MSI Radeon R9 270X HAWK Review

red_arrow 1 maart 2014, laatste update op 1 maart 2014, 781 views

MSI Radeon R9 270X HAWK

Pluspunten

• Laag geluidsniveau
  • Prestaties
  • Bijgeleverde accesoires

Minpunten

• Tja, de prijs misschien?

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Na 4 jaar trouwe dienst was mijn Gigabyte Radeon HD 5750 aan vervanging toe. Niet omdat ie stuk was, maar simpelweg omdat ie de nieuwste games niet soepel meer draait.
Na een week of twee rondstruinen op tweakers en andere buitenlandse tech media, was mijn oog eigenlijk gevallen op de MSI Radeon R9 270X GAMING 2G, deze was op het moment van schrijven echter niet verkrijgbaar (de 270X in zijn algemeenheid is slecht verkrijgbaar). Daarom maar voor de Hawk versie gegaan, deze was 15 duurder dan bovengenoemde MSI.

Na het uitpakken viel mij op hoe groot/lang (26cm) de kaart is vergeleken bij mijn vorige kaart. De 2 6 pins stroomaansluitingen zitten aan de zijkant i.p.v. de achterkant zoals bij sommige kaarten het geval is. Ik vind dat een pluspunt.
Ook worden er 2 verloop stekkers molex> 6 pins PCI-E bij de kaart geleverd.

Ik had met mijn vorige kaart al een benchmark gedraaid (3d Mark)
Waarvan hieronder het resultaat.
Radeon HD 5750 (online resultaat)

En de nieuwe kaart hieronder:
MSI Radeon R9 270X HAWK (online resultaat)

Vorig jaar heb ik met veel plezier Tomb Raider 2013 (op lage settings) gespeeld, dus tijd om nu alles op ultra te zetten. Tressfx aan, en gaan met die banaan. Wow, dat ziet er strak uit. Wel haal ik in de Tomb Raider test met alles op max maar gemiddeld 25,9 fps.
Zet ik in de basissettings de kwaliteit op "ultiem" (schaduwen op normaal, AA:FXAA, schaduwresolutie: hoog) dan haal ik zo rond de 60 fps. Dit alles met een resolutie van 1920 x 1080. Desondanks loopt het spel voor mijn gevoel met werkelijk alles op max lekker soepel, en wat een verschil met mijn vorige kaart. Binnenkort Max Payne 3 maar eens installeren.

Conclusie: Als je zoals ik van een 4 jaar oude low end kaart komt, is dit een heerlijke verbetering.
Alhoewel de "gewone" 270X navenant dezelfde prestaties zal leveren, was deze kaart gewoon het beste leverbaar.
Voor de niet die hard gamer zoals ik, kun je hier waarschijnlijk weer een paar jaar mee vooruit.

• Cooler Master HAF 922
  • Cooler Master Real Power M520
  • Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
  • Gigabyte GA-Z77X-D3H
  • Intel Core i5-3550
  • Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G
  • Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit

Heb jij ook een MSI Radeon R9 270X HAWK?