Specificaties Quad core @ 3,4GHz-3,8GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Core i5-4670K Boxed Review

IceLawlz 1 maart 2014, 2.655 views

Intel Core i5-4670K Boxed

Pluspunten

• Gaming
  • Lage temps
  • Foto-editing
  • Best bang-for-buck

Minpunten

• Intensieve video-editing

Na het succes van de Intel i5 3570K, die in 2012 en de eerste helft van 2013 de standaard was voor zo’n beetje iedere multimedia of gaming pc (zie de Tweakers BBG’s), heeft de gedoodverfde opvolger, deze 4670K van de 4e generatie a.k.a. Haswell, de taak om dit hoge niveau te evenaren.

Ja kan je dan afvragen wat er dan zo goed is aan de 4670K als je bedenkt dat er eigenlijk bar weinig is veranderd. Idem als z’n kleine broertje heeft hij immers:
  • 4 kernen en 4 threads
  • geklokt op standaard 3.4 Ghz met turbo tot 3.8 Ghz
  • 6MB cache
  • gebakken op 22nm
Inderdaad, als je puur naar de CPU kijkt dan is de toename in maximale ontwerpvermogen naar 84W een van de weinige verschillen waarop we Intel kunnen betrappen. En wat daar dan weer achter zit, heeft Intel dan weer met een mooie Houdini actie weten te verhullen door de VRM (kracht berdeling tussen moederbord en CPU) naar de CPU te verplaatsen. Fijn, maar heeft Intel dan helemaal niets nuttigs gedaan met deze next-gen CPU’s?

Niet helemaal. Alle Haswell CPU’s draaien op een nieuwe chipset. De LGA 1150 Z87 chipset waar de 4670K voor gebakken is heeft een aantal belangrijke verbeteringen: native support voor 1600 Mhz RAM en 6(!) SATA 6.0 GB/s ingangen. Niet erg schokkend zou je zeggen, maar erg handig voor in de toekomst als je SSD’s vol beginnen te raken en je nog steeds goeie hard disk performance wilt houden.

Testing
Mijn 4670K heb ik vlak na de launch in Q2 2013 aangeschaft en ge´nstalleerd met een MSI Gaming G45-Z87 moederbord. De CPU is niet overgeklokt en wordt gekoeld door een Scythe Mugen 3 PCGH edition. Ook hangt er een MSI GTX 770 en een Samsung 840 SSD in het systeem. Op basis daarvan heb ik een aantal testen uitgevoerd met Cinebench voor benchmarking en Command Center voor temperatuur metingen tijdens idle en gamen.

Cinebench
Deze test heb ik uitgevoerd na mijn systeem al een aantal uren draaiende te hebben. Het mooie van Cinebench is dat je de prestatie van multi-tasken kan meeten, iets wat een vereiste is in video en foto-editing software.

Zoals je ziet valt deze i5 netjes onder de i7’s. Uiteraard had ik het wel ietsjes spannender gehad, maar deze 4670K staat prima zijn mannetje tussen de mobile i7’s.
Is het het waard om te upgraden naar bijvoorbeeld de i7 4770K? IMO alleen als je van het (zware) video editing bent en je regelmatig (wekelijks) voor je werk of studie video’s moet bewerken. Zoals je ziet in de Pricewatch is de upgrade een forse investering, als je daarvoor de marginale winst in performance in games tegenover stelt - over het algemeen een 10% toename in FPS performance (zie ook diverse YT video’s).

Gaming (Battlefield 3 / Dota 2 / Titanfall Beta)
Voordat we van start gaan, de idle temp en fan speed:
Na een aantal uren gamen en tussentijds de temp gechecked te hebben is er eigenlijk vrij weinig verrassends te melden. Zelfs met de allerhoogste settings en de processor op 3.6 Ghz en af en toe vol turbo staat te pompen, blijft de temperatuur voor alle drie de games gemiddeld rond de 50 graden. De fans hoeven nauwelijks op gang te komen en blijven rond de 900 rpm steken. Een uitstekende prestatie voor zulke moderne games.

Intel flikt het gewoon weer om een top succesnummer neer te zetten. Al had dit weer erg een ‘never change a winning team’ gehalte. Even was er wel de zorg dat het verplaatsen van de VRM naar de CPU voor problemen zou gaan zorgen, maar zoals je ziet houdt deze Haswell de temps en prestaties op een prima niveau voor een CPU van deze prijsklasse.

• MSI GTX 770 Gaming
  • MSI Z87-G45 Gaming
  • Samsung 840 SSD
  • Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition

Heb jij ook een Intel Core i5-4670K Boxed?

waarom heb je de K-versie genomen als je de processor niet hebt overgeklokt?
Omdat ik een systeem wilde die met alle top games binnen nu en 2-3 jaar moeiteloos mee overweg moet kunnen. Dan ontkom je niet aan een cpu waar je na een tijdje nog wat uit kan halen. Hetzelfde geldt voor de gpu, geen merkbare issues dus (nog) niet overgeclocked.
Nette review, bedankt maar weer :)