Specificaties 120GB 2.5" (SATA-600) @ 540/410MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO Desktop kit 120GB Review

potkamp 5 maart 2014, 4.550 views

Samsung 840 EVO Desktop kit 120GB

Na vele jaren lezen van artikelen en reviews, nu eindelijk een bijdrage van mijn kant. Ik bleek maar 4 images te kunnen uploaden bij een review, dus alle images staan in dit linkje.

Historie
In 2012 en 2013 heb ik 3 nieuwe laptops direct na aanschaf voorzien van een SSD; 2 laptops van mijn dochters (Dell Inspiron 14z, i5-2450M, Crucial M4 128Gb en een Dell Vostro 3360, i5-3337U, Samsung 840 120GB) en mijn werk laptop (HP Probook 6560b, i5-2450M, Crucial M4 128Gb). En dit werkt super in deze laptops. Alles start snel op en de laptops kunnen vele uren werken op de accu, mede doordat een SSD nauwelijks stroom verbruikt.
Omdat ik de Inspiron 14z gelijk ook voor vrienden mocht kopen, heb ik daar ooit een filmpje van gemaakt om het verschil tussen een HDD en SSD zichtbaar te maken.

Slome desktop
De desktop thuis (HP DC5800, Core2duo e8400@3.0Ghz, HDD Hitachi 250Gb 7200rpm) is inmiddels 5 jaar oud, maar eigenlijk nog prima, behalve dat "eindeloze wachten" op de schijf bij iedere opstart. In taakbeheer van Windows8 is dit goed te zien.

Na het inloggen is Windows druk met opstarten van diverse programma's, virusscanner en op die momenten duurt het 20-30 seconden voor je weer verder kunt op de PC. In het plaatje is duidelijk te zien dat het wachten veroorzaakt wordt door een schijf die volledig belast wordt. Dit is nooit zichtbaar of merkbaar op de laptops met een SSD. Hoogste tijd om deze desktop ook te voorzien van zo'n SSD, ook al is deze computer al 5 jaar oud.

Samsung desktop kit
De Samsung SSD's komen nog steeds goed uit de testen (zie ook de leuke torture test op hardware.info), dus de keuze voor een 840 was snel gemaakt (en deze zit ook al in één van bovenstaande laptops). Bovendien: ik heb nu Crucial en Samsung SSD's en nog een merk erbij vond ik niet handig (firmware upgrades bijhouden en zo). Dit keer dus geen weloverwogen selectieproces maar een pragmatisch keuze.
Schijfruimte heb ik niet nodig, die heb ik genoeg op mijn netwerkschijf (Synology DS213), dus 120Gb SSD is voldoende om met deze PC te kunnen werken. De PC staat in een meubel met wieltjes onder mijn bureau, dus de schijf moet wel vastzitten en niet los aan de SATA kabel in de PC kast bungelen. De keuze viel daarom op een Samsung 840 series EVO Desktop kit 120GB.

Wat zit er allemaal in zo'n doosje (plaatje):
- SSD disk
- bracket ter grootte van een 3,5" disk, waar de SSD opgeschroefd kan worden
- schroefjes (om de SSD op de bracket te schroeven)
- SATA kabel
- USB-SSD kabel (om de SSD als USB drive aan te sluiten)
- CD met software:
- Data Migration Software
- Magician Software

Is het inbouwen van een disk moeilijk?
Zelf heb ik veeeele jaren geleden voor het eerst, met zweet in mijn handen, mijn eerste schijf vervangen in een PC (van 8Gb naar 80Gb, waaauw), dus een schijf vervangen is voor mij inmiddels een peuleschil. Maar heb je dit nog nooit eerder gedaan en twijfel je of je dit kunt? Wellicht helpt dit:
- plak je zelf je fietsbanden?
- hang je zelf je buitenlamp op?
Beantwoord je beide vragen met ja? Dan kun je ook zelf een schijf vervangen! Belangrijkste benodigheden hiervoor:
- gezond verstand
- geduld
- doorzettingsvermogen
- precies kunnen werken
- een andere PC met Google onder handbereik als je PC openligt
Aanvullende opmerkingen:
- als je met schijven gaat rommelen, maak ALTIJD backups!!!!
- controleer deze backups!!!
Ga daarna pas aan de slag: zoek van jouw PC een beschrijving op internet op hoe de hardware in elkaar zit en kijk voor je een SSD koopt of er fysiek ruimte is EN een vrije SATA poort is.
Maar kom je regelmatig bij de fietsenwinkel en electricien, of vraag je altijd je handige buurman/buurvrouw/neefje/nichtje voor klusjes, ga dan zelf niet aan je PC sleutelen, maar zoek iemand op die dit kan. En beloon je handige buurman/... dan ook passend: het kost hem/haar ook tijd.

Overzetten van de Windows software
De verrassing bij deze desktop kit was de meegeleverde CD. Met deze Data Migration software kopieer je simpel je hele Windows omgeving naar je nieuwe SSD, zodat complete herinstallaties niet nodig zijn. Met het USB kabeltje sluit je je SSD aan op je PC en met de software kopieer je in een paar klikken je hele Windows partitie naar de SSD. Mijn Windows partities houd ik altijd apart van mijn gegevens, dus de Windows8 partitie van ongeveer 30Gb was binnen een uurtje via USB gekopieerd naar de SSD. Heb je een grotere Windows partitie (groter dan 120Gb), dan zul je eerst moeten opschonen of een grotere SSD moeten kopen.

Toevoegen van de SSD disk
Daarna was het een kwestie van de SSD op de bracket schroeven, PC openmaken, SSD toevoegen, kabels aansluiten en klaar (plaatje).
Mijn bestaande harddisk heb ik laten zitten als "reserve" disk.
En een van mijn dochters vindt het leuk om aan de PC's thuis te rommelen (en plakt ook haar eigen banden :) ), dus zij heeft onder mijn toezicht de schijf ingebouwd. Altijd handig als je dit kunt uitbesteden...

Opstarten vanaf de SSD
Wat een feest! Niet alleen werkte alles in 1x vlekkeloos, het werkte ook zo lekker snel als ik van de laptops met SSD gewend was. Aanzetten, en hop, na een paar seconden staat je loginscherm voor je neus. En na inloggen kun je vrijwel direct je programma's aanklikken en staan ze er ook na een tel. Niet meer 30 seconden wachten na inloggen, maar direct werken.

Aanvullende werkzaamheden
In Windows8 staat standaard de defragmentatie van je harddisk aan; dit is niet nodig op een SSD (en kan zelfs schadelijk zijn voor een SSD), dus de defragmentatie heb ik uitgezet.
Van de CD installeer je de Magician software, waarmee je instellingen kunt opgeven hoe je de SSD gebruikt. Deze is niet persé nodig, maar wel leuk om mee te spelen.

Is alles echt zo perfect?
Tjsa, het programma CrystalDiskMark laat de harde cijfers zien, het verschil tussen een HDD en SSD: bijgaand een aantal schermprintjes, inclusief windows taakbeheer tijdens het draaien van CrystalDiskMark (plaatje).
Ook het verschil met het uitpakken van een ISO bestand (DVD) is duidelijk te zien op de schermprints: 51 seconden vs 2 minuut 20 seconden (plaatje).

Deze plaatjes laten wel een bottleneck zien: de SSD komt niet boven de 250Mb/s, wat ik ook probeer te doen. Ik vermoed dat dat komt omdat deze PC nog "oude" SATA II (3Gb/s) aansluitingen heeft. De SSD zou sneller moeten kunnen, maar de bottleneck zit (denk ik) in de SATA. Niet dat je dat merkt trouwens, het is 180 km/u rijden met een Ferrari, die ook 360km/u kan. Maar 180km/u is nog steeds heel erg hard...

Een andere bottleneck die eerder nauwelijks merkbaar was, maar nu wel zichtbaar wordt: het gigabit netwerk thuis. Alle apparaten zitten thuis op gigabit; dit betekent dat je via je netwerkdraad ongeveer 120Mb/s kunt versturen. Een traditionele harddisk haalt dit niet en ook mijn NAS, een DS213 levert net niet genoeg om dit vol te trekken. Maar als je tussen 2 PC's met SSD gaat kopieren, dan trek je je gigabit helemaal dicht, erg grappig om te zien (plaatje).

Nogmaals: alle plaatjes waar ik het hierboven over heb staan in dit linkje.

Heb je een PC van een paar jaren oud, die nog wel goed is, maar wat traag aanvoelt, groot kans dat je met een beperkte investering (onder ¤100 voor 120Gb) het gebruiksplezier van deze PC enorm verbeterd. En iemand met enige ervaring kan met deze desktop kit in één avond de hele klus klaar hebben.

Heb jij ook een Samsung 840 EVO Desktop kit 120GB?

Bedankt voor deze fijne review om te lezen.

Heb gelijk mijn defragmentatie gechecked (deze pc draait al een jaar SSD) maar idd stond nog op defragmenteren van de C schijf.

Ik sta op het punt dit uit te zoeken, maar weet je zelf wat van het laten cachen van je HDD middels een deel van je SSD daarvoor beschikbaar te stellen?
Bedankt voor het compliment.
Cachen weet ik niets van. Ik zie wel laptops te koop met een soort hybride disk (32Gb SSD en veel HDD), maar ik heb geen idee of hier een intelligente controller bijzit, of dat je zelf de keuze moet maken wat op SSD en wat op HDD staat. 120Gb is bij mij in ieder geval zat voor het besturingssysteem en videobewerking.
@just88just en @potkamp.

Bedankt voor het artikel.

Ik zie er nu ook vanaf en beheer handmatig wel de files die ik het meeste gebruik.
Ik was even aan het dromen over een ideale samenwerking tussen hardware en software.

En als mijn SSD het nu langer volhoudt dan dank ik je voor deze defragmentatie tip :)
Alstu! Dit gaat over de desbetreffende SSD. Na het lezen van deze review heb ik RAPID-mode, de cache manier van Samsung, uitgezet :P Toch zou het in de toekomst wel goed kunnen werken. Bij mij gaat het overigens over het 250 GB mSata model.
Leuke praktische review
De linkjes naar de plaatjes werken helaas niet.
Je kan eventueel linken Hiervoor kan je de volgende RML-code gebruiken:
[img]http://link.naar.je plaatje.jpg[/img]
eventueel kun je ook een maat aangeven bv [img=500,333,,,"404"]http://link.naar.je plaatje.jpg[/img]

Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ

Keep up the good work ;)
Bedankt voor het compliment en de tip over de plaatjes. Als ik tijd vind, zal ik de huidige plaatjes allemaal netjes invoegen.
Als je dan zulke mooie nieuwe hardware koopt, wat ik net als jij gedaan hebt pasgeleden, dan vind ik een nieuwe win-install wel waardig genoeg.
Je zegt zelf al dat je je data veilig op andere schijven hebt staan.
Ik ben voor een nieuwe win install gegaan.

Ik kan me vergissen in de efficiency van de migratie software, want heb het niet geprobeerd.

Verder, bedankt voor de praktische tips.
Heb de mijne met blue tack onder de HDD bay geplakt. 8-)
Met wat ruimte ertussen (door veel te gebruiken) zodat het geheel nooit te warm wordt.
De windows8 stond pas een half jaartje (of zo) op deze PC. Volgende uitdaging wordt waarschijnlijk de laptop van mijn vader met Vista. Daar zal een nieuwe installatie wel eens nodig zijn.
Het is natuurlijk altijd beter om je componenten netjes vast te zetten, maar een SSD heeft geen bewegende delen, dus heel veel kwaad kan het niet om hem bungelend aan de SATA kabel te 'monteren', zolang je je PC niet als botsauto gebruikt ;-)
Misschien wel nog een stukje advies, ik zelf had in de bios alles nog op IDE staan.
Echter geeft de software van Samsung aan dat ze omgezet dient te worden naar AHCI.
Kortom had ik het geluk dat ik windows opnieuw kon installeren :'(
Eenmaal windows geinstalleerd dan gaat omzetten naar AHCI resulteren in een niet werkende windows.
Er zijn wel omwegen om het toch achteraf om te zetten(via register), sneller dan reinstall :p
Ik geloof dat ik blij ben dat ik de AHCI niet kon vinden op mijn mobo ;)
Ik heb deze SSD schijf net in mijn Asus T200 gezet als extra geheugen. In vindt hem wel terug bij mijn apparaten, maar niet als opslagruimte onder "Mijn Computer" Ook de Magician Software van Samsung kan de SSD schijf niet vinden. Hoe maak ik hem zichtbaar?