Specificaties Socket 2011 met Intel X79 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI X79MA-GD45 Review

knotski 5 maart 2014, 287 views

MSI X79MA-GD45

Pluspunten

• ehh..GEEN.

Minpunten

• slechte info website over hoe wat en wanneer er ondersteund wordt
  • slechte BIOS update mogelijkheden (bij asus kan het wel via de bios zonder oudere Chip)

Ik kon dit bordje voor een goede prijs aankopen, en heb er een processor bijgezocht. Nu is dit al een wat oudere socket, en ik was al een beetje gewaarschuwd door de tweakende verkoper van de processor dat ik de bios waarschijnlijk moest updaten. Het moederbord ondersteund alleen met de laatste versie van de bios naast Sandy-bridge-E ook Ivy-bridge-E processoren. Geen probleem, heb wel een beetje ervaring (duh)

Alle componenten zijn aanwezig, Processor op zijn plaats gedrukt, quad channel geheugen kitje erin, de prik erop en niets staat een mooi POST scherm nog in de weg...zou je zeggen.

Geen beeld. Geen piepje, nada NIETS.
CPU eraf, kromme-pinnetjes-check, geheugen opnieuw erop gedrukt en ...NIETS, geen piep, geen post, geen foutmelding, geen code. NADA.
Na wat googlen blijkt dat meer mensen dit probleem hebben, gevoel van ellende bekruipt me langzaam..

Ik op zoek naar een shop in de buurt die nog een eerste versie (leeftijd van het moederbord) van de CPU heeft liggen. Niemand. De verkopende shop Salland Automatisering vertelt me doodleuk dat er geflashed kan worden na langdurige RMA procedure te doorlopen en een vergoeding hiervoor te betalen. Ze hadden er vandaag al 3 geflashed, dus dat was geen probleem. (?)

VERGOEDING? Geen probleem? Zij hebben nota bene in januari 2014 mij een socket 2011 bord verkocht met daarop een waardeloos oude BIOS (waarmee alleen een Xeon, 3930k of een 3960x kan booten) terwijl ik in 2014 alleen nog maar nieuwe late revisies van voorgenoemde processoren kan kopen en dus met een waarschijnlijkheid van 99% een IVy-bridge-E processor erop druk, waarvan zij weten dat het niet gaat werken! (en dat je er zelf dus niet uit kan komen zonder extra oude 2011 processor die zelfs een gemiddelde tweaker niet heeft liggen)

Gelukkig had een medetweaker uit Amersfoort meer hart voor de zaak dan Salland en bood aan om zijn processor te demonteren en die als boot-processor te laten gebruiken. Bleek dat er nog een 'slachtoffer' van dit bord op dezelfde avond zijn processor mocht gebruiken om hetzelfde probleem te verhelpen.

In het tijdelijke bezit van een 3930k was het alsnog geen makkie om even een compatible BIOS erop te zetten. De eerste poging waarbij geflashed werd vanuit de BIOS had op het andere bord een boot-loop opgeleverd.
Op mijn bord dus wat anders geprobeerd: via een usb bootstick onder dos, maar dan kom je niet op de laatste versie van de BIOS uit die wij nodig hebben voor ivy-bridge, OF het gedownloade programma van de msi-website geeft een memory protect error tijdens het flashen.

Uiteindelijk via een omweg met een verse windows installatie en de laatste executable van het msi-web werd een update van de BIOS ge´nitieerd in windows, en na een reboot afgerond in DOS.

2 uur klussen en klieren met de hulp van 2 andere tweakers heb je dus een werkend bord. WEGBLIJVEN van dit bord dus.

Dank aan Mechaniker voor het beschikbaar stellen van de spullen en zijn tijd!

• 4820k
  • 4x4 patriot Viper 2133mhz
  • h60

Heb jij ook een MSI X79MA-GD45?

Een review geschreven uit frustratie. Helaas heel herkenbaar, ik had hem geschreven kunnen hebben :)

Ik had hetzelfde probleem met een niet ondersteunde CPU (i7-3820), waardoor ik ook geen POST had. Voor mij was dit ook een nieuwe ervaring, ik heb wel vaker een niet ondersteunde CPU in een moederbord meegemaakt maar dit dan toch op z'n minst dat wel gewoon op het scherm kunnen lezen. Zo uit m'n hoofd heb ik het toen opgelost door een USB stick te gebruiken, zonder beeld heeft hij toen het zooitje geupdate en werkte het daarna zoals het hoorde. In ieder geval scoort dit bord een dikke onvoldoende bij niet ondersteunde/herkende CPU's :)

Daarnaast heb ik ook een boot-loop gehad na een BIOS update (anderhalf jaar later). Dit is het enige 2011 bord van MSI zonder dual BIOS, dus dat werd een RMA-tje. Gelukkig nog onder garantie en de winkel deed niet moeilijk (Afuture heeft dat netjes afgehandeld). Op het forum van MSI, waar betaalde supportmedewerkers actief zijn, wordt doodleuk verteld dat je niet je bios in windows moet updaten. Dit blijkt op de site op geen enkele manier; er wordt slechts 1 smaak gepromoot en dat is de Windows variant.

Dat gezegd hebbende; op zich bevalt het bord mij voor de rest uitstekend. Overclocken gaat niet zo best i.c.m. mijn processor, maar het draait allemaal wel stabiel. En de functionaliteit is ook prima. Geen ventilator op het moederbord. Met de huidige BIOS versie ook redelijk snelle boot (was met de eerste paar BIOS versies traag). Maar met bovengenoemde ellende kan ook ik dit bord niet zonder meer aanraden :)