Canon Pixma iP4200 Review

Charles Nasi 30 december 2008, laatste update op 30 december 2008, 1.027 views

Canon Pixma iP4200

Pluspunten

• Gescheiden inkttanks.
  • CD-printmodule.
  • Dubbelzijdig afdrukken.
  • Namaakcardridges.
  • Fluisterstil.
  • Prijs-kwaliteit verhouding.
  • Dubbele papierlade (Fotopapier / Enveloppe en A4/Letter-papier)

Minpunten

• Verschil in afdrukkwaliteit tussen de Windows en Mac drivers.
  • Snelheid fotoafdrukken niet erg snel.
  • Standaard geen USB-kabel bijgeleverd.
  • Inktverlies bij het reinigen van de cardrigde na inactiviteit.

Inktverbruik Score: 3
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 3
Deze printer heb ik gekocht op een computerbeurs, ergens in september 2007. Dit omdat de printer de perfecte featureset aan boord heeft Ún dat er goedkope namaakcardgidges in omloop zijn. De printer heb ik destijds gekocht voor precies 100 euro. Een nette prijs.

De printer wordt hier voornamelijk gebruikt voor de PictBridge functie in combinatie met een Canon Digital Ixus 70. Dit werkt perfect en vlekkeloos. Omdat de printer twee papierladen heeft, is de keuze gevallen op deze printer.

Mijn vorige printer was een HP DeskJet 5550. Deze kon al fantastisch foto's afdrukken, maar helaas zijn de inkjetpatronen voor de HP-printers erg duur, en is het navullen nu niet echt je-van-het om het zo maar te zeggen (De kwaliteit gaat bij het navullen toch op de een of andere manier sterk achteruit) Dus ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe printer.

De Canon Pixma heeft vijf gescheiden inkttanks, CMYKB, waarvan 3 kleuren (11ml per stuk) en twee zwarten (1 fotozwart (11ml) en 1 tekstzwart (22ml). Verder gebruik ik de printer in een thuisnetwerk. Hij hangt achter een Mac-Mini. Deze fungeert als printserver. De bijgeleverde drivers van Canon zijn dik in orde, en hebben in tegenstelling tot de vorige HP-printer erg veel opties, en niet te vergeten, bij de installatie van de drivers onder Windows kan worden aangegeven wat er geinstalleerd moet worden, zodat niet heel je computer vervuild wordt met meuk.

De printer zelf voelt erg degelijk aan en is helemaal 'uitgestalt' groot. Gelukkig zijn de panelen in te klappen. In de doos zit bijna alles wat we nodig hebben om te gaan printen, exclusief een USB kabel. In plaats daarvan zitten er 5 volledig gevulde cardridges bij, en geen zogenaamde thuiskomertjes.

Foto's zien er natuurlijk uit, hoewel de kleuren met de Mac-Drivers ietwat fletser zijn dat de Windows drivers. (Het contrast ligt gewoon lager lijkt wel, ook na een update van de Mac-Drivers) Wordt er direct via PictBridge geprint, zijn de plaatjes werkelijkwaar fenomenaal.

De snelheid van het printer van plain-tekst is goed te noemen, ik kan ongeveer 8 tot 10 pagina's met tekst printer (Ga uit van 8% bladvulling) Worden er echter foto's geprint op normale kwaliteit, dan ligt de snelheid op 1 tot 1.5 print per minuut. Dan ga ik uit van een volledige, randloze A4 in kleur geprint op normale kwaliteit. Dit is aan de langzame kant. Wel moet ik erbijzeggen dat de printer erg stil is.

Leuk zijn de extra opties van de printer (Voor deze prijsklasse); CD-printer, dubbelzijdig afdrukken, dubbele papierlade en gescheiden inkttanks.

Kortom, een tevreden gebruiker!

Heb jij ook een Canon Pixma iP4200?

Hier nog een tevreden gebruiker. Heb deze printer sinds augustus 2006 en van mij hoor je niets dan lof: prijs/kwaliteit een topper, snel, zuinig met inkt, stil, veel printmogelijkheden... Echt een superprinter!

Wat de software betreft: Canon brengt regelmatig nieuwe updates uit, ook voor nieuwe besturingssystemen. Dat wil dus zeggen dat je je geen zorgen moet maken over de ondersteuing bij een upgrade van je besturingssysteem.

De tooltjes die Canon bij zijn printers meelevert zijn overigens no-nonsense, ze zijn stuk voor stuk handig en nuttig. Met hun scannersoftware moet je wat voorzichtiger zijn bij het installeren, daar zit nogal wat zooi tussen.