Panasonic Viera TX-L42FT60 Zilver Review

VinceLW 6 maart 2014, laatste update op 11 april 2014, 1.517 views

Panasonic Viera TX-L42FT60 Zilver

Pluspunten

• Zeer degelijk gebouwd
  • Goed beeld
  • Bovengemiddeld contrast
  • Natuurgetrouwe kleuren
  • Zeer uitgebreide beeld instellingsmogelijkheden
  • Eenvoudige mediaspeler ingebouwd
  • De TV is snel, reageert lekker vlot
  • De afstandsbediening heeft twee IR zenders, onder een verschillende hoek
  • Ingebouwde webbrowser ondersteunt Flash

Minpunten

• Zeer matig geluid
  • Grote afstandsbediening
  • Geen Uitzending Gemist app, alleen via de interne webbrowser
  • Mediaspeler ondersteunt geen netwerkshares
  • Mediaspeler ondersteunt alleen externe ondertiteling bestanden voor AVI bestanden

Eerste indruk; de TX-L42FT60 is een zeer degelijk gebouwd toestel. De gebruikte materialen zijn vrijwel allemaal metaal, waardoor het apparaat staat als een huis. De bezel is van geborsteld metaal (welk type kan ik zo niet zien of voelen) en is aan de boven- en zijkant exact 10 mm breed. Onderaan is de bezel 15 mm, plus een transparante, kunststof strook van 10 mm. Hierin is o.a. de IR ontvanger en de status LED verwerkt. De LED brandt rood als het toestel stand-by staat en brandt groen als het toestel aan staat. Ik vermoed dat er is gekozen voor een status LED, omdat het beeld zichzelf volledig uit kan schakelen als je bijvoorbeeld naar de radio luistert. Wij vinden het in ieder geval niet storend tijdens het TV kijken.

De voet van de TV is van een zeer stevig metaal die met 4 schroeven wordt vastgezet aan de achterzijde. Montage is zeer eenvoudig; inschuiven in de drie uitsparingen en vastdraaien met de meegeleverde schroeven. De V vorm van de voet vinden wij erg mooi en omdat je er doorheen kunt kijken, maakt dit alles 'luchtiger'. De kabels lopen achter de V vorm door de meeleverende clips. De clips klikken in de voet en zitten gelukkig niet met bijv dubbelzijdig plakband vast. De TV kan een flink stootje hebben en valt zeker niet om als iemand er per ongeluk tegen aan duwt. De TV is met 1 hand draaibaar op de voet en blijft goed staan is elke gewenste stand.

De TV wordt geleverd met een verkorte handleiding in allerlei talen, de uitgebreide hulp zit digitaal in de TV en kan eventueel worden voorgelezen door een computerstem. Deze is goed verstaanbaar in het Nederlands. Een uitgebreide handleiding is trouwens ook als PDF te downloaden. Verder zijn er een netsnoer, een SCART verloopstekker, een afstandsbediening incl batterijen, de voet en twee 3D brillen aanwezig in de doos. Extra 3D brillen kosten ca ¤ 15 tot ¤ 20 per twee stuks. Tip; de 3D brillen van de lokale bioscoop werken ook. Deze kosten maar ¤ 1 per stuk.

De afstandsbediening valt op door de grootte. De afstandsbediening is 23 cm lang, 5 cm breed en 25 mm dik. Desondanks ligt hij goed in de hand. Hij is niet heel licht, maar voelt daardoor wel solide. Hij is ook voorzien van inschakelbare knopverlichting, zodat je ook in het donker alle toetsen kunt vinden. Bediening van onze Sony blu-ray speler gaat ook via deze afstandsbediening, zonder dat we hier iets voor hoefden te doen. De TV reageert goed en snel op de afstandsbediening. De afstandsbediening heeft twee IR zenders. Eentje wijst rechts vooruit, de anders staat onder ca 45 graden naar beneden. Richten komt dus niet nauw, de TV ontvangt vrijwel altijd het signaal.

Er zijn 3 HDMI 1.4 aansluitingen aan de achterzijde en wijzen naar buiten. Deze zitten vrij dicht op de rand, dus de kabels moet je wel richting het midden vastzetten, anders zijn de kabels misschien zichtbaar. Verder zijn er 3 USB poorten aanwezig die resp. 500, 500 en 900 mA leveren. Eén van deze poorten is een USB 3.0 aansluiting, maar er staat niet bij welke dit is. De andere twee poorten zijn USB 2.0. Ook deze wijzen naar buiten. Daarnaast is er een optische digital out (audio), er is een CI slot aanwezig, een SD card reader, 5 x tulp component aansluitingen, een SCART aansluiting (via een verloop stekker), de analoge/DVB-C antenne aansluiting, een ethernet aansluiting en natuurlijk een 230 V aansluiting. WiFi is ingebouwd, maar gebruik ik niet, omdat er toch al een LAN kabel ligt.

Na de eerste keer inschakelen volgt een redelijk standaard keuze menu, met stappen als taal instellen, internetverbinding maken, gebruik thuis of showroom, etc. Er werd ook direct een firmware update gevonden. Omdat deze inmiddels al twee maanden geleden was uitgebracht heb ik hem wel geďnstalleerd. Dit ging snel en zonder problemen. Na het installeren had de TV nog een dikke minuut nodig om de nieuwe firmware toe te passen (dat werd althans gemeld via een tekstboodschap op het scherm) daarna startte hij weer normaal op.

Het beeld van de TV is out of the box goed. Een zeer goed contrast en (licht) koele kleuren. Ook bij een grote kijkhoek (60/70 graden) blijft het beeld erg goed. Er zijn af-fabriek verschillende presets voorgedefinieerd; dynamisch, normaal, cinema, true cinema, professioneel 1 en professioneel 2. Binnen de professionele instellingen kun je niet alleen standaard zaken als helderheid, contrast en kleur regelen, maar ook zaken als gamma aanpassing, r, g of b versterking of verzwakking, etc, etc. Op basis van referentie afbeeldingen bleek standaard niet alle groen gradaties goed te worden weergegeven. Een simpele aanpassing via de iPad app (Panasonic TV Remote 2, gratis te downloaden, zie ook de drie bijlagen) leverde binnen een paar minuten een mooi afgesteld beeld op. Gradaties binnen rood, groen, blauw, cyaan, geel en paars zijn nu wél zichtbaar. De kleuren zijn nu ook zeer natuurgetrouw. Vanuit de app zie je de aanpassingen live op het scherm plaatsvinden. Hiervoor hoef je de TV trouwens niet eerst te koppelen als je op hetzelfde (WiFi) netwerk zit. Dit automatisch communiceren met apps is eventueel uit te zetten binnen de instellingen van de TV.

Dit geldt overigens ook voor apps als YouTube en Netflix. Deze zijn direct vanaf de tablet aan te sturen. Deze apps zijn standaard aanwezig op de TV. Vanuit de Market kun je meer apps installeren, zoals RTL XL en SBS Gemist. Een groot gebrek vind ik dat Uitzending Gemist nog steeds niet via de Market wordt aangeboden. uitzendinggemist.nl werkt prima via de ingebouwde webbrowser met Flash ondersteuning. Gelukkig voorziet ook mijn settop box hier in.

Terug naar het beeld; hulpfuncties als 'levendige kleuren', adaptieve backlightverlichting controle, omgeving sensor, ruis reductie, mpeg remasteren, resolutie remasteren, tekst scherper maken, helderheid verbeteren, intelligent frame creation en de geavanceerde functies (adaptieve gammacontrole, witbalans, kleurbeheer en gamma) worden door mij niet gebruikt. De zwart versterker en helder wit effect gebruik ik wel, zodat binnen donkere beelden meer gradaties zwart te zien zijn en wit niet lichtblauw lijkt, maar als wit wordt afgebeeld.

Het geluid is, ondanks dat er 3 speakers zijn ingebouwd, niet goed. Er zijn twee speakers en een woofer ingebouwd, maar het geluid is vlak, is veel te sterk aanwezig in het middenbereik en mist het laag. Er zijn verschillende presets te kiezen, zoals standaard, muziek, sfeer en gebruiker. Afhankelijk van de stand, heb je de beschikking over aanpassingsmogelijkheden hoog/laag of een 8 bands equalizer. Deze doet zijn werk echter niet heel goed, waardoor je van de aanpassingen maar weinig merkt. Verder kun je de balans L/R aanpassen, Bass boost aan- of uitzetten, het volume van de hoofdtelefoon apart regelen en automatisch volumebereik in- of uitschakelen.

De 3D functie is geweldig. Er worden twee passieve brillen meegeleverd. Deze zijn van goede kwaliteit, voelen zeer stevig aan en zitten comfortabel, ook over onze gewone bril heen. Types Side by Side en boven/onder worden ondersteund, maar ook gewone TV beelden omzetten naar 3D werkt echt heel aardig. De brillen nemen iets van de helderheid weg, maar de kleuren zijn nog steeds behoorlijk natuurgetrouw. Je went zeer snel aan de 3D functie en aan de bril zelf.

De app omgeving is grotendeels naar smaak aan te passen. De standaard apps, zoals Viera Link, de ingebouwde media speler, webbrowser en programmagids zijn niet te verwijderen, maar bijna alle overige apps wel. Ook de volgorde is aan te passen, zodat bijv. Netflix lekker snel toegankelijk kan worden gemaakt. Binnen de Netflix app kun je wisselen van profiel en de app ondersteunt het instellen van een afwijkende vorm en kleur van de ondertiteling via netflix.nl. Dus als je liever witte in plaats van gele ondertiteling hebt, dan kan dat.

De ingebouwde mediaspeler ondersteunt AVCHD 3D/Progressive, SD-VIDEO/AVI/MKV/WMV/MP4/M4v/FLV/ 3GPP/VRO/VOB/TS/PS, MP3/AAC/WMA Pro/FLAC/Apple Lossless/WAV en JPEG/MPO. Het is me niet gelukt om rechtstreeks vanaf een share in het netwerk iets te spelen, wel vanaf een DLNA apparaat (NAS). Minpuntje van de mediaspeler is dat externe ondertiteling bestanden, zoals .srt bestanden, alleen voor AVI/DivX media werkt.

De TV is ook met je stem te bedienen, maar dat hebben we nog niet gebruikt. De stembediening werkt goed en in het Nederlands. Opdrachten als "kanaal 4", "volume 16" en zelfs "zoek tweakers via internet" werken bijna vlekkeloos.

Overall een fantastisch apparaat met mooi beeld, maar een extra versterker en speakers zijn aan te raden. De TV zapt snel en ook aan de app omgeving is goed te zien dat er niet is bespaard op de processor. Het bedienen, het laden én gebruiken van apps gaat echt vlot. Door een verkeerde prijsvermelding op de website hebben wij het toestel voor ¤ 437 kunnen aanschaffen, wat een absoluut koopje is.

De door mij aangepaste beeld instellingen:
  • beeld custom
  • achtergrondlicht 50
  • contrast 76
  • helderheid +9
  • kleur 50
  • tint 0
  • scherpte 50
  • warmte kleur normaal

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-L42FT60 Zilver?