Western Digital weer "in beeld" te krijgen via eSata.

Verder wel een snelle disk/transfer, jammer dat diverse indicaties van de witte leds op de voorzijde niet actief zijn gebruik met eSata.

(MSI P35 Platinum S775, Q6600)