AMD Athlon II X4 760K Boxed Review

Bliksem B 5 maart 2014, laatste update op 8 september 2014, 1.556 views

AMD Athlon II X4 760K Boxed

De AMD Athlon 760k is een goede alleskunner voor een zachte prijs. Het stroomverbruik is niet hoog en er kan redelijk mee gegamed worden. De CPU heeft een hoog overklokpotentieel en past in het moderne FM2+ socket.

Pluspunten

• Goede prijs kwaliteitverhouding (2e hands 40,-)
  • Relatief zuinig in vergelijking met FX serie
  • Relatief koel in vergelijking met FX serie (25 C idle)
  • Overklokbaar tot 5ghz dmv lucht
  • Overklokbaar tot 6ghz dmv vloeibare stikstof
  • Past op FM2+ moederbord (kan vervangen worden door een APU)

Minpunten

• Niet de snelste
  • Stock cooler alleen geschikt voor licht/normaal gebruik
  • Verbruikt onder full load meer energie dan vergelijkbare Intel proccesoren
  • Kan onder load goed warm worden in vergelijking met Intel proccesoren

Waarom de 760k?
Dit is eigenlijk een best lastige vraag iets wat ik mezelf ook afvroeg in het begin. Hiervoor heb ik een prioriteitenlijstje gemaakt:
  1. Prijs onder de 70,-
  6. Geschikt voor Lightroom;
  7. Geschikt voor Dolphin Emulator;
  8. Liefst AMD;
  9. Liefst overklokbaar;
  10. Liefst te upgraden in de toekomst met een APU voor HTPC/kantoor pc.
Om deze reden kwam ik bij een aantal CPU's en APU's uit waaronder de 760k. De 760k werd nog eens extra aantrekkelijk gemaakt doordat ik deze voor 40,- kon kopen. Hij heeft een moderne voet, waar ook de AMD 7850k e.d. in past. Hij is een stuk zuiniger dan de FX varianten (z'n 120 watt als het niet meer is). Hij is vrij nieuw (gebaseerd op de 6800 serie). Tevens heeft de 760k een betere singlecore performance dan de FX 6300 bijvoorbeeld en daardoor geschikter is voor Dolphine en andere vergelijkbare applicaties.

Omdat ik stiekem toch voor AMD ben (underdog/prijskwaliteit) en overklokken toch handig vind, kwam ik na veel zwoegen en zweten bij de Athlon 760k uit. Met in het achterhoofd een FM2+ mobo aan te schaffen, zodat wanneer nodig (of mogelijk niet) de veel belovende 7850k aan te schaffen)

Unboxing
Aangezien ik deze 2e hands heb aangeschaft, was het unboxing niet veel aan. Het doosje was al eens open gemaakt (van de onderkant ;( ). Maar de CPU zat in een plastic doosje, met een stickertje erbij en de koeler er netje naast. Wat me wel opviel was dat de CPU aan de zijkant zat, waardoor mogelijk eerder kwetsbaar. Gelukkig zijn CPU´s vrij stevig, dus het baarde me ook niet te veel zorgen.

Installatie
De installatie van de CPU is erg simpel en nog steeds het zelfde principe als de oude Ahtlon mobo´s rond 2000. Wat mij opvalt is dat AMD nog steeds niet de Intel manier heeft overgenomen: ijzeren kooi over de CPU heen.

Het bevestigen van de koeler werkt nog precies hetzelfde als bij de AM2. Gelukkig niet meer hetzelfde als hun oudere sockets zoals socket A of 462 (meestal een drama vroeger)! Oftwel haakjes over de bevestigingspunten leggen en met een schuifje vastklemmen. Dit was voor mij een groot voordeel, omdat ik nog een 7 jaar oude Scythe mugen had liggen. Deze werkt na een fan-update van 10,- weer perfect!

Prestaties
De CPU heb ik eigenlijk per direct overgeklokt. Mijn reden was dat het eigenlijk een 6800k is, waarvan de GPU is uitgeschakeld, die dus gemakkelijk 4.1 ghz moet aankunnen. Ik heb daarom een geheugensetje gekocht van 2133 mhz (het maximale wat de 6800 aankan). Vervolgens heb ik hem overklokt van de standaardsnelheid (3.8 Ghz), naar de 6800k standaardsnelheid (4.1 Ghz). Ook lopen de RAM-reepjes op 2133 mhz via XMP. Om deze reden zal ik het meest de testresultaten bespreken wanneer de CPU op 4.1 Ghz draait.

Vergelijking
Binnen deze review ga ik de CPU het meest vergelijken met de iets duurdere en oudere FX-6300, de evendure Pentium G3450 en de iets goedkopere en overklokbare Pentium G3258. De 760k is zelf niet vaak om de benchmarktafel gelegd, vandaar dat ik de AMD A10-6800 er vaak bij ga halen ter referentie.

Testsysteem
Windows 8.1 volledig gepatched
pricewatch: ASRock FM2A88M Extreme4+ retail
pricewatch: G.Skill RipjawsX F3-2133C9D-8GXL
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7850 2GB OC GDDR5
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W
pricewatch: Scythe Mugen 3

Single core prestaties
De single core prestaties zijn ietsje beter dan FX-6300. Hiervoor heb ik gekeken naar Passmark single threaded en heb ik mijn eigen resultaten ertussen "geplakt".
passmark single thread
Dit is toch een beetje een tegenvaller, de evendure Pentium 3450 en de 10,- goedkopere 3258 presteren zo'n 34% beter dan de AMD A10-6800K. Maar te verwachten omdat het deze CPU's de op basis van de moderne hasswell architectuur is gemaakt. Het verschil met de FX-6300 ligt rond 4%, bijna verwaarloosbaar dus. Voor Dolphin en andere single threaded applicaties is de Pentium een betere aanrader. Dolphin heeft tegenwoordig wel dual core functionaliteit, maar deze helpt niet veel. Uit eigen tests gebruikt Dolphin maar 1 CPU.

Multicore prestaties
Wanneer er gekeken wordt naar de algehele performance dan worden de rollen omgedraaid.
passmark CPU
De FX-6300 is hier de grootte winnaar, maar de AMD 760k op 4.1 doet het ook niet slecht met ongeveer 5000 punten. Zelfs beter dan 6800k op 4.1 ghz, wat waarschijnlijk komt omdat ik niet hetzelfde test systeem gebruik als Passmark. Zo heb ik 2133mhz geheugen gebruikt en Windows 8.1

Metro
Een andere 760k gebruiker op Linustechtips.com, kwam met deze meetresultaten
metro
Wat vooral hier opvalt is dat 0.8 Ghz meer al voor 14% meer frames zorgt. 0.3 Ghz daarbovenop resulteert in 20% meer frames bovenop de 14% meer frames.

Bioshock infinite
Op ultra komen er toch redelijk leuke cijfers uit de benchmark, iets lagere settings zorgt al voor betere resultaten.
ik zal binnenkort deze gegevens updaten met de stock resultaten, geen zin om momenteel de bios in te duiken

Dolphin
Ik gebruik Dolphin het vaakst om af en toe een potje MarioKart te spelen online via WiimmFi. Om redelijke framerates te krijgen met de 760k op 4.1 ghz kan ik hem niet upscalen naar Full HD. 960*792 is het maximale voor online wat ik kan halen. Wanneer er niet gebruik wordt gemaakt van internet, dan is 720p ook nog te doen.

Overige games
Om een kleine vergelijking te maken tussen de Pentium en de FX-6300. Heb ik met gegevens van Hardware.info deze vergeleken met de vergelijkbare AMD A10-6800.
De FX-6300 is hiet toch wel de winnaar, behalve bij Tombraider, maar deze vraagt niet zo veel van de van CPU/GPU. Te verwachten is dat er bij de 6800 met overklokken nog wel wat te behalen valt, kijkend naar Metro. Ook de sneller geheugen kan wonderen doen. In verband met het ontbreken van de L3 cache van de 6800K.

Temperatuur
Op 4.1 ghz wordt deze met de Mugen ongeveer 30 C met normaal gebruik en cores zijn vaak 0 C. Deze zijn uitgelezen via Aida64.
Op 4.1ghz word de CPU ietsje warmer met 49C.
Opmerking: Volgens Overclock.net, mag de maximale temperatuur niet boven de 74 C komen!
Energieverbruik
Op 4.1 ghz kwam ik met een goedkope (stopcontact)energiemeter op ongeveer 70 watt uit in idle, bij gemiddeld gebruik (zonder GPU intensieve taken) op 125 watt en bij het runnen van de Bioshock Infinite benchmark op 250 watt. Hierbij moet gezegd worden dat er drie harde schrijven in zitten, een losse 7850 en een Seasonic S12II bronze 520W.
Wat opvalt uit de vorige afbeelding van AIDA64, is de relatief hoge CPU package van 75 watt.

Desalniettemin is het een redelijk zuinige CPU, zoals ook via Hardware.info wordt opgemerkt.
Vooral bij gemiddeld gebruik is de CPU een stuk zuiniger dan de FX-6300 en blijft ook dicht in de buurt van de Haswell gebaseerde Pentium. Bij maximaal gebruik is wel zichtbaar dat AMD nog steeds niet de zuinigste is, maar in vergelijking met de FX-6300 is hij super zuinig! ;)

Andere keuzes
Zoals ik in het artikel al aangaf zijn er drie andere keuzes:
pricewatch: Intel Pentium G3258 Boxed
pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition
pricewatch: Intel Pentium G3450 Boxed

Wanneer je niet je eigen stroomrekening betaald is de FX-6300 voor gamen het meest interessants. Ook bij andere taken is de FX-6300 vrij snel, maar deze verschilt niet veel met de 6800k. De Pentium’s komen het meest tot hun recht bij niet multicore applicatie. Bijvoorbeeld Dolphin, Word en Internet Explorer (zie ook hardware.info). Bij andere applicaties zijn de AMD's toch een stuk sneller door de meerdere cores.

Aangezien ik er uit ben van gegaan van een systeem met losse videokaart, heb ik niet gekeken naar AMD's 7850k. Dit is tevens ook een leuke CPU, maar moet het vooral hebben van zijn GCN cores voor gaming en HSA. Niet interessant met gebruik van een losse videoakaart als de 7850 of de R7 265. Niet getreurd, AMD heeft aangekondigd dat binnenkort er ook Athlons versies verschijnen op basis van de Kaveri's. De 860k en de 840k, welke gebaseerd zijn op de 7850k en de 7700k respectievelijk. Deze moeten uitkomen in het derde kwartaal van 2014. Naar mijn verwachting komt de 840k het meest in de buurt qua prijs van de 760k momenteel.

Overclocking
Zoals ik al aangaf eerder in het artikel is de 760k goed overklokbaar! Tot 5ghz op lucht en kan op vloeibare stikstof zelfs tot 6ghz worden overgeklokt. Via overclock.net wordt goed uitgelegd wat wel en wat niet kan. Via LinusTechTips wordt aangegeven dat met een frequentie van 4.6 Ghz de CPU zelfs een stuk beter presteert dan de FX-6300 op stock (met een lager energie verbruik).

Ik zelf heb het XMP protocol gebruikt voor het geheugen, de CPU VID voltage verhoogd naar 1.331 volt, de NB frequentie verhoogd naar 2200 mhz (anders heb je geen profijt van het snellere geheugen), de base clock verhoogd naar 4.1 ghz en de turbo naar 4.3 ghz (werkt niet meer met BIOS-update).

De AMD Athlon 760k is een goede alleskunner voor een lichte prijs. Het stroomverbruik is niet hoog en er kan redelijk mee gegamed worden. Single threaded is de CPU niet sterk, maar wel sterker dan de FX-6300, die twee jaar geleden zo'n 140,- kostte. Toch kan de CPU soms een bottleneck vormen, maar door te overclocken is dit probleem redelijk te verhelpen.

Door het verschijnen van de 860k en de 840k, zal de prijs van de 760k weer een stukje zakken en hierdoor nog interessanter worden. Toch is het aan te raden om dan ook de 840k en misschien de 860k in de gaten te houden.

Heb jij ook een AMD Athlon II X4 760K Boxed?

Uhhhm, als ik zo je "overige games" grafiek zie, komt overal de 6800K toch vaak als de beste uit de bus. Toch zeg je dat de FX beter is voor gaming :?
Sorry ik kwam erachter de ik de 6800 en de fx heb omgedraaid.
Dus heb in de grafiek die 2 omgedraaid? Kan natuurlijk gebeuren ;)