Specificaties 4,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S 4 Zoom LTE Zwart Review

Vermicellisoep 2 maart 2014, laatste update op 22 mei 2014, 466 views

Samsung Galaxy S 4 Zoom LTE Zwart

Pluspunten

• Groot, maar in praktijk geen problematisch formaat
  • Spotgoedkoop voor een 4G toestel
  • Effectieve conversationstarter
  • Kan rechtop staan, handig om een filmpje te kijken
  • De achterkant is donkerblauw, niet zwart

Minpunten

• Bellen met een camera ziet er vreemd uit
  • Boordevol Samsung en Google bloatware
  • Erg gevoelig voor vingerafdrukken
  • Stiekem foto's maken kan je vergeten

Na ruim een jaar een uitstapje te hebben gemaakt naar Windows Phone (Nokia Lumia 900, Huawei Ascend W1 en Samsung Ativ S) was ik benieuwd naar de ontwikkelingen in Androidland. Daar er op moment van schrijven al negenentwintig reviews van de normale S4 Zoom op Tweakers.net staan (vijftien witte, veertien zwarte), zal ik niet uitgebreid op de gedeelde eigenschappen in gaan. Kijk even bij die andere reviews wanneer je meer wilt weten over de fantastische camera of het flinke formaat.

Waarin verschilt de S4 Zoom LTE dan van de normale S4 Zoom?
De ondersteuning van het 4G netwerk is het enige verschil, de toestellen zijn uiterlijk ook niet te onderscheiden (oké, op een Qualcomm 4G stickertje na). Omdat over 4G ook al voldoende is geschreven, volstaat het hier om te zeggen dat de snelle verbinding het toestel erg goed afgaat. Websites laden beduidend sneller dan op mijn oude Galaxy S3 (3G, quadcore), ondanks de mindere hardware. Benchmarks heb ik niet gedaan, maar de ervaring is gelijk aan surfen op je wifi.

Verassend voordelig
Het verschil tussen de LTE versie en de normale S4 Zoom is op dit moment met ¤130,- substantieel. Echter, in combinatie met een goedkoop eenjarig abonnement was de LTE versie juist ¤50,- voordeliger (bij Coolblue). Dit is een branche waar ik nooit iets van zal snappen...

Tenslotte
In combinatie met een abonnement is het een absolute aanrader. Voor een 4G toestel met alleszins redelijke specificaties is hij namelijk spotgoedkoop. Wanneer je op zoek bent naar een toestel met een goede camera en de volle pond betaalt zou ik even doorsparen voor een Lumia 1020. In verschillende tests komt deze beter uit de bus en hij heeft een normaal formaat.

Edit na drie maanden
Achter glaasje van de lens verschijnt steeds meer stof en troep. Op internet schijnen meerdere mensen hier last van te hebben en sommigen hebben met succes dit glaasje eraf gehaald en de boel schoongemaakt (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2553444), maar het is natuurlijk simpelweg een ontwerpfout. Ik zal binnenkort een contact opnemen met de leverancier over dit probleem.

Tevens zit er een barst in de hoek van mijn scherm, vermoedelijk doordat ik 'm te hard op een nachtkastje heb gelegd. Hoewel ik niet direct uitspraken wil doen over de kwaliteit van het glas, speelt het hoge gewicht van het toestel wel mee in de impact die het bij een val te verduren krijgt. Houd hier rekening mee.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S 4 Zoom LTE Zwart?