Specificaties Draadloos Qwerty met scissor switch toetsen - Bekijk alle specificaties

Rapoo Wireless Touch Keyboard E9180P Review

Frag1le 28 februari 2014, 1.368 views

Rapoo Wireless Touch Keyboard E9180P

Pluspunten

• Bereik
  • Volwaardig qwerty toetsenbord met US-International indeling, niet die gekke Logitech EU indeling.
  • Accuraat touchpad, met muisknoppen en multitouch scrolling e.d.
  • Werkt buiten OS om
  • Plug and play

Minpunten

• Pijltjes toetsen zitten qua ergonomie te dicht op de linkermuisknop van de touchpad waardoor je soms per ongeluk links klikt terwijl je de pijltjes toetsen gebruikt (bijv in XBMC, gelukkig kan je de muis uitzetten in XBMC)

Deze review schrijf ik hierbij op m'n Rapoo e9180p.

Dit tb tikt zoals een toetsenbord op een laptop, vanwege de platte toetsen en de afstand van de toetsen.
Het touchpad werkt ook prima. Deze is lekker accuraat en werkt gewoon erg smooth, zoals een goede touchpad van een goede laptop.
Onderop de touchpad zit een linker- en rechtermuis touchknop zodat je o.a. bestanden nog kunt verslepen omdat je daarmee de muisknop kunt inhouden.

Ik las in de reviews hier op t.net van de Rapoo e2700 en de e9070 dat men niet te spreken was over het bereik van deze toetsenborden.
Het bereik van dit ding is echter uitstekend.
Dit is vanwege de 5ghz techniek waar de RF op functioneert.

Ik heb het toetsenbord getest in de huiskamer waarbij ik de dongle in de voorkant van de pc heb geprikt. Zelfs toen ik met m'n toetsenbord de slaapkamer in liep (afstand circa 10 meter) deed het toetsenbord het nog.
Hierbij zat er een muur en een amerikaanse koelkast tussen en nog steeds registreerde de computer toetsaanslagen.
Een paar meter in de huiskamer richting je HTPC moet dan ook geen probleem zijn imho, zelfs wanneer deze in een meubel staat met een deur ervoor.

Wat ik overigens persoonlijk een pluspunt vind is dat er in dit toetsenbord geen accu zit.
Vaak zijn accu's non-removable en moet je na een paar jaar of moeilijk gaan doen of een nieuw toetsenbord kopen.
Daarentegen zijn removable accu's van dit soort apparatuur vaak duur of niet meer te krijgen waarneer je accu het na jaren heeft begeven.
Hier gaan gewoon 2 AAA batterijen in.

De RF usb dongle is onwijs plat en er wordt geen verlengstuk bijgeleverd.

Ik heb dit toetsenbord getest onder Windows 8.1 x64 (zonder drivers te installeren) en onder Linux Mint 16 x64 met XBMC.

Heb jij ook een Rapoo Wireless Touch Keyboard E9180P?

Na een jaar van gebruik op onze htpc ziet en voelt dit toetsenbord nog als nieuw. Nu wordt deze natuurlijk niet zoveel gebruikt als een desktop toetsenbord maar ik heb met voorgaande toetsenborden wel erger meegemaakt. Er zijn bijvoorbeeld nog geen karakters van de toetsen afgesleten door zout van chips/popcorn :)

Zelfs met m'n WiFi op 5Ghz doet dit toetsenbord het nog steeds prima.

Kleinigheidje: de originele batterijen zijn nog steeds niet leeg, al zetten we hier het toetsenbord wel zoveel mogelijk weer uit als we deze niet meer gebruiken, ondanks deze goede voornemens heeft hij wel menig dag/nacht liggen idlen het afgelopen jaar.
heb dit toetsenboard nu al een tijdje maar wat een ruk ding. als ik aan het typen ben dan mis ik gewoon letters en af en toe valt de verbinding weg voor een aantal milli seconden. zit ik op 2,5 meter nogwel.
ook kan je hem niet lekker in de hand houden omdat hij geen rand heeft.. slechtste aankoop van het jaar helaas
Ik typ momenteel op dit toetsenbord en ik ben tot dusver redelijk tevreden. Hij hapert nog niet, en zelfs als dat zou gebeuren is dat geen grote ramp omdat hij in de woonkamer staat.

Wat ik wel wat vervelend vind is dat de toetsen een klein tikkeltje instabiel aanvoelen. Mijn Asus N56-toetsenbord typt vele malen prettiger. Dat is van zo'n dure laptop ook wel te verwachten.

Voor een woonkamer-pc is dit een prima oplossing voor een redelijk klein bedrag.

Edit: Hj hapert bij mij nu ook enorm. Niet te gebruiken. Terug naar de winkel ermee.

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 18 juli 2015 16:10]