Asus X56VR-AP072C Review

Blaah 27 februari 2011, laatste update op 29 juni 2013, 2.035 views

Asus X56VR-AP072C

Pluspunten

• optimale prijs-kwaliteitverhouding
  • P8400
  • MP45 chipset
  • inloggen met vingerafdruk

Minpunten

• typen niet goed mogelijk zo lang touchpad niet in bios uitgeschakeld is
  • oplopende temperatuur behuizing en na ca. 2 jaar regelmatig shutdown door oververhitting bij langer typen wegens belabberde factory-koelpasta
  • goedkope uitstraling

Ik heb de laptop inmiddels een week in bezit en maak er dagelijks ruim gebruik van. Het is volgens ASUS Nederland dezelfde laptop als de M51VR en beschikt dus over de MP45 chipset van Intel. Vandaag blijkt dit model 40 euro goedkoper te zijn dan eergisteren. Daar heb ik helaas niet van meegeprofiteerd. Desalniettemin is was dit ook voor mij een buitengewoon goedkope laptop als je kijkt naar de specificaties. Op het eerste gezicht is het een nette laptop. Hij glimt en is zwart met grijs. Dat laatste geldt ook een beetje voor de uitstraling. Echt mooi is ie niet maar ook niet echt lelijk. Als je een hip hebbedingetje zoekt dan moet je echt en andere kopen.

Ik kan het gebruik van de laptop helaas alleen vergelijken met mijn oude Jewel Saffier 1440+, die ik acht jaar geleden (!) voor 2000 euro op de kop heb getikt. Deflatie is misschien in de economie zeer recent maar bij computer hardware niets nieuws. Overigens heb ik deze laptop er op uitgezocht dat hij opnieuw acht jaar mee kan. Ironisch genoeg is het aantal megaherzen niet toegenomen in de tussentijd. Dat geldt natuurlijk niet voor de prestaties. Na mijn vorige laptop zal je begrijpen dat ik in een soort Walhalla terecht gekomen ben. Het is daarom moeilijk om objectief naar de prestaties te kijken. Toch zal ik een poging wagen. Inmiddels raak ik trouwens gewend aan Vista. Ik had er veel onheilspellends over gelezen maar voor mijn gebruik is het besturingssysteem prima. Het start snel op en schakelt snel tussen alle pogramma's, en dat is wat voor mij telt. Daarnaast ben ik niet ongevoelig voor de eyecandy zoals de gadgetbar en de preview-venstertjes in de knoppenbalk. Met DRM heb ik nog niet te maken gehad.

De laptop is goed uitgerust, extra features zijn onder andere de camera boven het beeldscherm, de vingerafdruk-lezer en de extra knoppen boven het toetsenbord. Vooral de vingerafdruk-lezer verdient het genoemd te worden. Het inloggen en hervatten van werkzaamheden is hierdoor makkelijk geworden, zonder dat aan veiligheid wordt ingeboet. Je hoeft geen passwords meer in te typen en dat vergroot het gebruikersgemak behoorlijk. Er is ook een app toegevoegd die met behulp van de camera het inloggen op basis van je gezicht mogelijk zou moeten maken maar het is me nog niet gelukt daarmee in te loggen, mede omdat ik geen zin heb er meer tijd aan te besteden. Het is gewoon makkelijker om even je vinger over de scanner te halen dan recht voor de camera te gaan zitten en aandachtig naar de lens te staren tot j gezicht herkend wordt. Geen meerwaarde dus. Ongetwijfeld is de camera handig voor Scype of iets dergelijks maar daar maak ik nu nog geen gebruik van. De extra knoppen zijn zeker handig. Een bekende ergenis bij laptops is dat je met de muis van je duim over het touchpad gaat en daarmee je zuurgetypte tekst verknald. Dat probleem behoort tot het verleden met de knop waarmee het touchpad kan worden uitgeschakeld. Erg handig. Daarnaast is er een knop om internet explorer op te starten, om diverse gebruiksmodi in te schakelen: entertainment, quiet office, battery saving en high performance en nog een knop om windows media center in te schakelen. Vooral de modus 'battery saving' is zinvol als je mobiel wilt werken. Het lukt me om ca. 2,5 uur zonder voeding te werken.

Een punt van zorg is het toetsenbord. Helaas ontstaan er nogal veel typefouten omdat het bord dubbele aanslagen mist en sowieso bij sneller typen de mist in gaat. Omdat ik met tien vingers in redelijk tempo typ gebeurt het dus nogal eens dat ik moet corrigeren wat ik volgens mij toch echt correct had ingetoetst. Daarnaast moet ik behoorlijk wennen aan de lay-out met numeriek toetsenbord. Vooral de Del, Home en End-toetsen ben ik vaak kwijt. Verder geldt helaas ook voor deze laptop dat na langer typen de kunststof behuizing onder het toetsenbord warmer wordt. Dit werkt na verloop van tijd minder prettig maar kan volgens mij niet echt verholpen worden omdat niet alleen de computer maar ook onze handen warmte produceren, zeker tijdens het typen. Overigens gaan mijn typekunsten op dit toetsenbord wel weer langzaam vooruit. Het is blijkbaar ook een kwestie van wennen

Over de prestaties kan ik kort zijn. Met Sisoft kwam ik geen verrassingen tegen. De laptop presteert naar behoren. Op internet zijn de prestaties van de P8400 icm MP45 te vinden. Ik heb de laptop niet voor spelletjes gekocht dus daar heb ik niet naar gekeken. Ik zou ook niet weten hoe de gangbare spelletjes het doen. Als iemand een bepaalde benchmark wil weten dan hoor ik dat graag (met url voor de download).

Samengevat betreft het een zeer complete laptop met volgens mij alle hedendaagse features. Het toetsenbord had beter gekund en omdat ik dat vaker gelezen heb denk ik dat Asus zich dat zou moeten aantrekken. Maar ja, het moet uit de lengte of uit de beedte en deze laptop is wel heel veel waar voor zijn geld. Ik ben in ieder geval tevreden met de aankoop en raad hem dan ook aan voor zwaarder office- en rekenwerk.

UPDATE: Uit nieuwsgierigheid heb ik 3DMark 2006 gedraaid: 1648 punten op 1280x800 met standaardinstellingen. Daarnaast blijkt PCMark 2005 5187 punten op te leveren zonder aanpassingen.

UPDATE2: Het toetsenbord blijkt prima te zijn maar met de muis van de rechter duim raak je ongewild regelmatig de iets naar rechts verschoven touchpad aan waardoor het typen wordt be´nvloed. Zelfs softwarematig uitschakelen in Vista verhielp het probleem niet. Workarounds op internet waren ook niet afdoende. Uiteindelijk heb ik de touchpad in de BIOS uitgeschakeld. Pas toen was het probleem verholpen. Kennelijk be´nvloedt aanraken van een softwarematig uitgeschakelde touchpad nog steeds de events van het toetsenbord. Dit is natuurlijk vrij lullig voor mensen die op mobiele plekken afhankelijk zijn van het touchpad. Gelukkig gebruik ik altijd een muis.
Overigens heb ik de notebook zelfs nog teruggestuurd en kreeg zonder enige moeite een nieuw toetsenbord (maar dat bleek het probleem dus niet te zijn). Telefonisch staan ze je ook zo nodig te woord. De bereidheid van ASUS om te helpen is wat mij betreft top maar kennelijk wordt er niet verder nagedacht over de daadwerkelijke oorzaak van het manco. Even googelen levert al een aantal hits op.

UPDATE 3 na 2,5 jaar: Hij doet het nog steeds. Wel is de CD-ROM-drive kapot gegaan. Ik heb een HDD-caddy gekocht met samsung 840 pro 256gb SSD en hij start nu op als de beste. Daarnaast bleek de laptop gedurende het laatste jaar geleidelijk te oververhitten en zichzelf zelfs uit te schakelen. Na onze verhuizing was ik de doos met koelpasta en andere PC-dingetjes kwijt zodat het oplossen van dit probleem zich tot nu toe beperkte tot de stofzuigerslag recht op de ventilatieopeningen plaatsen. Vandaag vond ik mijn oude Arctic Silver 3 terug en nam de moeite de koelers van CPU en chipset (of was het de GPU?) schoon te maken en in te smeren. De oude koelpasta was hard en droog. Daar zitten natuurlijk de nodige scheurtjes in na sjouwen en stoten van de laptop. Begrijpelijk dat hij zo heet werd. Daarnaast bleek er nog behoorlijk wat stof tussen de vrij smalle koellamellen te zitten en dat heb ik ook weggezogen. En zie daar: de laptop fluistert weer zoals na aankoop. En hij wordt niet eens lauw! Ik kon voorheen bijna mijn handen er aan branden. Onbegrijpelijk dat ik niet eerder gewoon nieuwe koelpasta besteld heb voor een tientje. Intussen een nieuwe Dell gekocht maar dat blijkt eigenlijk niet nodig: met SSD is deze laptop het snelst! Er zit niets anders op: nu ook nog een SSD voor de andere laptop om ruzies over gebruik te voorkomen. Overigens: de touchpad heb ik hardwarematig uitgezet en nu heb ik geen last meer van delay. Al met al een prima laptop, met nieuwe SSD, muis en third-party koelpasta tenminste...

Heb jij ook een Asus X56VR-AP072C?

Ik heb deze laptop zelf ook al aardig wat jaren (4 dacht ik), en ik kreeg ook last van het lawaai. Nadat ik wat gegoogled had kwam ik hier uit, en ik heb direct nieuwe koelpasta besteld. Vandaag heb ik de laptop helemaal schoongemaakt en de koelpasta vervangen. Hij is nu weer heerlijk stil!

Bedankt voor die laatste update, daardoor heb ik de oorzaak van de warmte kunnen vinden :)