Acer Aspire V5-573G-74508G50aii Review

Loller1 4 maart 2014, 2.224 views

Acer Aspire V5-573G-74508G50aii

Pluspunten

• Geweldig beeld
  • Snelle prestaties
  • Geen onnodige fancy features
  • Licht en dun
  • Lange accuduur

Minpunten

• Zelden heel luid
  • Service

Enkele maanden geleden heb ik mijn oude Acer Aspire 7738G et hypermoderne Centrino n Windows Vista (die toch al gepdatet was naar 8.1) vervangen met een nieuwe Acer Aspire V5, dit is wat volgde:

Bouwkwaliteit en robuusthied
De Acer Aspire V5 is een zeer mooi apparaat, en ook zeer stevig. De laptop voelt fijn aan en als je hem vast hebt maakt hij bijvoorbeeld geen lichte buiging ofzo, wat ik bij sommige laptops wel ooit zie.

Warmte- en geluidsproductie
Een nadeel van de behuizing van de Aspire V5 is natuurlijk dat als hij een lange tijd heeft uitgestaan, hij koud aanvoelt, en zodra hij aan gaat, dan weer warm aanvoelt (niet te warm, gewoon aangenaam warm). Sinds je door zo'n laptop te kopen hier zelf voor kiest, gaan hier voor mij wel geen punten af, ik heb er persoonlijk ook geen last van. Wat geluidsproductie betreft vind ik het zeer goed meevallen, zo nu en dan begint hij even zacht ze zoemen, als je dan in Photoshop eens een zware taak uitvoert, gaat dit soms wel wat harder maar direct daarna is hij wel gewoon weer stil.

Mobiliteit en accuduur
Uitstekend, deze laptop is voor mij sowieso al een verbetering als je weet dat ik kom van een 4,3 kg wegende laptop met een accu dat met wat geluk 30 minuten meegaat. Met de Aspire V5 houd ik het met gemak een dag uit, en zijn 2,4 kg is haast een halvering van het gewicht. Ook is hij natuurlijk lekker compact in hoogte (als hij toegeklapt is).

Over de prijs ben ik ook tevreden, het was het waard, maar in mijn rating voor prijs heb ik ook nog iets anders meegenomen: service (als jullie het niet erg vinden), prijs op zich had van mij zeker 5 sterren gekregen, maar het is de service van Acer die serieus de wensen heeft overgelaten, er was namelijk een klein probleem met het eerste model dat ik had:

Het scherm "brandde in", vlakken op het beeld die opvallend lichter waren dan andere waren, als het beeld werd vervangen door een donkerder beeld, nog steeds zichtbaar. Dat is natuurlijk een onacceptabel probleem als je hem gebruik voor grafisch werk (en anders ook). Daarom heb ik hem dus binnengebracht bij de winkel waar ik hem heb gekocht en zij hebben hem weer opgestuurd naar Acer.

2,5 week later kwam mijn laptop terug en mocht ik hem gaan halen. Daar vertelde ze me dat het probleem was opgelost doordat er een nieuw moederbord in zat. Dit deed me serieus de wenkbrauwen fronsen, maar aangezien ze zo iets ongetwijfeld testen, interesseerde het me niet echt. Thuis aangekomen begon de herinstallatie van Windows (met een schone lijn beginnen, weet je wel). Niet dus: het scherm brandde nog steeds in.

Terug naar de winkel, terug laten opsturen. 2 weken later kwam mijn laptop dan eindelijk weer terug... met een nieuwe adapter. Aan het scherm zelf was niks gedaan, zelfs niet aan de laptop. Voor die winkel was dit natuurlijk ook niet leuk, dus weer opgestuurd. Nogmaals 1,5 weken later kregen we het bericht van Acer dat ze zouden bekijken of ze mij gewoon een nieuw toestel geven of me terug betaalde. Hier zou snel een beslissing op volgen. 2 weken later was er nog niks beslist. De zaak waar ik mijn laptop had gekocht heeft dan besloten zelf een toestel te bestellen en mij te geven en dan zelf mijn oude toestel af te handelen.

Featureset[
Mooi natuurlijk, het trackpad bevat ondersteuning voor gebaren met Windows 8.1 om bv de Charmsbar op te roepen, etc. Het toetsenbord beschikt over backlight, etc. Er is niet zoveel speciaal aan deze laptop, maar dat hoeft voor mij dan ook totaal niet.

Prestaties
De prestaties zijn over het algemeen zeer goed met dank aan de Intel Core i7 en de grafische kaart. Al had het vervangen van de HDD met een SSD misschien wel nog wat afgedaan.

Beeldkwaliteit
Een Full HD scherm op 15 inch vind ik persoonlijk prachtig. Pixels zijn al van een normale afstand niet meer te onderscheiden en de kleurenweergave is prachtig. Het matte schermen zorgt er ook voor dat je alles nog steeds kan zien als je bijvoorbeeld met je rug naar de zon zit.

Heb jij ook een Acer Aspire V5-573G-74508G50aii?

"Wat geluidsproductie betreft vind ik het zeer goed meevallen, zo nu en dan begint hij even zacht ze zoemen, als je dan in Photoshop eens een zware taak uitvoert, gaat dit soms wel wat harder maar direct daarna is hij wel gewoon weer stil."

Een goed begin is het halve werk, maar,
Mijn medion, sony, en eveneens acer (high end) waren in beginsel ook zo goed als stil.
Dat gaat wel voorbij na X gebruik uren. Dan is de stofophoping een koeling stopper en gaan de fans sneller en langer draaien om de boel niet te heet te laten worden.

Mijn huidige acer is in op en over elkaar in elkaar gezet, heeft heel kleine schroefjes met minder dan een haar zo ondiepe kruiskopjes waar geen precisie set schroevendraaier op past, dus ont-stoffen kan ik telkens maar tot in zekere mate, door met een stofzuiger via de lucht intakes stof uit te zuigen.
Je kunt er makkelijk een m-sata ssd inzetten, heb ik ook gedaan. De beste upgrade die je kan doen. Hier je OS op zetten, dan werkt het echt snel.
Jij hebt er een SSD ingezet lees ik. Ik heb dezelfde laptop en zit er ook over te denken om er een 250 GB Samsung EVO SSD in te bouwen.
1 vraag, kan HDD en SSD samen? Of is er slechts een slot waar nu de HDD in zit?
Hoi, ik heb er een m-sata ssd ingezet. Dat kan naast de bestaande harddisk. Die samsung is volgens mij geen m-sata.
Ik heb inmiddels een 250GB Samsung EVO SSD op de plek van mijn HDD ingebouwd.
Maar het is dus, mocht het nodig zijn, nog mogelijk om er een m-sata naast te knallen.

Verder werk ik met externe harde schijfen, dus voorzie voorlopig geen problemen.

Weet jij ook iets over het uitbreiden van het werkgeheugen?
Nee, heb ik niet naar gekeken.