Nokia Lumia 520 Zwart Review

Streup 26 februari 2014, laatste update op 17 november 2015, 5.349 views

Nokia Lumia 520 Zwart

Pluspunten

• Zeer goede prijs-kwaliteit verhouding
  • Uitbreiding opslaggeheugen mogelijk met microSD
  • Batterij makkelijk te vervangen
  • Back cover verkrijgbaar in verschillende kleuren en makkelijk te vervangen
  • Voelt prettig aan in de hand
  • Werk erg vloeiend (zeker als je bedenkt dat de hardware specs beperkt zijn)
  • Prettig scherm
  • Veel goede, gratis software van Nokia

Minpunten

• Muziekspeler heeft beperkte functionaliteit.
  • Windows Phone 8 is te beperkt voor mijn wensen (mist Sonos support, mist goede integratie Last.fm, geen NRC app)

Introductie
Ik heb omdat hij erg voordelig te krijgen is de Nokia Lumia 520 gekocht om Windows Phone 8 (WP8) te proberen als mogelijke opvolger voor mijn huidige iOS apparaat. In deze review (mijn eerste hier) bespreek ik mijn bevindingen. Ik leg de focus op de hardware, maar de reden voor de aanschaf van de telefoon was vooral om de software te proberen dus daar ga ik ook op in.

Voorgeschiedenis
Sinds de iPhone 3GS heb ik iOS telefoons. Ik heb na de 3GS 32GB een 4S 32GB gehad, die onder garantie is vervangen na een vaag defect. Deze heb ik nu nog na 2,5 jaar. Ik gebruik de iPhone heel breed en ben echt onder de indruk van de telefoon en de mogelijkheden van iOS: Ik gebruik hem om af en toe mee te bellen, SMS (ja best vaak nog :P), WhatsApp, maar vooral voor muziek luisteren (via Spotify en iTunes match, en wat ik luister scrobble ik naar Last.fm), foto´s nemen (ook in schemer en donker) internetten, mailen en krant (NRC) lezen onderweg. Ook gebruik ik de iPhone om mijn Sonos systeem te bedienen, met mijn Synology om te gaan (oa downloaden), en om met TomTom te navigeren. Ik ben verder geen Apple fanboy, en heb verder naast een oude iPad 2 (die ik nauwelijks gebruik) niets van Apple. Hoewel ik erg tevreden ben met de iPhone begin ik een beetje uitgekeken te raken en aangezien de 4S een beetje kuren begint te krijgen en geen LTE kan ontvangen (terwijl ik wel een 4G abonnement heb) ben ik me gaan oriŽnteren naar een opvolger. In principe wil ik niet te veel inleveren op functionaliteit, moet hij makkelijk 1 dag meegaan qua batterij en moet hij qua opslag minimaal 32GB aan boord hebben.

Omdat ik §600 a §700 voor een telefoon te duur vind tegenwoordig ben ik verder gaan kijken. Ik ben geen fan van Android. Ik heb nooit een Android telefoon gehad maar wel een Nexus 7 en de software heeft niet zo´n goede indruk achtergelaten. Het was allemaal niet zo vloeiend en ik ben ook een beetje huiverig om Google zo centraal te zetten in al je digitale activiteiten (aangezien het verdienmodel van Google gebaseerd is op informatie van de gebruikers, itt Apple en MS die ook geld verdienen met hard- en software). Een logische keus als opvolger voor mij zou dan ook een Windows Phone 8 toestel kunnen zijn. Ik heb al een aantal Windows 8 producten (PC, laptop) en een Surface RT (voor prive en werk), dus een WP8 telefoon lijkt me een mooie aanvulling aan dit arsenaal. Mijn vriendin kreeg van haar werk een mobiel en mocht voor een bepaald bedrag een smartphone uitkiezen. Ik zag mijn kans en stelde voor om de Nokia Lumia 520 te kopen, die op dat moment gemiddeld §140 kostte maar je kon §20 cashback krijgen bij Nokia, plus nog een extra backcover.

De telefoon

Unpacking
Ik heb geen unpacking foto´s gemaakt, maar hij komt in een klein blauw doosje en er zit, naast de telefoon, een batterij, een datakabel, een headset, en een (micro-USB) lader in de verpakking. En natuurlijk wat beknopte informatie.

Het toestel
De telefoon ligt goed in de hand en is met 124g lekker licht (mijn iPhone is bv 140g). De back cover voelt echter niet high end aan: het is gewoon plastic. Het scherm is 4 inch met een resolutie van 800x400, vrij hoekig en pakt vrij makkelijk vingerafdrukken (zie foto 1). Intern opslag is 8GB en ik geloof dat ruim 7GB beschikbaar was (maar dat weet ik niet zeker). In mijn geval had ik een zwarte back cover en ik heb er een gele (gratis) bij besteld. De zwarte telefoon vind ik vrij saai, terwijl de gele echt veel meer uitstraling heeft en meer aanspreekt. Ik raad aan om er een met een kleurtje te nemen, maar dat is natuurlijk persoonlijk en moet je zelf afwegen.

Installatie
Om de sim-kaart, SD-kaart en batterij te plaatsten moet je de back cover verwijderen. Het is in eerste instantie even zoeken, er zit nergens een inkeping, maar je moet de cover gewoon bij een bovenhoek wat wrikken en dan laat hij vrij gemakkelijk los. Daar zie je de twee slots zitten voor de kaarten: micro-SIM en micro-SD. Ik heb voor het testen even de micro-SD uit mijn Surface RT erin geplaatst. Batterij erin en weer dichtdoen.

Knoppen
Op de foto´s kunnen de verschillende knoppen en gaten gezien worden. De knoppen zijn van plastic en voelen een beetje goedkoop aan. Aan de rechterkant zitten alle knoppen, zoals bij alle Lumia toestellen. De bovenste is de volume-knop. De middelste de aan/uit/activeren-knop. Glimp app om met dubbelklik op het scherm het scherm te activeren werkt niet op de 520, dus je moet altijd deze knop gebruiken. De onderste is de knop voor de camera, die je dus kan activeren vanuit standby Dit vind ik een zeer handige feature, aangezien ik best vaak met mijn telefoon snel een foto maak. Dit is met de iPhone bewerkelijker.

Camera
Op de achterkant zit de enige camera (geen selfies met deze telefoon :P ), die ik niet uitgebreid getest heb. Het is een 5MP camera waarvan de foto´s die ik ermee gemaakt heb middelmatige kwaliteit hadden (een stuk minder dan de iPhone). Er zit geen flitser op, dus in het donker foto´s maken zit er niet in. Als je veel foto´s neemt met je telefoon kan je beter een klasse hoger nemen (vanaf de Lumia 620). De camera kan video op HD (720p) opnemen maar dat heb ik niet geprobeerd.

Verbindingen
De belangrijke verbindingen zitten erop. Wifi werkt goed en is enkelband (geen 5ghz en AC). 3g heeft goede verbinding en lijkt zelfs iets beter te zijn dan de iPhone. Er is geen ondersteuning voor 4G/LTE maar dat is geen verrassing want momenteel is dat alleen beschikbaar vanaf hogere mid-range toestellen. Bluetooth is versie 4.0 wat een pluspunt is ivm efficiŽnter gebruik van energie. Er zit ook GPS in wat erg goed werkt in samenwerking met de HERE Drive software van Nokia die gratis is op de Nokia telefoons.

Het gebruik

Algemene ervaring
De telefoon heeft beperkte interne hardware, met een Snapdragon S4 SoC en 512MB RAM, maar dat is niet te merken. WP8 werkt echt heel soepel en er is niets te merken van enige vertraging of hapering, zoals ik die bij mijn Nexus 7 op Android 4.2 en 4.3 regelmatig had. Het opstarten van apps gaat in het algemeen redelijk snel, maar hier merk je wel dat de CPU langzaam is en af en toe er lang over doet om een programma op te starten. Maar het stoort niet, wat waarschijnlijk komt omdat WP8 zo 'smooth' aanvoelt.

Muziek
Helaas is de muziekspeler erg beperkt. Ik heb muziek geluisterd via Spotify en de interne muziekspeler (muziek vanaf de SD kaart) met mijn Bose OE2i (met afstandsbediening voor de iPhone). Het geluid vond ik niet zo goed dus ik ging op zoek naar een equalizer maar die zit er dus niet op. Dit is pas beschikbaar van de Lumia 620. Opvallend was wel dat de muziek wel aan/uit gezet kon worden met de afstandsbediening van de OE2i en ook gesprekken kunnen ermee aangenomen worden. Alleen de bediening van het volume werkt niet.

Batterij
Een van de belangrijkste eigenschappen van een telefoon is dat hij tenminste tot het slapen gaan meegaat. In het begin leek dit wel een probleem te zijn met de 520, maar na twee of drie keer opladen haalde hij het makkelijk en hield ik zelfs ongeveer 40 a 50% over bij normaal gebruik. Mijn iPhone haalt dit bij lange na niet. Normaal staat hij ´s avonds op 0-20%. Goed resultaat dus!

Nokia software
Verder ben ik erg te spreken over de software die Nokia toevoegt aan WP8. Ik heb HERE Drive, de navigatiesoftware, een aantal keer gebruikt en hij doet nauwelijks onder voor de TomTom software op de iPhone (van §60!). Ook HERE Maps, de kaartensoftware werkt prima, net als de OV software. Zeker een belangrijk 'selling point' voor Nokia toestellen!

WP8

Algemene ervaring
WP8 voelt nog niet aan als een volwassen OS vergeleken met iOS. Ik kan niet echt de vinger op de zere plek leggen. Het is waarschijnlijk een combinatie van verschillende punten. Zo mist er een verzamelplek van notificaties van de verschillende app. Als je een app hebt ingesteld dat er notificaties verzonden mogen worden verschijnen die op het homescreen maar verdwijnen ook weer. Je kan wel instellen voor een aantal apps dat er na een melding een icoontje op het homescreen komt te staan met een nummer (voor het aantal meldingen). Bij iOS kan je op het homescreen een deel van de SMS en Whatsapp berichten lezen en vervolgens die berichten swipen om meteen de app te openen. Dit kan allemaal niet op WP8, wat ik wel een gemis vind.

Apps
Een ander punt waar ik een en ander mis in WP8 is het app aanbod. Er wordt vaak gezegd dat er nauwelijks apps zijn in de Windows store, maar dat is simpelweg niet waar. Er zijn inmiddels voor vrijwel al het gebruik apps beschikbaar. Maar wat te wensen overlaat is vaak de kwaliteit en de mogelijkheden van de apps. Ze voelen tov de vergelijkbare apps op iOS minder mooi en afgewerkt aan. Ik heb het gevoel dat er een stuk minder aandacht is besteed aan veel van de apps en dat ze een beetje afgeraffeld zijn. Bijvoorbeeld de Spotify app werkt in principe prima, maar er is geen mogelijkheid om de nummers die je afspeelt te scrobblen naar last.fm. Dit is een functionaliteit die in iOS al lang is ingebouwd (en op Android ook). Het lijkt me een kleine moeite dus waarom doet men dat niet? Apps die ik echt mis zijn een (dedicated) Sonos app, en de NCR app. Er is een Sonos app, maar die is van een andere partij en werkt voor geen meter. We hebben een abonnement op de NRC en die lees ik graag in de trein. Er zijn apps op iOS, Android, W8 (!) maar waarom niet op WP8? Ik weet het, je kan het WP8 nauwelijks kwalijk nemen want het zijn de ontwikkelaars die het niet maken. Maar in mijn geval zijn het toch dealbreakers.

Integratie W8/RT
Een reden om WP8 te proberen was om te kijken hoe de integratie was met de andere Windows apparaten op W8 en RT. Je kan inloggen op je MS-account en dan integreert WP8 wel aardig. De mail app werkt anders, Onedrive heeft een app en je kan je Office documenten bewerken (zo goed en kwaad als dat gaat op zo´n 4 inch scherm). Maar ik moet zeggen dat de ervaring op WP8 tov W8/RT toch echt anders is. Ik begrijp dat de WP8.1 update hier wel een inhaalslag gaat maken, maar het lijkt mij verstandig als ze bv WP8 en W-RT samenvoegen (al weet ik niet of dat technisch mogelijk is).

Is er dan niets positiefs te melden?
Jazeker, ik ben eigenlijk best wel enthousiast over WP8. Het is eigenlijk nog een heel jong OS. Ik vind dat WP8 veel potentie heeft en in sommige opzichten prettiger is dan iOS. Ik vind bijvoorbeeld het tegel-concept van WP8 fijner werken. De tegels zijn in verschillende formaten vrij te verdelen over je scherm. Sommige apps hebben de mogelijkheid om live-tiles aan te zetten waardoor de tegels geanimeerd worden met bv nieuwsberichten (nu.nl, nos), foto´s (foto-app, 500px), berichten (SMS, Whatssapp, mail). Ik vind de flexibiliteit erg prettig en de verschillende formaten ogen ook mooier en speelser dan het wat eenvormige iOS. Verder kan je kleurenschema´s instellen. Als je bv de gele achterkant hebt dan staat het gele kleurenschema heel sjiek (is weer persoonlijke smaak :*) ). Ook het toetsenbord vind ik veel beter werken dan die op iOS. Ik typ nauwelijks mis en de invoegvoorstellen zijn veel beter dan op iOS. Je krijgt tijdens het typen meerdere opties te zien die je dan kan kiezen, maar als je niets kiest gaat hij niet zelf iets invoegen. Bij iOS krijg je maar 1 optie die je actief moet wegklikken, anders voegt hij die in. Ik begrijp nog steeds de keuze van Apple voor dit systeem niet.

Objectieve conclusie
Mijn conclusie is dat de Nokia Lumia 520 een zeer goede telefoon is voor mensen die hun smartphone willen gebruiken voor basisfuncties als bellen, SMSen, Whatsappen, mailen, internetten, muziek luisteren (op middelmatig niveau) en af en toe een foto maken. Voor de prijs van momenteel §120 is het echt een enorme 'bang-for-buck' en is de hype rondom dit toestel geheel terecht.

Subjectieve conclusie
Ik heb de telefoon een week lang gebruikt in mijn dagelijkse leven zoals ik ook mijn iPhone gebruik en ben door de beschreven tekortkomingen voor mijn specifieke gebruik van mijn smartphone terug gegaan naar mijn iPhone. WP8 heeft veel potentie maar is nog niet volwassen genoeg. Ik ben benieuwd wat de update naar WP8.1 brengt. Uiteindelijk denk ik dat ik toch overstap naar een WP, maar dan wel een in de hogere klasse, met name omdat ik de telefoon ook gebruik om muziek te luisteren en mooie foto´s te nemen.

Heb jij ook een Nokia Lumia 520 Zwart?

Mooie review. Ik heb nog een vraagje over de batterij duur. Je zegt dat je aan het eind van de dag nog 50% over hebt. Heb je dan de hele dag ook 3G aan en wifi?
Dank! Ja ik heb dan geen batterijbesparende acties ondernomen zoals 3G of WiFi uitzetten. Gps en Bluetooth heb ik niet standaard aanstaan. Ik moet wel zeggen dat door de relatief beperkte functionaliteit van de 520 ik het scherm minder aan had staan (bv krant lezen kon niet wat al een berg batterij scheelt).
Ik heb een paar dagen geleden o.a. door deze review en wat andere goedkopere toestellen te 'testen' in de winkel ook voor de 520 gekozen. Ik ben het helemaal met je conclusie eens. Goede review en bedankt!

Ik heb de telefoon nog niet lang genoeg om zelf een review over te schrijven maar ik heb wel gemerkt dat in de batterijbesparende modus de accuduur werkelijk drastisch toeneemt. Volgens mij komt dit doordat deze stand meerdere achtergrondapps zoals 'populaire apps' en 'here drive' definitief afsluit, maar dit moet ik nog even zien te testen.
Bedankt en veel plezier ermee.
Mooie review, sluit aan bij het beeld dat ik van WP8.1 heb als zakelijke gebruiker van een 625.

Wat betreft de vergelijking van de batterijduur met die van de iPhone, die is natuurlijk niet helemaal eerlijk als de batterij van de iPhone al 2 1/2 jaar oud is. Zelf heb ik onlangs de batterij van m'n 4S vervangen en het verschil in batterijduur is aanmerkelijk. Van 0-20% aan het einde van de dag naar 30-50%.
Dank je! Je hebt natuurlijk gelijk dat de vergelijking van de batterij niet heel eerlijk is. Maar voor mij is het belangrijk dat hij tenminste 1 dag mee gaat zodat hij niet voor het slapen gaan opgeladen moet worden en dat doen beide batterijen prima. En met mijn gebruik denk ik dat die van de Nokia zelfs wel 2 dagen mee zou kunnen gaan en dat is echt heel aardig voor een smartphone.
Er is idd helaas nog geen officiŽle Sonos app, maar wel een uitstekend alternatief genaamd Phonos:

Use your Windows Phone as a wireless Sonos controller! Easily control the music throughout your home using just your phone.